Категорія
Лідерство
Дата

Перфекціонізм – ворог для бізнесу. До яких психологічних проблем він призводить підприємців

Getty Images

Getty Images

У бізнесі часто перфекціонізм вважається однією з головних чеснот лідера. Але замість успіху він призводить до прокрастинації, страху і негативізму

«Ця презентація потребує доопрацювання. Ми не можемо показати її клієнту в такому вигляді».

«Мені потрібні 100-відсоткові докази, що ця ідея вигорить. Перш ніж виходити на ринок, потрібно ретельно підготуватися».

«Це завдання можна було зробити краще. Чому мені доводиться все переробляти?»

Прості фрази, які звучать у багатьох офісах. Звичайно, всі зауваження можна вважати справедливими, якщо не враховувати нюансів. Наприклад, що правки, яких ви вимагаєте від команди, клієнт навіть не помітить. Що співробітники вважаються одними з кращих фахівців на ринку. Що 100-відсоткової гарантії не існує, і ви втрачаєте час і можливості.

У нашій культурі перфекціонізм часто сприймається як прихований комплімент самому собі, але фактично він призводить до прокрастинації, вигоряння або тривожного розладу. Не найкращий результат для людини, яка прагне бути успішним управлінцем.

Перфекціоніст схильний приймати на свій рахунок обставини, вплинути на які неможливо. Він вірить, що будь-яким зовнішнім негативним проявам, аж до погоди, йому і його співробітникам вдалося б запобігти, якби вони мали бажання. Він переконаний, що ідеалу можна і потрібно досягнути. Ну а патологічні перфекціоністи зовсім не дають права на існування недосконалого результату.

Якщо ви помічали у себе подібні ознаки, варто розібратися в усіх прихованих проявах перфекціонізму.

Прокрастинація

За підсумками першого президентського терміну Білла Клінтона Time назвав політика «хронічним прокрастинатором». Помічники Клінтона тижнями чекали фідбека на чернетки навіть найважливіших речей. І все одно справа закінчувалася «болісними сесіями вирізання і вставок в останню хвилину».

Прокрастинація часто є наслідком перфекціонізму. Йдеться про постійне відкладання термінових і важливих справ, що призводить до життєвих проблем і болючих психологічних ефектів.

Уявлення підприємця про те, як повинен бути реалізований проєкт, і те, яким чином він буде реалізований на ділі, збігатися об'єктивно не можуть.

Ось приклад. Під час психологічного експерименту порівнювалися прогнозні та фактичні результати виконання бізнес-завдань. З'ясувалося, що переважна більшість учасників дослідження вірили, що завдання можливо виконати на 90–100%. Але в реальності воно виконувалося на 75–87%.

По-перше, це демонструє нездатність майже будь-якої людини давати точні прогнози реалізації планів (що абсолютно нормально). По-друге, говорить про завищені, нереалістичні очікування підприємців по відношенню до себе і своєї справи, які ніколи не виправдовуються.

Низка невдач призводить до страху провалу. Так на тлі перфекціонізму проявляється прокрастинація. Бізнесмен не починає проєкт, не береться за нову справу через відсутність переконаності в 100-процентному успіху. Він тупцює на місці через страх не досягти ідеального результату.

Але, як стверджував Уїнстон Черчілль, удосконалюватися – це змінюватися, бути досконалим – це змінюватися часто. Іншими словами, власник компанії виграє лише тоді, коли рухається, постійно адаптуючись під умови ринку.

Страх

Крім прокрастинації під впливом пережитих невдач перфекціоніст відчуває безліч негативних емоцій, в тому числі сильний страх.

Підприємницькі страхи особливо загострилися з початком пандемії і обмеженнями бізнес-діяльності. Це страх не виплатити зарплату, страх, що підприємство збанкрутує, страх не віддати кредит, не виконати умови контрактів...

Велика кількість страхів призводить до думок про те, що взяти контроль над важкою ситуацією (яка стала наслідком зовнішніх непідконтрольних факторів) допоможе лише ідеальне виконання своїх робочих обов'язків. «Мишоловка» зачиняється.

Перфекціоністові буде властиво й переконання, що більше роботи – дорівнює більшій продуктивності й більшому доходу. Це абсолютно не так. Що важче людина працює, то менше відпочиває. Що менше відпочинку, то більше навантаження на когнітивну та емоційну сферу і тим менш якісні рішення приймає бізнесмен.

Негативізм

Ще один прояв перфекціонізму – це звичка зосереджуватися на власних недоліках. Наприклад, успіхи в переговорах з партнерами ви оцінюєте як випадковість, натомість ретельно аналізуєте всі помилки, яких припустилися в спілкуванні, і картаєте себе за них. Якщо щось зірвалося – це глобальна невдача, і ви в ній винні.

Але виграє не той, хто більше тривожний, а той, хто більш прагматичний. Що вищий рівень тривоги підприємця, то нижчий рівень його когнітивних функцій. І хоч концентрація уваги на власних недоліках – звична модель поведінки, вона деструктивна.

Як це змінити? Свідомо фіксуйте більше позитивних моментів. Спробуйте записувати навіть найменші успіхи компанії і людей. Звертайте увагу як на своїх партнерів, колег, так і на співробітників найнижчої ланки.

У перші роки роботи Apple Стів Джобс вимагав від розробників узгодження буквально по кожній деталі комп'ютерів Macintosh. За найменшу незгоду з його поглядами на естетику Джобс звільняв талановитих і досвідчених співробітників. Викидав на смітник проєкти, які хоч на краплю не відповідали його вимогам. Результатом стало те, що його вигнали з компанії. Минули роки, і коли Джобсу вдалося приборкати свій перфекціонізм, Apple перестав бути нішевою компанією і отримав визнання як один із найдорожчих брендів ву світі.

Щоб не зробити гірше своєму бізнесу, рекомендується:

  1. Усвідомивши глибину проблеми, спробуйте змінити внутрішнє уявлення про властивості реальності. Зверніть увагу на логічні помилки і прийміть факт, що не все залежить від вас. Залишайте право на помилку собі і співробітникам.
  2. Запишіть, перегляньте свої фундаментальні цінності. Подумайте, як вони впливають на ваші будні, згадайте конкретні ситуації. Можливо, сконцентрувавшись на незначному, ви втрачаєте глобальні речі. Це допоможе вам у майбутньому помічати за собою прояви перфекціонізму.
  3. Не бійтеся звертатися до фахівців-психотерапевтів. Це так само нормально, як і піти до сімейного лікаря в разі застуди.
Матеріали по темі

 

 

 

 

Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків