Як побудувати компанію з постачання військової амуніції та бронезахисту повного циклу – від розробки у R&D-відділі до високотехнологічного виробництва. Про це розповідає Ян Гончаров, СЕО компанії «Українська Броня»
Яку продукцію ви поставили до українського війська з початку війни?
На початку повномасштабного вторгнення до нас звернулася держава, зокрема Міністерство оборони, з бажанням замовити 300 000 комплектів амуніції. Але тоді ми не мали можливостей виготовляти такі обʼєми, а на складах не було стільки залишків готової продукції. Ми зрозуміли нагальну потребу – замало бути на роздрібному та B2B-ринку, необхідно переорієнтуватися на забезпечення та допомогу ЗСУ. Завдяки партнерам у 2022-му ми поставили до 200 000 одиниць продукції, більшість часу працювали як волонтери. Близько року наше зростання відбувалося шляхом великих замовлень від військовослужбовців та їхніх донорів без жодного державного замовлення.
Яким є ваше позиціювання на ринку зараз та яку частку ви маєте?
У різних категоріях ми займаємо різну частку, але входимо до топтрійки мілітарних компаній України за обʼємами виробництва та реалізації. Ми не тільки виробники, а й R&D-компанія, мета якої – пошук найкращих технологічних рішень для розробки сучасного бронезахисту. Звідси й стратегія компанії, єдине, що трансформувалося з моменту її заснування, – набутий під час війни важкий досвід.
Ми не дивимося на конкурентів, ми створюємо майбутнє.
З якими викликами сьогодні працювати найважче?
Зі складнощами, пов’язаними з неідеально побудованими процесами, а іноді й з нерозумінням нагальних потреб держави. Так, зарегульований ринок ВПК потребує спрощення процедур завезення товарів подвійного призначення та покращення ліцензування. Зараз бюрократичні механізми спростилися, але вони ще далекі від оптимальних. «Українська Броня» готова бути партнером держави та ділитися своїм досвідом. Відомо, що війну виграють логістикою. І наша компанія – важлива артерія у забезпеченні сучасної військової логістики України.
Як зробити, щоб приватно-державне партнерство в постачанні ЗСУ було максимально дієвим?
Потрібен діалог, щоб разом створювати механізми, які дійсно працюватимуть. Якщо держава бачить, що компанія системна, хоче та може розвиватися, тоді дає їй таку можливість. Наразі ми не маємо ніяких преференцій, а навпаки, до нас дуже прискіпливе ставлення. Це досить дивно, бо працюємо на власному капіталі та не отримуємо від держави ніяких субсидій чи хоча б кредитів. У нас є позитивні кейси, коли під час проблем із транзитом товарів із-за кордону ми зверталися до МОУ, яке дієво допомогло нам. Але це не системне, а ситуаційне рішення, на жаль.
Чи є, на ваш погляд, ефективною чинна тендерна система закупівель МОУ?
Це максимально відкрита система зі зрозумілими умовами та термінами. Зараз у МОУ розроблені нові обов’язкові регламенти та вимоги до оснащення, яке виставляється на тендери. Але при визначенні переможця недоцільно застосовувати лише такі критерії, як ціна та відповідність до технічних умов. Треба оцінювати пропозицію учасників й на відповідність їхньої продукції різним військовим спеціалізаціям та специфічним завданням різних родів військ, функціональності або антропометричним показникам бійців. Ми вже бачимо, як зараз змінюються деякі принципи відбору та закупівель, та сподіваємось, що надалі ці критерії будуть більш комплексними, а не лише спиратися на конкурентні цінові пропозиції.
Ви згадали про військову стандартизацію МОУ. Чим вона відрізняється від стандартів НАТО?
Як компанія, що представлена на ринку США, ми розробляли та виготовляли продукцію згідно зі стандартами НАТО. Але зараз всі наші виробничі потужності працюють на Україну. І тут ми маємо справу з іншими типами й номенклатурами куль, тому продукція «Української Броні» має інші балістичні властивості, ніж аналогічні товари, вироблені за стандартами НАТО. Буде помилкою вважати, що, отримавши плиту іноземного виробництва, ви будете захищені по тому ж класу. У цьому часто полягає проблема – ми отримуємо допомогу у вигляді бронезахисту, але не можемо її використовувати, тому що вона не відповідає національним стандартам продукції військового призначення ДСТУ. Але ми хочемо взяти найкращі розробки НАТО та адаптувати їх під національні стандарти. Тому наші спеціалісти вже зараз знають, як захистити українських воїнів від куль, які лише розробляє ворог.
Який виробничий комплекс ви маєте зараз?
Серце нашого виробництва – конструкторський відділ. Розроблений там зразок продукції потім проходить етап тестового відшиву та поопераційного або індивідуального виробництва. Тобто якщо потрібно виготовити велику партію продукції, в нас налагоджено один процес, а якщо ми кажемо про індивідуальний підхід, то є інше рішення. Нескладно побудувати виробничі лінії – складно обʼєднати їх із сучасними матеріалами та технологіями. А це лазерне різання, робота з надвисокомолекулярним поліетиленом, лінія пресформ та всі можливі ультразвукові запайки. Але основою нашої технологічності є матеріали, які ми використовуємо. Серед наших постачальників найвідоміші фабрики, які забезпечують контракти для американської та ізраїльської армій. Попри те, що вони проходять контроль якості та сертифікацію під час виробництва, усі матеріали обовʼязково перевіряють у лабораторіях «Укрметртестстандарту». Більш того, ми завжди замовляємо ще й власні балістичні випробування.
Які комплексні та індивідуальні рішення балістичного захисту ви пропонуєте для різних галузей?
Як першовідкривачі широкої лінійки амуніції та бронезахисту на українському ринку, у якийсь момент ми зрозуміли, що в умовах війни вона може знадобитися не лише військовослужбовцям, а й журналістам, аграріям або працівникам критичної інфраструктури. Ми успішно закриваємо потреби з захисту під час евакуації, розмінувань та багато іншого. Сподіваюся, скоро розкажемо про нашу унікальну розробку з захисту техніки та обладнання. Зараз у нас багато індивідуальних замовлень, бо ми єдина компанія в країні, яка займається інноваційними розробками й гнучкі до спецпроєктів. «Українська Броня» довела це, розробивши, наприклад, анатомічний бронежилет для жінок та унікальну бронековдру, яку стали повторювати інші виробники.
Які сучасні технологічні інновації в галузі ви вважаєте найбільш перспективними та вартими інтегрування в свою продукцію?
В Україні тільки почався розгляд інноваційних рішень балістичного захисту та амуніції з точки зору їх закупівель державою. Але наша компанія принципово не використовує застарілі методики й технології, які застосовувалися ще в радянську епоху. Сьогодні «Українська Броня» експериментує з сучасними керамічними композитами, отримуючи найоптимальніші захисні елементи. Ми створюємо розробки, щоб мати у портфелі повноцінну лінійку бронеплит усіх розмірів та модифікацій із надсучасного матеріалу для максимального збільшення ефективності війська. Це буде мультиконструктор, у якому захисник сам обирає той бронезахист, який найкраще відповідає його завданням та місії в конкретних бойових умовах – від штурмових дій до окопної війни. В той час наша мʼяка броня, вироблена з надвисокомолекулярного поліетилену, захищає від уламків, які за статистикою стають причиною більшості уражень на війні.
Які інвестиції в розвиток компанії ви плануєте найближчим часом?
Ми впевнені, що нинішні українські розробки та технологічні рішення, які пропонує «Українська Броня», – це світова потреба, тому будемо з гордістю писати на наших виробах «Виготовлено в Україні та загартовано війною». Компанія вже має запити щодо постачання в різні країни світу. Іноземні інвестори готові фінансувати наші проєкти та розробки.
Зараз ми ведемо перемовини про інвестиції в будівництво одного з найбільших заводів у світі, щоб виготовляти не лише кінцевий продукт, але й більшість його матеріалів самостійно. Цей проєкт дасть змогу нам стати єдиним хабом для всієї Центральної Європи.
Звісно, ми будемо раді залучати до цього проєкту кошти держави, щоб побудувати потужне виробництво, яке після нашої перемоги буде експортувати технологічні рішення в інші країни.
Якою ви бачите компанію після закінчення війни? Не боїтеся, що ваша продукція стане непотрібною?
Безперечно, галузь зазнає скорочень. Проте виклики, з якими ми стикаємося як бізнес, ніщо в порівнянні з тією великою метою – Перемогою, заради якої ми всі працюємо. Що стосується зростання нашої справи, то з 2019-го ми розвиваємо бізнес у США та вже виходимо на ринки інших країн. Тож ми не плануємо скорочувати робочі місця, а навпаки, прагнемо налагодити експорт продукції з України, щоб підтримати розвиток нашої економіки.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.