Історії підприємців зі Словʼянська та Одеси, які попри критичну близькість фронту й постійні обстріли продовжують розвивати бізнеси
Українські підприємці – потужна рушійна сила нашої економіки. Наразі вони працюють у надскладних умовах. Але попри все створюють продукти та послуги, зберігають робочі місця, зокрема на прифронтових територіях, де, здавалося б, це неможливо. Нова пошта першою після військових повертається у звільнені українські села та міста і стає ключовим логістичним звʼязком для їхніх клієнтів з усієї України.
Forbes BrandVoice у партнерстві з Новою поштою продовжує серію матеріалів, присвячених роботі підприємців на територіях, близьких до фронту.
Війна двічі зупиняла бізнес
Справа Артема Маринюка – сімейна, понад 25 років тому її почали батьки Артема. У 1990-х вони купували на заводах України білий посуд – тарілки та чашки, розфарбовували їх, декорували й продавали невеликими партіями. На початку 2000-х, коли білий посуд був у дефіциті, батьки хлопця самі навчилися робити вироби з кераміки. У рідному Словʼянську обладнали цех площею 1200 кв.м, закупили обладнання та почали виготовляти керамічні келихи, вази, горщики, чашки та піали.
За 20 років бізнес доводилось зупиняти тричі, двічі з них – через війну. Спочатку – у 2014-му, коли Словʼянськ на кілька місяців опинився під окупацією. За словами Артема, тоді люди масово виїжджали, бізнес був на межі банкрутства. Але за два–три роки деякі клієнти повернулись і навіть зʼявились нові. Поступово компанія вийшла на обсяг виробництва до 10 000 одиниць на місяць. У 2021 році виробництво Артем реформував: так зʼявився бренд Nana Ceramics – виробник керамічних ваз, горщиків для квітів і сувенірів.
24 лютого 2022-го Артем та його родина були змушені вдруге зупинити справу життя. Через повномасштабне вторгнення вони виїхали зі Словʼянська, а повернулися додому лише за п’ять місяців, коли ЗСУ витіснили ворога з Лиману. «Я подивився на те, що відбувається з бізнесом і зрозумів: потрібно щось змінювати, розширювати мережу, – розповідає Артем. – Вирішив налагодити гуртові поставки з партнерами по всій Україні. Так восени 2022 року почалась моя співпраця з Новою поштою, яка стала вирішальною у розвитку мого бізнесу. У мене крихкі товари, а завдяки правильному пакуванню від Нової пошти їх завжди доставляли цілими і неушкодженими. Клієнти були задоволеними, що суттєво підвищило рівень довіри та лояльності до компанії. Співпраця з Новою поштою відкрила нові можливості для розширення ринку й залучення нових покупців».
За рахунок гуртових продажів обсяг виробництва вдалося наростити та вивести майже на той рівень, який був до повномасштабної війни – до 8000–10 000 одиниць на місяць.
«Завдяки Новій пошті я зміг робити так звані міні- та середні опти, – ділиться власник Nana Ceramics. – Клієнти почали дізнаватись про нас через таргетовану рекламу з посиланням на наш сайт і соцмережі».
У лютому 2024-го бізнес Артема зупинився втретє – цього разу через жахливу пожежу. Тоді загорілись дроти у щитовій, та вогонь знищив 400 кв.м діючого цеху разом з усім обладнанням. За словами Артема, пожежники тушили вогонь всю ніч трьома машинами. «Після того, що сталося, я день-два не міг прийти до тями, думав, що робити далі. Те, що в мене не забрала війна, забрала пожежа», – згадує Артем Маринюк. Врешті-решт через потужну підтримку від дружини та клієнтів Nana Ceramics чоловік вирішив продовжувати справу на тій виробничій площі, що вцілила. Місяць він з командою працював майже цілодобово: все облаштовували, купували нове обладнання, встановлювали його. Після 8 березня запустилися знов.
Сьогодні Артем, попри все, продовжує розвивати сімейну справу. Середній чек замовлення у Nana Ceramics – від 5000 до 20 000 грн. Щомісяця Артем відправляє Новою поштою 15-20 палет і 20-30 флетбоксів у понад 20 областей України. «Наразі я співпрацюю з понад 100 партнерами в Україні, включаючи магазини, бази та ринки. Також щомісяця зʼявляються нові клієнти», – говорить Артем. Товар приходить швидко та без пошкоджень, тому найбільші торговельні мережі, а також численні онлайн й офлайн магазини по всій Україні співпрацюють з ним як з надійним постачальником.
«Завдяки мобільності та неймовірній гнучкості нашого логістичного партнера я фактично зміг перезавантажити бізнес і залучити нових клієнтів, – каже Артем. – Я не чекаю перевізника по кілька тижнів, а самостійно пакую товар та відправляю Новою поштою у найкоротші терміни. Часто використовую послугу виклику курʼєра від НП: він приїжджає до мене і забирає палети. І головне – завжди безпечно перевозить товар. Я можу бути спокійним».
Материнство стало поштовхом до власної справи
Бізнес двох подруг-одеситок Діани Любошець та Тетяни Лавріненко виріс зі звичайного хобі. Обидві мали дітей і хотіли тільки найкращого для них, у тому числі й в одежі. Коли у 2016 році вони не змогли відшукати потрібні дитячі комбінезони в одеських магазинах, то вирішили пошити їх самостійно. У той час ринок пропонував здебільшого яскраві кольори, а жінки вважали, що верхній одяг для дитини має бути зносостійким та у стриманих тонах. Разом з конструктором Діана і Тетяна розробили лекало й звернулись до професійних швачок. Результат їм настільки сподобався, що вони вирішили продавати подібні комбінезони через Instagram. Так зʼявився бренд Twomoms.
«Спочатку ми продавали один-два комбінезони на місяць, і це важко було назвати бізнесом. Тож вирішили залучити блогерів для реклами. У тому ж 2016 році ми взяли участь у ярмарку, що проходив в Одесі. І коли продали все, що пошили, зрозуміли: наші комбінезони мамам подобаються», – розповідає Діана Любошець.
Згодом вони з партнеркою розширили асортимент: додали до дитячих комбінезонів базові моделі жіночого та чоловічого одягу – футболки, майки, сорочки, шорти, штани тощо. Тканину Діана та Тетяна закуповують у постачальників: турецький трикотаж, італійський льон, китайську віскозу, а ось фурнітуру підбирають виключно українського виробництва. До повномасштабного вторгнення під брендом Twomoms вироблялося понад 500 одиниць одягу щомісяця, а загальний виторг компанії становив понад 400 000 грн за цей же період.
«Тільки-но в нас почались активні продажі, ми одразу уклали угоду з Новою поштою. Вона і досі залишається нашим ключовим партнером, вирішальною ланкою у зростанні бізнесу, адже наш одяг купують по всій Україні – ділиться Діана Любошець. – У відділеннях обслуговують неймовірно швидко, тож завдяки цьому у нас звільняється час на дітей та масштабування бізнесу. Оператори найближчого до нас відділення в Одесі нам уже як рідні». За словами Діани, в сезон вони відправляють НП по 20-30 посилок на день, іноді буває, що й кілька разів на день.
З початком повномасштабного вторгнення Діана і Тетяна зупинили бізнес, але вже за два тижні відновили роботу. «Постійні покупці почали писати нам, що у костюмах Twomoms дітям комфортно навіть у підвалах і сховищах. Це стало поворотним моментом: ми зрозуміли, що потрібні людям, а значить, будемо продовжувати справу попри все», – згадує Тетяна Лавріненко. У березні 2022-го їхня компанія була чи не єдиною, хто замовляв пошив у цеху та закуповував тканину на промтоварному ринку в Одесі.
Водночас дівчата намагались підтримувати українську армію в найскладніші перші місяці великої війни. «Відправляли продукти та речі військовим, бо тоді потреба була буквально в усьому. А тканину, що підходила за кольором, віддавали для плетіння маскувальних сіток на фронт», – розповідає Діана.
Від першого дня повномасштабної війни й до сьогодні Одеса знаходиться під постійними обстрілами. У січні цього року шахед влучив у будівлю, що знаходиться за 50 метрів від будинку Тетяни – вдома у неї потріскались стіни. А в цеху, де виробляє одяг Twomoms, від вибуху ракети повилітали вікна. «Ми часто спускаємось в укриття, бо знаходимося в такому районі міста, який майже щоденно обстрілюють. Чим ближче щось прилітає, тим стає страшніше. Але ми тримаємось», – діляться Діана і Тетяна.
Попри обставини вони продовжують працювати й навчатись. Пів року тому Діана пройшла офлайн-курс для підприємців мікро-, малого та середнього бізнесу від Школи Бізнесу Нова пошта.
«Чотири тижні навчання пролетіли як один день. Це був неймовірний досвід з дійсно професійними викладачами, – розповідає Діана Любошець. – Завдяки їхнім порадам у нас зʼявився автоматичний облік клієнтів, ми впровадили CRM-систему, дізнались, як з максимальною конверсією налаштовувати таргетинг. Ми й досі переписуємося в чаті нашої групи, ділимось бізнес-інсайтами, запитуємо поради один в одного».
Завдяки навчанню та наполегливості Діани й Тетяни продажі у Twomoms зростають навіть під час війни. Хоча, за їхніми словами, з поверненням світового ритейлу в Україну, нашим виробникам одягу стало важче. «Зараз ми відшиваємо більш точково, дивимося на попит. Спочатку запускаємо таргет на певні моделі та аналізуємо інтерес покупців. У нас тільки жіночого одягу понад 50 різних позицій», – кажуть засновниці Twomoms.
У планах Діани та Тетяни відкрити офлайн-магазин в Одесі, а також вийти на міжнародний ринок. Багато постійних клієнтів Twomoms виїхало до Польщі та Німеччини, а Нова пошта має відділення у цих країнах. Саме тому дівчатам цікаво розвивати ці ринки. Завдяки Новій пошті мами, які виїхали за кордон, вже сьогодні мають змогу отримувати посилки з улюбленими речами швидко і доступно. Жоден інший логістичний оператор не має такої розгалуженої мережі, як в Україні, так і в Європі.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.