СЕО Nemiroff Юрій Сорочинський про те, як компанії вдалося збільшити частку експорту на 32% і вийти на нові ринки всупереч забороні на продаж алкоголю, бюрократичним труднощам і війні
Nemiroff – українська компанія, що займається виробництвом і продажем алкоголю. Продукція продається у понад 80 країнах світу. Компанія є експортером № 1 усіх горілчаних напоїв із України.
Яким був минулий рік для компанії
Одразу після початку війни влада заборонила продаж алкоголю. Ми були змушені зупинити бізнес. Разом із нами зупинився весь промисловий ланцюжок – виробники спирту, скла, ковпачка, етикетки. Звісно, на певному етапі заборона на продаж міцних напоїв була обґрунтована, однак через деякий час з’явилися неприємні наслідки. Алкогольний бізнес – потужний платник податків, велика сума акцизного збору від продажу алкоголю надходить до бюджету держави, тож ці надходження зупинилися.
Nemiroff є одним із найбільших платників податків в Україні – загальна сума всіх сплачених податків у 2022 році становить 1,14 млрд грн.
Скасували заборону лише на початку квітня. Для того, щоб знову почати працювати, потрібно було оформляти багато різних документів із податковими різних рівнів, адже ніхто не скасовував регуляторні моменти. На жаль, державні інструменти регулювання та управління стали перешкодами для відновлення бізнесу в надскладних умовах війни.
Проте нам вдалося подолати цей виклик, і з 20 березня ми вже почали відвантажувати продукцію на експорт. Коли перші машини перетнули кордон України, для нас це було важливим моментом. Ми показали нашим західним партнерам, що навіть у цих обставинах можемо постачати нашу продукцію.
З багатьма партнерами, які продають нашу продукцію за кордоном, ми маємо міцні відносини, що вибудовували роками. Наша репутація базується на тому, що ми не лише продаємо товар, а й супроводжуємо, підтримуємо його. Це важливо в брендовому бізнесі. Також ми завжди давали певну відстрочку по сплаті за поставлену продукцію.
Коли почалася війна, ми звернулися до закордонних партнерів із пропозицією змінити умови співпраці на певний період часу. Ми запропонували змінити відстрочку на оплату протягом 3-7 робочих днів із моменту перетину товаром кордону України. Усі партнери підтримали нас, і саме завдяки цьому компанії вдалося не лише погасити всі заборгованості, що виникли на початку війни, а й почати розраховуватися з нашими постачальниками та невеликими кроками запускати економіку країни.
Тож саме завдяки експорту на кінець квітня в нас не було заборгованості ні перед працівниками, ні перед державою.Попри всі обмеження за цей рік ми збільшили обсяг експорту товару на 32%, а чистий виторг – на 3,86%. Ми – експортер №1 з часткою 45,2%. Тобто кожна друга пляшка української горілки, що була продана за кордоном – Nemiroff. Це також популяризація України за її межами, бо на кожній пляшці Nemiroff ми гордо вказуємо «Imported vodka of Ukraine»
Попри всі обмеження за цей рік ми збільшили обсяг експорту товару на 32%, а чистий виторг – на 3,86%
Якщо подивитися дослідження 2022 року, то в Польщі серед усіх українських брендів Nemiroff визнаний найвідомішим (там знання нашого бренду – понад 25%, це найбільш відомий з усіх українських брендів різних категорій).
Чи вдалося вийти на нові ринки
До війни ми мали великий бізнес-план глобальної експансії, який призупинили з кінця лютого до травня. Щойно це стало можливим, ми налагодили всі процеси та відновили активну роботу над експортом. Але при цьому важливо було показати нашим партнерам на Заході, що ми можемо стабільно працювати й постачати продукцію у потрібних масштабах, попри постійні обстріли та інші обмеження. Водночас у світі зріс інтерес до української продукції, з’явилися запити від нових партнерів, відкрилися декілька нових ринків Західної Європи.
Тож всупереч війні, минулого року компанії вдалось зміцнити свої позиції на наявних ринках і вийти на нові. До початку війни ми мали склад із товаром у США, завантажений на рік. У перші місяці війни він був повністю розпроданий. У Фінляндії весь запас продукції вдалось розпродати за два тижні. Продукція компанії з’явилась у країнах Скандинавії, у Бельгії, Нідерландах, Люксембурзі, Хорватії, на Багамах. Українська горілка почала все частіше з’являтися в меню відомих закладів по всьому світу.
До ковіду за обсягами продажу горілки ми були в трійці лідерів у світі в Duty Free & Travel Retail. Щороку в кінці вересня в Каннах проходить саміт, що об’єднує представників і постачальників каналу безмитної торгівлі. Ми беремо участь у ньому з 2005 року. Торік наша команда також була представлена там. На виставці ми побачили неабияку зацікавленість нашою продукцією не лише з боку країн Європи, а й Латинської Америки, Канади, США.
Розвиток попри обмеження
Західні ринки висококонкурентні та вимагають якісної присутності й підтримки бренду. У середині березня Захід оголосив про черговий пакет санкцій проти рф, зокрема заборонив продаж російської горілки в західній Європі та Америці. Зʼявилася унікальна можливість замінити російську горілку українською. Але для цього в умовах високої конкуренції потрібно проводити певну маркетингову підтримку продукції. На жаль, у цьому український уряд нас не підтримує. Навіть навпаки – є постанова Кабінету Міністрів, що забороняє нам чи будь-якому іншому українському експортеру брендової продукції сплачувати проведення маркетингових заходів в інших країнах.
Ця заборона призвела до того, що українські виробники «втратили момент» найбільшої зацікавленості в українському продукті. Можливості, які ми мали навесні чи влітку минулого року, на жаль, змарновано через ще один елемент державного втручання. Відновити їх майже нереально, адже місце на полиці вже зайняте іншими. Після перемоги знадобиться дуже багато зусиль, щоб збільшити експортний потенціал і присутність України за кордоном.
Законопроєкт про введення електронної акцизної марки
Ми досить давно обговорюємо з урядом питання тіньового алкоголю. Головна проблема полягає не в тому, що це підробка, а в тому, що це алкоголь без сплати акцизного податку. Цей алкоголь продається за готівку.
До війни, коли ми обговорювали модель контролю й зменшення тіньового сектора, ми пояснювали уряду, що починати потрібно з виробників спирту і далі рухатися до першої сплати податків.
Коли держава почала робити більш серйозні кроки в напрямку європейської інтеграції, податковий комітет заявив, що ми маємо підлаштувати українське податкове законодавство під європейське, в якому акцизний податок з алкоголю контролюють у момент першого відвантаження. Фактично, як зараз у нас і є – заплатили, а далі ніхто не контролює.
Ми любимо дух суперництва, готові боротися за місце на ринку й виступаємо за чесну та здорову конкуренцію
Акцизні марки є не в усіх країнах, в деяких є електронний облік руху алкогольних напоїв. Тому якщо говорити про прилаштування українського законодавства до «євросоюзівського», концепція електронної акцизної марки взагалі не працює. Євросоюз контролює сировину, спирт. Є правильні лічильники, сплата податків, а після цього – свобода підприємницької діяльності.
Крім того, як сьогодні закупити те обладнання, що зчитуватиме ці електронні марки? В Україні його ніхто не виробляє. Хто з західних компаній відправить своїх фахівців налагоджувати обладнання в країну, яка воює?
Як це впливає на тіньовий сектор? Зовсім ніяк. Тіньовий алкоголь як продавався за готівку, так і продаватиметься, а законопроєкт створить проблему не тільки законослухняному виробнику, а й продавцю. Це додаткові обмеження, які ніяк не виводять із тіні нелегальний алкоголь. Я вже навіть почав жартувати, що тіньовий сектор пішов накупив попкорну, повідкривав свої напої та сидить, дивиться, як легальний сектор із державою самі себе ошукуватимуть.
Стратегія розвитку 2023
Перше і найголовніше – ми завжди працюємо легально. Це принципова позиція власників компанії, як би важко це не було зробити. Законодавство може змінюватися, вимога дотримуватися його залишається незмінною.
Решта – це стратегічні бізнес-рішення. Експортний напрямок – одна з найважливіших складових нашої діяльності. У період ковіду для дистрибʼюції наших продуктів ми залучили такого стратегічного партнера, як Coca-Cola. Щоб публічна компанія працювала з українським виробником, треба пройти багато різних процедур. І ми це зробили.
Звісно, війна внесла корективи в наш план розвитку. Однак вона не скасувала його, а лише трохи зсунула. Ми рухаємося далі навіть попри те, що нам заважають. Минулого тижня ми отримали інформацію від великого французького постачальника скла, що він запустив для нас у виробництво нову пляшку преміального продукту, зокрема, який ми почали розробляти ще до війни. Ми любимо дух суперництва, готові боротися за місце на ринку й виступаємо за чесну та здорову конкуренцію.
Ми відчуваємо великий вплив державного регулювання, що не дає бізнесу функціонувати якісно й ефективно в цих складних умовах. Та всупереч цьому український бізнес робить успіхи.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.