Оксана Розпутна, Head of Strategy Analysis компанії Uklon
Категория
BrandVoice
Дата

Переваги гнучкого підходу в бізнес-стратегіях: оптимізація видатків і покращення бізнес-показників

4 хв читання

Оксана Розпутна, Head of Strategy Analysis компанії Uklon

За вікном – 50-ті роки ХХ століття. Понад 10 років світ оговтується після Другої світової війни. Японський автовиробник Toyota прагне розвиватися швидко, але країна, зруйнована ядерними бомбами, не поспішає купувати багато нових автівок. Керівництву Toyota треба вирішити, як розвивати компанію, не розширюючи лінії виробництва і не купуючи потужне дороге обладнання. Голова ради директорів Toyota Таїті Оно з помічником Сігу Сінгом думають, як швидко збирати багато різних моделей, маючи невисокий попит на кожну з них. Вони розробляють систему, яка дає змогу досягати великих результатів за низьких витрат, і називають її Toyota Production System. Скоро про неї дізнаються у США і назвуть простіше – Lean production, тобто ощадливе виробництво

Сьогодні Lean-підхід, поєднаний з іншими бізнес-стратегіями, є у багатьох сучасних компаніях і робить їх процеси більш оптимізованими. Далі розповідаємо, яких цілей дає змогу досягти поєднання різних підходів і як вони укорінюються у бізнес-стратегіях українських компаній.

Що дає бізнесу декомпозиція стратегічних цілей за Lean-підходом 

Ключове правило Lean-методики: баланс між максимізацією цінності для споживача і оптимізацією витрат для компанії. Трансформовану систему Toyota можуть використовувати не лише у виробничих, а й у сервісних і креативних компаніях: це і корпорації-гіганти, і середній бізнес, і стартапи-новачки, пояснює Оксана Розпутна, Head of Strategy Analysis компанії Uklon. 

Компаніям варто брати з постулатів Lean-підходу лише те, що необхідно саме для них, продовжує Оксана. Наприклад, Uklon взяв лише частину підходу – strategy deployment, тобто каскадування стратегічних цілей і залучення членів команди у процес ухвалення рішень.

Дотичними до Lean-підходу є показники КPI та OKR, які мають на меті ставити цілі на місяць чи квартал. KPI – індикатори, які дають змогу оцінити успішність компанії чи проєкту і допомагають виміряти успіх у межах бізнес-стратегії.

OKR описують амбітні цілі компанії й результати, які ілюструють їх досягнення. Інакше кажучи, OKR – це постановка і реалізація зазвичай квартальних цілей на рівні департаменту чи всієї компанії.

Найбільше виграють компанії, які комбінують підходи. KPI відстежують роботу бізнесу, і їх треба постійно вимірювати. Вони можуть залишатися незмінними, а OKR – зазвичай змінюються. КPI ґрунтуються на попередніх показниках, а OKR – це про майбутнє. OKR не суперечать КPI, бо в них єдина мета – ефективність, відсічення зайвого, концентрація на головному, пояснює Оксана Розпутна з Uklon.

Переваги гнучкого підходу в бізнес-стратегіях: оптимізація видатків і покращення бізнес-показників /Фото 1

Компанія Uklon використовує методологію OKR для визначення цілей, а OKR є невід’ємною частиною дорожньої карти Lean, визначаючи цілі, на основі яких побудована ця дорожня карта. Отже, це все про поліпшення продуктивності. Тому звʼязок між OKR і Lean-стратегіями може бути дуже корисним для компаній, оскільки вони доповнюють один одного та сприяють досягненню стратегічних цілей. Поєднання OKR і Lean-стратегій допомагає створити систему управління, яка підтримує ефективність і стратегічний розвиток компанії. Ця інтеграція дає змогу компаніям досягати кращої продуктивності, зменшення витрат і збільшення конкурентоспроможності.

Ключове правило Lean-методики – баланс між максимізацією цінності для споживача і оптимізацією витрат для компанії. Це дає змогу досягти високої якості при мінімальних витратах, скоротити час створення продукту, уникнути перевиробництва.

«Командність роботи посилює мотивацію – люди розуміють, як саме і чому ухвалюються рішення. Це дозволяє їм відчувати відповідальність за результат і бути продуктивним. Розуміння того, заради яких цілей працюєш, є мотивацією для команди», – каже Оксана Розпутна.

Впровадження каскадування стратегічних цілей за Lean-підходом: труднощі та переваги

Lean-трансформація вимагає від команди нового способу мислення. Потрібно тестувати гіпотези на постійній основі та перевіряти їх життєздатність. Часто власник чи керівник бізнесу певен, що ідеально знає цільову аудиторію, але щоб це підтвердити, потрібен аналіз зворотного звʼязку від клієнтів.

«Час переходу до Lean-методу відрізняється залежно від розміру компанії; галузі, у якій вона працює (виробниче підприємство адаптувати складніше, ніж сервісні компанії); розвитку бізнес-процесів і готовності команди приймати Lean-концепцію», – пояснює Оксана Розпутна.

На шляху переходу до Lean компанія стикається з extra-work – трансформація вимагає багато часу й інтелектуальних зусиль.

Uklon

Компанія Uklon використовує комбінацію OKR, KPI та Lean-підходу

Uklon

На шляху переходу до Lean компанія стикається з extra-work

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Фінансовий результат від Lean-переходу може бути дуже швидким, якщо бізнес одразу знайшов родзинку, але частіше він не одномоментний, продовжує Розпутна. До того ж Lean-підхід каже: якщо змінюється середовище, ми оновлюємо цілі, починаємо все заново, і це нормально.

Гнучкий підхід в українському бізнесі

Компанія Uklon використовує комбінацію OKR, KPI та Lean-підходу. З 2020 року Uklon почав працювати за методологією ОКR, щоб на рівні менеджменту всі розуміли пріоритетність завдань і проблем.

Оксана Розпутна

Оксана Розпутна

Head of Strategy Analysis компанії Uklon

Каскадування стратегічних цілей за Lean-підходом Uklon розпочав у 2023-му – процес почався з відповіді на запитання: «Навіщо?». Провели стратегічну сесію, залучивши співзасновників і менеджерів, і визначили основні постулати. Далі визначили ключові метрики для бізнесу, бо прагнули зрозуміти стан бізнесу і його здатність досягти цілей. Потім – дерево метрик для пошуку причинно-наслідкових зв’язків. 

Далі в Uklon зробили декомпозицію, визначивши найважливіше. З найпріоритетніших моментів побудували міністратегії – А3, які допомагають структурувати дані, щоб виявити кореневі проблеми. Після цього кожен з команди пітчив свою ідею й отримав від членів команди зворотний звʼязок щодо можливості її реалізації. Підтримані ідеї впроваджуються. Щомісяця команда дивиться на метрики, а А3 переглядає, як і ОКR, наприкінці кварталу і визначає плани на майбутнє.

«Для Uklon важливий data-driven підхід, коли рішення ухвалюються на основі аналізу даних, а не здогадок щодо того, як це мало б бути. Тож до пропрацювання А3 залучений кожен департамент. Ми створили міжкомандні групи, які знаходили проблеми, що потребували розв’язання. Далі ми вирішували, яка проблема буде розв’язуватися першою, а що другорядне», – каже Розпутна.

У довгостроковій перспективі Uklon хоче зберегти прибутковість; утримати лідерство в Україні, наростивши кількість замовлень; отримати бажані ринкові позиції в Азербайджані та Узбекистані, де сервіс запустився у 2023 році; розвивати вертикалі й нові сервіси.

Щоб досягти цих цілей, кожен департамент компанії визначив власні цілі на 2024 рік і зробив каскадування, аби відстежувати, чи досягає він цих цілей, або ж переглядає їх. В Uklon важлива залученість у процес і топменеджменту, і мідл-менеджменту, синхронізація їх очікувань, обмін думками, зворотний звʼязок. Щоб посилити міжкомандну роботу, у компанії створили майданчик для дискусій департаментів. Так лідери А3 можуть бачити, чим буде займатися команда, методологію й алгоритми роботи, пояснюють в Uklon.

Uklon

Каскадування стратегічних цілей за Lean-підходом Uklon розпочав у 2023-му

Uklon

З 2020 року Uklon почав працювати за методологією ОКR, щоб на рівні менеджменту всі розуміли пріоритетність завдань і проблем

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Адаптувати команду до гнучкого підходу, який поєднує елементи різних методик, непросто, зізнаються у компанії. «Для декого це незрозуміло, складно. Тож пропрацьовуємо окремо з кожним членом команди усі міністратегії. Процес декомпозування займає багато часу і сил, але бачимо вже результат, оскільки команди чітко розуміють свій внесок у розвиток компанії», – резюмують в Uklon.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.