Понад 30 років автобусний ринок України працює без чітких правил, адекватної конкуренції та здебільшого у тіні. Для розвʼязання питань є два шляхи.
Перший – чекати на ухвалення змін до законів та нормативних актів, які б дали ринку нові можливості.
Але компанія «Укрпас», онлайн-сервіс із продажу квитків на автобуси по Україні та Європі, обрала другий варіант – зробити автостанції та пасажирські перевезення цифровізованими, а отже, прозорими та привабливими для пасажира й перевізника. В компанії вважають, що це може допомогти поповнити бюджет України більш як на 1 млрд грн на рік і вивести з тіні 60% ринку автобусних перевезень.
Наразі «Укрпас» працює в партнерстві з компанією «Київпассервіс», в управлінні якої 24 автостанції Києва та області, зокрема Центральний автовокзал столиці. Олег Міщенко, власник «Укрпасу», розповів, що таке розумний автовокзал і чому пілотний проєкт має стати амбасадором змін ринку.
Рішення для автостанцій національного значення
Якби три роки тому мені сказали, що я започатковуватиму нову еру цифровізації автобусних станцій, я б щонайменше посміхнувся. В Україні наразі 652 автостанції. Всі вони працюють автономно одна від одної й не мають комплексного рішення цифровізації.
Також усі мають глобальну проблему: біля автобусів «ділки» продають квитки пасажирам за готівку. А це, по-перше, відсутність уявлення про реальний обіг коштів, по-друге – несплачені податки.
Коли ми отримали пропозицію від «Київпассервісу» приєднатися до реконструкції Центрального автовокзалу, то одразу запропонували ідею створення повноцінного автостанційного рішення національного значення. Наразі ми запустили пілотний проєкт, який надає можливість без додаткових зусиль комфортно вирушати в дорогу з автостанції.
Йдеться про закриті території автовокзалів для безпеки пасажирів, автоматичну роботу шлагбаумів із розпізнаванням номера автобуса для контролю легальності перевізників, турнікети, через які за QR-кодами пасажири потрапляють на платформи. Водночас завдяки проєкту з’явилася ще низка автоматизованих послуг: можливість скористатися камерою схову на вокзалі, зарядною станцією, кімнатою із догляду за дитиною, а також купити каву та снеки в точках самообслуговування. Тепер у касах автовокзалів можна придбати квиток до будь-якого міста України, Європи та США, й не лише на автобус. Також завершено розробку терміналів для продажу квитків і додатку для водіїв, в якому можна продавати квитки та чесно платити податки.
Водночас плануємо створити фінансову установу, яка необхідна для забезпечення розрахунків із перевізниками та впровадження програми лояльності, що забезпечить конкурентні переваги для перевізників. Це дуже важливий елемент нашого цифровізаційного рішення для ринку пасажирських перевезень.
Прогнозуємо, що вже в найближчому майбутньому всі автостанції та перевізники синхронізуються в єдину систему із державою для легалізації ринку, безпеки пасажирів та розв’язання болючих питань на кшталт пільгових перевезень. Для цього ведемо перемовини із кількома міністерствами.
Що входить у систему «Розумний автовокзал»
«Розумний автовокзал» – це новітня система диспетчеризації, простими словами – система управління рейсами. Тут наша компанія «Укрпас» здійснила кілька нововведень за прикладом аеропорту. Так, у реальному часі працює онлайн-табло з усіма автобусними рейсами, які прибувають або вирушають з автостанції. Інформація дублюється на сайті продажу квитків. Тобто кожен пасажир тепер може бачити всю необхідну інформацію про автобусний рейс у своєму телефоні.
У систему також входить автоматизований підрахунок плати за заїзд автобусів. Це прибирає застарілі звіти та купу паперової роботи, а також мінімізує корупційні ризики. Система все робить самостійно та передає дані в кабінет перевізника й на табло диспетчера. Таким чином, ми змогли автоматизувати всі звіти автовокзалів і бачити прозорі дані – як щодо перевізників, та і щодо пасажиропотоків.
Окремо слід сказати про особисті кабінети перевізника і пасажира. Якщо ви користувалися послугами автобусних перевезень, то не раз бачили водія, який біжить зі стосом паперів до станції. На сьогодні це минуле, адже в кабінеті перевізника тепер можна самостійно керувати рейсами та оновлювати статус, закривати та відкривати продажі. Якщо ми говоримо про особистий кабінет пасажира, то в ньому тепер запроваджено програму лояльності, управління покупкою квитка та відстеження автобуса у реальному часі.
І нарешті моє улюблене. Вперше в Україні у касі автовокзалу пасажир може придбати автобусний, залізничний чи авіаквиток до Варшави, Риму та Барселони. У співпраці з залізницями та авіаперевізниками (загалом понад 400 000 авіарейсів) ми розширюємо кордони подорожей для українців. У планах – запустити таку послугу на всіх автостанціях нашої країни.
Інвестиція в майбутнє
Резюмуючи, можна сказати, що «Укрпас» і я бачимо в Україні потенціал розвитку автобусних перевезень.
Пілотний проєкт із цифровізації автостанцій має перейти в цифровізацію всього ринку, а це мінімум плюс 150–200 млн грн податків щомісяця та зборів у держбюджет.
Інвестиції в розумну автостанцію становили понад 70 млн грн. Ще 70 млн грн потрібно буде інвестувати для цифровізації 23 автовокзалів – партнерів «Укрпасу». Це кошти, які наша компанія вкладає у майбутнє автобусного ринку України.
Ми хочемо, щоб кожен пасажир отримував якісний та безпечний сервіс, мріємо, щоб зникло таке явище, як «шанхайські станції», та щоб ринок працював у прозорих та конкурентних умовах. Це наш невеликий внесок у розвиток усієї країни.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.