Повномасштабне російське вторгнення негативно вплинуло на всі сфери економіки. Чи не найбільше постраждав український туристичний сектор. Закрите небо, обмеження на виїзд за кордон для чоловіків, вимушений переїзд чималої частини населення, безумовно, обмежили можливість подорожувати
Та вже в 2023-му, за даними Української асоціації туристичних агенцій, кількість відпочинкових поїздок, якщо порівняти з минулим роком, збільшилася на 30%. Які напрямки нині мають попит? Як планувати подорожі в умовах великої війни? Та що буде зі сферою туризму в найближчому майбутньому?
Детальніше про це розповів засновник & СЕО мережі туристичних агенцій «Viko Travel», Костянтин Спасенко.
Як повномасштабне вторгнення змінило туризм в Україні
До війни в Україні налічувалося близько 3700 туристичних агенцій: від локальних, які спеціалізувалися на внутрішньому туризмі, до лідерів ринку, що продавали сотні різноманітних турів за кордон. Нині з цієї кількості працюють і надають послуги лише 800 агенцій. Більшість призупинили роботу через відсутність попиту на відпочинок у перший рік повномасштабного вторгнення, загальну кризу та економічну невизначеність, постійні ракетні обстріли з боку Росії.
Ті ж, що залишилися та продовжили свою справу, змушені адаптуватися до нових реалій. Одним із найбільших викликів стала логістика. Раніше відпочинок українців починався з відкриття дверей таксі й виходу до літака в аеропорту Бориспіль. Зараз мандрівка стартує з тривалої дороги на поїзді до закордонного летовища. Це додає роботи туристичній агенції, впливає на ціну відпочинку та «розтягує» маршрут.
Ба більше, менеджери з туризму відзначають, що комунікувати з клієнтами стало важче, оскільки багато українців знаходяться в країнах Європи. Охочі відпочити вже не можуть прийти одразу в офіс, натомість звертаються до агентства через сайт чи соціальні мережі. Зараз ринок туристичних послуг монополізується, а вартість турів – зростає. Якщо ще кілька років тому подорож на Мальдіви коштувала $1200 за людину, сьогодні мандрівка обійдеться вже мінімум у $2500.
Ще одна чимала проблема – високий рівень недовіри до туристичних агенцій. Усе тому, що на початку війни оператори масово скасовували або заморожували тури, ігнорували прохання клієнтів повернути кошти й навіть залишали відпочивальників за кордоном без можливості повернутися додому.
Так, чимало людей застрягали в Занзібарі та Єгипті, бо в українських агентств не було договорів із Польщею, Угорщиною чи Румунією на прямі рейси. Придбати квитки на чартер – справа не з простих, вони продаються лише в межах туристичного пакету. Розуміючи, що людям треба допомогти, відповідальні агентства швидко знаходили рішення. Серед таких були й ми. Сидячи у підземній парковці під обстрілами, ми електронною поштою надсилали полякам договори, щоб ті оперативно дозволили українцям бронювати квитки. Тоді це спрацювало, з-за кордону вдалося повернути багато відпочивальників.
Такі ситуації формують запит на великі та надійні турагенції, які цінують своїх замовників і завжди знаходять альтернативне рішення.
Які країни та види відпочинку українці обирають найчастіше
Українці досі надають перевагу пакетам «all inclusive» і часто подорожують у теплі країни, як-от Туреччина чи Єгипет. Водночас для наших туристів нині критично важливою є відсутність на курортах росіян, тож популярними стають європейські країни, зокрема Іспанія, Італія, Греція, Чорногорія, Кіпр. Багато відпочивальників почали мандрувати автівкою, для такого типу подорожі ідеально підходить Хорватія.
Є попит і на Об’єднані Арабські Емірати. Якщо раніше оператори пропонували тури в Дубай, то зараз частіше розглядають Абу-Дабі, знову ж таки через росіян. Відкриттям цього року для українців стали іспанські острови Тенеріфе та Мальорка. Прогнозую, що вони залишатимуться в топі протягом усього року, адже там завжди весна.
Як планувати свої подорожі в умовах війни: практичні поради від Viko Travel:
- Бронюйте тур завчасно. Зараз українці діють спонтанно і, як правило, не планують подорожі. Але це хибна стратегія. Ринок туризму в Україні вже вийшов за межі і фактично існує в європейському контексті. Тепер ми літаємо на одних і тих самих рейсах, тож тури треба замовляти якомога раніше, в ідеалі – за 60-90 днів. Тоді можна і зекономити, і отримати найкращі умови для проживання.
- Уважно вивчайте пропозиції та обирайте 1-2 напрямки. Не варто намагатися об’їздити всю земну кулю за одну відпустку, краще зупиніться на одній або кількох країнах. Проконсультуйтеся з менеджером турагентства щодо сезону, погоди та клімату, щоб переконатися, що ваш відпочинок буде комфортним.
- Користуйтеся знижками. Для клієнтів, які планують свій відпочинок заздалегідь, оператори часто пропонують акції. Дізнайтеся про можливість скористатися ними перед покупкою туру.
- Не забувайте про закордонний паспорт. Чимало клієнтів переконані: якщо Україна вже отримала статус члена в ЄС, то для перельоту закордонний паспорт не потрібен. Це не так, цей документ завжди має бути з вами.
- Пам’ятайте, ваш відпочинок починається з України. Звертайтеся до туристичних операторів, які не лише організують дозвілля за кордоном, а й подбають про трансфер до пункту вильоту за межами України і складуть детальний маршрут вашої подорожі.
Як розвиватиметься туристична сфера в Україні найближчим часом
Усе залежить від того, як швидко ми здобудемо перемогу у війні. Як тільки небо над Україною відкриють, станеться туристичний бум. По-перше, іноземці приїжджатимуть до нас, щоб побувати в українських містах, що вистояли попри постійні обстріли та ракетні атаки. По-друге, багато українців, які зараз не мають змоги повноцінно відпочити чи вважають це недоцільним, захочуть відновитися й перезавантажитися разом зі своїми родинами. Так одночасно розвиватиметься і внутрішній, і зовнішній туризм.
Якщо ж війна затягнеться, то українські оператори ще більше виходитимуть на європейський ринок, відкриватимуть свої філії на півдні України, щоб туристи мали змогу швидко вилітати на відпочинок одразу з Кишинева, Варшави чи Жешува. Цього не треба боятися, українські туристичні агентства дуже конкурентоспроможні і точно знайдуть свого клієнта за кордоном. Ми добре знаємо всі зручні логістичні маршрути, чудово орієнтуємося в популярних напрямках і загалом вміємо добре робити свою справу.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.