Олександр Щур, член правління Укрексімбанку
Категория
Партнерский материал
Дата

(Не) Доступний шлях морем: Як держбанки допомагають українським експортерам

Олександр Щур, член правління Укрексімбанку

Після повномасштабного вторгнення Росії портова галузь України опинилася в стані фактичної паралізації. У липні 2022-го було підписано «зернову угоду», яка відкривала експорт агропродукції з трьох чорноморських портів, але працювала недовго. У серпні 2023-го Україна оголосила нові тимчасові маршрути для торговельних суден, що йдуть до та з чорноморських морських портів. Але навіть попри захист українських морських сил, прохід через морський коридор сьогодні залишається ризикованим та дорогим. Про те, як держбанки допомагають у наданні рішень для підтримки українського експорту, розповів член правління Укрексімбанку Олександр Щур

З лютого 2022-го чотири морські порти – Херсонський, Скадовський, Бердянський та Маріупольський, частка яких у загальній переробці вантажів усіма морськими портами України у 2021 році становила 7,2 %, або 11,1 млн т на рік, були окуповані. Ще шість портів – Білгород-Дністровський, Одеський, Миколаївський, Чорноморськ, Ольвія та Південний змушені були тимчасово зупинити роботу на відвантаження через небезпеку морських перевезень та загрозу обстрілів. Фактично з перших годин російських атак судноплавство в українських прибережних водах стало вкрай небезпечним через атаки російських військових кораблів та мінування водних шляхів. Щодня через заблоковані порти економіка України недоотримувала $170 млн.

Крім того, ще однією проблемою став флот – міжнародні судновласники боялися заходити в порт країни, що воює, а страхувальники відмовлялися страхувати судно в умовах воєнного стану.

Як наслідок, за підсумками 2022 року експорт товарів з України скоротився в грошах на 35%, до $44,1 млрд, за масою – на 38,4%, до 99,8 млн т.

Що стосується 2023 року, то за даними Державної митної служби, із січня до листопада експортували лише на $32,8 млрд.

«Зернова угода» не спрацювала

22 липня 2022 року в Стамбулі було підписано «зернову угоду», яка відкривала експорт агропродукції лише з трьох чорноморських портів. Коридор істотно поліпшив фінансовий стан великих аграріїв, але з 17 липня 2023-го Росія припинила участь у «зерновій угоді», а за два дні почала терор української портової інфраструктури.

Попри погрози РФ, для вивезення морем врожаю і розблокування неаграрного експорту, український уряд разом зі світовими страховиками розробив план відновлення морських маршрутів.

Український коридор 

Уже 10 серпня 2023 року Україна оголосила нові тимчасові маршрути для торговельних суден, що йдуть до та з чорноморських морських портів України. Їх використовували насамперед для виходу цивільних суден, що перебувають в українських портах Чорноморськ, Одеса та Південний ще з початку повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого 2022 року.

Новий маршрут проходить на північному заході Чорного моря вздовж берегів Румунії та Болгарії, які є країнами НАТО. Раніше зерновий коридор ішов безпосередньо через море до Стамбула, де спільна комісія з представників ООН, Туреччини та Росії перевіряла судна, які доставляли українське зерно.

Сьогодні тимчасовий морський шлях Чорним морем системно працює. Із серпня ним уже скористалися майже 250 суден. Це понад 10 млн вантажів, з яких 6 млн – агропродукція. Наразі темпи зростання експорту через український коридор уже суттєво перебільшили темпи зростання експорту в рамках зернової ініціативи, але прохід через морський коридор все ще залишається ризикованим та дорогим для українських експортерів.

«Зернова угода»

Інфографіка Мінінфраструктури

За інформацією віцепремʼєра Олександра Кубракова, із серпня 2023 року через українські порти було експортовано 13 млн т продукції [СК1] [a2] 400 суднами у 24 країни світу. Українські порти прийняли на завантаження 430 суден.

Шлях морем стає доступнішим

Страхування життєво важливе для світової судноплавної галузі. Навіть попри захист українських морських сил, прохід через морський коридор сьогодні залишається ризикованим та дорогим. Ставки за страхування суден сягають 2–3 % застрахованої вартості судна.

Великі судновласники обережні в прокладанні маршрутів та приділяють велику увагу ризик-менеджменту. Репутабельні перевізники не будуть використовувати маршрут, якщо страховий ринок відмовляється його страхувати. Наявність страхового захисту для них навіть важливіша за прибуток. 

Тому в листопаді 2023 року уряду України разом із британським урядом та пулом 14 страхових компаній із Британії вдалося створити спеціальну програму (так званий проєкт «Єдність»), спрямовану на те, щоб забезпечити судновласників можливістю отримувати доступне страхове покриття для транспортування експортованого з України зерна та інших товарів морем з України.

За розрахунками Мінекономіки, програма здешевить вартість страхування приблизно на 2,5 відсоткові пункти, що, своєю чергою, дасть змогу експортерам зекономити близько 100–140 грн на одній тонні вантажу.

Реалізація такої важливої для економіки України ініціативи стала можливою завдяки тісній співпраці між українським урядом, міжнародною компанією Marsh McLennan, ПрАТ «Експортно-Кредитне Агентство», державними Укрексімбанком та Укргазбанком.

Тож уже наприкінці грудня державні Укрексімбанк та Укргазбанк випустили фінансовий інструмент – акредитив – на користь британського страхувальника на $20 млн.

Питання безпеки — великий виклик для українських імпортерів та експортерів. Тому Укрексімбанк як банк, що спеціалізується на наданні рішень для підтримки експорту, був радий долучитися до ініціативи Кабінету Міністрів. Завдяки реалізації цього інноваційного проєкту зі страхування судновласники отримали можливість отримувати страховку ризиків, а наша держава зможе продовжувати виконувати місію надійного гаранта світової продовольчої безпеки.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Исправить
Новый выпуск Forbes Ukraine

Заказывайте с бесплатной курьерской доставкой по Украине