Категория
BrandVoice
Дата

Відданість справі. Історії трьох підприємців з Харківщини, які попри місяці окупації та критичну близькість фронту продовжують розвивати бізнеси

Відданість справі. Історії трьох підприємців з Харківщини, які попри місяці окупації та критичну близькість фронту продовжують розвивати бізнеси /Коллаж Александра Карасева

Коллаж Александра Карасева

Українські підприємці – потужна рушійна сила нашої економіки. Наразі вони працюють у надскладних умовах. Але попри все створюють продукти та послуги, зберігають і надають робочі місця, зокрема на прифронтових і деокупованих територіях, де, здавалося б, це неможливо. Нова пошта першою після військовослужбовців повертається у звільнені українські села та міста і стає ключовим логістичним звʼязком для їхніх клієнтів з усієї України.  

Forbes BrandVoice у партнерстві з Новою поштою розпочинає серію матеріалів, присвячених роботі підприємців на територіях, близьких до фронту.

Сири з «Юпітера»

Бізнесу Наталії Коваль із чоловіком, молочній фермі «Пані Юпітер», понад 10 років. Усе почалося з бажання знайти для своїх дітей якісні молочні продукти. Придбали корів, жінка взяла на себе операційне управління бізнесом, а чоловік займався тваринами. «З 2013-го ми почали активно зростати, побудували ферму в селі Хотімля, що в 45 км від кордону. Брали кредити, шукали гранти, купували обладнання та техніку, збудували зерносховище», – розповідає Наталія. 

Сири з «Юпітера»

Молочна ферма «Пані Юпітер» в селі Хотімля

Сири з «Юпітера»

Молочна ферма «Пані Юпітер» в селі Хотімля

Сири молочної ферми «Пані Юпітер»

Сири молочної ферми «Пані Юпітер»

Сири молочної ферми «Пані Юпітер»

Сири молочної ферми «Пані Юпітер»

ферма «Пані Юпітер»

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер»

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Станом на лютий 2022 року вони з чоловіком тримали вже близько 700 голів худоби і щодня мали по 7 т молока. Виробляли молоко екстраґатунку, співпрацювали з партнерами, зокрема з міжнародним фондом USAID Агро, який надав грант на створення Школи-майстерні кондитерського та сирного мистецтва «Пані Юпітер». А ще створили інтернет-магазин і кондитерський цех, аж тут почалася велика війна.

Село Хотімля опинилося в окупації в перший же день, а з ним – і молочна ферма, на якій у той час знаходився чоловік Наталії та весь персонал. «Сама я тоді була в Харкові, – згадує жінка. – Було дуже страшно, такий відчай! Я благала чоловіка виїхати з окупації, але він відрізав: «Я буду останнім, хто покине ферму». Чоловікові Наталії довелося місяці провести в надскладних умовах окупації, а ще й підтримувати ферму. Над селом літали ворожі літаки та ракети, тож він облаштував у підвалі ферми укриття для односельців, роздавав людям молоко. 

«Найскладніше було з худобою, їй же потрібна не тільки якісна їжа, а ще й ліки, – розповідає Наталія. – Усе це зі зрозумілих причин неможливо було завезти в Хотімлю. Мій чоловік доклав неймовірних зусиль, щоб зберегти більшу частину поголівʼя, а ще й виростити маленьких телят. Щоправда, через нестачу корисних речовин у харчуванні вони помітно менші, ніж звичайні. Ми називаємо цих теляток «дітьми війни».

Через чотири місяці окупації чоловіка Наталії затримали та відправили «на підвал», це стало ще одним випробуванням для родини. 

Хотімлю деокупували 15 вересня 2022 року. Території були заміновані, мости зруйновані. «Я відчувала надзвичайне щастя та вдячність ЗСУ, але водночас розгубленість і нерозуміння, як жити далі, – зізнається Наталія. – Але ми засукали рукави та почали відновлюватися».

Наразі бізнес подружжя відновлюється, хоч до довоєнних обсягів виробництва ще далеко. Докорінно змінилася й система дистрибуції. «До війни ми продавали й бізнесам, і приватним клієнтам, також у нас часто купували туристи, – говорить Наталія. – Нині змінили модель: відправляємо товари Новою поштою по всій країні. Це надзвичайно важливе для нас партнерство, я дуже тішуся, що ми завжди можемо покладатися на НП як на надійного перевізника». Наразі подружжя мріє розвиватися далі. «Випробування даються тільки тому, хто може їх здолати, – каже Наталія. – Наш бізнес завжди був важливим для місцевої громади, для Харківщини, й у ці важкі часи наша місія – бути опорою для тих, хто поруч. А Нова пошта нам у цьому допомагає».

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер»

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер». Фото: Андрій Понзель

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер»

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер». Фото: Андрій Понзель

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер»

Наталія Коваль, співвласниця ферми «Пані Юпітер». Фото: Андрій Понзель

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Лавандова імперія

Харків’янка Алла Кущ свій «лавандовий» бізнес вигадала, перебуваючи у третьому декреті. «Я мріяла про власну справу, але з чого почати, не уявляла, – згадує жінка. – Якось розмовляла з подругою, і вона раптом сказала: «А може, лаванду вирощувати?». Я посміялася: я типова жителька мегаполіса, де я, і де лаванда. Але потім почала досліджувати нішу, багато читати на цю тему і з кожним днем дедалі більше відчувала, що знайшла своє».

Чоловік підтримав Аллу. На сімейній нараді подружжя вирішило заради примарної мрії поставити на кін буквально все – продати квартиру в Харкові та купити ділянку під вирощування лаванди. «Я мріяла про місце з красивим краєвидом та озером, – згадує Алла. – Ми шукали пів року і врешті знайшли неймовірну ділянку, ще й з можливістю вирити власне озеро».

Лавандова імперія

Харків’янка Алла Кущ з чоловіком та донькою

Лавандова імперія

Косметична лінійка з лаванди Lavender Mom

Лавандова імперія

Косметична лінійка з лаванди Lavender Mom

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Восени 2021-го, зібравши перший врожай, підприємці-початківці почали думати, що ж робити з вирощеною лавандою. «І тут чоловікові зателефонувала знайома, що має виробництво косметики, і каже, що купила дистилятор, і чи не хочемо ми спробувати зробити з лаванди гідролат для виготовлення засобів», – розповідає Алла.

За зиму 2021–2022 рр. подружжя виготовило першу партію майбутньої косметичної лінійки та розробило стратегію її виведення на ринок, але почалося повномасштабне вторгнення. «Це був шок, – згадує Алла. – Ми з дітьми виїхали до Болгарії, а чоловік залишився вдома. Бізнес став на паузу».

Повернувшись додому влітку 2022 року, Алла вирішила змінити бізнес-стратегію. «Ми знайшли новий формат: перетворили 70 соток нашої території на лавандовий парк, куди можна прийти за квитком, – розповідає жінка. – Це дозволило залучити нову аудиторію. Відвідувачі дякували і казали, що відпочили у нас душею. Люди приїздили цілими автобусами: були й туристи, і дружні компанії, і дні народження».

Наразі замовлення компанії реалізуються переважно через власний сайт і соцмережі. Доставку Алла з чоловіком роблять за допомогою Нової пошти і вважають це важливою ланкою свого бізнесу. «Інфраструктура Нової пошти дуже допомагає нам у повсякденній роботі, – зізнається Алла. – Завдяки роботі НП ми завжди впевнені, що все буде доставлено швидко. Ми також самі замовляємо Новою поштою багато товарів для бізнесу: від насіння до обладнання». 

Відданість справі. Історії трьох підприємців з Харківщини, які попри місяці окупації та критичну близькість фронту продовжують розвивати бізнеси /Фото 1

Харків’янка Алла Кущ. Фото: Андрій Шостак

Відданість справі. Історії трьох підприємців з Харківщини, які попри місяці окупації та критичну близькість фронту продовжують розвивати бізнеси /Фото 2

Харків’янка Алла Кущ. Фото: Андрій Шостак

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Наразі подружжя планує і далі масштабуватися. «Хочемо розширювати лавандовий парк: розвинути інфраструктуру, зробити кемпінг, – ділиться планами Алла. – Другий напрям експансії – косметичний бізнес. Нині це виробництво повного циклу: від насінини до флакона. Ми оновили формули засобів, купили дистилятор, сертифікували виробництво та зареєстрували дві торговельні марки». Також Алла планує передати команді частину операційних процесів, аби самій сфокусуватися на розвитку бізнесу. Жінка зізнається, що попри складнощі вони з чоловіком не планують зупинятися на досягнутому. «Будемо і далі рухатися до нашої мети – створювати сильний та відомий на всю Україну бізнес».

Дергачівські сауери

Юрій Заболотній – директор броварні Red Cat brewery, що працює у Дергачах на Харківщині з 2012 року. Виробляють широку лінійку сортів крафтового пива за сучасними технологіями – без пастеризації та фільтрації. «До початку повномасштабної війни основою нашої дистрибуції були клієнти з усієї України, переважно з Харкова, Києва, а також інших міст Сходу та Півдня. У нас була власна логістична служба, – розповідає Юрій. – Після 24 лютого 2022 року ми були змушені на кілька тижнів припинити роботу і закрити броварню, оскільки Дергачі опинилися майже на лінії фронту. Звісно, ми зазнали серйозних збитків».

Red Cat brewery

Юрій Заболотній – директор броварні Red Cat brewery. Фото: Дмитро Воробей

Броварня Red Cat brewery

Броварня Red Cat brewery. Фото: Дмитро Воробей

Броварня Red Cat brewery

Броварня Red Cat brewery. Фото: Дмитро Воробей

Предыдущий слайд
Следующий слайд

З квітня 2022-го, щойно ситуація стабілізувалася, броварня потроху почала повертатися до роботи. У перші місяці великої війни у Харкові майже все було закрито, працювали лише деякі супермаркети і Нова пошта. «Але згодом поволі почали відкриватися магазини та громадські заклади, куди можна було ввозити пиво, – пригадує Юрій. – Тож ми відновили постачання, щоправда, у значно менших обсягах, ніж раніше. Оскільки пиво – це продукт з обмеженим терміном зберігання, то варили рівно стільки, скільки могли реалізувати».

Відтак виробництво крок за кроком відновлювалося. Але продажі все одно були в рази нижчими від звичних: власна логістична служба не могла доставляти продукцію в інші міста крім Харкова. Команда розмірковувала над стратегією експансії в регіони. І з травня 2022-го за допомогою Нової пошти броварня почала продавати та відправляти продукцію по всій Україні. «З того часу структура нашої дистрибуції повністю змінилася, – розповідає Юрій Заболотній. – Завдяки Новій пошті ми почали доставляти набагато більше пива, аніж навіть до війни. НП – ідеальний партнер для нашого бізнесу: розвинена мережа по країні, швидка та якісна доставка, класний сервіс». 

Нині пиво від Red Cat brewery п’ють по всій країні, найбільше його споживають міста-мільйонники та обласні центри. «Ми активно розвиваємо мережу як на Харківщині, так і по областях, – говорить Юрій. – Нарощуємо обсяг продажів, і доставка Нової пошти дуже нам у цьому допомагає. Наприклад, наразі активно користуємось послугою кур’єрської служби НП, коли працівники самостійно забирають у нас палети з товаром та відвозять у відділення». 

Доставка Нової пошти

Доставка Нової пошти дуже допомагає нарощувати обсяг продажів. Фото: Дмитро Воробей

Доставка Нової пошти

Доставка Нової пошти дуже допомагає нарощувати обсяг продажів. Фото: Дмитро Воробей

кур’єрська служба НП

З послугою кур’єрської служби НП працівники самостійно забирають в броварні палети з товаром та відвозять у відділення. Фото: Дмитро Воробей

кур’єрська служба НП

З послугою кур’єрської служби НП працівники самостійно забирають в броварні палети з товаром та відвозять у відділення. Фото: Дмитро Воробей

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Броварня працює також і над новими сортами пива, окрім класичних стаутів та лагерів. «Наразі ми розробляємо лімітовані сорти, наприклад, сауер – це скислене спеціальними бактеріями пиво, що має оригінальний смак, – говорить Юрій. – Наші клієнти прагнуть чогось нового та цікавого, і це надихає нас рухатися вперед. Ми хочемо розвивати пивну культуру в Україні, тому постійно експериментуємо. Мріємо, аби нашу продукцію скуштували в кожному куточку країни». 

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Исправить
Новый выпуск Forbes Ukraine

Заказывайте с бесплатной курьерской доставкой по Украине