Philip Morris
Категория
BrandVoice
Дата

«Плануємо грати вдовгу», – новий фінансовий директор Philip Morris в Україні Сергій Кальнооченко. Як попри кризу та вимушене призупинення фабрики компанія увійшла до топплатників податків у 2023 році

6 хв читання

Сергій Кальнооченко, фінансовий директор Philip Morris в Україні

Попри війну компанія Philip Morris продовжує готувати до запуску нову фабрику на Львівщині, інвестуючи у проєкт $30 млн. Віра компанії в Україну не похитнулася з початком повномасштабного вторгнення, попри призупинення власного виробництва на Харківщині, втрату долі ринку в 2022-му та рекордне зростання нелегальної торгівлі у 2023-му. Ба більше, за минулий рік Philip Morris сплатила податків навіть більше, ніж у довоєнному 2021-му, залишаючись у переліку найбільших платників податків в Україні.

З 1 січня 2024-го новим фінансовим директором Philip Morris в Україні став Сергій Кальнооченко. В інтервʼю Forbes BrandVoice він розповів про виклики, з якими стикається компанія сьогодні, відновлення частки на ринку та очікування від нового податкового плану. 

Нещодавно вас призначили фінансовим директором Philip Morris в Україні, але загалом ви працюєте в компанії протягом 11 років. Розкажіть, будь ласка, чим займалися раніше та що вас мотивує у роботі? 

За 11 років у Philip Morris я встиг попрацювати у різних відділах компанії, очолював фінансову функцію у Грузії, розробляв та запроваджував стратегії для ринків України та Молдови.

Фінансовий директор – моя сьома посада у Philip Morris, і я пишаюсь тим, що став другим українцем, який очолює фінансову функцію в Україні.

Зважаючи на всі складності ведення бізнесу під час війни – призупинення фабрики в Харківській області, перебої у ланцюгах постачання, – компанія продовжує не тільки працювати, а й намагається відновити втрачені позиції. До того ж усе це відбувається на такому висококонкурентному ринку, як тютюнова індустрія. Щодня доводиться розвʼязувати нестандартні завдання. Власне розв’язування цих завдань разом із можливістю співпрацювати з представниками різних країн у межах корпорації є моїм основним драйвером. 

Philip Morris

Сергій Кальнооченко, новий фінансовий директор Philip Morris в Україні

У контексті фактично втрати можливості виробляти продукцію на власній фабриці з 2022-го, які фінансові результати компанія продемонструвала за 2023 рік? 

Всі події, що відбулися в Україні після повномасштабного вторгнення Росії, – девальвація, погіршення економіки, ускладнення ланцюгів постачання – спричинили спад прибутковості всієї індустрії. Для Philip Morris це було особливо боляче, наші фінансові показники відчутно впали. Для порівняння: у 2020 році український філіал входив до 30 найбільш прибуткових ринків у Philip Morris International. А після 2022-го ми фактично шукали шляхи, щоб продовжити роботу в Україні, бо розуміли важливість бути присутніми на цьому ринку для нашого споживача, держави та бюджету. Спочатку ми налагодили постачання продуктів з восьми фабрик Philip Morris International, а пізніше почали співпрацювати з іншою тютюновою компанією в Україні. Це дало змогу пережити кризовий період у 2022 році. Минулого року нам ледве вдалось вийти на показники прибутковості, адже фактично ми перестали заробляти через втрату частки на ринку сигарет, послаблення національної валюти та падіння рівня економіки загалом. 

Водночас з початком повномасштабної війни фінансові показники були для нас не у пріоритеті. У 2022-му ми насамперед дбали про безпеку людей, евакуйовували співробітників та їхні сімʼї у безпечні місця, забезпечували необхідним та допомагали адаптуватися у новому середовищі. У 2023-му фокусувалися на добробуті та збереженні емоційної стійкості людей. Тож основними досягненням за ці роки є створення умов для роботи й життя наших колег та їхніх сімей. Адже люди є найвищою цінністю й активом для компанії.

Скільки податків сплатила компанія за 2023 рік до держбюджету? 

Сьогодні ми залишаємось одним із найбільших платників податків України.

Сума, яку компанія сплатила минулого року від продажів усіх брендів Philip Morris в Україні, становить понад 30 млрд грн, що на 5 млрд грн більше, ніж у 2022-му. Ця сума суттєво перевищує показник навіть довоєнного 2021 року.

На тлі загального падіння тютюнової індустрії такі результати є великим досягненням нашої команди. Саме тому державна підтримка міжнародних компаній, які працюють у легальному полі та сплачують податки, є надзвичайно важливою.

Як вплинув нелегальний тютюновий ринок на фінансові показники компанії за 2023 рік? Скільки податків, відповідно, втратила держава? 

У 2017 році Верховна Рада України підтримала семирічний план підвищення акцизів на тютюнові вироби, який діятиме до 2025 року. План передбачає зростання акцизу щорічно на 20%. За ці сім років акциз вже зріс більше ніж втричі. Сьогодні частка акцизу у вартості пачки сигарет становить близько 70%, і вона продовжує зростати. Водночас за період дії цього плану легальний ринок сигарет скоротився вдвічі, а нелегальний зріс з 2% до 25%, про що свідчить останній звіт Kantar. Від нелегального ринку програють усі: і легальні гравці, бо залишаються в неконкурентних умовах, і держава, і споживачі. Згідно зі звітом Kantar, у 2022-му бюджет втратив 21 млрд грн, а у 2023 році ця цифра становить вже 23 млрд грн. Це більше ніж $630 млн. 

Що передбачає новий податковий план, запропонований Міністерством фінансів, та як ви його оцінюєте? 

Наразі ми розглядаємо пропозицію нового податкового плану Міністерства фінансів. Він передбачає зміну в підході до щорічного зростання ставки акцизу – привʼязки її до певного рівня в євро. З одного боку, це несе ризики для виробників з точки зору курсових коливань, а з іншого – ми розуміємо податковий та макроекономічний контекст і вплив МВФ, який стоїть за цим документом. Ми також позитивно оцінюємо кроки, які робить Міністерство фінансів для гармонізації податкового законодавства України і Євросоюзу, здебільшого щодо оподаткування тютюнових виробів. Сьогодні в Україні звичайні сигарети та тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) оподатковуються однаково – тоді як у країнах – членах Європейського союзу в середньому різниця між податками на ці види продукції становить понад 60%. Це пов’язано з тим, що продукти категорії ТВЕН хоч і не виключають усіх ризиків та містять нікотин, що викликає залежність, повний перехід на IQOS менш шкідливий, ніж продовжувати курити.

З урахуванням цих змін до яких показників прагнете дійти наприкінці 2024 року? 

Ми продовжуємо повертати нашу частку на ринку сигарет. За останній рік нам вдалося вийти на рівень 24%: з одного боку, це краще, ніж 14%, які у нас були в травні 2022 року, коли ми опинилися майже без продукту, а з іншого – це все ще менше, ніж довоєнний рівень, що становив 28,5%. Ми також продовжуємо розвивати наші інноваційні продукти – це передусім ТВЕНи, відомі під брендом IQOS, та інші продукти портфеля Philip Morris International, за якими стоять інвестиції та довгострокові наукові дослідження. Найважливішим проєктом 2024 року буде запуск нової фабрики на Львівщині, в яку компанія інвестувала $30 млн. 

Чи є плани нових інвестицій Philip Morris в українську економіку? 

Перш за все переконати керівництво PMI продовжувати вкладати гроші в Україну за цих умов було доволі складним завданням. Очевидно, що сьогодні для цього більше ризиків, ніж вигод, а про окупність інвестиційних проєктів поки що мова взагалі не йде. Але такі сигнали від нас та інших інвесторів є надзвичайно важливими, вони свідчать про бажання допомогти державі та готовність брати активну участь у її відбудові в майбутньому.

Коли ми інвестуємо у фабрику, то хочемо не тільки контролювати весь процес виробництва, а й створювати робочі місця, сплачувати податки та підтримувати людей.

Завдяки підтримці органів державної влади як на локальному, так і на центральному рівнях наше будівництво йде чітко за планом, і вже наприкінці першого – початку другого кварталу цього року плануємо запустити перші виробничі лінії на Львівщині.

Philip Morris в Україні

Вже в цьому році Philip Morris в Україні планує запустити перші виробничі лінії на Львівщині

Наскільки важлива підтримка України міжнародними компаніями зараз? 

Міжнародні компанії працюють у легальному полі, сплачують усі податки, що є стабільним джерелом доходів для держави. Якщо зануримось в історію, то в 1990-х саме міжнародні компанії були одними з тих, хто допоміг підтримати економіку, а у 2000-х міжнародні корпорації були одними з локомотивів активного розвитку держави до періоду кризи 2008 року. Якщо брати тютюнову галузь, то сьогодні в Україні є чотири фабрики міжнародних виробників, кожна з яких згідно із заявленими потужностям цілком покриває попит на ринку сигарет. Тож про додаткові інвестиції у розширення існуючого виробництва сигарет когось із гравців мова не йде. Але світ змінюється, зʼявляються нові інноваційні продукти, які впливають на розвиток цілих індустрій, і, підтримуючи їх, держава могла б залучати нові інвестиції. Саме тому потрібно створювати умови для залучення та підтримки інвесторів. 

Які рекомендації компанія може дати урядовцям на воєнний 2024 рік у контексті оподаткування великого бізнесу, що працює в Україні? 

За поточних умов ми цінуємо дві речі – прозорість і передбачуваність податкового та регуляторного законодавства. Важливо розуміти, якими будуть умови роботи та співпраці через півтора-два роки. Зараз постійно відбуваються зміни, і це ніяк не допомагає галузі. Ми як стратегічний інвестор плануємо грати вдовгу, тому для нас важливо, аби податкові та законодавчі зміни впроваджувались як мінімум через півтора року, а не через три або шість місяців, бо в деяких випадках це може призвести до зупинки операційних процесів. Сьогодні ми вже бачимо розуміння з боку державних органів стосовно цього підходу і щиро бажаємо, щоб рух у цьому напрямі зберігся і надалі.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.