Олексій Кулик, співвласник та директор «Агросем» /Артем Галкин
Категория
BrandVoice
Дата

Поле для росту: Як «Агросем» розширив бізнес-модель під час війни, щоб допомогти українським фермерам експортувати зерно до Європи 

3 хв читання

Олексій Кулик, співвласник та директор «Агросем» Фото Артем Галкин

Як «Агросем» перебудував власний бізнес, збільшив команду вдвічі та допомагає українським фермерам розвиватися під час війни, розповів співвласник та директор Олексій Кулик. 

Повномасштабне вторгнення змусило агродистриб’ютора «Агросем» подивитися на власний бізнес ширше. До війни компанія займалася забезпеченням фермерів якісним насінням, добривами, засобами захисту рослин, технікою та інноваційними технологіями точного землеробства. Проте після 24 лютого 2022 року клієнти «Агросему» опинилися в патовій ситуації: порти заблоковані, зерно неможливо ні продати, ні доставити покупцям, тому не має грошей для закупівлі необхідного для посівної. 

Щоб допомогти українським аграріям, «Агросем» додав новий сервіс для фермерів і став до того ж ще й професійним трейдером: треба знайти покупців на зерно, організувати логістику і таким чином підтримати основний бізнес. Досвід агровиробництва (група компаній «Агросем» обробляє 8,5 тис. га) допоміг побудувати нові логістичні шляхи, знайти ефективний транспорт і налаштувати доставку залізничними вагонами. У нагоді став також власний логістичний термінал MOST Logistic Terminal, що функціонує на кордоні з Польщею з 2019 року. Команда, яка займалась імпортом в Україну, почала шукати нових клієнтів для експорту в Європу. 

Якщо подивитися ретроспективно, що виявилося найскладнішим з початку війни? 

Трейдерство було для нас абсолютно новим напрямом у бізнесі. Побудова логістичних ланцюжків, пошук вагонів, терміналів, покупців та інші нові процеси стали справжніми викликами для команди. Але навіть зараз, після року роботи, ми постійно стикаємося з новими викликами, оскільки умови на ринку повсякчас корегуються та змінюються. Європа не була готова до наших обсягів і сьогодні не дуже поспішає інвестувати в нову логістичну, залізничну чи портову інфраструктуру. Не маючи досвіду, ми оперативно включилися в процес і почали налаштовувати співпрацю із фермерами в Україні та покупцями в Європі, відправляти перші потяги з продукцією. Налагодити поставки нам допомогли швидкість, наполегливість команди та знання європейських мов. Наприклад, «Агросем» доставив перший потяг із кукурудзою в Австрію в межах зеленого коридору. Я мав можливість зустрічати цей потяг разом з міністром агрополітики Австрії та керівником Австрійської залізниці. 

Хто став покупцями українського зерна в Європі? 

Ми спілкувалися з малими та великими трейдерами, переробниками в Європі. Важливо було оперативно налаштувати вчасні поставки якісної продукції, оптимізувати логістичні маршрути. Розпочали з таких країн, як Польща, Австрія, Угорщина та Італія. Далі географія стала розширюватися, з’явилися нові країни. Протягом першого року «Агросем» експортував понад 300 000 т зернових. Для новачків у трейдингу це вже непоганий обсяг, а головне – ми підтримали українських фермерів і здобули чудових партнерів за кордоном. 

Наразі команда «Агросему» вивчає можливості експорту продукції через європейські порти до інших країн за межами Європи. 

Поле для росту: Як «Агросем» розширив бізнес-модель під час війни, щоб допомогти українським фермерам експортувати зерно до Європи  /Фото 1

Олексій Кулик, співвласник та директор «Агросем». Фото: Артем Галкін

Як у новій бізнес-моделі спрацювала наявність власного терміналу на кордоні з Польщею? 

Раніше наш MOST Logistic Terminal закривав власну потребу в імпорті та перевантаженні продукції, а також надавав послуги кільком зовнішнім клієнтам. Проте з початком війни термінал став для нас важливою допоміжною силою у запуску нового напряму. Ми миттєво ухвалили рішення та почали інвестувати в будівництво елеваторного комплексу на терміналі, з лабораторією, системою очистки зерна й іншими належними послугами. Але навіть під час будівництва ми вже вантажили потяги зерном усіма можливими способами. Зараз MOST Logistic Terminal ще перебуває у процесі розбудови, наступний етап розвитку – контейнерний термінал та розширення інфраструктури. 

Як змінилася команда за цей час і які нові навички стали необхідними для «Агросему»? 

З початку війни ми прийняли понад 260 нових співробітників і маємо ще вакансії. Шукаємо талановитих та вмотивованих співробітників не тільки на зовнішньому ринку, а й усередині «Агросему», спираючись на наш кадровий резерв і перспективні таланти. Наприклад, наш колишній керівник відділу закупівель запчастин тепер очолює департамент логістики всієї компанії. 

Одними з найважливіших нових навичок, які нам довелося освоїти, це висока швидкість у процесі прийняття рішень, адаптація до швидкозмінних умов і згуртованість команди. Із самого початку війни всі чотири співвласники «Агросему» ухвалюють оперативно ключові рішення, які миттєво обговорюються з топами та негайно впроваджуються в дію, щоб максимально не втрачати час та бути ефективними. Зміни відбуваються постійно: призупиняється дія зернового коридору, вводяться конвенції на переходах, нові вимоги від ЄС. Нам потрібно швидко реагувати та бути готовими до всього. Кожен із керівників має власну зону відповідальності, відповідаючи за певну частину бізнесу, і ми постійно спілкуємося, приймаємо спільні рішення. Це робить нас більш швидкими, гнучкими і сильними. На наш погляд, з критичними ситуаціями нам вдається справлятись найкраще, бізнес «Агросему» іноді потребує виходу із зони комфорту. 

«Агросем» експортував понад 300 000 т зернових. Для новачків у трейдингу це вже непоганий обсяг. Але головне, що ми підтримали українських фермерів та здобули чудових партнерів у Європі

Які нові завдання стоять перед «Агросемом» зараз, аби ваш оновлений бізнес працював ефективно? 

Перша ціль – розвиток напряму трейдингу. Навіть після завершення війни і відкриття портів ми бачимо потенціал експорту до Європи через наші експортні маршрути. Друге – розбудова та максимальне використання терміналу. MOST Logistic Terminal має унікальне розташування на кордоні з Польщею, що дозволяє нам перевантажувати вантажі в обидві сторони як на широкій, так і на вузькій коліях, зберігати їх і надавати різноманітні послуги. Третім пріоритетом є постійна оптимізація існуючих і створення нових бізнес-процесів для досягнення ще більшої ефективності, актуальності та швидкості бізнесу. Ми активно використовуємо BI-платформу та впроваджуємо CRM-систему. Ми систематично аналізуємо наші дані в реальному часі, спрямовуючи зусилля на поліпшення ефективності та прийняття обґрунтованих рішень. Дотримуючись цих цілей, «Агросем» стрімко розвиватиметься і залишатиметься лідером на агроринку. Ми впевнені, що наша Батьківщина має велике майбутнє! 

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.