Максим Волченко і Михайло Кудухашвілі, співвласники Almeida Group /Артем Галкин
Категория
BrandVoice
Дата

Відродження на руїнах. Як зернотрейдер Almeida Group з Луганщини під час великої війни з нуля відбудував власний бізнес

6 хв читання

Михайло Кудухашвілі та Максим Волченко, співвласники Almeida Group. Фото Артем Галкин

Співвласникам зернової торгової компанії Almeida Group Максиму Волченко і Михайлу Кудухашвілі двічі довелося будувати бізнес з нуля. Вперше – у 2014-му в розпал війни на Донбасі, коли бізнесмени об’єдналися, щоб допомогти аграріям вільної частини Донецької та Луганської областей вивозити й продавати зерно. Вдруге – коли вони втратили практично все під час повномасштабного вторгнення

Співвласники Almeida Group Максим Волченко і Михайло Кудухашвілі розповідають Forbes BrandVoice, як їм це все вдалося.  

Про перезапуск бізнесу

З 2014 по 2022 роки Almeida Group розбудувала бізнес і стала одним з провідних зернотрейдерів на сході України. «Ми першими з приватних експедиторів запустили повноцінний маршрут на Донецькій залізниці, завдяки чому станція Рубіжне стала маршрутною. Це сталося у партнерстві з компанією Kernel в рамках проєкту Transithub. Учасники ринку добре розуміють важливість цього факту, бо вивезення продукції з немаршрутних станцій є доволі проблематичним», – розповідає Волченко, співзасновник і директор Almeida Group.

Початок повномасштабної війни застав його команду на робочих місцях. Співробітники працювали буквально до останньої можливості, поки через наступ ворога компанія не втратила основні активи. Передусім, мова йде про маршрутні елеватори у містах Сватове та Сєверодонецьк, в розвиток яких компанія вклала значні зусилля й інвестиції. Зокрема, елеватор у Сєверодонецьку з загальною потужністю перевалки близько 350 000 тонн на рік був хабом для транспортування зернових із проблемних регіонів до портів. Комплекс включав понад 2 км власних залізничних колій, оперував маршрутами і потягами. Також через вторгнення було втрачено тисячі тонн зернових, що належали компанії.

Крім того, 22 квітня 2022 року через ракетний обстріл Almeida Group втратила значну частину своїх зерновозів та автотранспорту, що розташовувалися на Київщині. «Це мільйони доларів матеріальних збитків і неоціненні зусилля та багаторічна праця нашої команди. Єдині активи, які вдалося консолідувати, щоб почати працю з нуля – наші співробітники, досвід, клієнти і партнери», – підсумовує Волченко.

Максим Волченко, Almeida Group

Максим Волченко, співзасновник і директор Almeida Group. Фото: Артем Галкін

Попри випробування у 2022 році Almeida Group не тільки зберегла, а й збільшила прибутковість. Адже в короткий термін бізнес перезапустили на новому місці. Як зазначає Кудухашвілі, співвласник та комерційний директор Almeida Group, крім персоналу та власних ідей, особливо релокувати не було чого. Проте вдалося врятувати найголовніше – вивезти з-під обстрілів і знов зібрати разом команду.

Співвласники компанії згадують, як шукали для людей житло, що тоді скрізь було у величезному дефіциті, або як жили перші місяці, так би мовити, комунальними спільнотами. В результаті компанії вдалося зберегти в штаті близько 90% співробітників, які працювали в Almeida Group до лютого 2022 року.

«Коли окупанти нас звільнили від усього, ми почали шукати нові шляхи. Порти були закриті, на відкритому кордоні шикувалися черги на 1-1,5 місяця. Тому виникла ідея вигадати альтернативне інноваційне рішення, як вивезти спочатку свій вантаж, а потім використати цей канал для надання послуг», – продовжує Кудухашвілі.

У фокусі уваги опинилися залізничні шляхи. Оскільки на той момент українська влада була дуже зацікавлена відновити експорт, бізнесмени отримали певне сприяння, у тому числі з боку «Укрзалізниці». Завдяки співпраці з нею, шаленими темпами за місяць вдалося побудувати перевалку на кордоні з ЄС на станції Вадул-Сірет, що могла повноцінно перевантажувати зерно з широкого українського вагона до європейського. Вже 30 квітня 2022 року за українським зерном на територію України зайшов перший європейський потяг.

Відродження на руїнах. Як зернотрейдер Almeida Group з Луганщини під час великої війни з нуля відбудував власний бізнес /Фото 1

«Найбільшою складністю на той момент був пошук необхідного обладнання: внутрішня логістика вмерла, виробництво скрізь стояло, тож ми збирали обладнання, що залишалось по всій Україні – від Запоріжжя до Житомира та Одеси», – згадує Кудухашвілі.

Після окупації ключового для бізнесу регіону – Луганщини – Almeida Group закуповує зернові по всій Україні, має десятки договорів з елеваторами та виробниками. Показово, що серед партнерів є не тільки великі компанії, а й малі сільгосппідприємства з земельним банком у кілька сотень гектарів. У тому числі – господарства, що знаходяться в безпосередній близькості до лінії фронту на Харківщині, в Краматорському районі та в Чернігівській і Сумській областях.

Almeida Group

Almeida Group закуповує зернові по всій Україні, має десятки договорів з елеваторами та виробниками

Almeida Group

Almeida Group має десятки договорів з елеваторами та виробниками

Almeida Group

Almeida Group має десятки договорів з елеваторами та виробниками

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Варто згадати, як під час великої війни змінювалася розстановка сил серед агротрейдерів. За словами Кудухашвілі, у другому півріччі 2022 року та у 2023-му в цей бізнес пішли всі: від власників кавʼярень до великих фармацевтів, паливників, металістів. За спогадами, ринок виглядав, немов новий, з величезною кількістю невідомих компаній, бізнесменів з інших галузей, тоді як топ-10 компаній, які історично входили до кола найбільших експортерів, не потрапляли навіть у першу двадцятку. Кудухашвілі пояснює це тим, що в умовах нестабільності легше адаптуватися маленьким компаніям, що є більш гнучкими та динамічними. Проте, великі компанії можуть вирішувати стратегічні питання більш системно. Й врешті-решт, розстановка сил у 2024 році вже майже повернулася до довоєнного стану – на ринку ті самі лідери, крім близько п’яти нових гравців.

Михайло Кудухашвілі, Almeida Group

Михайло Кудухашвілі, співвласник та комерційний директор Almeida Group. Фото: Артем Галкін

Як велика війна вплинула на українські логістичні шляхи

Після того, як термінал Almeida Group запрацював на станції Вадул-Сірет біля кордону з Румунією в Чернівецькій області, відкрили ще два термінали у Чопі на Закарпатті та Мостиській на Львівщині. На той час чорноморські порти України не працювали, а згодом запрацювали із значними обмеженнями. Тоді шляхи через Чернівецьку область з можливістю транзиту до порту Констанца стали для агробізнесу гарним рішенням. Отже, завдяки цьому проєкту протягом 2022 року Almeida Group вдалося переправити близько 300 000 тонн агропродукції. Ставку на Чернівецьку область в Almeida Group пояснюють тим, що в Румунії на сьогодні є профіцит рухомого складу навіть з урахуванням об’ємів українських вантажів.

«Цей регіон з точки зору транзиту доволі перспективний, – коментує Волченко. – Поступова інтеграція України з економікою країн ЄС відкриває для українського бізнесу нові можливості, зокрема логістичні. А наш проєкт передбачає подальший розвиток та будівництво мультимодального терміналу в безпосередній близькості від залізничної станції Вадул-Сірет та створення повноцінного логістичного коридору до портів Констанца й Бургас/Варна, а також сухопутного доступу до кордонів Греції та Туреччини для перевалки і транзиту української сільгосппродукції, а на наступних етапах – генеральних та інших вантажів».

Волченко розраховує, що після закінчення воєнних дій цей проєкт буде конкурентною та зручною альтернативою для сільгоспвиробників з п’яти областей заходу України. Бо, за його словами, навіть до початку війни виробники цих регіонів зазнавали суттєвих труднощів із доставкою вантажів у порти, повʼязані насамперед із низькою оборотністю вагонів в Україні, а також завантаженістю автомобільної інфраструктури.

У травні цього року компанія Almeida Group отримала 25 вагонів – зерновозів та інше обладнання для вдосконалення роботи своїх терміналів від Проєкту ERA USAID. «Перш за все, для команди це була мотивуюча подія, своєрідне визнання, «знак якості», – каже Волченко. – Окремо зазначу, що західні партнери, які надають технічну допомогу, дуже серйозно ставляться до диверсифікації логістики українського експорту і докладають до цього чимало зусиль». 

Almeida Group

Almeida Group отримала 25 вагонів – зерновозів та інше обладнання для вдосконалення роботи своїх терміналів від Проєкту ERA USAID

Almeida Group

Almeida Group отримала 25 вагонів – зерновозів та інше обладнання для вдосконалення роботи своїх терміналів від Проєкту ERA USAID

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Про виклики сьогодення і тренди ринку

«Експорт зернових в Україні завжди вітається і держава всіляко намагається йому сприяти. Коли у експортерів виникають проблеми – труднощі з документами, логістикою, то включаються Міністерство інфраструктури, Міністерство агрополітики, працюють спеціальні групи, де оперативно розглядаються ці питання», – розповідає Волченко. Він додає, що наразі є певний тиск на бізнес із боку силових органів. Однак коли навколо дій силовиків виникає резонанс, а ринок та бізнес-асоціації починають реагувати, держава підключається та допомагає вирішувати проблеми.

Окремо співвласники Almeida Group відзначають роботу «Укрзалізниці», яка під час великої війни стала набагато більш динамічною і ефективною. «Дивовижно, як така велика системна компанія настільки швидко приймає рішення, – коментує Кудухашвілі. – Крім того, для зерна, яке ми вантажимо у складних регіонах, неподалік від зон бойових дій, «Укрзалізниця» знизила тариф на 30%, що стимулює трейдерів працювати там і підтримує місцевих фермерів».

Almeida Group

Cпіввласники Almeida Group відзначають роботу Укрзалізниці

Almeida Group

Cпіввласники Almeida Group відзначають роботу Укрзалізниці

Almeida Group

Cпіввласники Almeida Group відзначають роботу Укрзалізниці

Предыдущий слайд
Следующий слайд

Дефіцит електроенергії для Almeida Group стає великою проблемою, коли він починає впливати на роботу «Укрзалізниці». Бо через це змінюються та затримуються графіки руху і як наслідок – знижується оборотність вагонного парку. А це – прямі фінансові втрати, як для компанії, так і для партнерів. Тоді як для безперебійної роботи терміналів в Almeida Group заздалегідь закупили необхідне обладнання – генератори й інше.

Однак головна проблема, що наразі робить підніжку будь-якому бізнесу – дефіцит людей, які на сьогодні є найважливішим і найдорогоціннішим ресурсом. В Almeida Group також відчувають кадровий голод. Певна частина співробітників мобілізовані до лав ЗСУ, а процес бронювання є непростим і тільки після появи відповідної функції в Дії зрушився з місця.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.