МХП /пресс-служба МХП
Категория
BrandVoice
Дата

Підхід до цифрової трансформації: досвід МХП

Тарас Гошовський, директор з інформаційних і диджитал технологій МХП Фото пресс-служба МХП

Будь-який бізнес, що працює в Україні протягом останніх трьох років, неодмінно зазнав цифрової трансформації. З одного боку, це необхідність, яка допомагає вижити й адаптуватися під мінливу реальність. З іншого – один із найголовніших трендів у світі – очікується, що до 2026 року світові витрати на цифрову трансформацію сягнуть $3,4 трлн

За всієї популярності такого підходу є ще одна цікава цифра, опублікована у звіті Deloitte: 70% зусиль із диджитал-трансформації закінчуються невдачею, а організаціям потрібно приблизно три роки, щоб почати конкурувати на цифровому ринку.

То що ж робить цифрову трансформацію успішною і як вона відбувається в українських компаніях? Тарас Гошовський, директор з інформаційних і диджитал технологій МХП, під час бізнес-форуму Forbes Tech 2023 поділився своїм досвідом і розповів про проблеми та найкращі рішення в цьому процесі.

Трансформація компанії під час війни

Понад три роки в МХП водночас тривають дві трансформації: глобальна трансформація із сировинної компанії в кулінарну, а також цифрова трансформація. 

Повномасштабне вторгнення Росії в Україну мало вплив на ці процеси тільки перші півтора місяця, коли треба було дуже швидко мобілізуватися і повернутися до виробництва базових продуктів – найпотрібніших у той час свіжої курятини, напівфабрикатів, м’ясо-ковбасних виробів. Ми відчували, як важливо вистояти цей найважчий проміжок часу, адже МХП одразу визначила свою роль під час війни – бути на варті продовольчої безпеки, забезпечувати українців їжею.

Вже з квітня 2022 року трансформаційні процеси в компанії не просто пішли своїм спланованим шляхом, а навіть прискорилися, тому що потрібно було швидко реагувати на всі виклики війни. Брак світла, обстріли, зовсім інакші логістичні умови поставили перед нами завдання, на які ми не могли не відреагувати й не почати цифровізуватися ще швидше. 

Драйвери цифровізації 

Важливо, щоб перший поштовх до змін і постійна підтримка надходили від тих, хто може виступити власником бізнес-процесів. Попри те, що часто лідерами цього процесу виступають топменеджери компанії, поштовх для цифрової трансформації може виникати й знизу – приклади з виробництва чи агробізнесу показують, що такі ініціативи можуть приводити до світових досягнень.

Важливо, щоб ті, хто стає драйверами цих рішень, були власниками процесів у компанії або могли ними стати.

Завдяки принципам change-менеджменту ми можемо визначити, наскільки організація потенційно готова до змін – розуміння того, на якому етапі знаходиться компанія – це вже частина успіху. Якщо ви готові й стартує цифрова трансформація – будьте в тісній комунікації зі стейкхолдерами, залучайте спонсорів змін, знаходьте тих, хто разом із вами буде драйвити ці процеси. 

Також важливою складовою цифрової трансформації є робота з даними. Якщо ми приймаємо управлінські рішення, керуючись даними, це допомагає нам скоротити витрати, ефективніше використовувати ресурси і, як наслідок – дає кращий результат для бізнесу. 

Проте часто в компаніях виникає проблема так званого ухилення від ризику: активний чи пасивний спротив змінам. Є також інші перешкоди: обмеження бюджету, відсутність метрик і конʼюнктура, втрата довіри до процесу. Окремо я згадав би і ризики кібербезпеки. Все це може суттєво ускладнити повноцінну цифровізацію навіть для стійкої компанії. 

Скільки коштує цифрова трансформація 

Є метрики для оцінки витрат на трансформаційні та ІТ-витрати. Зазвичай це від 0,75% до 1,5% від EBITDA для компаній, які перебувають на плато або витрачають менше, та 2–3% для тих, хто знаходиться в активній фазі цифрової трансформації. Хоча слід зазначити, що в українському бізнесі не завжди є готовність прозоро обліковувати ці витрати або планувати довгострокові програмні інвестиції. Тому планування й облік витрат на диджитал-трансформацію є також певним маркером зрілості компанії.

Чи може велика компанія створювати власні IT-продукти 

Відповіді на запитання про те, чи повинні компанії проводити диджитал-трансформацію самостійно, чи віддати її на аутсорс, я шукав останні 20 років. Ось до чого я дійшов: повністю внутрішньої трансформації не існує. Адже це означало б, що у компанія мав би бути дуже великий штат, як-от SoftServe чи EPAM. Але й трансформація ресурсом залучених консультантів чи вендорів теж неможлива.

Ми впроваджуємо продукти SAP – і це найбільша цифрова трансформація бізнесу в Східній Європі з використанням RISE with SAP. Близькі приклади за масштабом та глибиною впровадження ІТ-продуктів можна знайти лише у світових лідерів птахівництва, таких як Tyson Foods чи BRF S.A. Але і для них частина пілотованих рішень у МХП новизна, бо ми також створюємо і власні продукти.

Наприклад, Smart Technology Assistant (Smart TA) – перший в Україні проєкт, який отримав номінацію Honorable Mention щорічної міжнародної премії SAP Innovation Award 2022.

Продукт базується на використанні технологій різних вендорів – бекенд на SAP, фронт-енд на Microsoft PowerApps. Але як це зробити, підлаштувати під потреби виробництва, як застосувати зібрані дані – придумала та реалізувала саме внутрішня команда МХП. 

Отже, наш секрет успіху – це комбінація внутрішнього досвіду й ефективного використання галузевої експертизи та ресурсів вендорів. Саме така комбінація дає нам змогу створювати продукти, що вирізняються проривною ефективністю, адже ми краще за усіх розуміємо власні процеси та можливості. Це виглядає універсальною порадою: успішна цифрова трансформація має базуватися на досвіді тих, хто вже досягнув вершин у цьому, та розвитку і використанні внутрішнього потенціалу. 

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Исправить
Новый выпуск Forbes Ukraine

Заказывайте с бесплатной курьерской доставкой по Украине