Дмитро Морозов, директор з розвитку бізнесу клієнтів МХП. Фото: Артем Галкін
Категорія
BrandVoice
Дата

Трансформація компанії надто фундаментальна, щоб війна з Росією могла зупинити цей процес. Як працює МХП під час війни

6 хв читання

Дмитро Морозов, директор з розвитку бізнесу клієнтів МХП. Фото: Артем Галкін

Про адаптацію МХП в умовах війни, нові продукти, розвиток франчайзингової мережі й продовження трансформації в кулінарну компанію розповідає Дмитро Морозов, директор з розвитку бізнесу клієнтів МХП.

Уже кілька років МХП концентрує зусилля на трансформації бізнесу. Група компаній з 25-річною історією, відома як найбільший виробник курятини в Україні, тепер фокусується на розвитку харчових технологій та виробництві продуктів із доданою вартістю. І повномасштабна війна не зупинила ці зміни.

Паралельно з власною трансформацією МХП зробила своїм пріоритетом забезпечення продовольчої безпеки в країні. Коли зʼявився цей пріоритет, як вдається поєднувати його з трансформацією в кулінарну компанію та якою МХП зустріне перемогу? На ці запитання відповідає Дмитро Морозов.

Ще до повномасштабного вторгнення МХП почала трансформацію в кулінарну компанію. Як на її перебіг вплинула війна з рф?

Одразу скажу: трансформація триває. Повномасштабне вторгнення, звісно, повпливало на цей процес, але тільки на самому початку. На короткий час ми припинили виготовлення доопрацьованих продуктів і сфокусувалися на курятині «Наша Ряба», напівфабрикатах «Легко!» й мʼясо-ковбасних виробах «Бащинський». Тобто на самому початку війни, коли в країні був хаос, зосередилися на базовому, найпотрібнішому в той час. Але так було буквально до кінця березня.

За місяць ми звикли до нової реальності й поновили виробництво нових і доопрацьованих продуктів. Відтоді трансформація МХП в кулінарну компанію триває нонстоп, бо вона надто фундаментальна, щоб війна з росією могла змусити нас зупинити цей процес.

Трансформація компанії надто фундаментальна, щоб війна з Росією могла зупинити цей процес. Як працює МХП під час війни /Фото 1

Фото: Артем Галкін

Чи довелося МХП у зв’язку з війною корегувати стратегію розвитку? Від чого довелося відмовитися, а що, навпаки, запустити нове?

Ми не змінили річних цілей по трансформації МХП в кулінарну компанію. По деяких завданнях планували знизити очікування, але не довелося. До прикладу, ми були готові зменшити прогнози стосовно розвитку нашої мережі «М’ясомаркетів», розуміючи проблеми, з якими стикаються партнери-франчайзі. Але отримали зворотний зв’язок, що вони навпаки готові відкривати більше.

Що стосується нових продуктів, то на початку літа ми запустили заморожену напівготову до вживання піцу. Для її виробництва в Кулінарному центрі МХП обладнали окремий цех. Продукт отримав хороший зворотний звʼязок від споживача, тому ми нарощуємо обсяги його виробництва і представленість.

Клієнтоцентричність — наша мантра. Ми постійно слухаємо зворотний звʼязок від наших партнерів та споживачів і готові адаптуватися до їхніх запитів і потреб

Із абсолютно неочікуваних новинок, які не планувалися, але були відповіддю на виклики часу, стало виробництво паштетів і тушонки з курятини під брендом «Наша Ряба». Ця продукція виготовляється здебільшого для потреб держави, але також представлена у наших франчайзі й має попит. Чи залишиться вона в нашому асортименті, питання відкрите — все завжди залежить від споживачів! Бо клієнтоцентричність — наша мантра. Ми постійно слухаємо зворотний звʼязок від наших партнерів та споживачів і готові адаптуватися до їхніх запитів і потреб.

Чи планує МХП запуск інших новинок і коли вони з’являться в магазинах?

За два тижні до повномасштабної війни ми випустили першу партію нового продукту — готових страв ресторанного рівня LaStrava. Для їх виготовлення ми використовуємо технологію обробки високим тиском (паскалізації) за допомогою спеціального обладнання HPP. Цей метод дозволяє без додавання консервантів зберігати вже повністю готові страви в охолодженому вигляді тривалий час, і при цьому вони не втрачають зовнішніх та смакових властивостей. Наскільки мені відомо, на сьогодні ми єдині в Україні, хто використовує цю технологію.

А які продукти компанії під час війни користувалися найбільш широким попитом й чи помітні відмінності у смаках порівняно з періодом до 24 лютого?

Я не бачу фундаментальних змін у структурі попиту, але можу відзначити кілька цікавих тенденцій. На початку гарячої фази війни ми спостерігали значне зростання інтересу до замороженої курки, але лише на короткий період. Тепер значно збільшився попит на гомілку завдяки реальній вигоді цього продукту для кінцевого споживача. Все, що підготовлене до приготування чи вже готове до вживання, зараз також затребуване. Нарощує вагу в продажах маринована курятина, добре розвивається бренд напівфабрикатів «Легко!», зростає попит на сушені слайси РябChick і сиров’ялені м’ясні чіпси «ХО». Ми й до повномасштабної війни намагалися полегшити життя українцям та зробити за них більшість роботи з підготовки продуктів — хочемо, щоб вони менше часу витрачали на приготування їжі й інвестували його у важливе для себе: роботу, родину, хобі, навчання, відпочинок.

Трансформація компанії надто фундаментальна, щоб війна з Росією могла зупинити цей процес. Як працює МХП під час війни /Фото 2

Перейдемо від лінійки продуктів до бізнес-моделі компанії. Чи зазнала вона змін під час війни?

Наша бізнес-модель не змінилася. Підприємства продовжували роботу, логістика досить швидко адаптувалася до викликів, торгівельна команда працювала. Ми допомагали партнерам розвʼязувати нагальні питання — а їх були тисячі — по всіх регіонах. Все, щоб забезпечувати продовольчу безпеку в країні.

МХП — один із небагатьох виробників у FMCG-секторі, який під час війни не змінив комерційну політику. Ми не скасували відтермінування платежів і продовжили виконувати всі наші маркетингові зобовʼязання по бонусах. 24 лютого я написав партнерам МХП, що наше основне завдання — продуктова безпека, тож не час говорити про гроші та якісь фінансові показники. Те, на чому зараз фокусуємося ми й на чому пропонуємо концентруватися партнерам — щоб українцям було що їсти.

Ви торкнулися питання продовольчої безпеки. На які кроки довелось піти МХП під час війни заради її підтримки?

Перші тижні війни ми працювали без вихідних. Щоб доставляти продукцію, функції водіїв у нас виконували всі, хто мав відповідну категорію посвідчення. У компанії не існувало поняття «моя чи не моя робота». Коли на певному складі виникала потреба у вільних руках, миттєво відгукувались охочі допомогти, незалежно від посади.

Що казати, був прецедент, коли гендиректор не пов’язаної з нами компанії відгукнувся на заклик і декілька днів розвозив курку по Києву як водій. Як на мене, це саме ті прояви української сили, які показують, що під час війни заради своїх співгромадян ми готові на все.

Паралельно з гуманітарною допомогою — а ми роздали понад 13 тисяч тонн продукції тим, хто цього потребував — комерційний попит також був дуже великий. Розуміючи, що фізично не встигаємо довезти продукцію всім, кому вона потрібна, ми відкрили самовивіз на виробничих майданчиках і розподільчих центрах.

Те, на чому зараз фокусуємося ми й на чому пропонуємо концентруватися партнерам — щоб українцям було що їсти

А як під час війни розвивається франчайзинговий напрям МХП?

Це болюче питання, бо через повномасштабне вторгнення ми втратили третину мережі на окупованих і деокупованих територіях. Чимало точок фізично знищені або досі під окупацією. Проте ті партнери, які працюють, розділяють нашу цінність про продовольчу безпеку країни. Навіть у перші тижні гарячої фази війни наші франчайзі працювали. Були регіони, де тривали обстріли, заходила російська техніка й усе було зачинене, і тільки наші торговельні точки, незважаючи на обстріли й проблеми з логістикою, годували людей.

Чи вдається під час війни зберігати заплановану динаміку відкриття нових торгових точок?

До початку повномасштабної війни ми планували на кінець 2022 року відкрити 200 «М’ясомаркетів». І незважаючи на те, що ми зі стартової кількості багато втратили в лютому, ця ціль залишається актуальною, й ми бачимо, що досягнемо її. Наші франчайзі працюють, розвиваються, відкривають нові «М’ясомаркети», змінюють формат «Наша Ряба» на новий — «Їжа свіжа». Наша мережа безпечної й смачної вуличної їжі Döner Маркет теж зростає і збільшиться більше ніж удвічі за цей рік. Загалом під час війни у нас по всій країні з’явилося близько 200 нових франчайзингових закладів різних форматів.

Що під час війни відбувається з Кулінарним центром МХП?

З роботою Кулінарного центру така сама ситуація, як і з трансформацією МХП — процеси не зупиняються. На початку повномасштабної війни був короткий період, коли Кулінарний центр перетворився на хаб гуманітарної допомоги. Але вже з кінця березня ми почали запускати цехи й, наприклад, та сама піца, про яку йшла мова, зʼявилася й нині виробляється саме там.

Поновили виробництво LaStrava, виробляємо там продукцію форматів ready to cook та ready to eat, запустили нові розробки. Для приготування страв на індустріальній кухні використовуємо сучасні технології обробки їжі, як-от skin system, сувід і HPP (обробка під високим тиском). Ще почали влаштовувати професійні експертні заходи для HoReCa, проводити майстер-класи, навчати наших м’ясних сомельє. Загалом Кулінарний центр працює як потужний осередок кулінарної експертизи України.

Зазирнемо в майбутнє. За попередніми оцінками, економіка України в 2022 році втратить біля третини. Чи зміниться при цьому вага й відповідальність компанії МХП як великого бізнесу?

Я вважаю, що і під час війни, і після перед кожним українцем стоятиме надважливе завдання — відповідати званню «українець». Це фундаментальна зміна в країні, яка поширюватиметься на всі сфери нашого життя, зокрема на те, як ми робимо бізнес. Відповідальність перед суспільством і державою за якість продукції, за рівень сервісу, за кореляцію слів і реальних справ буде базовою потребою. Ми в МХП вже давно живемо за цими правилами.

Зараз наш внесок в економічну підтримку України органічно збільшився. Ми платимо податки, продовжуємо створювати робочі місця, не припиняємо інвестицій у перспективні напрями. Звісно, у нас теж є втрати: зруйновані склади та торговельні точки, втрачена продукція, яка була на складах відповідального зберігання на нині окупованих територіях. Але ми відчуваємо сили, бажання і натхнення продовжувати працювати й розвиватися.

Якою МХП зустріне українську перемогу й що відрізнятиме компанію від її стану в лютому 2022-го?

З точки зору бізнес-моделі фундаментальних змін не передбачаємо. Досвід, який ми здобули під час повномасштабної війни, коли змогли без підготовки адаптуватися, не зупинити виробництво, втримати працівників та партнерів, точно зробив нас стійкішими й це залишиться з нами і після перемоги. Також МХП стане ще більш згуртованою. Бо те, як компанія підтримувала працівників у перші місяці повномасштабного вторгнення, наші люди дуже високо оцінили. Коли ми евакуювали працівників разом із родинами, забезпечили всіх житлом, їжею, соціально значущою роботою, це на реальних справах показало, що ми — компанія, яка змінює країну на краще.

І, звісно ж, після перемоги ми продовжимо виготовляти якісну, корисну й безпечну продукцію, яка покращуватиме життя українців.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.