Коли розпочалась повномасштабна війна, засновник бренду STRATEG Олександр Сивак вперше за 17 років зупинив бізнес – вимкнув світло та газ на виробництві, виплатив зарплати співробітникам і розпустив всіх на два тижні. Але пауза тривала лише три дні: на сайті компанії почало зʼявлятись все більше замовлень на настільні ігри, картини за номерами та алмазні мозаїки. «Ми знову почали працювати, і я дав гарантію, що всі отримуватимуть зарплату, не дивлячись на війну», – розповідає Сивак
За час війни компанія STRATEG вдвічі збільшила обсяг виробництва, досягнувши 6 млн SKU продукції, з яких – 1 млн картин за номерами та мозаїк. Відтоді компанія стала лідером з найширшим асортиментом на ринку. Команда STRATEG випустила понад 200 новинок, серед яких найбільшу популярність здобули патріотичні ігри: «Монополія України», «Все буде Україна», «Ой, у лузі червона калина», «Доброго вечора, ми з України» та «Котики та мемчики». Про відкриття нових можливостей та проєктів попри війну, тонкощі сімейного бізнесу та спільний проєкт з телеведучим Дмитром Карпачовим Forbes BrandVoice розповів власник компанії STRATEG Олександр Сивак.
Розвиток попри все
Що змінилось для вашої компанії протягом останніх двох років?
Війна змусила нас розраховувати тільки на свої сили. По-перше, ми почали аналізувати, яку сировину можна замінити на українську, оскільки логістика з-за кордону значно ускладнилась. По-друге, повністю автоматизували роботу офісу, щоб не залежати від зовнішніх обставин: придбали генератори електроенергії та організували власне водопостачання.
Під час війни ми нікуди не виїжджали, крім робочих поїздок на виставки.
Більш того, ми не скоротили жодного співробітника в компанії, але знизили бонуси тим, хто отримував високі зарплати, а плани продажу взагалі прибрали. Також реструктуризували борги нашим партнерам, які знаходились на окупованих територіях – у Херсоні, Маріуполі та інших містах.
За перший воєнний рік обсяг ринку дитячих іграшок відновився, за різними оцінками, максимум до 50% від довоєнних часів (за даними Асоціації ритейлерів України). Як вам вдалось досягти росту в таких умовах?
Секрет у тому, що ми намагалися існувати у дусі часів, відчувати Україну та нашого споживача – навіть у надскладних умовах. Так у березні 2022 року дуже популярною стала пісня «Ой, у лузі червона калина» – і ми випустили однойменну розважальну настільну гру під цією назвою, де потрібно вгадати українську пісню з перших слів. Вона відразу злетіла до небес і стала неймовірно популярною: в неї грали навіть у бомбосховищах, щоб відволіктись від жахливої реальності.
Пізніше ми випустили ще такі патріотичні ігри, як «Монополія України», «Все буде Україна», «Доброго вечора, ми з України», «Мегаполія ЗСУ» тощо.
З великим асортиментом компанії можна ознайомитись на сайті.
Доки конкуренти продавали залишки зі складів, ми активно скуповували всі наявні обсяги картону в Україні та випускали новинки, які мали шалений попит. За два роки ми продали 2 млн патріотичних ігор і випустили понад 200 нових.
У 2023 році ми розширили свою діяльність та почали виготовляти оригінальні мʼякі іграшки, які успішно доповнили наш асортимент і стали популярними серед споживачів. Нашою основною перевагою є широкий асортимент товару. Жоден з наших конкурентів не може представити такого різноманіття продукції. Це робить нас унікальними на ринку.
Під час війни споживач все більше став обирати українське, а ви як бізнес повністю переорієнтувалися на українську сировину – яким був цей процес?
Багато матеріалів для іграшок завозять з-за кордону. Візьмемо, наприклад, картини за номерами: полотно та пензлики – китайські, поліпропілен з якого виробляють ємність для фарб – так само імпортний, фарби змішують тут, але сировину завозять з-за кордону. Єдине, що, мабуть, дійсно українське – деревʼяні рами для картин.
Тож з початком війни ми почали думати, як збільшити асортимент, виготовлений з української сировини, та стати максимально незалежним від зовнішніх процесів виробником.
Процес переходу на повністю українську сировину – тривалий, і він, на жаль, залежить від багатьох зовнішніх факторів та інших українських компаній, які є виробниками.
У 2023 році я запропонував та реалізував проєкт, який на 90% складається з української сировини. Це комплекти крейди для малювання на асфальті й шкільної крейди, основні компоненти якої виготовлені з українських матеріалів.
На цьому STRATEG не зупинився та створив унікальний проєкт, у якому кожна дитина й дорослий зможуть відчути себе архітектором, будівельником і відкрити у собі творчий потенціал. Мова йде про набори творчості з мініциглинками, які зроблені з українського гіпсу та іншої вітчизняної сировини. Зараз ми випустили 20 моделей таких наборів, а плануємо ще 70.
Як я вже казав, на сьогодні наше виробництво відзначається найширшим асортиментом товарів серед українських компаній, які займаються виробництвом настільних ігор, наборів для творчості.
Ми – лідери за кількістю сюжетів у картинах за номерами та алмазних мозаїк, перші і єдині на ринку, хто створив повністю укомплектовані набори для картин за номерами, які включають лак, рівень, збільшуване скло тощо. Це робить процес створення картин максимально зручним та доступним і не потребує докуповування додаткових матеріалів.
Ми також пишаємося нашими магнітними пазлами, що не мають аналогів на ринку, магнітною абеткою та арифметикою. Вони не тільки круто розважають дітей, а й сприяють навчанню і розвитку мислення.
Ми працюємо з більш ніж 30 тис. торгових мереж України. Обсяг виробництва компанії за воєнні роки зріс у два рази. Нашим секретом успіху є те, що ми перші, хто почав запускати новинки під час війни.
Якщо збільшився обсяг виробництва, то чи довелось вам збільшувати команду?
Команда дизайнерів збільшилась – з 7 до 15 людей, але ми б хотіли найняти ще 10-х. Команда на виробництві також збільшилась удвічі, а команда відділу продажів виросла на 20%. Зараз на ринку дефіцит кадрів, будь-яку вакансію дуже важко закрити, ще рік тому було легше.
Чи плануєте ви експортувати свою продукцію за кордон?
Ми беремо участь у міжнародних виставках – у Франкфурті, Нюрнберзі, Ессені Дубаї, Польщі.
По-перше, показуємо українцям нашу продукцію, бо всі клієнти компанії – великі торгові мережі – приїжджають туди, щоб подивитись асортимент та новинки. Коли ми привозимо на виставку товар, то вони кажуть «Клас! А чому ми цю позицію у вас не брали?», хоча в Україні ми нею вже давно торгуємо.
По-друге, показати нашу продукцію закордонним потенційним партнерам.
У наступному році ми плануємо вийти на європейський та американський Amazon з нашими конструкторами – з цією метою вже відкрили офіси у Словаччині та в США. Зараз на Amazon представлені лише 5-7 наших позицій, але в планах – звичайно, більше. У майбутньому нам цікаві також ринки Китаю, Єгипту й інших арабських та азійських країн.
Цього року ви розпочали співпрацю з телеведучим Дмитром Карпачовим у рамках проєкту Strateg&Karpachoff. Яка його основна ідея?
З Дмитром Карпачовим ми познайомились на одному з заходів в Одесі, а після цього періодично зідзвонювались. Якось ми збагнули, що у Дмитра і STRATEG, – спільна аудиторія, – це жінки й діти. Так у мене виникла ідея створити незвичайну картину за номерами, хотілось поєднати мої можливості та знання Дмитра.
Ідейна концепція полягає в тому, що під час створення картини людина транслює своє бажання. Слово за словом, символ за символом під час створення картини людина здійснює проєкцію своїх потреб і бажань на полотні. Завдяки цьому малювання стає технікою самопізнання та зміни себе. Ви працюєте над картиною у дуже особливому стані, який складається з енергії музики, афірмації, символів та уваги.
Теми таких картин різноманітні: фінансові – для тих, хто прагне заробляти більше, особисті – це про пошук кохання, стосунків тощо. Робота з картиною відбувається під спеціальний звуковий супровід, де кожне слово має сенс. І Дмитро, і ми максимально занурені в процес, кожен крок опрацьовуємо разом.
Мій старший син Микола зібрав команду для розробки додатку, який дає змогу слухати відповідний музичний супровід під час творчого процесу. І постійно керує цим проєктом. Раніше такого у світі ніхто не робив, ми перші. Картини за номерами були, а ось картини, направлені на реалізацію своїх бажань та роботу з собою, зʼявились вперше.
Коли плануєте запуск таких незвичайних картин у продаж?
Перша партія картин вийде в кінці січня 2024 року, вартість її буде від 350 до 800 грн, залежно від розміру. Презентацію новинки плануємо зробити на виставці у Франкфурті. У планах ще – запустити спільні проєкти з Дмитром. Вони повʼязані з настільними іграми для дітей та дорослих.
Крім цього, сьогодні при покупці будь-якого товару нашого бренду в магазині або на сайті нашої компанії можна перейти за посиланням на упаковці на безкоштовну лекцію Дмитра на YouTube.
Про благодійні ініціативи компанії
За останні сім років ви надали на благодійність понад 500 тис. іграшок – вражаюча цифра. Чому це для вас важливо?
За нашими дітьми – щасливе майбутнє України, я в нього вірю і для мене важливо бути небайдужим до дітей. У нас війна, ми вкладаємо дітям найважливіші цінності, щоб війни не повторювалися і ми розвивалися. Я сам батько і тема виховання для мене близька.
Коли якісь свята, день народження, продукція Strateg незамінна, адже ми завжди даруємо свято дітям, котрі не мають зараз можливості просто порадіти.
На 15-річчя Strateg ми влаштували величезне свято на території нашого підприємства для дітей та підлітків з дитячих будинків, кожен працівник зробив для цього вклад. Ми зробили це для 300 дітей: стометрова розмальовка крейдою й фломастерами. На святі були конкурси і розваги, шоу від аніматорів, казкових персонажів. Після чого відправили ще коробки ігор у дитячі будинки та інтернати.
STRATEG став рекордсменом України як компанія, яка одночасно подарувала 111 тисяч іграшок у дитячі будинки. Нашою метою було те, щоб кожна дитина отримала свою особливу гру.
Є благодійні фонди, з якими співпрацюємо постійно. За останній місяць, грудень 2023 року, ми подарували близько тридцяти тисяч іграшок, з них десять тисяч – отримали діти з лікарень.
Майже всім, хто до нас звертається, ми допомагаємо. Не відмовляємо в наданні нашої продукції на добру справу. Наша компанія зобовʼязана приносити позитивні зміни в життя тих, хто потребує підтримки та допомоги у нашій спільноті.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.