Категория
BrandVoice
Дата

Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції

7 хв читання

Українські компанії – учасниці Національного павільйону на міжнародній виставці MEDICA 2023, організованого в межах програми EU4Business

Українські компанії – учасниці Національного павільйону на міжнародній виставці MEDICA 2023, організованого в межах програми EU4Business

Спільними зусиллями Європейського союзу та України створено або модернізовано інституції, які ефективно працюють і підтримують, зокрема, мале й середнє підприємництво (МСП). Попри війну, в Україні формується екосистема підприємництва, і новий поштовх цьому непростому процесу дає рішення Європейської Ради про початок перемовин щодо приєднання України до ЄС. 

«Організації з підтримки бізнесу є одним з ключових гравців в екосистемі підприємництва. Вони допомагають компаніям розвиватися та зростати, надають послуги з навчання, сертифікації, бізнес-консультування, коучінгу та менторства, відкривають доступ до експертної мережі, ділових контактів і надійного партнерства», – так оцінює важливість цього напряму Марина Ковтун, керівниця компонента підтримки бізнес-організацій та МСП програми EU4Business, GIZ.

МСП – у фокусі ЄС

Звісно, в царині економіки та бізнесу діють міцні причинно-наслідкові звʼязки – зміни на одному рівні торкнуться інших, спричиняючи тотальний вплив на ситуацію. Тому хоч ЄС і зосередився на допомозі МСП та інституціям, які його підтримують, ефект від позитивних зрушень у «малому» бізнес-середовищі матиме вплив і в бізнесі великому.    

Ірина Губарець

Ірина Губарець

координаторка проєктів сектору конкуренції та економічної співпраці представництва Європейського союзу в Україні:

Пріоритети співпраці формуються на різних рівнях: щодо підтримки бізнесу на національному рівні ЄС погоджує з урядовими партнерами – перш за все це Міністерство економіки, Мінцифри тощо. Ще один наш ключовий партнер – Державна регуляторна служба України, що опікується моніторингом регуляторного середовища й аналізує вплив регуляторних інструментів на малий і середній бізнес. Посилюється співпраця з Національним агентством інтелектуальної власності та інновацій України. Нещодавній візит делегації Європейської агенції інтелектуальної власності та національних офісів Естонії, Латвії, Литви та Польщі сприятиме ефективній співпраці України та ЄС у цій царині, розробленню та імплементації національного законодавства відповідно до європейського. Аналогічні робота проводиться з Антимонопольним комітетом України, де маємо спільні проєкти з гармонізації законодавства у секторі конкуренції та державної допомоги субʼєктам господарювання. 

Втілюється низка проєктів задля розбудови національної інфраструктури якості, як-от проєкт ЄС Twinning, у межах якого взаємодіють профільні агенції країн ЄС і України, що займаються стандартизацією, акредитацією чи ринковим наглядом, – задля адаптації українського законодавства та правил до європейських норм і стандартів безпечності товарів.

Ми системно співпрацюємо з бізнес-асоціаціями й іншими організаціями підтримки бізнесу – Спілкою українських підприємців, Європейською бізнес-асоціацією; в регіонах – це осередки «Дія.Бізнес», мережа інформаційних центрів підтримки бізнесу, заснована ЄБРР за фінансування Європейського союзу, регіональні торгово-промислові палати та центри підтримки експорту при них.

Взаємодія між центрами розвитку та підтримки підприємництва посилилася з початку великої війни. Це стало важливим чинником створення цілісної та гнучкої екосистеми підтримки підприємництва.

І один з ключових наших партнерів – Офіс з розвитку підприємництва та експорту як виконавча агенція політики розвитку МСБ. 

Як ЄС сприяє діяльності Офісу з розвитку підприємництва та експорту

Однією з державних установ, з якими співпрацює ЄС, є Офіс з розвитку підприємництва та експорту (далі – Офіс), створений у 2021 році відповідно до рішення уряду про розширення Офісу з просування експорту України, який функціонував з 2015 року.

За словами Андрія Ремізова, директора Установи, Офіс є «…першою в Україні інституцією з ефективного розвитку підприємництва та експорту, що сприяє актуалізації Стратегії розвитку МСП в Україні та розробці єдиних програм підтримки МСП». Ремізов додає, що у створенні цієї установи в Україні спиралися на досвід роботи подібних інституцій в інших країнах, зокрема, у Фінляндії, Ірландії, Франції, Бельгії, Канаді. 

Наразі установа спільно з Міністерством цифрової трансформації України реалізує національний проєкт «Дія.Бізнес», що має дві складові: онлайн-портал «Дія.Бізнес», на якому акумульовано всі цифрові сервіси й інструменти про грантові, освітні, консалтингові програми підтримки, та офлайн-мережу центрів підтримки підприємців «Дія.Бізнес» у Бучі, Кременчуці, Ужгороді, Тернополі, Луцьку, Рівному, Полтаві, Кривому Розі, Одесі на базі КНУ ім.Т. Шевченка й у Варшаві. 

Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 1

Підприємці під час освітнього заходу в центрі "Дія.Бізнес" у Кременчуці

Тут українці можуть отримати безоплатні консультації, відвідати освітні бізнес-події, орендувати зали для заходів, протестувати свій продукт на pop-up-локації.

«Європейський союз системно сприяє інституційній підтримці установи. Це і залучення зовнішніх експертів, і закупівля міжнародних баз даних для проведення досліджень зовнішніх ринків, і підтримка в організації Національних павільйонів України на міжнародних виставках, у розробленні та реалізації консалтингових, грантових та освітніх проєктів для МСП», – розповідає Андрій Ремізов.

Що і де? Яку консультативну підтримку потребує МСП і де може її отримати

«Ми потребуємо певної інтеркультурної адаптації та розуміння, як працює бізнес в ЄС, починаючи від культури презентації власного бізнесу. Бо у деяких наших компаній ще немає розуміння базових маркетингових чи презентаційних навичок», – зазначає Ірина Губарець. Консультативну допомогу з цих та багатьох інших питань МСП можуть отримати в українських центрах підтримки бізнесу, які співпрацюють з проєктами ЄС.

Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 2

Ірина Губарець (друга зліва) та Андрій Ремізов (третій зліва) на врученні нагороди Офісу з розвитку підприємництва та експорту на European Enterprise Promotion Awards 2022. Офіс став національним фіналістом ЕЕРА 2022 з проєктом Дія.Бізнес у номінації ʼПокращення бізнес-середовища та підтримка цифрового переходуʼ

«Тільки завдяки «Дія.Бізнес» підприємці можуть отримати понад 65 видів безоплатних консультацій. Упродовж 2023 року експерти «Дія.Бізнес», частина з яких – залучені PRO BONO фахівці з громадського сектору, надали понад 8900 таких послуг», – розповідає Андрій Ремізов.

Найчастіше, за словами Ремізова, українські підприємці звертаються за допомогою щодо оподаткування, юридичних питань, фінансування, написання грантових заявок, покрокового розвитку, таких як: підготовка бізнес-плану, налагодження бізнес-процесів, руху коштів, масштабування та виходу на зовнішні ринки. Записатись на консультації компанія може через портал «Дія.Бізнес» та у мережі центрів підтримки підприємців «Дія.Бізнес» у 11 містах України й у Варшаві.

Як українським підприємцям допомагають вийти на ринок ЄС

Після початку повномасштабної війни багато українських підприємств зіткнулися з падінням попиту в Україні та втратою частини експортних ринків. Тож допомога з виходом на ринок ЄС стала особливо затребуваною – МСП з України часто бракує належної експертизи та просто розуміння алгоритму дій. Офіс з розвитку підприємництва й експорту, який підтримує і просуває експорт товарів, робіт і послуг українських виробників, готує відповідну аналітику для підприємців-експортерів й у різні способи сприяє налагодженню контактів вітчизняних та європейських підприємців. 

«До нас звертаються на різних етапах розвитку бізнесу: і коли компанія лише розглядає вихід на зовнішні ринки, і коли вже є досвідченим експортером і планує розширити географію експорту, – розповідає Андрій Ремізов. – Ми надаємо повний цикл послуг – від консалтингу та підвищення освітніх компетенцій до дослідження зовнішніх ринків і допомоги у пошуку партнерів за кордоном».

За словами Ремізова, найчастіше український бізнес потребує допомоги у пошуку партнерів за кордоном, і для цього Офіс використовує низку перевірених і ефективних інструментів: 

Сприяючи українським підприємцям з виходом на ринки ЄС, Офіс активно взаємодіє із західними партнерами. За інформацією Андрія Ремізова, у березні 2019 року установа приєдналася до Робочої групи європейських організацій зі сприяння торгівлі (European Trade Promotion Organisations Working Group of Information Professionals – ETPO). Це спростить і розширить обмін і розповсюдження даних про кращі практики та досвід у сфері інформаційних і консалтингових послуг.

У 2023 році установа стала офіційним афілійованим членом Європейської асоціації з підтримки торгівлі в ЄС – Trade Promotion Europe (TPE). Ця неприбуткова асоціація національних і регіональних торговельних й агропродовольчих організацій створена у 2018 році задля зміцнення європейської торгівлі шляхом кращої координації та обміну інформацією. До складу TPE наразі входять 28 членів з 20 країн.

Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 3

Директор Офісу Андрій Ремізов (перший зліва у першому ряду) і його заступник Андрій Литвин (четвертий у першому ряду) під час щорічної конференції ТРЕ у Брюсселі

«Ключова місія TPE полягає у збільшенні кількості європейських експортерів МСП через об’єднання національних організацій сприяння торгівлі та представлення їхніх інтересів у європейських установах, – розповідає Андрій Ремізов. – TPE підтримує діалог з установами Єврокомісії та головними політичними й соціально-економічними інституціями Європи заради спрощення підтримки інтернаціоналізації МСП в ЄС. Асоціація лобіює інтереси європейських організацій сприяння торгівлі у спілкуванні з європейськими інституціями. Фактично TPE є фасилітатором поглядів, ідей та стурбованості членів асоціації».

Українські експортери: історії успіху

В Офісі з розвитку підприємництва та експорту охоче діляться вдалими кейсами виходу українських МСП на європейському ринку, їх чимало, і всі вони не просто цікаві, а й повчальні. Наприклад, креативна агенція PaRtyzan Agency з Луцька, яка гостро відчула різкий спад попиту на свої послуги після початку повномасштабної російської війни. Внутрішній український ринок і без того не відзначався масштабами, а з лютого 2022-го майже впав. Тому коли в лютому 2022 року в агенції отримали інформацію від «Дія.Бізнес» про можливості для бізнесу, зокрема, про відбір для участі в Національному павільйоні України на найбільшій виставці ритейлу EuroShop 2023, PaRtyzan Agency вирішили скористатися цим шансом. Агенція стала однією із семи компаній – учасниць Національного павільйону України. Офіс допоміг на всіх етапах, включаючи підготовку документів для виїзду на виставку в Дюссельдорф (Німеччина) чоловіків в умовах воєнного стану. 

Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 4

Команда PaRtyzan Agency на Національному павільйоні України на EuroShop 2023, організованому Офісом, Дія.Бізнес та за підтримки міжнародних партнерів, зокрема ЄС

Виставку EuroShop у PaRtyzan Agency порівнюють з Олімпійськими іграми, але для ритейл-індустрії. Зі своєї першої «олімпіади» українська креативна команда повернулась не з порожніми руками: агенція отримала 23 ліди та розпочала перемовини з потенційними клієнтами з Німеччини, Румунії та Грузії.

Андрій Ремізов наводить й інші приклади успіху українських компаній, які, спираючись на всебічну допомогу Офісу, прокладають шлях на ринки ЄС завдяки участі у міжнародних виставках, таких як:

  • «Дунайський аграрій»: компанія взяла участь у найбільшій у світі виставці органічної продукції BIOFACH 2023, у результаті чого залучила контракти та планує постачання 200 т кавунів і 100 т динь до Румунії та Німеччини; 
Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 5

Команда "Дунайського аграрія" на Національному павільйоні України на BIOFACH 2023, організованому Офісом та Дія.Бізнес за підтримки міжнародних партнерів, зокрема і європейських

  • «Арніка Органік»: під час BIOFACH 2023 провела успішні перемовини з провідними європейськими компаніями, у результаті яких законтрактувала постачання близько 20 000 т органічної продукції;
  • УКР-ВОЛНАТ: на BIOFACH 2023 уклала контракти на загальну суму €700 000; 
  • Organic Milk: стала учасницею Національного стенду України на найбільшій у світі міжнародній виставці харчових продуктів та напоїв Anuga Dairy 2023 і уклала чотири контракти на постачання продукції до Ірландії, США, Польщі та Німеччини; 
  • «Оболонь», «Дубномолоко», «Соварог», MOVA brewing co та Spell вийшли на ринок Данії.
Допомагати, взаємодіяти, модернізувати, або як ЄС підтримує українські інституції /Фото 6

Українська продукція на полицях мережі супермаркетів COOP

«Українські підприємці та ті українці, що лише бажають розпочати власну справу, можуть знайти різнопланову допомогу з боку проєкту «Дія.Бізнес». Це і консультації, і дослідження зовнішніх ринків, і вимоги до експорту, участь у торговельних місіях, міжнародних виставках, в освітніх, грантових та інших ініціативах і програмах з підтримки бізнесу на внутрішньому та зовнішніх ринках. Усі вони безоплатні та акумульовані на порталі»

Андрій Ремізов

Публікація підготовлена за підтримки Європейського союзу в межах комунікаційної кампанії «Разом – вистоїмо. Разом ми – Європа». Її зміст є виключною відповідальністю автора і не обов’язково відображає позицію Європейського союзу.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Исправить
Передзамовлення нового номеру Forbes Ukraine. Купуйте зараз за 209 грн замість 279 грн

Заказывайте с бесплатной курьерской доставкой по Украине