Хочеш допомогти людині – веди з нею бізнес, вважають данці. Скандинавський гігант ритейлу Coop дуже хотів допомогти Україні. Що з цього вийшло?
Новий номер журналу Forbes Україна
Цей матеріал із останнього номеру Forbes. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: 50 найбільших експортерів країни, вісім детальних кейсів вдалої експансії, рік війни Зеленського, пригоди Баффета в Україні, реанімація бізнесу Rozetka та все про ШІ-лихоманку.
За минулий рік продукти одразу шістьох українських виробників почали продаватися у данському ритейлері Coop, який оперує 1200 магазинами й займає близько 40% ринку продуктового ритейлу Данії. Досі це не вдавалось українцям. «Ми не розглядали українських виробників, тому що просто не знали, чим ця країна може нас зацікавити», – зізнається менеджер алкогольного напряму Coop Брайан Карстерсен.
Війна привернула увагу данців до України. Багато з них запитували, як допомогти країні? «У Coop ми віримо, що найкращий спосіб допомогти – це робити спільний бізнес», – каже Карстерсен.
Чи змогли українські підприємці вижати 100% з цієї можливості?
Перше, що зробив Карстерсен, – звернувся до посольства України в Данії. Посольство познайомило данця зі спеціалістами з Офісу з розвитку підприємництва та експорту (Офіс) та Федерацією роботодавців України (ФРУ). «Ми підібрали 50 компаній, які виготовляли потрібні категорії товарів та мали системне виробництво», – згадує аналітик Офісу Валентина Ляшенко. З цього списку Coop обрав 17 виробників для подальших зустрічей і ще 20 – за рекомендацією ФРУ.
У липні Карстерсен приїхав до Києва і провів особисті зустрічі з усіма претендентами: обрали товари шістьох для подальшої співпраці. У столичної «Оболоні» два види пива – світле та преміум, у Shabo – вино шардоне та каберне, у «Соварога» – томатний та грибний суп, у «Дубномолока» – п’ять видів витриманих сирів «Комо».
«Лише після цього почалась справжня кропітка робота», – розповідає Юрій Шаблієнко, заступник директора з експорту «Дубномолоко». Товари адаптувались до вимог Coop. На пакуванні залишали лише ті символи, які несли конкретну інформацію про продукт. Змінювався дизайн, маркування та мова.
Друга складність – документи. У країнах ЄС Coop купляє товари, укладаючи типовий trade agreemment, де прописані вимоги до якості продукції, а фінансові відносини регулюються звичайним інвойсом, пояснює Шаблієнко. «В Україні діє інша система», – зазначає він. Данцям довелось створювати такий документ спеціально для України. Це був найскладніший етап, тому що він потребував багато часу і багато погоджень у багаторівневій корпоративній структурі Coop, розповідає директор з експорту «Оболонь» Ілля Деменюк. «Ми впорались із цим, у майбутньому таких проблем з документами вже не буде», – каже Карстерсен.
Наприкінці вересня українські виробники відправили тестові партії товарів на суму близько €220 000. З «Оболоні» поїхало три вантажівки з 20 000 літрами пива в кожній, із Shabo – 105 000 пляшок з вином. Данці дуже прискіпливі до вчасності поставок і очікували товари у жовтні. Українці встигли. «За місяць реалізували половину цієї продукції», – каже Деменюк з «Оболоні». Зараз вони очікують на повторне замовлення.
Українські товари перевершили очікування. Вийшов гарний союз, каже Карстерсен. «Я приїхав в Україну з бажанням допомогти, а не просто нав’язати свої умови, і компанії це зрозуміли»,– каже топменеджер Coop. Його порада нашим експортерам – поліпшити англійську. В іншому працювати з українськими компаніями не набагато складніше, ніж з будь‑ким у Європі.
У найближчих планах Карстерсена – відвідати Україну в березні, аби потроїти кількість українських партнерів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.