Категорія
Свій бізнес
Дата

«Найкращий спосіб допомогти – робити спільний бізнес». Як гігант ритейлу з Данії відкривав шлях українським підприємцям на скандинавську полицю

Хочеш допомогти людині – веди з нею бізнес, вважають данці. Скандинавський гігант ритейлу Coop дуже хотів допомогти Україні. Що з цього вийшло?

Coop /Посольство України в Королівстві Данія розміщене на denmark.mfa.gov.ua

На початку війни Coop надіслав декілька вантажівок гуманітарної допомоги в Україну. У дворі штаб-квартири підняли український стяг, а в магазинах проводили дні українських товарів. Фото Посольство України в Королівстві Данія розміщене на denmark.mfa.gov.ua

Новий номер журналу Forbes Україна /Олександр Чекменьов

Новий номер журналу Forbes Україна

Цей матеріал із останнього номеру Forbes. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: 50 найбільших експортерів країни, вісім детальних кейсів вдалої експансії, рік війни Зеленського, пригоди Баффета в Україні, реанімація бізнесу Rozetka та все про ШІ-лихоманку.

За минулий рік продукти одразу шістьох українських виробників почали продаватися у данському ритейлері Coop, який оперує 1200 магазинами й займає близько 40% ринку продуктового ритейлу Данії. Досі це не вдавалось українцям. «Ми не розглядали українських виробників, тому що просто не знали, чим ця країна може нас зацікавити», – зізнається менеджер алкогольного напряму Coop Брайан Карстерсен. 

Війна привернула увагу данців до України. Багато з них запитували, як допомогти країні? «У Coop ми віримо, що найкращий спосіб допомогти – це робити спільний бізнес», – каже Карстерсен. 

Чи змогли українські підприємці вижати 100% з цієї можливості? 

Перше, що зробив Карстерсен, – звернувся до посольства України в Данії. Посольство познайомило данця зі спеціалістами з Офісу з розвитку підприємництва та експорту (Офіс) та Федерацією роботодавців України (ФРУ). «Ми підібрали 50 компаній, які виготовляли потрібні категорії товарів та мали системне виробництво», – згадує аналітик Офісу Валентина Ляшенко. З цього списку Coop обрав 17 виробників для подальших зустрічей і ще 20 – за рекомендацією ФРУ. 

У липні Карстерсен приїхав до Києва і провів особисті зустрічі з усіма претендентами: обрали товари шістьох для подальшої співпраці. У столичної «Оболоні» два види пива – світле та преміум, у Shabo – вино шардоне та каберне, у «Соварога» – томатний та грибний суп, у «Дубномолока» – п’ять видів витриманих сирів «Комо». 

«Лише після цього почалась справжня кропітка робота», – розповідає Юрій Шаблієнко, заступник директора з експорту «Дубномолоко». Товари адаптувались до вимог Coop. На пакуванні залишали лише ті символи, які несли конкретну інформацію про продукт. Змінювався дизайн, маркування та мова.

Друга складність – документи. У країнах ЄС Coop купляє товари, укладаючи типовий trade agreemment, де прописані вимоги до якості продукції, а фінансові відносини регулюються звичайним інвойсом, пояснює Шаблієнко. «В Україні діє інша система», – зазначає він. Данцям довелось створювати такий документ спеціально для України. Це був найскладніший етап, тому що він потребував багато часу і багато погоджень у багаторівневій корпоративній структурі Coop, розповідає директор з експорту «Оболонь» Ілля Деменюк. «Ми впорались із цим, у майбутньому таких проблем з документами вже не буде», – каже Карстерсен.

Наприкінці вересня українські виробники відправили тестові партії товарів на суму близько €220 000. З «Оболоні» поїхало три вантажівки з 20 000 літрами пива в кожній, із Shabo – 105 000 пляшок з вином. Данці дуже прискіпливі до вчасності поставок і очікували товари у жовтні. Українці встигли. «За місяць реалізували половину цієї продукції», – каже Деменюк з «Оболоні». Зараз вони очікують на повторне замовлення. 

Українські товари перевершили очікування. Вийшов гарний союз, каже Карстерсен. «Я приїхав в Україну з бажанням допомогти, а не просто нав’язати свої умови, і компанії це зрозуміли»,– каже топменеджер Coop. Його порада нашим експортерам – поліпшити англійську. В іншому працювати з українськими компаніями не набагато складніше, ніж з будь‑ким у Європі. 

У найближчих планах Карстерсена – відвідати Україну в березні, аби потроїти кількість українських партнерів.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні