Олександр Паньковецький, власник бренду FIZI /надано пресслужбою
Категорія
BrandVoice
Дата

Корисні солодощі. Як розвивається український бренд батончиків FIZI, що заснований у воєнні часи. Інтервʼю власника

5 хв читання

Олександр Паньковецький, власник бренду FIZI Фото надано пресслужбою

Український бренд батончиків FIZI увірвався на ринок корисних солодощів трохи більше двох років тому. За цей час FIZI закріпився на полицях українських супермаркетів, масштабувався і запустив експорт. Бренд заснований Олександром Паньковецьким на початку повномасштабної війни, тому досвід, який здобуває команда, часто буває складним і ризиковим. Труднощів додали і збіги, пов’язані з компанією Yaro, де раніше будував кар’єру Паньковецький і яка свого часу зазнала репутаційних втрат через вчинок засновниці. Це на певний час кинуло тінь на FIZI, і компанія відчула на собі прояви хейту, однак впоралася. Про особливості ведення бізнесу у фуд-галузі та динамічне зростання FIZI – в інтерв’ю Олександра Паньковецького

Олександре, розкажіть, як ви прийшли у бізнес з виробництва і продажу продуктів харчування?

У 2009-му, закінчуючи навчання у виші, я прочитав статтю про особливості органічних продуктів і зацікавився цим тоді ще новим в Україні напрямом. Обговорив з кількома одногрупниками, ми вирішили ризикнути і вже за рік, консолідувавши зусилля, відкрили інтернет-магазин продуктів здорового харчування. Він став першим підприємницьким досвідом кожного з нас, над яким ми пропрацювали п’ять років, познайомившись за цей час із ринком, постачальниками, тенденціями і трендами. У 2015 році ми продали цей бізнес. 

У 2015-му я прийшов на посаду директора у компанію Eat it, яка у 2017-му трансформувалася у Yaro. Керував розвитком компанії, продажами і фінансовими питаннями, а також наймав команду. Але я прагнув створити власну компанію, де можна було б реалізовувати найсміливіші смакові задумки, створюючи шоколадні та протеїнові батончики, доступні для максимально широкої аудиторії. У 2022 році я звільнився з Yaro і зміг втілити свою мрію – заснував бренд батончиків FIZI.

Батончики FIZI

Батончики FIZI

Скільки працівників із Yaro наразі працює у FIZI?

До 25% моєї нинішньої команди можна пов’язати з Yaro – вони прийшли у FIZI не одночасно, а у різні періоди розвитку компанії, ухваливши рішення з різних причин. Багато з них працювали в інших брендах між роботою в Yaro та FIZI. А з деякими з них я особисто працював у різних проєктах ще до Yaro.

Ми будуємо команду, орієнтуючись виключно на професійність і наявність необхідних знань і навичок для створення корисного українського продукту. Віримо, що кожна людина заслуговує на повагу і відповідає виключно за власні вчинки.

Команда працівників FIZI

Команда працівників FIZI

Як змінилася кількість партнерів FIZI і їхнє ставлення до вас після кризової ситуації?

Кілька партнерів дійсно поставили на паузу співпрацю з нами після початку кризи в соціальних мережах. Звісно, ми втратили у продажах, але для нас було важливо, попри все, зберегти всі робочі місця і не скорочувати команду. З партнерами ми продовжували вести прозору комунікацію, і в результаті 90% з них залишилися з нами та повернули наш продукт на полиці і в каталоги. А наші віддані клієнти підтримали нас через сайт, не піддаючись на маніпуляції у мережі. У квітні цього року – у найскладніший місяць з погляду хейту – продажі на нашому сайті були рекордними.

Як вплинув кенселинг на бізнес-показники FIZI? Які наслідки компанія відчуває зараз?

Є емоційний фактор – неприємно, коли люди несправедливо звинувачують не тільки тебе, а й твою команду.

Ми український бренд, заснований вже під час повномасштабної війни. Я особисто та компанія FIZI ніколи не співпрацювали з компаніями з Росії чи Білорусі.

Також у ситуації з кенселингом збивала з ніг невизначеність – ми не розуміли, що буде далі. Брали в оренду приміщення під нове виробництво і боялися, що не вдасться владнати ситуацію. Бізнесовий фактор складно оцінити. Невелике просідання продажів може бути пов’язане не з меседжами у мережі, а з обстрілами, блекаутами і сезонністю – влітку продажі трохи падають. 

У чому цінність бренду FIZI та його філософія?

Продукт FIZI – це корисні солодкі батончики з натуральних інгредієнтів. Це вироби з рослинним протеїном без глютену і цукру, які, втім, створені не суто для спортивної аудиторії, а для всіх, хто переймається своїм здоров’ям. До того ж ми як бренд не повчаємо людей, не схиляємо їх на бік вегетаріанства чи веганства.

Батончики FIZI створені для широкої аудиторії – ми робили їх доступними для якомога більшої кількості людей, а не лише, скажімо, для людей із високим доходом. При цьому ми використовуємо натуральний шоколад для покриття батончиків, а не значно дешевшу глазур із пальмовою олією.

FIZI

FIZI використовує натуральний шоколад для покриття батончиків, а не глазур із пальмовою олією

Наш бренд легкий і простий, має дружній вайб і слоган Take it FIZI за аналогією з фразою Take it easy, тобто «відпусти, розслабся». Чому так? Бо у так званий постковідний період у світі і в Україні зокрема сформувався запит на продукти mood booster – їжу, яка несе радість, а не лише користь. І ми створили такий продукт. 

Які інвестиції були спрямовані на заснування компанії FIZI? Яке джерело цих коштів?

Стартові інвестиції – $100 000 моїх збережень, які були зібрані на купівлю житла для родини. Та цього було недостатньо для масштабування компанії, і ми почали користуватися кредитами. Зараз маємо 5,3 млн грн кредитних коштів від банків і грант на суму 5,7 млн грн від «Дія.Бізнес» – на ці кошти ми придбали обладнання. Також наразі ми ведемо переговори по новому кредиту для завершення ремонту на новому виробництві.

Що найважче у розвитку компанії під час війни?

Дуже важко було наважитися вкласти усі збереження у розвиток бізнесу з нуля і без жодних гарантій на тлі війни. Але я ризикнув і щасливий від того. Ще одна складність – коли ми щойно налагодили процеси, почалися обстріли і блекаути. Ми стикнулися з тижневими затримками по відвантаженнях, хоча звикли відправляти продукцію щодня, зокрема й у вихідні. Також дуже вплинули на роботу непередбачуване подорожчання какао-масла у чотири рази і блокування на польському кордоні.

Коли і у які країни FIZI почала експортувати продукцію?

Ми одразу робили упаковку і українською, і англійською, розраховуючи на експорт. Однак почали експортувати на 9–10-й місяць від початку роботи компанії. Стартували з Польщі, а зараз маємо дистриб’юторів в Іспанії, Литві, ОАЕ, а також точкових партнерів у Чехії, Франції, Великій Британії.

Як отримуєте та аналізуєте фідбек і пропозиції від споживачів?

Це відбувається здебільшого на сайті – для нас дуже важливо чути думку користувачів і оновлювати продуктову лінійку згідно з їхніми побажаннями. Вже маємо 7000 відгуків в Україні та понад 500 відгуків у Польщі. Коли людина оформлює замовлення на сайті, то отримує листа з проханням залишити відгук, а мотивація це робити – заохочувальні бали, які можна перетворити на гривні і придбати батончики.

А в межах нашої програми лояльності покупці, які мають максимальну кількість балів, отримують наші дегустаційні зразки й анкету з проханням оцінити нові смаки. Також у соцмережах влаштовуємо конкурси, в межах яких люди підказують нові смаки, і ми часто впроваджуємо ці ідеї.

Розкажіть про благодійні ініціативи FIZI – для кого вони і які вже маєте результати?

Компанія має два формати соціальних проєктів. Перший – це Charity bar, впроваджений з першого дня нашої роботи. Клієнт купує і «підвішує», скажімо, два батончики FIZI, ми ж множимо цю кількість на три і відправляємо захисникам не дві, а шість одиниць. Уже відправили понад 22 000 батончиків.

FIZI

FIZI Charity bar

Другий вектор – відрахування до благодійних фондів частини вартості з продажів новинок. Наприклад, 10 грн вартості кожного проданого на сайті батончика Lemon Mood спрямовуємо у БФ «Повернись живим». За останній рік роботи вже зібрали 850 000 грн.

Батончик Lemon Mood

Батончик Lemon Mood

Є ще дещо. У вересні 2023 року зробили розділ на сайті з цінами на 20% більшими, ніж наші звичайні. Ті, хто купував продукцію у цьому розділі, у такий спосіб робили благодійний донат – до їхньої «надбавки» у 20% ми додавали ще 20% від себе і спрямовували у БФ «Повернись живим».

Які плани має FIZI щодо розвитку, масштабування та розширення експорту?

Маємо три бізнес-амбіції. Перша – автоматизація виробництва, що дасть змогу виробляти більше продукції, робити це швидше і дешевше, а значить – знизити її вартість для покупця.

Друга – завершення ремонту виробництва і переїзд у нове приміщення до кінця цього року. Більша площа дасть змогу виробляти у сім разів більше продукції. Раніше ми робили лише продукт під брендом FIZI, а зараз готові виробляти продукти під іншими брендами.

Третя – постійний запуск нових продуктів, бо на початку шляху ми вирішили, що будемо завжди оновлюватися, стаючи цікавішими як для українського, так і європейського ринків.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.