Роксолана Плетенецька та Ірина Єременко, співзасновниці школи «Європейський колегіум»
Категорія
Партнерський матеріал
Дата

«Буває, що саме навчання дитини у нас стає причиною повернення родини з-за кордону», – Ірина Єременко та Роксолана Плетенецька, співзасновниці школи «Європейський колегіум»

5 хв читання

Роксолана Плетенецька та Ірина Єременко, співзасновниці школи «Європейський колегіум»

Приватна школа «Європейський колегіум» є частиною освітнього холдингу, до якого також входять дитячий садочок «Маленька Європа» та центр дистанційної освіти ЄК. Наразі школа працює в Києві та у Відні, надає послуги з офлайн- та онлайн-освіти. Девіз закладу: «Поки всі обговорювали, що таке ідеальна школа, ми її створили». Як школа зустріла повномасштабну війну та вистояла на її початку? Яка подальша доля приватної освіти в Україні? Розповіли співзасновниці школи «Європейський колегіум» Ірина Єременко та Роксолана Плетенецька. 

Як війна вплинула на сферу приватної освіти в Україні? З якими викликами зіткнулися діти, батьки, вчителі, власники закладів?  

Роксолана Плетенецька (РП): До війни близько 750 учнів навчалися в «Європейському колегіумі». Початок війни не був для нас шоком. Ми почали підготовку до неї заздалегідь, як тільки побачили перші публікації в міжнародних ЗМІ. У січні 2022 року ми вже тренували дітей спускатися до укриття. Дехто з батьків називав нас панікерами, більшість – дякували. Ми вивчали досвід викладачів із Донбасу і, базуючись на ньому, приймали менеджерські рішення. Готувалися до сценарію, коли діти будуть знаходитися в школі тривалий період без батьків. Тому ми облаштували сховище, закупили воду та сухпайки, ліхтарі, батарейки. Але все це нам не знадобилося, бо війна почалася о четвертій ранку. 

Ірина Єременко (ІЄ): Перші два тижні діти не навчалися, а після – перейшли на онлайн-формат і таким чином закінчили навчальний рік. Влітку ми працювали над покращенням облаштування укриттів, закуповували потужні генератори та Starlink. І вже з вересня 2022-го відновили роботу всіх корпусів і повернулись до звичної форми навчання. Але попри це кількість учнів зменшилася на 35%. Вперше ми мали вільні місця в класах.  

РП: І вперше за 20 років існування школи ми зупинили масштабування. Намагалися дати роботу кожному, хто залишився в Україні. Всі інші вчителі були переведені в нашу онлайн-школу. 

У вересні 2023-го ситуація значно покращилася, ми повернулися до довоєнної кількості учнів в офлайн-школах – наразі в нас знов навчається понад 1000 дітей. Також вдалося зберегти команду, яка є нашою великою гордістю. Ті, хто виїхав за кордон, уже повернулись, як тільки у нас з’явилася можливість надати офлайн-роботу.

Загалом дистанційне навчання в Україні в останні півтора року зросло мінімум на 50%, що становить близько 4 млн українських дітей. Це призвело до збільшення обсягів та прибутків для основних учасників ринку. Проте таке зростання також призвело до нових проблем, зокрема у сфері кадрів. Війна збільшила частку дистанційного навчання в Україні з 2% до 15%. 

ІЄ: Насправді нас до цих складних воєнних умов і дистанційного навчання підготувала пандемія COVID-19. Це був саме той випадок, коли інвестиція в навчання команди окупилася повністю. Наші вчителі були зобовʼязані користуватися Office 365 ще з 2015 року. Завдяки цьому ми увійшли до списку найінноваційніших шкіл світу за версією Microsoft. Але на створення Центру дистанційної освіти «Європейський колегіум» нас надихнув не цей статус, а саме COVID-19. 

РП: Якщо говорити про цифри дистанційної освіти «Європейського колегіуму», то за перший рік війни кількість учнів зросла у 2,5 раза, а у 2023-му ця цифра збільшилася до 3,5 раза. Зростання продовжується й надалі, що вказує на стабільне збільшення потреби саме в онлайн-освіті.

Роксолана Плетенецька, співзасновниця та голова наглядової ради школи «Європейський колегіум»

Роксолана Плетенецька, співзасновниця та голова наглядової ради школи «Європейський колегіум»

Як повернення дітей з-за кордону вплине на ринок приватної освіти в Україні?  

РП: Умови війни на ринку приватної освіти призвели до закриття деяких проєктів через втрату персоналу, зменшення чисельності учнів та відсутність ресурсів у засновників. Проте є приватні заклади, які продемонстрували стрімкий розвиток навіть у цих умовах. 

Прогнозування ринку залежить від завершення війни, а демографічна криза (народжуваність у 2023 році у Києві знизилася на 33% порівняно з 2021-м) може вплинути на сектор приватної освіти у 2028–2030 роках. Зростання кількості дітей, що повертаються з-за кордону, надає можливості для зміцнення позицій приватних шкіл, які вижили на початку війни.

Чи є у вашому освітньому холдингу кейси, коли батьки поверталися до України через бажання дитини?  

ІЄ: У нас чимало випадків, коли саме навчання дитини ставало причиною повернення до України. Багато дітей зазнають мовних труднощів та складнощів в адаптації до іноземних шкіл. Через міграційні процеси сьогодні до українських батьків приходить розуміння, що за кордоном є як дуже хороші школи, так і посередні.

РП: У нас також є два випадки, коли діти, які жили та навчалися за кордоном ще до війни, прийняли рішення продовжити навчання в нашій школі в Україні навіть в умовах війни. Насправді не так багато шкіл, які спеціалізуються на роботі з обдарованими учнями. Я знаю такі заклади в Нідерландах, США та Ізраїлі.

Одним із соціальних та демографічних наслідків повномасштабної війни стала небачена з часів Другої світової хвиля вимушеної міграції за кордон. Десятки тисяч українських учнів наразі живуть у Європі й продовжують дистанційне навчання в Україні. Чи може стати український атестат перевагою для українських учнів у майбутньому перед європейськими ровесниками?   

ІЄ: Для українських випускників нині дуже багато грантових програм у Європі та США. Вступ до іноземних ВНЗ з українським атестатом наразі є одним із найкращих варіантів для випускників. Він надає багато переваг. Але й до повномасштабного вторгнення талановиті діти з України мали можливість отримати гранти на навчання в найкращих ВНЗ світу.

РП: Так, минулого року одна з наших випускниць отримала грант на навчання в MIT, а інший випускник увійшов у число 50 найкращих студентів світу за версією Global Student Prize 2023. Кожного року Університет Торонто запрошує нашу школу номінувати одного учня на повний грант навчання. Це про довіру та про рівень знань. 

Освіта є однією з найбільш постраждалих від війни сфер за сумою збитків. Станом на серпень 2023 року прямі втрати оцінюють в $9,7 млрд (дані Kyiv School of Economics). Чи можна наразі говорити про можливості для освітнього бізнесу в Україні? 

РП: Звичайно, можна. Це стосується онлайн-освіти, мовних шкіл та відкриття українських приватних шкіл та садочків за кордоном. Ми мріяли створити міжнародну компанію. І ми це зробили саме у війну. Звичайно, у вимушений спосіб. Адже ми після повномасштабного вторгнення перебували у Відні. Саме в цей час за ініціативи Free People Educational Hub, освітнього проєкту у Відні для молоді з України, почалося наше плідне партнерство, яке переросло у створення бордингової школи у Відні для старшокласників з 15 років.

На другий рік роботи Free People School ми вийшли на повні потужності проєкту, і в нас уже сформувалася черга з охочих на наступні два роки.

«Буває, що саме навчання дитини у нас стає причиною повернення родини з-за кордону», – Ірина Єременко та Роксолана Плетенецька, співзасновниці школи «Європейський колегіум» /Фото 1

Ірина Єременко та Роксолана Плетенецька, співзасновниці школи «Європейський колегіум»

Чим зумовлений такий попит?

ІЄ: Створити цей унікальний формат школи нам вдалося завдяки локації у Відні. Адже це одне з найкомфортніших та найбезпечніших міст світу з прекрасною екологією й великою українською діаспорою. Відень – інтернаціональне місто, де діти практикують не тільки німецьку, але й англійську, перебувають в мультикультурному середовищі й вживають альпійську воду з-під крана. Сам Відень дає великі перспективи якісної та доступної вищої освіти, а наша школа пропонує інтенсивну доуніверситетську білінгвальну програму, комфортне проживання у сучасному кампусі під супроводом українських педагогів. 

Також на початку 2022 року ми були за крок до відкриття дитячого садочка у США, але через війну ці плани довелося відкласти. Сьогодні ми знову повернулися до цієї ідеї.

Сподіваємося, що у 2025-му в Лос-Анджелесі відкриється наш перший дитячий садочок.

«Буває, що саме навчання дитини у нас стає причиною повернення родини з-за кордону», – Ірина Єременко та Роксолана Плетенецька, співзасновниці школи «Європейський колегіум» /Фото 2

Ірина Єременко, співзасновниця та член наглядової ради школи «Європейський колегіум»

Як попри стрес та жахливі реалії не втратити здатності бачити можливості та діяти? 

РП: Усе дуже просто. Головне – фокусуватися на діях, адже втрата ефективності ніяким чином не допоможе Україні та ЗСУ. Кожен із нас здатен допомогти у свій спосіб, і саме це усвідомлення дає нам змогу триматися. Психологія позитивного мислення надає інструменти, що допомагають зберегти оптимізм та ефективно керувати емоціями навіть у важкі часи.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.