СЕО JTI Україна Світлана Шарамок /JTI
Категорія
InfoVoice
Дата

Далекоглядна інвестиційна стратегія. СЕО «JTI Україна» Світлана Шарамок – про стан тютюнового ринку й інвестиційну активність компанії

2 хв читання

Світлана Шарамок, СЕО «JTI Україна». Фото JTI

Ринок тютюнових виробів України, як і десятки інших галузей економіки, постраждав через війну. Серед причин, які вона продукує, – скорочення виробництва, логістичні проблеми, брак кадрів, подорожчання енергоресурсів і сировини, складний експорт. Однак для тютюнового ринку ситуація ускладнюється ще й тим, що нелегальний ринок тютюнових виробів наразі сягнув небачених обсягів. Такі реалії хоч і гальмують галузь, проте не зупиняють її.

Виробник тютюнової продукції «JTI Україна» (Japan Tobacco International) продовжує інвестувати у розвиток, підтримуючи таким чином економіку та розвиваючи асортиментну лінійку. Про зміни на ринку й інвестиції компанії розповідає СЕО «JTI Україна» Світлана Шарамок.

Темно, але вихід є: український ринок тютюнових виробів під час війни

Повномасштабна війна в Україні вплинула на всі галузі бізнесу, і тютюновий не став винятком. У 2023 році виробництво тютюнових продуктів скоротилося на 46% порівняно з показниками 2021-го. Відчутну частку в цьому скороченні становив експорт. До великої війни фабрика JTI виготовляла продукцію для 22 країн – від Японії до Саудівської Аравії. Втім, обсяги експорту впали. Минулоріч чотири міжнародні компанії, що входять до асоціації «Укртютюн», спільно отримали $88 млн від експорту, тоді як у 2021 році лише одна наша компанія мала на 27% більше експортного доходу – понад $120 млн. Приголомшлива різниця, чи не так? «JTI Україна» потрохи відновлює поставки за кордон, але логістична проблема нікуди не зникла, без безпечної логістики морем експорт з України досі дуже дорогий і тривалий.

Ще у 2021-му нелегальний сегмент охоплював рекордні тоді 16,9%. Та протягом 2,5 року великої війни ситуація погіршилася: вже у 2023-му нелегальним став 21,8% ринку. Періодично завдяки роботі правоохоронців ситуація трохи вирівнюється, однак цього недостатньо. Нелегальний ринок невпинно придушує органічне зростання прозорих доходів виробників тютюнових продуктів. Саме на незаконну торгівлю звертають увагу наші міжнародні партнери. У травні цього року посли країн «Великої сімки» закликали посилити боротьбу з контрафактом підакцизних товарів, щоб максимізувати внутрішні надходження до бюджету.

Ця проблема нависає над ринком як Голіаф. Річ у тім, що до 80% вартості кожної пачки легальних сигарет – це податки, що надходять до держбюджету України. За 2023 рік компанії – члени асоціації «Укртютюн» сплатили 115 млрд грн податків. Це 9% усіх податкових надходжень по країні. Водночас через нелегальний тютюновий ринок 23,5 млрд грн податків Україна недоотримала. 

Щоб розвʼязати проблему, боротися потрібно з її причинами, а не з наслідками. Йдеться про слабке дотримання законів і незбалансоване оподаткування. Тютюнова галузь з розумінням ставиться до ініціатив із підвищення податків на тютюнові вироби, особливо під час війни, проте державі варто впроваджувати ці ініціативи обережно, щоб не спровокувати чергову хвилю розростання нелегального ринку.

Гра в довгу. Навіщо компанія інвестує під час війни

Попри війну, інвестиційна стратегія JTI залишається далекоглядною.

Цього року ми святкуємо річницю присутності компанії в Україні – 25 років. За цей час компанія інвестувала в українську економіку понад $400 млн і продовжує це робити навіть у найтемніші часи.

У 2022–2023 роки ми інвестували $18 млн. Кошти спрямували на закупівлю нового обладнання, вдосконалення інженерної інфраструктури та контроль якості.

Ще одна причина нашої інвестиційної активності – споживач і його вибір. Ми будуємо бізнес, ретельно аналізуючи запити клієнта і задовольняючи їх. Нині багато споживачів шукають альтернативи традиційному курінню – Україна посідає шосте місце серед країн світу за обсягом продажів тютюну для нагрівання. Українцям подобаються ці продукти, бо вони технологічні й не продукують диму. Ми ж у відповідь на цей запит розширюємо лінійку продуктів, даючи своєму споживачеві вибір.

У 2024–2026 роках компанія планує інвестувати в Україні близько $60 млн у новий продукт у категорії тютюну для нагрівання.

Ми не будемо першими у цій категорії, однак бачимо в цьому конкурентну перевагу. JTI мала вдосталь часу, аби досконало допрацювати продукт, базуючись на потребах споживача. Ми створили ергономічний пристрій для нагрівання тютюну з потужною батареєю, вдосконаленою технологією нагрівання та водночас простий у користуванні.

Чому JTI все ж інвестує попри війну? Все просто. По-перше, ми розуміємо, що інвестиції під час війни – це вклад в економіку України, а підтримка економіки і є одним з найважливіших завдань бізнесу. По-друге, ми щиро віримо в успіх нашого нового продукту.

Далекоглядна інвестиційна стратегія. СЕО «JTI Україна» Світлана Шарамок – про стан тютюнового ринку й інвестиційну активність компанії /Фото 1
Далекоглядна інвестиційна стратегія. СЕО «JTI Україна» Світлана Шарамок – про стан тютюнового ринку й інвестиційну активність компанії /Фото 2

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.