Два роки повномасштабної війни суттєво змінили масштаби українського експорту та вектори експортної логістики. Через обстріли, руйнування інфраструктури, недоступність морських шляхів, періодичні блокування сухопутних кордонів із сусідами надходження від експорту в 2023-му сягнули одного з найнижчих показників за останнє десятиліття. Про це заявила перша віцепрем’єр-міністерка України – міністерка економіки України Юлія Свириденко.
Серед експортерів, які відчули болісні зміни, і компанія «Інтерпайп» – важливий гравець світового ринку сталевих труб та залізничної продукції. Попри труднощі, спричинені війною: падіння попиту на українському ринку, подорожчання логістики та постійні обстріли Нікополя, де зосереджені потужності «Інтерпайпу», компанія продовжує роботу.
Безумовно, вагомою підтримкою стало тимчасове скасування мит та квот на українську продукцію в Євросоюзі та США, проте логістичні виклики, що постають наразі, дуже вагомі та часто знаходяться поза межами впливу компанії. «Інтерпайп» будує нові шляхи транспортування, щоб зберегти робочі місця і темпи виробництва, забезпечити продукцією кінцевих споживачів та мати змогу сплачувати податки до держбюджету, наближаючи перемогу. Як компанія долає логістичні труднощі у реаліях повномасштабної війни?
«Експортні» виклики
Постачання продукції морем для іноземних клієнтів становлять близько 40% від загального обсягу продажів «Інтерпайпу», постачання автотранспортом до Європи – ще майже 50%. Тож головні «експортні» проблеми останніх двох років у компанії – це перекриття глибоководних портів Одеси, пов’язане з цим перевантаження сухопутних коридорів і, як наслідок, подорожчання доставки до країн ЄС.
Олексій Яновський
директор із забезпечення закупівель і логістики «Інтерпайп»
«Інтерпайп» – компанія-експортер із величезною картою продажів. Оскільки український ринок досить вузький, основні наші клієнти знаходяться поза межами України. Тому наше завдання як служби логістики – шукати рішення, як доставити вантаж клієнту: так було і під час COVID, так є і зараз, під час війни.
До середини 2022-го ситуація зі збутом продукції «Інтерпайп» за кордон була важкою. Тоді компанія почала докорінну зміну ланцюгів постачання на свої ключові ринки: Північної Америки, ЄС і Близького Сходу. Шлях до Північної Америки зазнав змін: довелося швидко налагоджувати доставку до Ізмаїла і перевалку в тамтешньому порту, а далі – завантаження річкових барж, доставку до румунського порту Констанца і ще одну перевалку там.
До грудня 2023 року «Інтерпайп» возила продукцію клієнтам у Середній Азії автомобільним транспортом. Вантажівки йшли через Румунію і Болгарію до Туреччини, звідти – на перевалку в Баку, а далі – залізничним транспортом до кінцевих клієнтів в Узбекистан, Туркменістан та інші середньоазійські країни. Починаючи з січня 2024-го компанія забезпечує економічно доцільний маршрут з Одеси до Батумі водним транспортом, залучаючи залізничний транспорт лише для «останньої милі».
Загалом у 2023 році компанія вже мала перебудовану та стабільну логістику. Клієнти в Європі отримували продукцію автотранспортом, тоді як на ринки Близького Сходу та США діставалися кораблями з румунських портів. Однак раптово вдарив грім – у листопаді 2023-го заблокованим виявився українсько-польський кордон. Відразу ж зросли тарифи й транзитний час на доставку вантажів до країн ЄС та з них.
Водночас були й позитивні моменти. Так, у жовтні 2023 року відкрився тимчасовий морський коридор з Одеси, яким «Інтерпайп» скористалася трохи згодом, відправивши перше судно 2 січня 2024 року. Водночас проблеми виникли й зі збутом продукції до країн Близького Сходу. Йдеться про небезпеку в Червоному морі, води якого з кінця 2023-го блокують єменські хусити, нападаючи на судна. Через це «Інтерпайп» змушена возити вантажі клієнтам на Близькому Сході через Південну Африку.
Через блокаду українсько-польського кордону лише в листопаді 2023-го «Інтерпайп» втратила $1 млн. Це гроші, втрачені на подорожчанні перевезень автотранспортом на 50–60% і дефіциті вантажівок.
До речі, проблема з кордоном не розв’язана досі, тому втрати зростатимуть і надалі.
На фінансові показники компанії впливає ще й вимушений пошук обхідних шляхів на Близький Схід через Африку та одеські порти. Контейнерні лінії ввели доплату за обхід Суецького каналу на шляху до Близького Сходу – близько $50 за тонну. «Інтерпайп» везе на ці ринки до 4000 т на місяць, тож щомісячні втрати сягають $200 000, а час доставки збільшується на два тижні.
Як «Інтерпайп» розв’язує складні завдання
Попри перелічені труднощі компанія залишилася великим експортером сталевих труб і залізничної продукції. Торік продукція «Інтерпайп» була доставлена у 57 країн ЄС (за даними компанії), Північної Америки та Близького Сходу. Також минулоріч вдалось втримати обсяги продажів майже на рівні 2022 року. Це стало можливим завдяки тому, що компанія вибудувала стабільну логістику.
Олексій Яновський, директор із забезпечення закупівель і логістики «Інтерпайп»
Ми постачаємо технологічну продукцію під кожного клієнта, тому в такій логістиці є багато нюансів. Наприклад, у разі доставки колісних пар кожну з них потрібно поставити на упор, аби не зіпсувати, надійно запакувати від корозії. Або вантажники в порту можуть нанести шкоду преміальним трубам на балковій перевалці, тому ми стаффуємо такі труби в контейнери. Окремим викликом є доставка труб клієнтам у Європі у певний час певного дня. І ми це робимо! Just-in-time!
Отже, на кожному з трьох ключових ринків «Інтерпайп» успішно долає логістичні труднощі. Наприклад, для обходу блокади українсько-польського кордону фахівці департаменту логістики «Інтерпайпу» знайшли нових перевізників і протестували альтернативні маршрути через Дунай і залізничні переходи. Було узгоджено десятки технічних і комерційних питань, налагоджено взаємодію з новими логістичними терміналами, зведено фундамент відносин із новими партнерами. Вагому роль у налагодженні процесів зіграли й Міністерство інфраструктури України та бізнес-асоціації, напряму переконуючи польські профспілки скасувати блокаду кордону.
А в 2024-му допоміг уже тимчасовий морський коридор із портів Одеси. Почавши його використовувати замість дунайських портів, «Інтерпайп» залучила додаткові перевантажувальні потужності та знизила навантаження на сухопутні експортно-імпортні коридори. Ще трохи знизило ціни на перевезення вантажів автотранспортом розблокування у січні 2024-го польського кордону.
Однак деякі з цих досягнень поки що нівелюються активністю хуситів та необхідністю преміювання судновласників під час заходу в порти Одеси. Подорожчання транспортування вантажу в країни Близького Сходу вже робить деякі контракти малопривабливими. Однак компанія продовжує шукати там економічно доцільні маршрути.
Погіршити ситуацію можуть ще два моменти: повторне тривале блокування польського кордону тамтешніми фермерами й скасування для українських перевізників влітку 2024-го режиму безмитної торгівлі з ЄС. Якщо це станеться, перевезення подорожчають, виникне дефіцит вантажівок.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.