Відкриття морських портів не тільки для зернового, а й для металургійного експорту може забезпечити Україні надходження до $600 млн валютного виторгу щомісяця — так вважають у Групі Метінвест.
Детальніше про стан українського ГМК та можливості відновлення експортних потужностей Forbes розповів Дмитро Ніколаєнко, комерційний директор Метінвесту.
Наприкінці 2022 року 100 000 браслетів, виготовлених з останньої партії сталі маріупольського металургійного комбінату «Азовсталь», відправили з України покупцям із 44 країн світу. Проте до початку повномасштабного російського вторгнення географія експорту «Азовсталі» була ширшою: продукцію постачали в 90 країн.
На сьогодні обидва маріупольські підприємства Групи Метінвест – «Азовсталь» і ММКІ, на які припадало близько 40% виробництва української сталі, зруйновані й через окупацію міста агресором виведені з української економіки.
Втратою контролю над провідними підприємствами збитки не обмежуються, оскільки й на підконтрольній Україні території заводи працюють менше, ніж на третину своєї потужності. Зокрема, в грудні 2022 року металургійні комбінати «Каметсталь» і «Запоріжсталь» були завантажені на 25% та 33% від довоєнного рівня відповідно.
Фактично підприємства галузі зараз працюють на межі рентабельності заради збереження потужностей та робочих місць.
Близько 70% металургійної продукції експортували з України через морські порти, але від початку повномасштабної війни вони залишаються заблокованими для більшості експортерів
Однією з головних причин подібного падіння виробництва стали проблеми зі збутом продукції через блокування морського експорту, бо до початку повномасштабної війни близько 80% українського металу виробники постачали за кордон. Близько 70% металургійної продукції експортували з України через морські порти, але від початку повномасштабної війни вони залишаються заблокованими для більшості експортерів, крім представників агросектору.
Звісно, металурги шукають альтернативні шляхи для постачання своєї продукції за кордон і використовують можливості залізниці та річкових портів. Проте через значне збільшення залізничного тарифу (до 140% – для руди, вугілля та коксу і до 70% – для чорних металів) та додаткові витрати на доставку продукції до портів ЄС вартість логістики зросла в 4–6 разів.
Внаслідок у 2022 році надходження України від експорту чорних металів скоротилися порівняно з 2021 роком на 67,5%, до $4,533 млрд. Але в умовах, що склалися, навіть цей результат є великим досягненням. Варто зазначити, що гірничо-металургійний комплекс (ГМК) є однією з провідних галузей економіки.
Напередодні війни у 2021 році на ГМК припадало 33% загального експорту України на суму $22 млрд. При цьому внесок галузі у ВВП сягав 10%. Відповідно, зазначене скорочення металургійного виробництва й експорту призводить до суттєвих втрат – ВВП країни у 2022 році обвалився майже на третину.
Металургійна галузь має потенціал для швидкого відновлення у випадку, якщо на додаток до діючого експортного зернового коридору вдасться відкрити порти для експорту товарів ГМК
Але є й хороша новина: металургійна галузь має потенціал для швидкого відновлення у випадку, якщо на додаток до діючого експортного зернового коридору вдасться відкрити порти для експорту товарів ГМК. Це посилить економічну міцність держави, оскільки забезпечить надходження близько $600 млн експортного виторгу в місяць і дозволить зберегти сотні тисяч робочих місць.
Тому Група Метінвест від імені всієї галузі закликає представників влади, дипломатів і міжнародних партнерів України докласти максимум зусиль для того, щоб відкрити море для української сталі, яка для всього світу вже стала символом української боротьби й незламності.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.