Як в умовах повномасштабної війни український виробник декоративної косметики повного циклу інвестує у будівництво нових виробничих потужностей та розвиває B2B-напрям ВТМ для ритейлерів, а також просуває продукцію на глобальному бʼюті-ринку? Forbes BrandVoice розповідає Руслан Кузьменко, президент Astra Cosmetic.
Який шлях пройшла ваша компанія від моменту створення до цього часу?
Ми працюємо з 1995 року – з того часу, коли виробничих компаній у косметичній промисловості в Україні практично не було. Компанія починала з імпорту: ми, як багато інших, замовляли у китайських виробників готові продукти, а пізніше почали закуповувати сировину у європейських виробників та фасувати на своїх потужностях. Працювати за такою моделлю було можливо, але неефективно. Тож у 2010-му ми запустили виробництво та створили власний R&D-відділ (експериментально-виробничу лабораторію). Нам було складно відшукати професійних фахівців та технологів, тому за пʼять років ми виростили їх усередині компанії. Наразі Astra Cosmetic власними силами виконує повний цикл робіт, пов’язаний із виробництвом косметичної продукції, починаючи від ідеї та розробки нових формул та закінчуючи фасуванням і поставками у торговельні мережі. Найцінніше в компанії – це кадри, а тому ми успішно співпрацюємо з університетами та іншими навчальними закладами для підготовки й залучення відповідних фахівців. У 2020 році ми почали новий етап розвитку: придбали нове європейське високотехнологічне обладнання та налагодили випуск різноманітного пакування, почали розширення виробничих площ. З початком повномасштабної війни нам вдалося втримати виробництво, а згодом ще й розпочати будівництво виробничих потужностей під Києвом, які плануємо запустити в експлуатацію вже у першій половині 2025 року. Масштабування надасть можливість нівелювати логістичні витрати, збільшити лінійку продукції та вдосконалювати виробництво.
Які джерела фінансування для цього використовуються?
Це насамперед реінвестування власних коштів та фінансування від нашого банку у рамках державної програми «Доступні кредити 5-7-9%». Це гарна ініціатива, бо держава розуміє, що коли в економіці порушено баланс «експорт-імпорт», його можна виправити лише шляхом збільшення виробництва продукції з доданою вартістю. Це створює нові робочі місця, підштовхує зростання економіки та загалом розвиток держави.
Яким є український ринок декоративної косметики зараз: рівень конкуренції, актуальні виклики та інше?
У цьому питанні вже є відповідь: якщо ринок є, там є й конкуренція. На мою думку, національним виробникам, окрім війни, ще заважає працювати комплекс меншовартості, тому треба почати з усвідомлення саме цієї проблеми. Впевненість у власних силах та спроможності на рівних працювати зі світовими виробниками – перший крок до успіху.
Компанія Astra Cosmetic працює у високотехнологічному сегменті декоративної косметики, виробляючи складні продукти. Конкуренція тут здебільшого представлена китайськими та європейськими виробниками, проте ми завжди готові приймати амбітні виклики. Це потребує набагато більше досліджень та пошуку технологічних рішень, ніж у виробництві доглядової косметики, яку ми, до речі, також виробляємо. Нам подобається бути трендсеттером галузі. Наприклад, гель-лаки вітчизняного виробництва були вперше розроблені саме нашими фахівцями. Нині в Україні зʼявилося багато молодих компаній, що динамічно розвиваються. Вони активні та інноваційні, тож сподіваюсь, український ринок декоративної косметики зростатиме.
Чому ваша компанія обрала таку модель розвитку на цьому ринку, як виробництво повного циклу?
Виробництво повного циклу дозволяє мінімізувати ризики. Зараз один із найбільших для українського бізнесу – це недопостачання, що веде до втрати прибутку. У нашої галузі дуже мало суміжників, яки можуть якісно та вчасно виконувати свої зобов’язання за контрактами, особливо в умовах війни. Тому ми змушені самі організовувати та впроваджувати багато процесів. Наприклад, у нас власне виробництво паковання – це пет-флакони, косметичні футляри та інше комплектовання, а також можливості нанесення дизайнів шляхом шовкодруку, гарячого тиснення і тамподруку. Ми обрали цей шлях, бо впевнені: якщо хочеш щось зробити добре – зроби сам. Тобто як компанія повного циклу Astra Cosmetic сама може стати постачальником для інших виробників. Я вірю, що всі барʼєри лише у нашій голові, тому потрібно позбутися комплексу меншовартості й почати працювати.
Чому для Astra Cosmetic важливо розвивати B2B-напрям, пропонуючи комплексні послуги зі створення ВТМ «під ключ»?
По-перше, скажу так: сьогодні я не бачу жодного косметичного продукту, який наша компанія не могла б виробити. Потрібна лише відповідна кількість досліджень, роботи над формулами та високоякісне технологічне обладнання. Нам цікаво працювати з викликами та відкривати нові напрями у виробництві косметичних засобів, тому ми завжди відкриті для запитів зі створення продуктів «під ключ». Нашими клієнтами в цьому сегменті є великі національні мережі – від спеціалізованих косметичних (EVA, Prostor, Watsons, MAKEUP) до великих ритейлерів («Аврора» та АТБ). Вони активно моніторять виробників, особливо з початком повномасштабної війни, щоб підтримувати власний асортимент. Єдине, що я вважаю неправильним, це ставлення до українського продукту як до чогось апріорі дешевого. Якщо використовуються дорогі, якісні інгредієнти та гарне паковання, ми ніколи не зможемо зробити хороший продукт удвічі дешевшим за його китайський аналог. І українським виробникам треба працювати над зміною цього стереотипу в уявленні ритейлерів та споживачів.
Якими є зараз експортні можливості вашої компанії – який асортимент та географія?
Ми експортуємо нашу продукцію до країн Балтії, Польщі, Румунії, Грузії та США. Але є й непряме постачання: ми бачимо товари нашого виробництва на полицях європейських мереж, таких як Aldi у Франції.
Наразі можемо виділити дві основні категорії товарів на експорт: покриття і догляд для нігтів та засоби для губ. Цю та іншу продукцію ми регулярно презентуємо на міжнародних індустріальних виставках в Італії, Туреччині та інших країнах. Останнім часом беремо участь у цих заходах з національними стендами, що привертає ще більшу увагу. Україна стає впізнаваним брендом, і компанія Astra Cosmetic хоче стати косметичним амбасадором цього бренду, який повинен асоціюватися з відмінною якістю та інноваційністю продукції. Це повністю відповідає нашій корпоративній ідеології та місії компанії. Наразі українська косметична галузь має великий експортний потенціал – косметична продукція достатньо зручна в логістиці, її виробництво легко масштабується та витрати на умовну одиницю виробленої продукції набагато менші, ніж в інших товарів.
Чи є зацікавленість іноземних інвесторів у фінансуванні української косметичної галузі?
Так, у цьому ми постійно переконуємося на власному прикладі. Всі наші іноземні партнери дають високу оцінку нашій здатності побудувати таке сучасне та потужне виробництво повного циклу в умовах війни. Ми забезпечили виробництво альтернативними джерелами енергії, надійним мобільним звʼязком Starlink, побудували укриття для співробітників та інше. Партнерів дивують стійкість та надійність роботи нашої компанії, а також нестандартність підходів у розв'язанні складних питань. Звісно, ми повинні ініціювати та підтримувати цю увагу, щоб ефективно працювати на світових ринках. Ще одна конкурентна перевага української косметики – її якість. Також перевагою є логістична позиція України, яка розташована у центрі Європи. Однак головне – це наші люди, розумні та готові працювати.
Якою ви бачите компанію Astra Cosmetic у найближчому майбутньому?
По-перше, тримаємо високу якість продукції й не зупиняємось у масштабуванні бізнесу. Попри все економіка України має працювати, а ми – її зміцнювати. По-друге, обов'язково будемо допомагати українському війську. Це моя особиста позиція, яку підтримує вся наша команда. Адже ми займаємося не благодійністю, а інвестуванням у майбутнє компанії та всієї країни. Від початку повномасштабної війни ми долучилися до активної волонтерської діяльності та зараз працюємо напряму з окремими військовими підрозділами, зокрема передаємо автомобілі та забезпечуємо їх ремонтом. Також разом з українськими громадами Італії та Австрії, благодійним фондом зі Швеції допомагаємо медичним закладам: компанія взяла на себе логістичні витрати з доставки медичного обладнання та іншої гуманітарної допомоги до кількох з них. Це важлива частина корпоративної соціальної відповідальності компанії Astra Cosmetic та поклик серця.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.