«Оболонь» – в ногу з часом. Як диджиталізація змінила стратегію управління фінансами одного з найбільших виробників напоїв в Україні
Категорія
Партнерський матеріал
Дата

«Оболонь» – в ногу з часом. Як диджиталізація змінила стратегію управління фінансами одного з найбільших виробників напоїв в Україні

5 хв читання

Світ технологій розвивається стрімкими темпами, і для бізнесу це відкриває нові горизонти, водночас створюючи нові виклики. Щоб не загубитися серед конкурентів, корпорації мають іти в ногу з глобальними тенденціями. Найбільш передові підприємства вже давно адаптувалися до цього темпу, впроваджуючи сучасні інструменти для вдосконалення робочих процесів.

Українські компанії теж активно інвестують у цифровізацію. Але з чого розпочати цей процес? Де знайти необхідні ресурси? Як навчити персонал і мінімізувати ризики для великих компаній, що мають виробничі майданчики в різних містах країни? На ці питання відповідають Дмитро Буга, фінансовий директор ПрАТ «Оболонь», і Олександр Пшеничний, директор з інформаційних технологій «Оболоні».

Стратегія

Диджиталізація є неминучим процесом для всіх підприємств в Україні, особливо для великих корпорацій. Але як запустити масштабну цифрову трансформацію для бізнесів, які мають численні філії та дочірні підприємства по всій країні? Як зазначає фінансовий директор «Оболоні» Дмитро Буга, це вимагає колосальних зусиль і ретельного стратегічного планування. Потрібно не тільки правильно визначити пріоритети та розподілити інвестиції, а й залучити довірену команду спеціалістів і надійних партнерів.

«Ми – мультикатегорійна компанія з виробничими майданчиками в різних містах. Нашим завданням було не лише впровадити цифрові інструменти в робочі процеси, а й охопити всі наші підприємства в Україні. Завдяки висококласним фахівцям та ефективним партнерам ми змогли розв'язати завдання глобальної диджиталізації структур. Хоча ми лише на початку шляху, приємно бути серед тих, хто очолює цей процес», – зазначає пан Дмитро.

Дмитро Буга, CFO ПрАТ «Оболонь»

Дмитро Буга, фінансовий директор ПрАТ «Оболонь»

Розумне розподілення ресурсів може стати справжнім викликом, особливо коли їх бракує. Це проблема, з якою стикаються багато компаній на шляху до цифрової трансформації, і «Оболонь» не стала винятком.

Щоб розвʼязати це питання, компанія обрала стратегію поступового впровадження змін. Невеликі, але постійні кроки дозволяють як топменеджменту, так і персоналу бачити конкретні результати своєї роботи, використовувати готові рішення та ефективно управляти процесами. Такий підхід не лише допомагає генерувати додаткову вартість для бізнесу, а й інвестувати заощаджені кошти в подальший розвиток цифрових технологій.

«Ми обрали шлях невеликих, але постійних оновлень. Крок за кроком ми створювали нашу поточну систему. Почали з невеликих звітів для обмеженої кількості працівників. З часом ці звіти стали більш комплексними, з десятками мір і орієнтованими на весь менеджмент компанії. Така інтеграція дозволяє постійно досягати невеликих, але стабільних перемог», – пояснює фінансовий директор «Оболоні».

Інструменти

Усі технічні моменти у впровадженні диджитальних інструментів у робоче середовище забезпечував директор з інформаційних технологій (CIO) Олександр Пшеничний. За його словами, був реалізований цілий комплекс цифрових рішень для оптимізації процесів у комерційній, логістичній, фінансовій дирекціях та підрозділі з операційної діяльності.

Що стосується диджиталізації у фінансах, перше, що зробила компанія, – запустила поступовий перехід на електронний документообіг з контрагентами. Для пришвидшення обміну інформацією між власною фінансовою службою та іншими підрозділами почали впровадження більш сучасної облікової системи. Такі інновації допомогли значно підвищити рівень автоматизації процесів.

Бізнес-аналіз – основа будь-якої підприємницької діяльності. Стратегічне планування вимагає максимально чіткого виявлення тенденцій, ризиків та можливостей. Для вдосконалення цих процесів «Оболонь» створила єдине корпоративне сховище даних. Для бізнес-аналізу використовується структура OLAP. Як пояснює Олександр Пшеничний, це дозволило централізовано зберігати інформацію та створювати верхньорівневі звіти в режимі онлайн. Також підвищилася продуктивність роботи з великими обсягами даних та покращилась їхня якість.

Олександр Пшеничний, CIO ПрАТ «Оболонь»

Олександр Пшеничний, директор з інформаційних технологій (CIO) ПрАТ «Оболонь»

«Ключова перевага OLAP полягає в можливості швидкого та ефективного аналізу великих обсягів даних у багатовимірному форматі. OLAP дозволяє користувачам виконувати складні запити, проводити інтерактивний аналіз даних, переглядати їх з різних перспектив, що значно прискорює процес прийняття рішень. Однією з ключових переваг роботи в структурі даних OLAP-Cube є можливість розвернути дані до найнижчого рівня. Так ми можемо більш точно аналізувати інформацію, розуміти природу підвищення або зниження того чи іншого показника. І головне – знаходити причину такої динаміки», – наголошує CIO «Оболоні». 

Окрім цього, оперувати даними компанії допомагають передові програмні рішення для бізнес-аналізу. Зокрема, Microsoft Power BI та Business Analysis Tool дають можливість швидко отримувати доступ до даних, різнопланово їх аналізувати й структурувати, робити обчислення та візуалізувати інформацію у графіках, діаграмах, дашбордах тощо.

В епоху цифрової трансформації особливого поширення набуває штучний інтелект (ШІ). Чимало компаній вже сьогодні використовують його можливості, зокрема й для оптимізації управління фінансами. В практиці «Оболоні» ШІ також активно застосовується: як довідник інформації та генератор ідей у відділах маркетингу та дизайну. У фінансовому підрозділі компанії цей інструмент залучають до побудови моделі для прогнозування продажів.

Результати

Як зауважує пан Дмитро, говорити про якісь значні здобутки ще рано, адже процес диджиталізації «Оболоні» в самому розпалі. Але цифрова трансформація вже принесла компанії певні перемоги.

Завдяки впровадженню нових інструментів суттєво збільшилася кількість інформації, що автоматично експортується в систему. Отже, на збір, обробку та внесення даних тепер потребується набагато менше часу. Таким чином відділи можуть оперативніше формувати управлінську звітність, своєю чергою, швидше отримуючи реакцію на запит.

«З погляду впливу на додаткову вартість бізнесу, найбільш успішним кейсом було впровадження управлінської звітності в Power BI. Тепер ми автоматично можемо відстежувати показники та отримувати аналітичні дані на щоденній, щотижневій, щомісячній основі. При цьому Power BI інтуїтивно зрозуміла для топменеджменту та більшості працівників компанії. Це дозволяє всім говорити мовою цифр, мати необхідні дані під рукою і своєчасно реагувати на зміни», – ділиться CFO компанії.

Окрім цього, з використанням диджитал-інструментів компанія має можливість швидше реагувати й на запити контрагентів. Завдяки відкритій інфраструктурі обміну даних пошук і усунення будь-яких проблем у ланцюжку процесів комунікацій від постачальника сировини до кінцевого споживача тепер займає набагато менше часу. А це позитивно впливає на взаємодію з клієнтами та партнерами компанії.

Але чи не найбільшими перевагами цифровізації підприємств є зручність та ефективність. Нові інструменти дали змогу здійснювати певні операції віддалено, в будь-який час і з будь-якого робочого місця, використовуючи телефон чи компʼютер. 

При цьому працівники не мають складнощів у адаптації до нових інструментів, адже процес навчання відбувається поступово. Спочатку поглиблені знання у напрямі диджиталізації отримують ключові співробітники. Після цього вони мають час на практичну апробацію нових навичок на робочому місці. І відтак діляться отриманим досвідом з колегами із суміжних підрозділів.

ПрАТ «Оболонь» /пресслужба ПрАТ «Оболонь»

ПрАТ «Оболонь» Фото пресслужба ПрАТ «Оболонь»

Прогнози

Згідно з планом відбудови України, представленим урядом, диджиталізація – це програма, розрахована на багато років. Відповідно, бізнес має час підвищити рівень цифровізації своїх підприємств. На думку Дмитра Буги, українські компанії з часом повністю сконцентруються на аналітиці, довіривши всі рутинні процеси програмам і застосункам.

«На мою думку, подальше інвестування в диджиталізацію підприємств дозволить зменшити обсяги базових робіт та сфокусуватись на аналітиці й прийнятті управлінських рішень. Зменшиться й кількість рівнів управління. При цьому ми очікуємо ще більшої консолідації функцій для підтримки бізнесу в так звані «центри експертиз», що відповідатимуть за діяльність кількох країн або бізнес-напрямів», – коментує фінансовий директор «Оболоні».

Щодо конкретних планів ПрАТ «Оболонь» директор з інформаційних технологій Олександр Пшеничний першим пріоритетом називає перехід на нову систему управління підприємством (ERP). За її допомогою компанія зможе ще більше автоматизувати та поліпшувати бізнес-процеси, а також підвищувати інформативність і наповненість своїх уже функціонуючих цифрових інструментів. Крім того, незабаром «Оболонь» планує долучити ШІ у запровадження системи для ефективнішого формування цінової політики підприємства. Це дозволить глибше працювати над ціноутворенням та отримувати більш очікувані результати з погляду обсягів та цін реалізації. 

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.