Віктор Іванчик, СЕО агропромислового холдингу «Астарта», і Олександр Писарук, СЕО Райффайзен Банк /Артем Галкін
Категорія
BrandVoice
Дата

«Під час реалізації цього проєкту ми побачили найкращі якості українців». Як проєкт «Сміливі» допомагає малому бізнесу під час війни

5 хв читання

Віктор Іванчик, СЕО агропромислового холдингу «Астарта», і Олександр Писарук, СЕО Райффайзен Банк Фото Артем Галкін

Малий і середній український бізнес стане основою післявоєнної відбудови країни. Так вважають засновник і СЕО агропромислового холдингу «Астарта» Віктор Іванчик і СЕО Райффайзен Банку Олександр Писарук. І мають для цього підстави – майже рік тому вони запустили спільний проєкт «Сміливі», щоб допомагати підприємцям із регіонів розвивати свою справу. Проєкт показав себе успішно – тільки під час першої хвилі отримано понад 200 заявок, профінансовано 25 проєктів, створено більш ніж 200 нових робочих місць. Наразі вже стартувала друга хвиля проєкту. Головні висновки та уроки «Сміливих» ми обговорили з ініціаторами цього проєкту.

Це інтервʼю – скорочена текстова версія відеорозмови Віктора Іванчика й Олександра Писарука. Повну версію дивіться за посиланням.

«Сміливі» – це благодійний проєкт агропромхолдингу «Астарта» в партнерстві з Райффайзен Банком. Місія проєкту – сприяти розвитку малого бізнесу в Україні, а також залучати до підприємництва внутрішньо переміщених осіб, членів сімей військовослужбовців і представників соціально незахищених верств населення. Учасники проєкту прослухали курс лекцій з підприємництва у воєнний час, навчилися складати бізнес-плани й залучати інвестиції. Автори найкращих ідей отримали гранти від 30 000 до 80 000 грн на розвиток свого бізнесу.

Про старт проєкту та партнерство «Астарти» і Райффайзен Банку

Віктор Іванчик: У березні 2022 року ми започаткували гуманітарний проєкт Common Help UA насамперед для того, щоб допомогти продуктами харчування постраждалим від російської агресії українцям. Більше 1000 наших працівників стали волонтерами. Вже влітку на базі «Астарти» ми організували виробництва мʼясних, овочевих і молочних консервів. Ми думали, що місяць-два-три – закінчиться війна і повернемося до своєї основної діяльності.

Але коли зрозуміли, що треба розраховувати на тривалішу й масштабнішу роботу, почали думати, як залучити до цього тимчасово переміщених осіб. Тоді в нас і народилася ідея профінансувати проєкти малих підприємців. Ми звернулися до банку з цією ідеєю і запропонували спільно її розвинути. Я дуже вдячний, що вони відгукнулися максимально швидко.

Артем Галкін

Віктор Іванчик, СЕО агропромислового холдингу «Астарта» Фото Артем Галкін

Олександр Писарук:  Райффайзен Банк Україна зробив багато для підтримки української економіки під час війни – 110 млрд грн нових кредитів видано, понад 1 млрд грн на гуманітарну допомогу українцям. Ми забезпечили безперервний операційний сервіс і кредитну підтримку великій кількості наших клієнтів у різних секторах економіки. Але нам хотілося зробити щось, що б виходило за межі нашого стандартного бізнесу, і допомогти простим українцям, особливо тим, хто опинився в скрутних умовах.

«Сміливі» став саме таким проєктом. Його реалізація потребувала досвідченого й надійного партнера, ми розуміли, що знайти такого складно. Нам пощастило, що в нас є компанія «Астарта», з нею ми співпрацюємо вже понад 20 років. Наше співробітництво було дуже природним і легко склалося. Я радий, що в результаті наш спільний проєкт є успішним.

Віктор Іванчик: Як тільки ми оголосили про початок проєкту, то за 10 днів отримали понад 200 заявок від підприємців. Це дійсно вражає, що така кількість людей готова була розпочати власну справу. Нам вдалося надати допомогу 25 підприємцям. І найважче було вибрати. Це був найбільший виклик, але ми віддавали перевагу тим людям, які були готові ризикувати й розуміли, що вони роблять і для чого. Це вилилося в досить успішні проєкти, що дали змогу створити десь близько 200 робочих місць.

За 10 днів ми отримали понад 200 заявок.

Віктор Іванчик СЕО агропромислового холдингу «Астарта»

Під час війни людям важливо все: і матеріальна підтримка, але навіть більше – моральна. У процесі реалізації проєкту «Сміливі» ми ведемо комунікації, навчання цих людей і супроводжуємо їх проєкти протягом шести місяців. Ми бачимо, як за цей час ці підприємці розвиваються у розумінні ведення бізнесу, цінностей, цілей, які вони перед собою ставлять. Ми бачимо, як їхні бізнеси розвиваються і стають успішнішими. Мені здається, що саме за такими бізнесами майбутнє. Розвинути ініціативу людей, дати їм стартовий поштовх, професійну допомогу у складанні тих самих бізнес-планів, а, можливо, й головне – виходу на ринки не тільки місцеві, а й загалом на український і зовнішні ринки. І в цьому сенсі професійна допомога банку і досвідченіших компаній, таких як «Астарта», для цих підприємців надважлива.

Артем Галкін

Олександр Писарук, СЕО Райффайзен Банк, і Віктор Іванчик, СЕО агропромислового холдингу «Астарта» Фото Артем Галкін

Про бізнес-проєкти «Сміливих»

Олександр Писарук: Під час реалізації цього проєкту ми побачили найкращі якості українського народу – креативність, адаптивність, ініціативу, здатність виживати, бути успішними за будь-яких умов. Бачити, як створюється, підтримується, розвивається бізнес, як він стає успішним, подеколи з нуля, і потім знаходить ринки й навіть виходить за кордон – це найяскравіше враження від проєкту.

Віктор Іванчик: Мене особливо вразила історія підприємниці Надії Гребенюк. У першу фазу війни у 2014 році вона вимушена була перевезти свою сімʼю і бізнес з одного району Донецької області в інший. Під час повномасштабного вторгнення знову вимушена була евакуювати сім’ю із трьох дітей і своє господарство вже у Полтавську область. Одинока жінка з трьома дітьми, з 20 козами вдруге релокувала свій бізнес і знову зробила його успішним. І зараз виробляє сири й молокопродукцію, яку продає на місцевих ринках. Це справжня стійкість української жінки, яка показує нам приклад, як виживати в таких умовах, показує здатність до перемоги. Я вважаю, що саме заради таких підприємців ми маємо зробити все, щоб їм допомогти.

Артем Галкін

Олександр Писарук, СЕО Райффайзен Банк Фото Артем Галкін

Олександр Писарук: Мені здається, що це один із багатьох прикладів унікальних якостей українського народу. Я працював за кордоном, відповідав на попередніх місцях роботи за бізнес у різних країнах, спілкувався з людьми в усьому світі, але я не можу собі уявити, де ще в таких умовах люди могли робити те, що роблять українці сьогодні.

Віктор Іванчик: Ще один приклад – це проєкт братів Вадима і Романа Чайковських зі створення спортзалу для відновлення ветеранів війни та воїнів. Коли нам подали заявку, ми бачили, що проєкт ще був дуже сирий. Але ця ідея нас дуже захопила, ми виділили їх серед інших заявників і надали їм допомогу. Сьогодні цей спортзал працює, там тренуються як майбутні воїни, так і ті, хто проходять реабілітацію.

Артем Галкін

Олександр Писарук, СЕО Райффайзен Банк, і Віктор Іванчик, СЕО агропромислового холдингу «Астарта» Фото Артем Галкін

Про підсумки проєкту та роль малих підприємців у відновленні країни

Віктор Іванчик: Я бачу, що кількість охочих започаткувати власну справу зростає. Ми спільно можемо надати допомогу таким підприємцям, і не тільки у сфері виробництва продуктів харчування. Можна розширити ці види підприємницької діяльності, люди можуть шити, ткати, малювати – це може бути все, що завгодно. Коли ми переможемо – а ми обовʼязково переможемо найближчим часом – ці малі підприємці якраз і будуть тією першою травою, що виростає на згарищі.

«Коли ми переможемо – а ми обов’язково переможемо найближчим часом – ці малі підприємці якраз і будуть тією першою травою, що виростає на згарищі».

Віктор Іванчик СЕО агропромислового холдингу «Астарта»

Олександр Писарук: Цей проєкт показав себе як успішний. І в нас є всі можливості його не просто масштабувати, а диверсифікувати, зробити щось нове. Щоб у нас фактично був букет успішних проєктів, які повʼязані підприємницькими ініціативами в умовах війни. Це все – зародки нової післявоєнної економіки, яку ми будемо відбудовувати.

Віктор Іванчик: На таку базу вже розвинутого підприємництва нам буде значно простіше повертати українців з-за кордону. Тому що це велика проблема – повернути українців, які виїхали, знайшли роботу, віддали дітей у місцеві школи. Ми потребуємо таких людей, які побачили умови життя і роботи на Заході, які можуть принести сюди ці навички й додати їх до того, що ми тут їм підготуємо.

Ми повинні зробити цей фундамент, нікуди не виїжджаючи, працюючи тут всі ці місяці, надаючи їм таку злітну смугу, щоб потім зробити ці бізнеси набагато успішнішими. І організувати потужну екосистему відповідального українського бізнесу, що працює на принципах сталого розвитку, щоб просувати нашу українську продукцію на зовнішні ринки. Я впевнений, що ця продукція буде мати попит. А вже на базі цього побудувати нове українське суспільство.

Cлухайте як подкаст на зручній для вас платформі.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.