Олександр Лозицький – IT-підприємець, чиї перші кроки в бізнесі припали на нестабільне десятиліття після здобуття Україною незалежності. У той час досвіду ведення e-commerce-бізнесу в Україні майже ні в кого не було, і тим, хто бажав зайнятися підприємництвом, доводилося покладатися на інтуїцію. Сьогодні Олександр Лозицький – співзасновник пʼяти бізнесів. Один із них розвивається на українському ринку – ювелірний інтернет-магазин Gold.ua та ще чотири на глобальному світовому ринку: застосунок RetouchMe – фото- та відеоредактор, RetouchMe Pro – сервіс ретушування фотографій для професійних фотографів, застосунок VJump для створення відео з ефектами та переходами для TikTok і Reels, а також професійний нішевий B2B-сервіс AutoCatalystMarket. Про свій шлях в українському та міжнародному IT-бізнесі Олександр Лозицький розповів у інтервʼю
Як ви стали підприємцем?
Щоб зрозуміти, чому я займаюся такими проєктами, потрібно знати мій бекграунд. Я народився і виріс у Дніпрі, 1993 року вступив до Дніпропетровського університету залізничного транспорту на факультет обчислювальної техніки за спеціальністю «Прикладна математика». У 1998-му, на пʼятому курсі, створив аутсорсингову компанію і знайшов для неї замовників у США. Наступні девʼять років я займався цим бізнесом. Із часом зрозумів, що прагнення створювати власні проєкти переважає, тому залишив аутсорсинг і в 2004 році запустив свій перший IT-проєкт FotoMag (перші три роки поєднуючи його з аутсорсинговим бізнесом) – інтернет-магазин фототехніки, який згодом став маркетплейсом, подібним до Amazon.
Як знайшли інвестиції для відкриття цього бізнесу?
Перший бізнес я створив на власні накопичення від роботи на аутсорсі. Якщо на різних етапах у перший бізнес залучали позикові кошти, то проєкти, орієнтовані на глобальний ринок, поки що вдається розвивати за рахунок власного реінвестування, без залучення приватних інвестицій, банківських кредитів чи коштів інвестиційних фондів.
Розкажіть про бізнес-моделі екосистеми ваших компаній. Як вони працюють і які мають особливості?
Мій перший IT-бізнес – інтернет-магазин FotoMag, заснований у березні 2004 року. Спочатку там продавали тільки фототехніку, оскільки в мене тоді зʼявилося хобі – фотографія. За пʼять років магазин став одним із лідерів українського ринку в сегменті продажів аматорської та професійної фототехніки. У 2009-му бізнес-модель змінилася, і FotoMag став маркетплейсом, за форматом схожим на Amazon. У 2012 році він увійшов до пʼятірки найпопулярніших інтернет-магазинів України за версією Forbes Ukraine. У 2013-му я продав цей проєкт.
Маючи вже досвід в e-commerce з FotoMag, у 2009 році я разом із партнером заснував перший ювелірний інтернет-магазин Gold.ua в Україні. Це було сміливе рішення – тоді в Україні навіть одяг особливо не продавали в інтернеті. Коли я запускав Gold.ua, знайомі дивувалися: чи не занадто великий ризик, чи будуть українці купувати дорогі вироби без офлайн-контакту з продавцями й товарами? Але нам вдалося привчити людей купувати ювелірні прикраси в інтернеті, і зараз в Україні багато ювелірних інтернет-магазинів. Gold.ua досі залишається одним із лідерів ювелірного онлайн-ринку, де представлені вироби українських ювелірних фабрик, а також продукція закордонних виробників.
У 2014 році ми з партнером запустили застосунок для редагування фото і відео RetouchMe, призначений для ретуші обличчя, коригування фігури, додавання макіяжу, аксесуарів, а також опрацювання зовнішнього вигляду домашніх тварин. Цієї зими з’явилася можливість, окрім фото, редагувати ще й відео. Унікальність RetouchMe полягає в бізнес-моделі. Користувач обирає з понад 250 опцій ті, які хоче поліпшити на своєму знімку, і надсилає нам замовлення. Його виконують реальні люди – професійні фотодизайнери в Photoshop, які доступні на нашій платформі 24/7, 365 днів на рік. Протягом 15–30 хвилин вони повертають клієнту професійно відредаговане фото на основі обраних у замовленні опцій ретуші. Дизайнери редагують не все вручну, багато фотопослуг виконується за допомогою розроблених нами AI-функцій. Наші дизайнери – українці, які проживають як в Україні, так і за її межами. Застосунок наразі в топ-200 у категорії Photo & Video в AppStore і GooglePlay як у США, так і в інших країнах.
Рухаємося далі. У 2020 році ми з партнером запустили B2B-сервіс AutoCatalystMarket.com, повʼязаний із переробкою старих автомобільних каталізаторів. Цей сервіс за передплатою дає змогу клієнтам дізнатися актуальну вартість каталізатора залежно від вмісту в ньому дорогоцінних металів: платини, паладію або родію, на основі котирувань Лондонської біржі. Наша платформа є найбільшою у світі базою використаних каталізаторів, якою користуються клієнти зі 120 країн.
Із сервісом RetouchMe тісно повʼязаний VJump – застосунок, запущений у 2022 році для створення відео з професійними відеоефектами та переходами без необхідності володіти навичками відеомонтажу. Цільова аудиторія – блогери TikTok, Instagram, Facebook, власники інтернет-магазинів, креативні режисери та інфлюенсери. Мета платформи – дати клієнтам можливість створювати креативні TikTok, Reels і Shorts зі складними спецефектами, як у популярних блогерів. Користувач обирає з понад 2000 відеошаблонів з відеоефектами й отримує від платформи інструкцію, як зняти сцени для конкретного сюжету. Людина знімає ці сцени, завантажує їх на платформу й оформляє замовлення. Далі все за нами: за 30-40 хвилин наші професійні відеомонтажери монтують і створюють відео з використанням матеріалів клієнта.
І нарешті 2023 року було запущено RetouchMe Pro – онлайн-сервіс ретуші фотографій для професійних фотографів. Фотограф може завантажити на сайт кілька сотень або навіть тисяч фотографій зі студійної, весільної або рекламної зйомки та протягом 24 годин отримати відретушовані професійними фотодизайнерами знімки в межах обраного пакета ретуші.
Ваші бізнеси досить нестандартні, але як ви знайшли ці ніші та зайняли їх?
Що стосується ювелірного інтернет-магазину, цю ідею запропонував один із дистрибʼюторів ювелірних виробів. Чому саме мені? Тому що на той момент FotoMag уже був відомим майданчиком. Ідея ювелірного магазину мені сподобалася, і ми запустили проєкт. Що стосується AutoCatalystMarket – це була ідея мого друга, який 15 років займався цим бізнесом в офлайні. У нього була концепція, а я знав, як її реалізувати онлайн. А в бізнесах, повʼязаних із застосунками для фото та відео, на мене вплинуло моє хобі – фотографія і глибоке розуміння потреб людей, які створюють і публікують контент у соціальних мережах.
Таким чином, моє хобі фотографія вплинуло на більшість створених мною проєктів. Я знімаю тревел-фото. Відвідавши 76 країн, я передав колорит кожної з них через обʼєктив свого фотоапарата. Зараз у мене понад 1 млн підписників у Instagram, яким подобається моя творчість. Кілька років тому захопився створенням тревел-відео, і, наприклад, фільм Tierra del Fuego набрав понад 1 млн переглядів на YouTube.
Я також представлений на найпопулярнішому та найавторитетнішому ресурсі у сфері кіноіндустрії — IMDb, і удостоєний 51 міжнародної перемоги та 18 номінацій на кінофестивалях у всьому світі.
Для кого створені ваші продукти: здебільшого для українців чи користувачів у всьому світі?
Усі проєкти, крім Gold.ua, орієнтовані на глобальний ринок і популярні в усьому світі. Звісно, ними користуються й українці, але зараз їхня частка невелика зі зрозумілих причин, та й ціни у валюті, очевидно, кусаються. Я вірю, що це скоро зміниться й Україна займатиме в нас такі ж частки продажів, як і інші європейські країни.
Яка відвідуваність ваших сервісів?
Моїми додатками й сайтами користуються понад 30 млн людей по всьому світу. Понад 50% із них – це клієнти зі США.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.