TechMagic – українська компанія, яка надає послуги з ІТ-розробки клієнтам з усього світу. Її заснували троє ІТ-спеціалістів: Олег Даць, Андрій Кузьмич та Лідія Даць. Відкритий 2014 року, у турбулентний час Євромайдану, нині бізнес відзначає 10-річний ювілей. Протягом цього періоду компанія безперервно зростає, у середньому на 30-45% щорічно. А рекордний стрибок на 70% вдалося зробити 2022-го, у розпал повномасштабної війни
В інтерв’ю Forbes BrandVoice CEO TechMagic Олег Даць, CTO Андрій Кузьмич і Co-Founder Лідія Даць розповіли про глобальні виклики ринку, трансформацію бізнесу з трьох до 330 співробітників і заходи, які сприяють успішному масштабуванню компанії.
Що зараз відбувається з українським ІТ-ринком внаслідок воєнних дій та глобальної рецесії, яку переживає світова технологічна індустрія?
Андрій Кузьмич: Згідно з дослідженнями Львівського ІТ-кластера, 2023 року український ІТ-експорт зменшився на 8%. Цьогоріч фіксуємо падіння на 5% лише за перший квартал, і прогнозується, що така динаміка зберігатиметься протягом двох наступних років. Причини – комплексні. Так, глобальна рецесія впливає на стартапи, які живуть за рахунок зовнішніх інвестицій. Через економічну кризу вони недоотримують інвестиції, відповідно – не замовляють розробку програмних продуктів. Тож ІТ-компаніям, які орієнтуються на такий тип клієнтів, стає дедалі важче залучати проєкти.
ІТ-сектор, що працює з Enterprise-клієнтами, має інші проблеми. У великих замовників є кошти, проте через консервативні політики безпеки вони не готові віддавати розробку у країну, де триває повномасштабна війна. І якщо багатьом ІТ-бізнесам вдалося зберегти поточних клієнтів, то завести нового – зараз практично неможливо. Хіба що за умови, що компанія зосереджує свої розробницькі центри не лише в Україні.
Крім цього, повномасштабна війна й посилення мобілізаційних заходів несе кадрові ризики для всіх бізнесів, зокрема ІТ. Поточна процедура бронювання працівників дає змогу нам заборонювати тільки 2% команди. А ми потребуємо – щонайменше 15%: Delivery-менеджерів, команду розвитку бізнесу та ключових інженерів. Втрата одного ключового співробітника може призвести до втрати контракту на сотні тисяч доларів. А держава при цьому недоотримує експорт.
Лідія Даць: Світова рецесія, помножена на повномасштабну війну, спричинила надлом української ІТ-індустрії. Ринок показує негативну динаміку вперше за 32 роки незалежності. Криза позначається й на ІТ-фахівцях. За даними Djinni, зараз кількість шукачів роботи у 12 разів перевищує кількість відкритих вакансій. Це безпрецедентна ситуація для галузі.
Як TechMagic почувається на ринку? Як зовнішні обставини впливають на виторг компанії?
Олег Даць: Частина наших клієнтів зменшили обороти через світову економічну рецесію. Зараз ми залучаємо у відділ продажів удвічі більший бюджет, щоб забезпечити надходження такої самої кількості контрактів, яку мали два роки тому. Проте ризики, повʼязані з воєнним станом і мобілізацією, ми розцінюємо як ще більш загрозливі.
Водночас навіть у кризових умовах TechMagic зростає. За 2023 рік виторг збільшився на 45% і перевищив $13 млн. За результатами 2024-го плануємо досягти $15 млн.
Загалом з 2021-го бізнес виріс удвічі. Найбільше за всю історію компанії ми масштабувалися у 2022 році – на 70-75%. У цьому не останню роль зіграло наше поглинання компанії Dynamo. Якщо оцінити останні пʼять-сім років, за винятком пандемійного 2020-го, ми щороку зростаємо щонайменше на 30%. Це звичний для нас темп.
Завдяки чому вдалося пришвидшити зростання після повномасштабного вторгнення?
АК: Ми надаємо клієнтам якісний сервіс. У нас дуже високий показник задоволеності клієнтів (NPS) – 84%. Тому на початку повномасштабної війни TechMagic зберегла всіх замовників. Лише один з них, щоб підстрахуватися, відкрив додатковий центр розробки в іншій країні, та згодом згорнув його. Були також проєкти, що припинили свою діяльність, але це сталося через нестачу фінансування з їхнього боку, а не через війну в Україні. Крім того, багато нових клієнтів ми отримуємо завдяки рекомендаціям.
Ще один фактор кризостійкості: 2021 року ми ухвалили, що хочемо ставати для клієнтів ключовим постачальником ІТ-послуг. Краще ми візьмемо невеликого клієнта й будемо для нього номером один, ніж п’ятим-десятим вендором для великого бізнесу. Це було вдале рішення, адже коли прийшла криза і компанії почали оптимізувати витрати, вони не могли відмовитися від ключового чи єдиного ІТ-партнера. Їхні проєкти залишилися у нас.
Також наш драйвер розвитку – сильна українська команда розробників. Після повномасштабного вторгнення ми почали шукати інженерів з усього світу, зокрема з країн Східної Європи та Латинської Америки.
Провели багато інтерв’ю та зрозуміли, що українські інженери – на голову вище всіх інших за досвідом, знаннями, працелюбністю. Тому 90% всіх наших наймів з 2022 року – українці. Попри будь-які воєнні загрози та блекаути, українські таланти забезпечують найвищу якість роботи.
ОД: Додам, що ми з першого дня повномасштабної війни почали дуже багато інвестувати у продажі. У нас з трьох співзасновників півтора займається цим напрямом: я весь робочий час та Андрій половину часу. Як програмісти ми ставимося до продажів аналітично: будуємо багато графіків, уважні до цифр. А разом з нами у сейлз-команді працює ще 30 людей: аналітики даних, контент-райтери, дизайнери тощо.
Системний підхід до продажів – це те, що відрізняє нас від пересічної ІТ-компанії. П’ять років тому ринок був настільки перегрітий, що ІТ-бізнесу було достатньо створити собі вебсайт – і клієнти приходили самі. Зараз це більше не працює, і не всі компанії зуміли перебудувати стратегію. Але це необхідна умова, щоб зростати, особливо в умовах кризи.
Про компанію TechMagic
TechMagic надає сервіс розробки веб і мобільних застосунків різної складності. Ключова експертиза зосереджена у напрямках Salesforce, Cybersecurity, FinTech, HealthTech and MarTech.
Основні ринки – східне узбережжя США, Велика Британія та країни Скандинавії. У портфоліо співпраця з Uk national highways, Neo4J, Elements.Cloud.
Центри розробки TechMagic розташовані у Львові та Києві. Команда станом на червень 2024-го налічує 330 людей. Близько 90% співробітників проживають і працюють в Україні. З них понад половина – у Львові, п’ята частина – у Києві.
47% колег працюють у команді понад три роки. 40% спеціалістів – жінки, що перевищує середній показник на українському ІТ-ринку.
Розкажіть, з чого почалася компанія 10 років тому. Якою була перша команда?
ОД: Ми з Андрієм колись самі були програмістами. На третьому-четвертому курсі університету потрапили у навчальний центр компанії Softserve й там потоваришували. Згодом протягом п’яти років працювали у різних ІТ-компаніях, отримуючи досвід в індустрії. А потім вирішили звільнитися й спробувати запустити власний продукт. Тоді до нас приєдналася Ліда, яка принесла нетехнічну експертизу. Нам вдалося залучити інвестиції у два наші стартапи, та бізнес-модель не підтвердилася, і згодом ми згорнули ці. В той період якраз почалася Революція Гідності, в країні була дуже нестабільна економічна та політична ситуація. І ми зрозуміли, що новий бізнес потрібно стартувати з фокусом на іноземних клієнтів. Так у червні 2014 року зʼявилася сервісна компанія TechMagic.
Першою командою були ми втрьох. Першого клієнта знайшли на Upwork – це був стартапер з Амстердама, який створював платформу для знайомств у нічних клубах. Підписали з ним контракт і розпочали роботу. Працювали по 12-14 годин щодня, часто на вихідних, але так заклали фундамент для подальшого зростання. Поступово збільшувалася як кількість контрактів, так і чисельність працівників у штаті.
Які були наступні поворотні моменти у розвитку бізнесу?
ОД: Перший поворотний момент настав через шість-сім місяців: ми вперше відклали запас коштів, якого вистачило б на три місячні зарплати для команди. До цього щоразу наближалося 15-те число місяця, а ми хвилювалися, чи зможемо розрахуватися з програмістами.
Річ у тім, що стартапи – не стабільні клієнти, у них часто свої проблеми з фінансуванням. Була історія: один з перших замовників заборгував нам оплату й запропонував: «Дивіться, он моя машина стоїть. Хочете – забирайте!». Це зараз смішно згадувати, але пам’ятаю, як ми нарешті видихнули, сформувавши подушку безпеки.
Собі як дивіденди у той час брали не більш як $200 на місяць – на їжу.
ЛД: Далі ми продовжували зростати й майже щороку переїжджали у новий офіс – віддалена робота тоді ще не була поширена. Тож разом з Олегом та Андрієм зробили дуже багато офісних ремонтів.
Бізнес вийшов на новий рівень, коли команда сягнула 100 співробітників. До цього ми як співзасновники керували всіма основними відділами компанії. Формували стратегії розвитку, наймали людей, проводили інтерв’ю, переглядали зарплати. Але зі зростанням штату зрозуміли, що вже не можемо особисто осягати таку величезну кількість питань і рішень.
Відтак ми почали будувати інший підхід до менеджменту. У компанії з’явилися Delivery-менеджери, які з часом здобували дедалі більше повноважень. Як показує досвід, делегування – одне з найбільш правильних управлінських рішень. Ми розвантажили себе від операційної діяльності та змогли більше думати про стратегічні завдання. Часто власники не наважуються на цей крок, але тоді бізнес втрачає можливості для розвитку.
АК: Ще один важливий момент для TechMagic – коли ми почали працювати з технологією Salesforce. Один з наших ключових клієнтів хотів зробити інтеграцію своєї вебплатформи з Salesforce і запитав, чи ми візьмемося. Сказав, що інакше звернеться до іншої ІТ-компанії. У нас тоді не було потрібної експертизи, але ми не хотіли втрачати замовника.
Тож ми погодилися на проєкт. Найняли Salesforce-розробника, який досі працює з нами. Зараз він очолює Salesforce-відділ, що за обсягом становить майже третину всієї компанії та найбільш активно розвивається.
Якою співпрацею та досягненнями пишаєтеся найбільше?
АК: TechMagic є ключовим вендором з Salesforce-розробки для всесвітньо відомої мережі розкішних готелів Four Seasons. Також розробляємо основний ІТ-продукт для компанії, яка відповідає за побудову й обслуговування всіх автомобільних доріг і мостів у Великій Британії. Серед наших клієнтів є мобільний застосунок для догляду за дітьми, яким користуються понад 2,5 млн американських сімей. Ще – працюємо з Принстонським університетом, створюємо платформу для досліджень мозку ссавців.
Загалом пишаємося тим, що клієнти залишаються з нами надовго. У нас 60 активних замовників, і з них шість – ключові, які формують 40% прибутків.
Є компанії, які приходили до нас на стадії стартапу, а зараз досягли оцінки у сотні мільйонів доларів. Ми розробляли їм першу версію продукту й дотепер залишаємося основним постачальником ІТ-послуг.
Ще один приклад: підприємець вперше звернувся до нас девʼять років тому, потім успішно продав компанію. Після цього ми робили йому інший продукт, він знову його продав. А зараз – співпрацюємо втретє.
Розкажіть про ваші благодійні та волонтерські ініціативи. Чому для вас важливо у них інвестувати? Які ключові результати та здобутки?
ЛД: Я займаюся волонтерством понад 15 років, була співзасновницею двох благодійних організацій. Але до повномасштабної війни розділяла: тут – бізнес, тут – благодійність. Проте зараз прийшов час, коли підтримка країни має стати частиною кожного свідомого бізнесу. Відтак я почала розвивати культуру благодійності у нашій компанії.
З початку війни TechMagic задонатила більш ніж 22 млн грн на потребу фронту. Ми як співвласники намагаємося бути рольовою моделлю для команди: постійно транслюємо ідею про те, що всі українці мають залучатися до спільної боротьби. Раніше у нас була корпоративна нагорода для найбільш продуктивних співробітників, але минулого літа ми вирішили, що натомість публічно нагородимо наших топволонтерів. Це важливо, щоб популяризувати благодійність у суспільстві.
Загалом реалізували 28 проєктів на підтримку армії. Серед найяскравіших – акція Day4Defenders: ми задонатили військовим свій денний виторг та заохотили до того ще 11 дружніх ІТ-компаній. Купували ударні дрони, пікапи, екскаватори для побудови оборонних позицій. Збирали на Starlink спільно з рок-гуртом Epolets. Минулого літа замість корпоративу організували благодійний стендап-стрім і зібрали майже 2 млн грн на бригади «Азов».
Також ми відкрили у Львові новий центр донорства крові при Unbroken. І регулярно розвиваємо культуру донорства крові: влаштовуємо корпоративні дні донора, щоб працівники мали змогу здати кров прямо в офісі.
Як і коли запустили власну ІТ-академію? Скільки людей навчили та працевлаштували?
ОД: Позаяк ми з Андрієм – самі випускники корпоративного навчального центру, нам завжди хотілося зробити свій. Більш довершений, із врахуванням усіх недоліків, з якими ми стикалися. Тож ми почали цей проєкт на початку другого року компанії. Згодом він розвинувся у повноцінну ІТ-академію. Зараз близько 20% працівників TechMagic – випускники академії.
ЛД: Спочатку ми фокусувалися виключно на розробниках і тестувальниках. Відбирали найбільш перспективних студентів, безплатно навчали їх, найкращих брали у команду. Решта випускників також не мала проблем з працевлаштуванням на ІТ-ринку.
З 2022 року додали навчання з DevOps, Security, LeadGen та B2B Marketing in IT, нещодавно запустили курс з кібербезпеки. У такий спосіб зараз маємо сім навчальних напрямів. За весь час провели 32 курси, які закінчили 212 випускників.
Навесні 2022-го TechMagic стала однією з перших ІТ-компаній, які відновили корпоративні курси для широкої аудиторії. Після повномасштабного вторгнення чимало людей втратили роботу й шукали нову професію, тому ми ризикнули та запустили набір. Отримали рекордну кількість заявок – понад 1500 за перші три дні. Відібрали найбільш мотивованих, і в результаті цей випуск став одним із найсильніших за всю історію ІТ-академії.
Наша позиція – у жодному разі, попри будь-які кризи, не скорочувати інвестиції в освіту. Адже люди – це ключова складова, яка зумовлює зростання компанії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.