У 2021 році компанія «Auchan Україна» заробила 297 млн грн чистого прибутку. Це був найуспішніший та найприбутковіший період за останні роки присутності мережі французьких гіпермаркетів на українському ринку. Початок 2022-го теж був багатообіцяючим: за перші два місяці прибутки зросли на 25%.
Проте в кінці лютого все різко змінилося: репутаційні ризики через рішення головного офісу не виходити з російського ринку, знищені магазини, порушені ланцюжки постачання, збитки та блекаути.
Обсяги продажів впали майже на 30%, від обстрілів постраждали три гіпермаркети, а збитки внаслідок побічних факторів склали понад 1,5 млрд грн. Попри складну ситуацію мережа втрималася на ринку: компанія надалі працює заради продовольчої безпеки країни та підтримки понад 5000 своїх співробітників.
Із перших днів вторгнення український «Ашан» висловив чітку незгоду з рішенням глобального офісу не виходити з російського ринку. Це питання залишається болісним для всієї української команди, тому працівники продовжують озвучувати свою позицію.
Якщо на прилавках пусто, у людей починається паніка. Ми не могли цього допустити
У компанії мали план на випадок військових дій – на складах був зроблений запас продуктів на 2–3 місяці, проте вже за три тижні після російського вторгнення весь товар розпродали. Повернути товари в повному обсязі було непросто, але все ж повністю пустих полиць вдалося уникнути.
З майже 2000 постачальників «Ашану» у перші дні війни на зв’язок вийшли лише близько сотні. Це сильно позначилось на забезпеченні, тому команда перебудовувала мережу постачальників, шукаючи локальні варіанти та нові моделі співпраці. Крім того, довелося значно скорочувати асортимент – подекуди з 20 брендів одного продукту залишався лише один.
«У перший тиждень війни ми могли покрити лише 20% потреби магазинів у товарах, бо тільки 5% постачальників продовжили працювати. Але поступово притік товарів відновлювався, з травня ми вже забезпечили 75% потреб», – пояснює Вікторія Луценко, СЕО «Auchan Україна». «Раніше, щоб ввести нового постачальника в систему, ми витрачали 2–3 тижні, а в перші місяці війни ми адаптували цей процес до пʼяти днів».
Проте самою лише диверсифікацією постачальників повністю покрити попит не вийшло – компанія почала шукати партнерів для імпорту, щоб швидко заміщати дефіцитні товари.
Допомогли інші країни-партнери мережі: Польща, Угорщина, Румунія. Так вдалось швидше за інших запустити імпорт і вже в травні закрити потреби в борошні, консервах, товарах для тварин та продуктах швидкого приготування.
Та все ж зникнення деяких товарів відчувалось по-особливому, зокрема знакових українських продуктів, які вироблялися на тимчасово окупованих територіях. Зникли херсонські кавуни, знаменита «Артемсіль», «Бердянський бичок», херсонська томатна паста «Чумак» у фірмових трикутничках.
Ритейлер вирішив перетворити знайомі кожному українцю продукти на символ повернення, якого всі чекають. Полиці навмисно залишали пустими з відповідними декораціями, як знак того, що на деокупацію територій та повернення улюблених продуктів чекають усі.
Кампанія отримала гасло: «Полиці чекають, і ми чекаємо» – наразі на відповідну полицю уже повернувся «Чумак».
Наше завдання – забезпечити базові продовольчі потреби українців за доступними цінами
Водночас найбільш збитковою проблемою для ритейлера стали не блекаути чи дефіцит продуктів, а повітряні тривоги й зачинені магазини.
Український «Ашан» із перших днів вторгнення заборонив роботу магазинів під час повітряної тривоги. Таке рішення завдало збитків на 517 млн грн, проте безпека працівників та клієнтів є пріоритетною. Попри те що співробітники не працюють протягом повітряної тривоги, компанія оплачує їм цей час як робочий.
Окрім того, через безпекову ситуацію тимчасово зачинялися магазини в Дніпрі та Запоріжжі. Навесні в Харкові повністю зачинили два магазини внаслідок обстрілів міста, а вже 9 травня російський ракетний удар по ТЦ «Рівʼєра» в Одесі зруйнував тамтешній «Ашан». Лише через припинення роботи трьох супермаркетів компанія втратила понад 1 млрд грн прибутків.
Відродження бізнесу активізувалося з вересня, з поверненням значної частини населення в Україну та з відновленням діяльності постачальників. До того ж протягом року Auchan Україна запустила шість магазинів у форматі Pick-up Point, зокрема і в Київській області: першим відкрили магазин в Ірпені, а згодом і в Бучі.
«Ми поступово фіксуємо відновлення показників. Якщо в березні–квітні ми робили лише 54% нашого товарообігу, у травні мали вже 64%, а влітку майже 70%. З вересня компанія вийшла на позитивні результати, – ділиться СЕО «Auchan Україна».
Проте економія все ж стає визначальною тенденцією купівельної поведінки. Найбільш помітне падіння – у категорії товарів для задоволення. Українці зосереджуються на купівлі практичних, необхідних товарів, які не виходять за рамки базового бюджету.
Реагуючи на такі, зміни компанія посилила категорію товарів власної торгової марки – більш доступної альтернативи під вже відомим споживачу брендом.
«Наша мета – запропонувати клієнту альтернативу в кожній категорії базового товару. Важливо, що ці продукти виробляються в Україні. Таким чином ми підтримуємо і покупця, дозволяючи йому покрити базові потреби, і українського виробника», – пояснює Вікторія Луценко.
«Auchan Україна» поставив собі за мету змінюватися одночасно зі зміною потреб українців. Так, на полицях магазинів зʼявилися генератори, освітлювальні прилади на батарейках, портативні плити для приготування їжі тощо.
Ми, можливо, втратимо в чомусь, але не перестанемо допомагати співробітникам
З початку повномасштабного вторгнення, мережа пожертвувала понад 60 млн грн на допомогу українським військовим та цивільним, роздала 350 тонн товарів гуманітарної допомоги й приготувала понад 200 000 гарячих обідів.
«Люди – головний актив та пріоритет компанії. Працівники брали на себе ризик, відповідальність, допомагали суспільству в найскрутніші моменти. Наприклад, у перші дні війни на потреби Києва та області близько 150 тонн свіжої продукції власноруч завантажив один із наших працівників разом зі своєю сім’єю, щоб забезпечити військові формування та лікарні», – пригадує Вікторія Луценко.
Для фінансової підтримки свого колективу компанія створила фонд «Auchan з Тобою». В межах ініціативи вже понад 40 працівників, які втратили житло внаслідок російської агресії, отримали від компанії допомогу на понад 12 млн грн.
До прикладу, одній зі співробітниць влучання російського снаряду знищило житло в Ірпені – фонд уже оплатив відновлення квартири. «Держава теж займається процесом відновлення, але значно повільніше, а житло потрібне працівникам уже зараз. Тож це наш вклад у відбудову країни», – додає керівниця «Auchan Україна».
«Цей рік був дуже важким для нас, як і для всього бізнесу. Але він навчив нас пристосовуватися до нових викликів, знаходити рішення в будь-якій ситуації. Попри постійні випробування український бізнес може бути успішним та відповідальним навіть під час війни», – підсумовує Луценко.
Попри складнощі команда «Auchan Україна» пройшла 2022 рік без скорочень, змогла зберегти присутність на ринку та продовжує забезпечувати українське суспільство потрібними продовольчими товарами.
На сьогодні більшість магазинів та pick-up точок «Ашану» забезпечені генераторами, тому попри відключення мережа працює стабільно та вірить у стійке майбутнє. Окрім того, вже навесні наступного року ритейлер розраховує заново відкрити знищений одеський магазин та активно планує його запуск – як ще один символ довгоочікуваного повернення.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.