Constanta /прес-служба
Категорія
BrandVoice
Дата

Високий політ. Шлях від збитковості до успіху на міжнародному ринку авіаперевезень: кейс авіакомпанії Constanta

Українська авіакомпанія Constanta Фото прес-служба

Роман Мілешко – очільник української авіакомпанії Constanta, військовий льотчик у третьому поколінні, у минулому – офіцер ЗСУ.

Forbes BrandVoice дізнався, як декілька років тому Роман наважився пов’язати майбутнє свого бізнесу із відродженням напівмертвого підприємства.

На початку його роботи із авіакомпанією Constanta, у 2016 році, цей перевізник перебував на межі банкрутства. А вже у 2022-му він здійснював понад 3000 годин загального нальоту в рамках контрактів із гуманітарних авіаційних перевезень та продемонстрував найкращий рівень безпеки серед українських авіакомпаній, що мають дозвіл на польоти в Європі за результатами перевірок Європейської агенції з безпеки польотів (EASA). Компанія визнана стратегічно важливим для економіки України підприємством. Як Романові Мілешку вдалося втілити економічне диво у збитковій авіакомпанії?

Роман Мілешко

Роман Мілешко, власник авіакомпанії Constanta. Фото: пресслужба Constanta

Чому в 2000-х авіакомпанія Constanta мала погані прогнози

Constanta є правонаступницею запорізького підрозділу «Авіаліній України». Вона була сформована на базі частини радянського аерофлоту, що залишилася в Україні після розпаду СРСР. 1998 року компанію було приватизовано кількома бізнесменами. Але вони не мали стосунку до авіагалузі, тож Constanta увійшла у період стагнації. Здійснювалися лише нечасті авіаперевезення, що ледь тримали компанію на плаву. Це були пасажирські перевезення із Запоріжжя до Києва, Ужгорода, Єревана та Тбілісі; чартерні рейси на замовлення, зокрема перевезення футбольної команди «Динамо» на ігри чемпіонату України, бізнес-польоти для VIP-пасажирів, надання літаків в оренду та епізодичне техобслуговування флоту інших компаній.

Незважаючи на те, що серед замовників авіаперевезень були великі виробничі об’єднання, як-от Сумське машино-виробниче об’єднання ім. Фрунзе, Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча та «Мотор-Січ», прибутку ці контракти майже не приносили. До того ж роками компанія не отримувала інвестиції в модернізацію та розвиток від нових власників.

Дев’ять літаків Як-40 і три літаки Ан-32Б, що тоді перебували в експлуатації Constanta, потребували техобслуговування. Ангар, перон та будівлі аеропорту – капітального ремонту. Станом на 2016 рік компанія фактично не вела операційну діяльність: відбувалися масштабні скорочення працівників, перехід на неповний робочий день, тотальна економія на закупівлях матеріалів. Constanta була у передбанкрутному становищі.

Шлях до відновлення

Колишній військовий льотчик Роман Мілешко ще до того, як став власником авіакомпанії Constanta, очолював компанію Expedition Aviation – створений ним та його колегами з авіагалузі в Грузії та Канаді бізнес. А до того працював консультантом і комерційним посередником у низці іноземних компаній, що спеціалізуються на авіаперевезеннях. Тож набув досвіду в міжнародному бізнесі.

Коли у 2016-му авіакомпанія Constanta отримала нових власників із Канади та США в особі компанії AP Holdings Limited (ОАЕ), довготривалим партнером цієї еміратської компанії була саме Expedition Aviation. Тому AP Holdings Limited зробили найпростіше, що можна було зробити, – залучили Романа Мілешка як українця, котрий знає як український, так і міжнародний ринок, до відновлення Constanta. Ставка була правильною, 2016 рік став для авіакомпанії поворотним: завдяки глобальній модернізації під керівництвом Мілешка репутація міцніла, а контакти з партнерами розширювалися. Вже за результатами 2018 року компанія отримала прибуток 5,24 млн грн.

Прийшовши у Constanta у 2016-му, Роман Мілешко розпочав модернізацію літаків, котрі експлуатувала компанія. «Ми переобладнали авіафлот згідно з міжнародними вимогами, – розповідає Мілешко. – Також посилили відділ логістики – зараз він підтримує не лише всі бази Constanta, а й компанії-партнерів. Станом на 2018 рік AP Holdings Limited мала низку проблем усередині компанії, через що існував ризик, що Constanta опиниться у тій самій ситуації, з якої починала у 2016 році. Я зрозумів, що настав час приходити до підприємства як власник, і викупив у AP Holdings Limited той пакет акцій, який мав змогу придбати на той момент, – 49%. Ще 2% акцій було продано українському підприємцеві Михайлу Моїсеєнку. У 2020-му через невиплату боргових зобов’язань AP Holdings Limited перед Expedition Aviation я, як співвласник останньої, звернувся до суду. За рік у Господарському суді міста Дубай сторони уклали мирову угоду, за якою я отримав від AP Holdings Limited ще 49% акцій Constanta». 

Хто такий Роман Мілешко?

Роман Мілешко з родини авіаторів: його дід – авіамеханік, батько і брат – льотчики. Випускник Харківського інституту льотчиків (нині – Університет Повітряних сил України), він 10 років служив у авіації ВМС України. У цей період брав участь у миротворчій місії ООН у Сьєрра-Леоне, за програмою International Military Education and Training у 2002–2003 роках пройшов навчання у вищій школі Військово-морських сил США та отримав кваліфікацію MBA. 

Після повернення до України Мілешко керував безпекою польотів та міжнародною співпрацею у штабі Військово-морських сил у Севастополі. Завершивши кар’єру у військовій авіації у 2007-му, він організовував роботу приватної казахської авіакомпанії, а пізніше – американської компанії, що надавала авіапослуги контингенту НАТО в Афганістані. Потім протягом восьми років Роман Мілешко працював консультантом і комерційним посередником у низці іноземних компаній, що спеціалізуються на авіаперевезеннях, а в 2015-му разом із колегами з Грузії та Канади відкрив в ОАЕ компанію Expedition Aviation, яка спеціалізується на авіаційній підтримці миротворчих та гуманітарних місій. Зокрема, компанія організовувала авіаперевезення в Африці в межах гуманітарних програм.

Роман Мілешко також володіє авіакомпаніями H3 Operations, ТОВ «КСЄНА» та авіаційною інжиніринговою компанією «МС АВІА-ГРЕЙД». Компанії співпрацюють з урядами Греції, Туреччини та іншими країнами НАТО. 

Друге дихання Constanta

Саме прихід у компанію Романа Мілешка дав їй друге дихання. Сьогодні Constanta – лідер міжнародного ринку багатоцільової авіації з вражаючими кейсами: довгострокові та чартерні вантажні і пасажирські перевезення в межах міжнародних гуманітарних і миротворчих операцій. Це компанія із сильною командою професійних пілотів, інженерів та менеджерів і потужною матеріально-технічною базою.

За ініціативи Романа Мілешка відбулося розширення авіапарку, ремонт приміщень, найм професійних фахівців – компанія потребувала серйозних інвестицій. «Constanta не мала власних ресурсів, – розповідає Роман Мілешко, – тож модернізацію матеріально-технічної бази, закупівлю літаків і реконструкцію аеродромного комплексу фінансувала Expedition Aviation». З 2019 року Constanta отримала від неї $10 млн у вигляді позик. Наприкінці 2022-го компанія мала в експлуатації вже 11 літаків Ан-26. Наразі Constanta – найбільший у світі оператор літаків «Антонов»: Ан-26, Ан-26-100, Ан-74ТК-100. «Легендарні Ан-26 – надійні та потужні, здатні успішно виконувати польоти високої складності», – констатує Мілешко.

Constanta

Constanta – найбільший у світі оператор літаків «Антонов». Фото: пресслужба Constanta

Про ефективність модернізації у Constanta свідчать цифри: до 2016-го у компанії працювало 27 осіб, сьогодні – понад 200, зокрема 50 льотчиків та 100 інженерів і техніків. Порівняно з початком 2000-х, нині компанія працює зовсім по-іншому: відповідає найвищим міжнародним стандартам якості та безпеки польотів і стало розвивається.

У 2018-му Constanta стала перевізником на Близькому Сході в межах гуманітарних місій за урядовою програмою США. У 2019-му ООН призначила компанію своїм офіційним перевізником і уклала з нею тривалі контракти на миротворчі та гуманітарні місії у Південному Судані, Сомалі та Демократичній Республіці Конго.

Також Constanta отримала сертифікації EASA TCO та UK TCO для здійснення авіаційних перевезень у країнах ЄС та Великої Британії. У 2023-му після міжнародного аудиту отримала статус авіаперевізника Всесвітньої продовольчої програми ООН. Нині Constanta працює за такими напрямами:

  • транспортування гуманітарних вантажів;
  • авіаційна підтримка міжнародних місій у зонах конфліктів для запобігання ескалації гуманітарних криз;
  • гуманітарна допомога населенню у регіонах, що постраждали від стихійних лих і техногенних катастроф;
  • послуги та фахова допомога українським авіаперевізникам за межами України з використанням власних баз техобслуговування.

«Наш підхід до управління ризиками і ставлення до стандартів безпеки підтверджені відсутністю інцидентів за роки роботи. З лютого 2022-го по лютий 2023-го Constanta продемонструвала нульовий показник зауважень SAFA, що визначає рівень безпеки літаків. Це означає відсутність зауважень з боку інспекторів Європейського агентства з безпеки авіації EASA і є найкращим показником серед українських авіакомпаній», – розповідає Роман Мілешко. З початку цього року компанія вже здійснила 1650 годин загального нальоту. Зараз авіакомпанія – лідер регіональної багатоцільової цивільної авіації на Близькому Сході, в Африці та ЄС. У межах міжнародних операцій з 2017 року і донині компанія перевезла 50 000 пасажирів і 14,5 млн кг вантажів. 

Динаміка прибутків та збитків авіакомпанії Constanta

5,24 млн грн – 2018 рік

5,22 млн грн – 2019 рік

6,11 млн грн – 2020 рік

3,74 млн грн – 2021 рік

1,2 млн грн – 2022 рік

13,8 млн грн – збитки за І півріччя 2023-го

Constanta

Авіакомпанія Constanta – лідер регіональної багатоцільової цивільної авіації на Близькому Сході, в Африці та ЄС. Фото: пресслужба Constanta

Розвиток під час війни і плани на майбутнє

24 лютого 2022-го стало рубежем, що змінив роботу компанії, позбавив її доступу до аеропорту в Запоріжжі та можливості користуватися ним для виконання польотів, працівників було евакуйовано. Але Constanta продовжує сплачувати податки та витрати, пов’язані з експлуатацією об’єктів аеропорту: земельний податок, оренду ангарів і майданчика для стоянки літаків, комунальні послуги за енергоресурси. Непередбачувані витрати для авіакомпанії спричинила релокація через війну основної бази технічного обслуговування за межі України та відповідне здорожчання їхнього техобслуговування. Відтак зросли собівартість техобслуговування та витрати на підтримку компанії.

«Воєнний час накладає додаткові зобов’язання щодо соціальної відповідальності бізнесу, – каже Роман Мілешко, – ми робимо все можливе, щоб забезпечувати фахівців роботою і платити податки. Незважаючи на війну і відсутність допомоги з боку держави, Constanta зберегла працездатність, колектив і контракти і має намір оновити авіапарк».

За спільною ініціативою Романа Мілешка та керівництва Запорізького міського палацу дитячої та юнацької творчості, в межах програм із соціальної відповідальності авіакомпанії Constanta було реалізовано проєкт «Майбутні аеронавти України», спрямований на виховання майбутніх авіаторів та авіабудівників. 

До кінця 2023-го Constanta планує поповнити авіафлот трьома літаками Ан-74, а трохи пізніше – вантажними літаками Boeing 737-300, які дозволять працювати на комерційному ринку чартерних вантажоперевезень. Constanta має великі перспективи завдяки потенціалу української авіації: унікальним можливостям літаків «Антонов», наявності в Україні повного циклу виробництва і техобслуговування, а також професійності льотчиків і техніків. Компанія має намір не лише зміцнювати власні позиції на міжнародному ринку авіапослуг, а й поліпшувати імідж української авіагалузі для подальшого залучення інвестицій. «У післявоєнний період аеропортова інфраструктура в Україні відродиться. Тож Constanta відновлюватиме ангарний комплекс у Запоріжжі та залучатиме іноземні інвестиції, – резюмує Роман Мілешко. – Ймовірно, на базі аеропортового комплексу зробимо вантажний хаб для південного сходу України і будемо розвивати вантажоперевезення».

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні