За рівнем інформаційних технологій МХП може конкурувати з багатьма профільними IT-компаніями ринку. Тут розробляють і впроваджують власні рішення, які стають можливими завдяки синергії між бізнес-командою та підрозділом ІТ із власними центрами експертиз – архітектури, big data, SAP, проєктним офісом.
Олександр Мазур, керівник департаменту розвитку та підтримки цифрових технологій, пояснює особливості підходу компанії до ІТ-інновацій.
Як розвиток цифрових технологій в МХП впливає на загальну ефективність компанії?
Я прийшов працювати в МХП на початку минулого року, власне, тоді й було створено департамент розвитку та підтримки цифрових технологій.
Підрозділ обʼєднує кілька напрямів: інфраструктуру, розробку, веброзробку, бізнес-аналіз, підтримку, управління ліцензійним портфелем, бюджетування та контракти.
ІТ-інфраструктура забезпечує стабільну роботу ІТ-сервісів компанії, підтримує серверну інфраструктуру, мережеве обладнання, віддалені робочі місця співробітників та інше.
Бізнес-аналіз аналізує потреби бізнесу, збирає вимоги від бізнес-користувачів та формує технічні завдання для розробників. У нас є спеціалізовані аналітики для різних напрямів бізнесу: виробництво, агробізнес, HR, ритейл та інші.
Розробка займається вдосконаленням внутрішньої ERP-системи, електронного документообігу та інтеграцією нових рішень у корпоративні системи.
Веброзробка створює внутрішні додатки на основі вебсервісів, автоматизує комерційні системи та технічно підтримує власні розробки.
Ліцензійний менеджер веде облік та контроль придбаного, орендованого та субліцензованого програмного забезпечення.
Бюджетування та контракти контролюють використання ІТ-бюджету, своєчасну пролонгацію контрактів з партнерами та оплату послуг.
Таким чином, ми забезпечуємо технологічну підтримку та впровадження ІТ-рішень для всіх напрямів бізнесу. Це дозволяє компанії бути більш ефективною та гнучкою в умовах швидких змін.
Централізоване управління дозволяє гарантувати безпеку сервісів і виробничого обладнання в умовах війни, економити бюджети, ефективно розподіляти ресурси між завданнями та проєктами, розробляти власні рішення.
Як організовано роботу в ІТ МХП? Скільки людей залучено?
У нас функціонують пʼять основних експертних напрямів: центр експертизи Big Data, центр експертизи SAP, центр експертизи архітектури, РМО, а також департамент розвитку та підтримки цифрових технологій.
У команді близько 350 осіб, які є штатними співробітниками, плюс додаткові аутсорсингові контракти на повний робочий день. Більшість аутсорсерів займаються бізнес-аналітикою, тестуванням і впровадженням. Останнім часом ми активно зосереджуємося на залученні індустрійних бізнес-аналітиків і поступово розширюємо наш штат. І хоча на ринку стало складніше знайти кваліфікованих фахівців, нам вдається їх залучати.
Чому? Бо наше ІТ не назвеш класичним – у нас можна збирати досвіди, випробовувати свої сили у різних напрямах.
Якщо ти хочеш працювати з інформаційними системами, архітектурою даних, технологічною інфраструктурою, ти знайдеш себе в COE архітектури.
Подобається працювати з даними, шукати взаємозалежності, розробляти бізнес-моделі на основі DataScience – тобі будуть раді в центрі експертизи BigData.
Якщо ж хочеш і вмієш управляти проєктами чи портфелями проєктів – тобі в команду PMO МХП.
Коли у МХП зʼявляється нове підприємство або потрібно автоматизувати наявне, одразу залучається департамент розвитку та підтримки цифрових технологій: робимо аудит, опис усіх бізнес-процесів, визначаємо вектор розвитку, що відповідає масштабам компанії, налаштовуємо всі інтеграції. В цьому підрозділі можна комфортно стартувати кар’єру в ІТ і далі її будувати горизонтально чи вертикально.
Усі ІТ-команди будують ефективну крос-функціональну взаємодію з різними напрямами бізнесу, якщо є ідея щось покращити, ми долучаємось ще на етапі попередньої підготовки.
На даний момент у нас близько 40 бізнес-аналітиків залучено в роботу з ідеями нових проєктів.
Чому МХП вирішила розробляти власні IT-продукти замість того, щоби віддати все на аутсорс?
Таким чином маємо повний контроль над розробкою продуктів і знаємо їхню будову. Наші співробітники, незалежно від фаху, отримують навчання, тренінги, щоб залишатися в курсі тенденцій у бізнесі. Це дозволяє нам швидко адаптуватися та реагувати на потреби виробництва, бути попереду конкурентів.
Часом результатом наших зусиль стають продукти, яких немає на ринку або які мають значно більше функціональності, ніж наявні вендорні рішення. Наприклад, наш проєкт Smart Technology Assistant. Це перше у світі рішення, яке здобуло номінацію Honorable Mention щорічної міжнародної премії SAP Innovation Award 2022.
МХП зробила своїм пріоритетом підтримку продовольчої безпеки в країні. Яке уніфіковане рішення використовуєте для безперебійності роботи підприємств?
Безперебійність – це критичний аспект для сталого розвитку компанії, для реалізації всіх процесів. МХП впроваджує єдину платформу на базі рішень Cisco для управління своїми активами, яка об’єднує виробничі підприємства, логістику, агробізнес та інші аспекти нашої діяльності.
Cisco у світі мережевого обладнання – це те саме, що iPhone у світі мобільних телефонів. Це глобальна компанія з розгалуженою мережею та систематизованими циклами життя обладнання. Великою перевагою є можливість планування заміни обладнання на великий період і надання гарантійних послуг з підтримки після закінчення терміну.
Оскільки у нас багато підприємств, що працюють цілодобово, нам потрібна надійна підтримка. Постачальники, як правило, спеціалізуються на малому та середньому бізнесі й орієнтовані на невеликі офіси, магазини або супермаркети. Однак вони не забезпечують повний цикл безпеки та надійності, який потрібен масштабним підприємствам.
Для нас надзвичайно важлива репутація перед партнерами та споживачами. Ми забезпечуємо українців їжею, на нас розраховує країна. Ми маємо бути впевнені, що мережа 24/7 функціонує належним чином. Тож саме тому ми будуємо наші IT-рішення на базі Cisco.
Які можливості для особистого та професійного розвитку надає робота у вашій команді ІТ?
У МХП завжди є можливість розвиватися, впроваджувати щось нове. Тут ніхто не гальмує ініціативи, ми підтримуємо культуру експериментів. Ми відкриті до нових ідей і готові виділяти ресурси для їхнього впровадження.
Вагомою мотивацією наших співробітників є перспективи карʼєрного зростання та розвитку компетенцій. Є багато прикладів, коли спеціалісти з операційної підтримки переходять у бізнес-аналітики, а потім стають менеджерами проєктів. Це відкритий шлях для кожного, хто готовий навчатися й отримувати кваліфікацію у сфері продуктового менеджменту.
Також останні кілька років ми тісно співпрацюємо з вищими навчальними закладами та запрошуємо студентів на стажування. Є багато прикладів, коли після стажування студенти залишаються в нас працювати і зростають у межах компанії.
Те, що особисто мені дуже подобається, – відсутність обмежень у роботі. Я завжди можу пропонувати оптимізації там, де вони можуть бути корисними. Мені ніколи не скажуть «ні». Керівництво завжди вислухає, і якщо це доцільно і потрібно зараз, мої пропозиції будуть втілені. Це дуже мотивує.
Які технології або напрями в ІТ ви зараз вважаєте найбільш перспективними для МХП?
Наразі перед нами стоїть завдання розробити стратегію розвитку хмарної інфраструктури на майбутні роки для наших міжнародних активів із урахуванням масштабування компанії.
Цей виклик актуальний для багатьох бізнесів, особливо для тих, які користуються наземними дата-центрами. Вона стала особливо гострою на початку карантину, коли виникли перебої з логістикою поставок обладнання на виробничі потужності. Якщо раніше поставка займала до 30 днів, то під час війни – до 180–400 днів навіть для невеликого обладнання.
Щодо перспективних напрямів або технологій у сфері ІТ, які будуть актуальними для МХП найближчим часом, нам важливо розвивати та систематизувати процеси. Компанія вже багато років активно займається розвитком нових проєктів, програмного забезпечення та сервісів. Проте зараз нам потрібно продовжувати будувати системні підходи, аналізувати ресурси та контролювати їх використання. Багато часу приділяємо управлінню персоналом – стежимо за тим, щоб люди мали всі можливості для розвитку, навчання, кар’єрного зростання.
Якщо глобальніше – основними напрямами є безпека у сфері ІТ та використання штучного інтелекту. Насамперед це важливо з огляду на зростання кіберзагроз, а також на тенденцію до розвитку ШІ як невідʼємної частини світової економіки.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.