Коли Україна трохи оговталася від перших потрясінь повномасштабної війни, влітку 2022 року ринок ноутбуків оживився. Вже в інших реаліях почалися нові етапи продажів, важко, та все ж активізувалися ланцюги постачання комп’ютерної техніки до України. Станом на кінець 2023-го на ринку панують вже нові споживчі тренди. Як за останній рік змінилася ситуація? На краще, кажуть в українському офісі однієї з найбільших і найпопулярніших компаній – виробників комп’ютерного обладнання ASUS Україна
У чому конкурентна перевага продукції ASUS порівняно з іншими виробниками та унікальність нової лінійки ноутбуків ASUS для бізнесу? Як головний офіс ASUS підтримав українських працівників під час повномасштабної війни? Інтерв’ю Валерія Базиленка, директора ASUS Україна.
Український ринок ноутбуків до повномасштабного вторгнення і сьогодні
Яким є попит на ноутбуки для бізнесу і якими є тенденції та прогнози щодо зростання попиту?
Український ринок ноутбуків у 2021 році показував стабільно позитивну динаміку порівняно з 2020-м: трохи зростала кількість проданих пристроїв і несуттєво підвищувалася середня ціна на них. У першому півріччі 2021-го на індустрію загалом і, як наслідок – на ринок, вплинули обмеження виробничих і логістичних ланцюжків через пандемію COVID-19.
Зважаючи на результати 2021 року, прогнози щодо перспектив для українського ІТ-ринку на 2022-й були оптимістичними. Однак повномасштабна війна внесла суттєві корективи у роботу національних дистриб’юторів і роздрібних продавців електроніки та комп’ютерної техніки.
Чому продажі ноутбуків, попри війну, зростають?
Влітку 2022 року партнери відчули підвищений попит на техніку, особливо на мобільні пристрої. Річ у тім, що новостворені структури, мобілізовані на оборону, потребували додаткових технічних ресурсів. Крім того, нагальною була потреба оперативного доступу до новин. Це створило додатковий попит на мобільні гаджети і ноутбуки, зокрема, і для вимушено переміщених осіб, котрі залишали вдома техніку або втрачали майно.
За таких умов локальні запаси техніки для споживчого ринку були розпродані до середини 2022-го, а порушені логістичні ланцюжки швидко призвели до дефіциту. Бізнес тоді вже не проводив закупівлю компʼютерної техніки, тож очевидно, що окремі пристрої для корпоративного сектору перестали продаватися в проєкти. Для насичення ринку такі пристрої почали реалізовувати через роздрібні мережі.
Лише наприкінці 2022-го – на початку 2023 року комерційні моделі знову почали закуповуватися для бізнес-проєктів.
ASUS був першим серед виробників ноутбуків, який, попри ризики воєнного стану, домовився з українськими партнерами про відновлення поставок до України.
Ми максимально оперативно поновили кредитні умови для дистриб’юторів, відновили логістику через Європу і першими перезапустили сервіси гарантійного та післягарантійного ремонту.
Як попит корелювався далі, скажімо, після перших трьох–чотирьох місяців повномасштабної війни?
Надалі попит на техніку залишався стабільним. Тож у 2023 році дистрибʼютори збільшили обсяги продажу ноутбуків у кількісному обчисленні щодо показників 2022-го. За результатами 2023 року обсяг ринку ноутбуків перевищить минулорічний і впритул наблизиться до показників 2021-го.
Крім того, зростає середня ціна одиниці товару. Українці зважено підходять до вибору пристрою і все частіше схиляються до більш потужних і функціональних моделей.
Довідка про ASUS
ASUS – міжнародна компанія з виробництва ноутбуків, AiO (моноблоків), серверів, материнських плат, відеокарт, моніторів, мережевого обладнання, мобільних телефонів, компʼютерних корпусів, компонентів і систем охолодження. Компанію було засновано у Тайвані у 1989 році, а у 2007-му вже кожен третій проданий у світі персональний комп’ютер був оснащений материнською платою ASUS. У компанії працюють понад 16 000 співробітників, серед яких 5000 інженерів-розробників. Дохід компанії, за результатами 2022 року, перевищує $18 млрд.
Вже під час повномасштабного вторгнення, у травні 2023 року, ASUS запустила в Україні офіційний онлайн-магазин, що пропонує сучасні ноутбуки та іншу продукцію брендів ASUS і ROG. Уся вона є офіційною, ввезена в Україну після сплати належних податків, має фірмову гарантію і повний спектр послуг післяпродажної підтримки.
ASUS на ринку ноутбуків для бізнесу
Яким є обсяг українського ринку ноутбуків для бізнесу?
Обсяг ринку бізнес-ноутбуків відносно стабільний, та його важко оцінити кількісно, оскільки системні інтегратори неохоче діляться даними. Також складно чітко розмежувати продажі звичайних моделей ноутбуків для побутового використання і техніки для бізнесу. В Україні, на відміну від країн Євросоюзу та США, навіть великі корпоративні клієнти часто використовують звичайні ноутбуки для виробничих потреб, які доволі часто не мають засобів захисту та управління корпоративного класу. Ми вважаємо, що, попри складні умови для бізнесу, саме корпоративні клієнти придбали близько 50 000 пристроїв.
Ринок суто комерційних пристроїв за обсягом значно менший за споживчий ринок. Загалом на українському ринку ноутбуків для бізнесу до 10% займають виключно комерційні моделі ноутбуків ASUS. А у сегменті споживчих ноутбуків частка ASUS останні кілька років становить 28–30%.
Чому компанія ASUS вирішила вийти на ринок ноутбуків для бізнесу?
Компанія ASUS вийшла на ринок бізнес-ноутбуків пізніше, ніж ключові конкуренти – американські бренди. Ми починали з виготовлення високоякісних комп’ютерних компонентів: материнських плат, відеокарт тощо, і стали всесвітньо відомими завдяки цьому напряму. 25 років тому, виходячи на ринок ноутбуків, ASUS зробила акцент на сегменті споживчих ноутбуків, який стрімко зростав. Досягнувши на ньому успіхів, компанія запропонувала ноутбуки для бізнесу. На цьому шляху ми спиралися на досвід розробки надійних інноваційних компонентів і ноутбуків для масового споживача. Тож ноутбуки для бізнесу від ASUS – це сплав надійності та інновацій.
Чим ASUS вирізняється з-поміж конкурентів?
ASUS – передусім інженерна компанія, що пропонує інноваційні розробки у різних сегментах, зокрема, і ноутбуки для бізнесу. Технології, що вирізняють нас на тлі конкурентів: інноваційні інженерні рішення, високоякісні компоненти та унікальні дизайнерські рішення, надійні та водночас потужні ноутбуки ультрапортативного формфактора, впровадження високоякісних OLED-дисплеїв, проходження тестувань за військово-промисловим стандартом армії США MIL-STD-810H.
Тестування за стандартом MIL-STD 810H
Усі бізнес-ноутбуки лінійки ExpertBook, а також широкий асортимент звичайних ноутбуків ASUS проходять суворі випробування надійності за військово-промисловим стандартом США MIL-STD 810H, який охоплює 12 методів і 26 процедур тестування. Понад 130 сучасних моделей ноутбуків ASUS пройшли успішне тестування на відповідність вимогам цього стандарту.
Кілька років компанія приділяє підвищену увагу комерційному сектору: було суттєво оновлено лінійку бізнес-ноутбуків для різних сегментів ринку та покриття потреб бізнес-клієнтів за рахунок технічних можливостей. Наразі ASUS має широку комерційну лінійку в усіх сегментах ринку.
Які унікальні інженерні рішення пропонує компанія на цьому ринку?
Флагман у лінійці бізнес-ноутбуків ASUS – ExpertBook B9 OLED. Він уже продається в Україні. Це ультратонкий ноутбук вагою менше 1 кг у корпусі з магнієво-літієвого сплаву та яскравим 14-дюймовим OLED-дисплеєм. Компактний, але дуже потужний ноутбук здатен працювати майже з будь-яким програмним забезпеченням. Він має NFC-сканер, вбудований у тачпад NumberPad, що є простим, швидким і безпечним способом автентифікації.
Яким є узагальнений портрет користувача такої моделі ноутбука?
Модель B9 позиціонується як ноутбук для керівників компаній і тих, хто часто подорожує у справах. В Україні також пропонується «універсальна» серія ноутбуків ExpertBook B1, а також оптимізовані для навчання моделі серії BR (BR1102, BR1402), зокрема у формфакторі ноутбука-трансформера із сенсорним екраном.
Як живе компанія ASUS під час війни: труднощі і шлях вперед
Як компанія підтримує співробітників під час війни?
Спочатку ми хвилювалися, чи зможемо зберегти офіс і робочі місця. Впевненості, що бізнес стабільно розвиватиметься під час війни, спершу не було. У важкі часи, навіть коли ринок ще не відновився, компанія підтримала український офіс. Співробітники офісу отримували не лише зарплату, а й премії. Штаб-квартира готова була надати будь-яку матеріальну допомогу за запитом – гарантували навіть страхову премію на випадок втрати житла або автомобіля через війну. Деякі співробітниці компанії після початку вторгнення виїхали з дітьми за кордон. Там, де була змога, компанія організувала для фахівчинь віддалену роботу.
Який напрям може мати найбільші перспективи в бізнес-сегменті у 2024 році?
На мій погляд, це ноутбуки категорії Chromebook. Ці недорогі пристрої дуже популярні на ринку США та Європи. Вони дають змогу користувачам будь-де працювати з даними, що зберігаються у надійно захищеному хмарному сховищі. Усе, що потрібно для роботи – підключення до інтернету. Сфера застосування Chromebook у комерційному й некомерційному секторах надзвичайно широка: обслуговування, освіта, охорона здоров’я, фінанси, громадський сектор тощо. Згідно з нещодавніми міжнародними дослідженнями, 16% компаній вже найближчим часом повністю перемістять свої інформаційні системи у хмару. Український офіс ASUS доклав значних зусиль, щоб Україна стала одним із регіонів, де Chromebook представлено офіційно. Постачання Chromebook до нашої країни вже стартувало – саме ASUS привіз перші пристрої із заводською українською клавіатурою. Протягом 2024 року ми продовжимо пропонувати користувачам широку лінійку мобільних пристроїв класу Chromebook, оснащених українською клавіатурою, з локальних складів дистрибʼюторів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.