Український бізнес звик до турбулентних умов, але війна – це катастрофічне падіння. Абсолютне призупинення процесингу платежів, перехід у хмару та підключення нових європейських партнерів – це історія адаптації фінтех-ринку. Кейс розповідає СЕО міжнародної платіжної системи LEO Альона Шевцова.
24 лютого LEO призупинила більшу частину фінансових операцій. Здавалося, що відновити оборот неможливо, як мінімум, у найближчий рік. Таке рішення ухвалило керівництво на час очікування інструкцій від НБУ щодо роботи у воєнний час, а також для забезпечення належних умов для колективу. Наші співробітники перебували і в Харкові, і в Чернігові, і в Сумах. Радикальні заходи ми запровадили приблизно на два дні, результат аварійної зупинки ліквідували наступні чотири місяці.
Чому? По-перше, всі сили технічної команди у перші місяці війни були зосереджені на безпеці серверів. Ми сфокусувалися на переході в хмарне рішення від Amazon, щоб не допустити втрати даних та аварійної зупинки через бомбардування. До війни сервери фінансових та банківських установ мали розміщуватися на території України за вимогами НБУ. По-друге, у звʼязку із поточною ситуацією була відсутня регулярна комунікація з партнерами. Люди насамперед переживали про безпеку співробітників та своєї родини. Ну і як наслідок воєнних дій – релокація своєї команди. Ми розуміли, що працювати під обстрілами неможливо, тому частково перевезли співробітників до львівського офісу та Варшави.
Переживши перші чотири місяці, ми почали спостерігати за позитивною тенденцією фінансових оборотів компанії. До червня вдалося відновити більшу частину платіжних операцій, а до осені 2022 року ми повернулися до довоєнних показників. Є кілька факторів, які допомогли досягти цих результатів.
Один з основних продуктів фінансової компанії LEO – грошові P2P перекази. Коли почалася війна, саме P2P перекази стали найзручнішим способом відправити пожертвування. Ми спостерігали потік донатів з усього світу. Продукт популярний ще й тому, що багатьом сімʼям довелося залишити Батьківщину, і сьогодні вони здійснюють грошові перекази в колосальних обсягах. LEO також додала нову географію, яка раніше була недоступною. Все тому, що відсоток наших користувачів в інших країнах значно зріс, наприклад, в Італії та Іспанії.
У 2022 році LEO вдалося піднятися ще на сходинку вище в списку найбільших внутрішньодержавних систем грошових переказів. За даними НБУ, ми посідаємо третє місце, а попереду нас лише NovaPay та «Укрпошта».
Незважаючи на скорочення бюджетів серед українських компаній, ми також продовжили реалізацію рекламних активностей. Перші пів року після початку війни фінансова компанія LEO пропонувала своїм партнерам акційні комісії на переказ грошей в Україну, іноді плата за транзакції була взагалі відсутня. Перш за все це допомогло людям зберегти заощадження, а також знайти свого зручного та вигідного провайдера.
Звичайно, є процеси, які нам не вдається відновити і сьогодні. Один із таких – повноцінне надання сервісів у терміналах Ibox. Відсутність електроенергії в багатьох містах України ускладнює роботу компанії. Відповідно, такі сервіси, як Steam або Viber Out, які надає LEO, сьогодні недоступні. Варто зазначити, що влітку наші партнери з термінальної мережі Ibox також досягли довоєнних фінансових результатів.
Важливо сказати про вплив війни на загальний настрій команди. Звичайно, уникнути всіх наслідків обстрілів неможливо, проте ми підготували офіси до ймовірних блекаутів: закупили генератори та зарядні станції, встановили Starlink, підготували запас їжі та води. Активна підготовка до будь-яких подій знижує градус напруги серед колег. Наші співробітники та партнери знають, що можуть на нас покластися. Ми залишаємось на звʼязку 24/7, а співробітники у Варшаві завжди напоготові.
Ми подбали не лише про команду, а й про наших клієнтів. НБУ запустив проєкт POWER BANKING, до якого приєднався й IBOX BANK та багато інших українських банків. Команда підготувала вісім наших відділень до довгострокових блекаутів, закупивши генератори та старлінки. Ці відділення здатні безперервно функціонувати та надавати банківські послуги навіть за умов тотальних відключень. Наразі налаштовано роботу понад 1000 таких відділень різних банків у всіх регіонах країни.
2022 рік став випробуванням для будь-якого бізнесу – чи то онлайн, чи то офлайн компанії. Після пандемії ми багато чого навчилися, але війна змусила винаходити нові засоби збереження прибутковості. Завершуючи цей короткий огляд, хотілося б подякувати ЗСУ за сміливість та героїзм, які вони щодня виявляють на полі бою! Ми, як бізнес, і далі триматимемо економіку країни.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.