Марта Труш працює в Auchan Україна 11 років. Починала як заступниця директора магазину у Львові, згодом стала директоркою київського супермаркету, а далі перейшла в офіс на посаду HRD, пізніше – у дирекцію з продажів. У березні 2023-го Марта Труш стала СЕО компанії. В інтерв’ю Forbes BrandVoice вона розповідає про рік на посаді, принципи управління та вплив війни на бізнес-клімат України.
Про Auchan Україна*
* Дані надано пресслужбою Auchan Україна
Auchan Україна – французький мультиформатний ритейлер, який сьогодні працевлаштовує 4000 українців та має 17 гіпермаркетів, чотири магазини формату супермаркет, 16 – формату ultra proxy та електронну комерцію по всій країні. Також Auchan Україна володіє чотирма ТЦ у Києві загальною площею 150 000 кв. м.
За 16 років роботи в Україні Auchan став великим платником податків у ритейлі та надійним роботодавцем, що пропонує 100% офіційне працевлаштування з першого дня роботи, соціальні та страхові гарантії співробітникам.
З початку повномасштабного вторгнення Auchan Україна надала благодійну допомогу понад 60 млн грн, з них понад 49 млн грн – на допомогу населенню, медичним закладам і захисникам; 12 млн грн – через БФ «Auchan з тобою» на допомогу співробітникам та їхнім сімʼям, які постраждали від війни. Допомога продовольчими товарами становить понад 361 т продукції. За ініціативою компанії співробітники-волонтери приготували та надали для населення понад 323 000 гарячих обідів.
Про зміни у команді та в роботі мережі
За перший рік мого перебування на посаді кардинальних змін не відбулося, адже команда була вже оновлена та сильна. Я й сама брала участь у її формуванні, тому головним завданням було підсилити комерційну складову. Саме тому я прийняла рішення призначити в команду двох директорів з продажу. До речі, це створило гендерний паритет у раді директорів українського Auchan, і зараз це четверо жінок і четверо чоловіків.
Ще одним нововведенням стало впровадження виїзних засідань дирекції не лише в регіонах та магазинах, а й у наших партнерів. Відповідальні виробники, яких ми обираємо, перевіряємо, аудитуємо, випускають продукцію спеціально для нас. Щоб краще розуміти всі процеси та поглибити співпрацю, на мою думку, топменеджмент має наближатися до партнерів-виробників. Цього року плануємо залучити до співпраці щонайменше 40 додаткових фермерських господарств.
Наш окремий напрям – фільєрство. Фільєрами називаємо виробників, яким Auchan Україна допомагає розвиватися та масштабуватися, надаючи консультації та рекомендації щодо документації та маркування, побудови систем контролю й аудиту. У 2024 році ми хочемо збільшити кількість фільєрів до 20.
Фільєрство – це також можливість для українських виробників масштабувати свій бізнес в Україні, а потім виходити й на нові європейські ринки разом з Auchan. У листопаді минулого року ми вперше провели всеукраїнський форум Local Ukraine для фермерів та крафтярів, де наші партнери-виробники представляли свої успішні кейси зростання разом з Auchan Україна. Мета форуму – промотування та розвиток українського виробництва, створення тристороннього діалогу між державним сектором, виробниками та ритейлом, де Auchan Україна виступає платформою цієї співпраці. Плануємо зробити форум Local Ukraine щорічним.
Про принципи управління
Auchan за духом є сімейною компанією. Наші цінності – довіра та відкритість – близькі кожній людині. Наш підхід в управлінні компанією базується саме на менеджменті наближеності. Кожен співробітник на будь-якому рівні має можливість висловитися та бути почутим. Завдяки професіоналізму команд ми можемо надавати менеджерам на місцях високий рівень автономності. Це було особливо важливо на початку повномасштабної війни, коли швидкість прийняття рішень відігравала величезну роль. Але є певні рішення, які ми повністю централізували, і вони єдині для всіх. Зокрема, це закриття всіх об’єктів під час повітряних тривог, адже безпека співробітників і клієнтів для нас завжди в пріоритеті.
Ще одним аспектом методу наближеності є система зворотного звʼязку. Для нас важливо, щоб не було розриву між керівниками та співробітниками. У нас у компанії прийнято звертатись одне до одного на «ти». Мені подобається така наближеність, у ній одночасно і довіра, і повага. Після двох років великої війни я можу сформулювати важливі принципи для мене як для керівника.
- Довіряти команді, супроводжувати її та готувати до викликів, а також мотивувати людей, адже бізнес – це завжди насамперед люди.
- Надавати автономію командам для прийняття швидких операційних рішень, адже професійні менеджери на місцях краще відчувають контекст у критичному моменті, що є надто важливим у воєнний час.
- Планувати та передбачати. Бізнес має бути підготовленим до будь-яких несподіванок, а в час повномасштабної війни – тим паче.
- Адаптовуватися. До війни ми заздалегідь розробили різні сценарії, що допомогло нам бути стійкішими, але у форс-мажорних ситуаціях ми приймали нестандартні рішення.
Про результати за два роки
Auchan Україна за два роки повномасштабної війни зазнав, на жаль, значних збитків. До них входять як прямі, повʼязані з руйнуваннями та відновленням магазинів, так і непрямі – недоотримані прибутки, які б гіпотетично дозволили відкрити шість-вісім нових гіпермаркетів.
Фінансові результати попереднього року традиційно будуть оприлюднені в середині року, після завершення аудиту. Передбачаємо, що за 2023-й компанія отримає збитки, оскільки війна суттєво вплинула на роботу мережі.
Попри невтішні фінансові результати ми досягли інших важливих показників: компанія підвищує зарплати протягом війни, забезпечує продовольчу безпеку країни, захищає купівельну спроможність населення, підтримує українських виробників та співпрацює з гуманітарними організаціями. Auchan Україна сплатив у 2023 році близько 1 млрд грн податків.
Про закриття магазинів у Кривому Розі та Запоріжжі
Рішення про закриття магазинів Auchan у Запоріжжі та Кривому Розі було ухвалено ще наприкінці 2021 року, в звʼязку із закінченням договору оренди. У лютому 2022 року Auchan Україна домовилися з партнером про продовження оренди, щоб не залишати міста без продовольчого забезпечення. Однак додатковий період роботи вже завершився, тож 4 березня фізичні магазини у Запоріжжі та Кривому Розі закрилися для клієнтів. Але Auchan Україна продовжуватиме працювати в цих містах онлайн, і заплановано можливість безкоштовної доставки із сайту в ці міста. Компанія також дбає про співробітників, пропонуючи їм можливість релокації та вакансії в інших містах присутності Auchan в Україні. Мережа продовжує й усі соціальні та благодійні проєкти у Запоріжжі та Кривому Розі. За 14 років роботи в цих регіонах ми напрацювали значну кількість партнерств та ініціатив, які плануємо підтримувати надалі.
Про реінтеграцію ветеранів та ініціативи роботодавця
Серед наших співробітників вже є демобілізовані. Дуже важливо, щоб весь колектив був здатним підтримати та допомогти швидше відновитися тим, хто ще вчора боронив нас на фронті. Окрім цього, ми розробили спеціальну програму адаптації ветеранів, наші менеджери проходять навчання, опановують потрібні техніки й інструменти підтримки та взаємодії. Тож компанія вже працевлаштовує демобілізованих військових і має намір продовжувати допомагати ветеранам у реінтеграції, працевлаштуванні та кар’єрному зростанні.
Хочу нагадати, що в Auchan Україна із самого початку заснування існує політика підтриманого працевлаштування. Зараз у компанії працює понад 6% співробітників з інвалідністю, що є одним із найвищих показників серед відповідальних бізнесів в Україні.
В Auchan Україна ми створюємо інклюзивне середовище з рівними можливостями для розвитку людей з інвалідністю, а також надаємо можливість перекваліфікації та працевлаштування категоріям населення, яким на українському ринку праці інколи складно знайти роботу: жінки, що повертаються з декрету, люди похилого віку. Для випускників вишів без досвіду роботи пропонуємо курс підготовки на менеджерські посади.
Про благодійні проєкти
Auchan Україна на постійній основі підтримує благодійні проєкти з партнерами, реалізуючи активності для дитячих будинків і громадських організацій. А з початком повномасштабної війни, окрім постійних проєктів, ми також підтримуємо звернення більшої кількості громадських і благодійних організацій та допомагаємо продуктами харчування. За 2023 рік загальна кількість соціальних, благодійних проєктів налічує понад 620 активностей. За два роки війни Auchan Україна надав понад 60 млн грн благодійної допомоги захисникам і цивільним, постраждалим від війни. 49 млн грн з цієї суми – допомога товарами, продуктами та гарячими обідами.
Важливою частиною роботи компанії є підтримка співробітників. На третій місяць після вторгнення був створений благодійний фонд «Auchan з тобою», який вже надав 12 млн грн допомоги постраждалим від війни співробітникам. Ці кошти використовуються, зокрема, на відбудову житла, зруйнованого внаслідок бойових дій.
Про бізнес-клімат
Бізнес-клімат в Україні під час війни дійсно складний, але не безнадійний, завдяки неймовірній стійкості українців як на фронті, так і в бізнесі.
Одна з позитивних ознак – повернення на ринок міжнародних гравців, зокрема ритейлу, та підписання заяви про поглиблення співпраці між урядом та українським бізнесом. Auchan Україна є членом бізнес-асоціацій, які були підписантами. Однак міжнародних інвестицій все ще бракує.
Попри всі труднощі Група Auchan продовжує інвестувати в Україну, і це вкрай важливо. Від лютого 2022 року український офіс отримав від материнської компанії фінансову допомогу понад €60 млн. Це демонструє підтримку та свідчить про віру Групи Auchan в майбутнє України.
Про плани на 2024 рік та стратегію розвитку
Наші плани на найближчі роки – відкриття нових магазинів ultra proxy, розвиток у різних каналах продажу та розширення електронної комерції. Ще один вагомий бізнес-актив – комерційна нерухомість у нашій власності. Auchan володіє і управляє чотирма ТЦ у Києві загальною площею 150 000 кв. м. В наших торгових центрах ми прагнемо надати відвідувачам максимум можливостей для закриття всіх їхніх шопінг-потреб, постійно вдосконалювати та покращувати досвід орендарів, збільшувати атрактивність торгових галерей та розширювати асортимент товарів і сервісів.
Сьогодні ми живемо в умовах невизначеності. Іде війна, і складно прогнозувати. Проте це не означає, що ми повинні зупинити розвиток. Стратегія Auchan Україна, яка розрахована до 2032 року і написана ще до війни, залишається незмінною. Вона включає відкриття нових магазинів різних форматів, розвиток електронної комерції, підтримку ВТМ, співпрацю з локальними виробниками.
Так, повномасштабна війна внесла корективи в цю стратегію. У нас зменшилася швидкість розвитку, а ресурси, що планувалися на відкриття магазинів, зараз використовуються на їхнє відновлення.
Проте пріоритети залишаються незмінними: безпека людей, фокус на українських товарах і захист купівельної спроможності українців. Ми віримо, що війна завершиться перемогою України і ми зможемо реалізувати нашу стратегію в повному обсязі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.