Категорія
BrandVoice
Дата

Стратегія майбутнього. Як освітній проєкт «ЯвКурсі» став дизраптором в сфері шкільної освіти

Команда освітнього проєкту «ЯвКурсі». Фото: Артем Галкін

Команда освітнього проєкту «ЯвКурсі». Фото: Артем Галкін

Українська система освіти, що останніми роками врешті почала реформуватися, досі не може дати відповідь на безліч викликів, серед яких потреба у якісних стратегіях вибору професії та підготовки до вступу в університети. Кілька років онлайн-навчання й труднощі військового часу лише ускладнили ситуацію. Рішення, як це часто буває, з’явилось на перетині різних сфер: освіти, IT та fintech. Співзасновник і СЕО освітнього проєкту «ЯвКурсі» Володимир Володін розповів, як з партнерами створив освітню екосистему повного циклу, чому важливий стратегічний підхід в освіті та чому розвинені soft skills необхідні для успішного майбутнього

ЯвКурсі

Володимир Володін, CEO «ЯвКурсі»

Якими є основні проблеми в сфері української шкільної освіти, зокрема коли йдеться про підготовку до ЗНО та вибір подальшого професійного шляху?

Я маю майже 30 років досвіду в сфері шкільної освіти (викладав, був експертом при проведенні перших ЗНО, писав шкільні підручники), тож справді добре знаю проблематику цієї сфери. Основний виклик полягає в тому, що батьки старшокласників найчастіше не розуміють, як допомогти обрати університет та вступити на бажану спеціальність. І їх не можна у цьому звинувачувати, адже вони навчалися за інших часів.

Запуск ЗНО у 2006 році став дуже важливою зміною у вітчизняному освітньому полі, оскільки дозволив вступати одразу до декількох вишів. Це також суттєво розширило можливості вибору навчального закладу: якщо ти добре вчишся, то можеш вступити до найкращих університетів країни. Але паралельно з цим зʼявилися й нові виклики для батьків: вони змушені шукати дітям в 11-му класі репетиторів, курси, або просто порадити вступати, куди вийде. Дуже часто вирішують хибну проблему: не формують стратегію на майбутнє, а шукають, куди прилаштувати дитину. Це докорінно невірний підхід.

Тож абітурієнти продовжують вступати «куди вийде» (саме тому, за даними МОН, близько 20% українських студентів-першокурсників не задоволені своїм вибором навчального закладу або спеціальності).

В якийсь момент ми з партнерами, також освітянами, усвідомили, що готові запропонувати краще рішення усього комплексу проблем шкільної освіти. Окрім освітньої експертизи, у нас був досвід в ІТ, а також у fintech. Ми зрозуміли, що здатні запропонувати більш сучасне, інноваційне технологічне рішення. Так виник проєкт «ЯвКурсі».

У чому саме полягало ваше рішення?

Наш підхід від початку був стратегічним та системним. Ми розуміли, що підходити до вибору майбутньої професії й підготовки до вступу потрібно, як до роботи – поставити стратегічну мету, виставити KPI (як-от в бізнесі) та послідовно рухатися до реалізації.

Йдеться не просто про профорієнтацію – це про стратегію майбутнього, яку треба будувати завчасно.

Бо якщо у дитини є проблеми з математикою, а в 11-му класі вона раптом хоче вступати на IT, то, на жаль, може бути запізно.

Саме тому дуже важливо навчити дитину самостійно визначати, що їй подобається та до чого вона здібна, як знайомитись з різноманітними професіями і робити усвідомлений вибір. А далі – будувати стратегію того, як обрати потрібний навчальний заклад, підготуватися до вступу й реалізувати свою мету. Якщо дитина хоче бути, до прикладу, перукарем – то їй потрібні не п’ять років в університеті, а професійний ліцей чи школа перукарської майстерності.

Відтак ми поставили перед собою два завдання. Перше – навчити українських старшокласників та їхніх батьків будувати стратегії майбутнього в контексті освіти.

Друге – допомогти дітям пройти цей шлях до результату (для цього ми розробили авторську методику).

Добре розуміючи проблеми постійних змін в умовах ЗНО та розгубленості абітурієнтів, ми шукали краще рішення, тож пішли науковим шляхом. З 2012 по 2017 роки ми багато їздили до США, відвідували провідні навчальні заклади, як-от MIT та Стенфорд, а також компанії рівня Google, Meta і Coursera. Ці партнери надали нам доступ до своїх інструментів, що можна використовувати у навчальному процесі. До цього ми додали низку наших ноу-хау, а також почали самостійно готувати викладачів та експертів-консультантів. Але головне – побудували освітню екосистему повного циклу, яку постійно вдосконалюємо на основі наших аналітичних і статистичних даних.

Згодом цей підхід з фокусом на постійних дослідженнях та аналітиці переріс в окремий R&D відділ. Туди входять найкращі вчителі-методисти, які працюють у зв’язці з аналітиками. R&D відділ постійно відслідковує тренди у ЗНО(НМТ), аналізує процеси й покращує всі елементи нашого повного циклу: від підготовки експертів і матеріалів – до навчальних програм для студентів на курсі підготовки до ЗНО.

ЯвКурсі

Команда проєкту «ЯвКурсі»

Якими є ключові складові вашої системи?

  • Перше – обов’язкове первинне тестування та сімейна консультація разом з батьками і дитиною. На цьому етапі уся родина має серйозно поговорити про майбутнє дитини та визначити спільну мету.
  • Друге – обрання університету і спеціальності, що відповідають цій меті. Далі батьки й дитина знайомляться з цим навчальним закладом, і ми разом будуємо план дій щодо вступу.
  • Третє – комплексна підготовка до вступу, що поєднує сучасні технології та усі компоненти: від вивчення необхідних предметів – до психологічної підготовки та постійного аналізу прогресу. Наше завдання – довести дитину до потрібного результату, тобто до вступу до обраного університету.

Ви також щороку проводите пробне ЗНО. Чому, на вашу думку, так важливо спробувати скласти «тестове» ЗНО і чи це послуга лише для 11-класників?

Як компанія №1 в Україні з підготовки абітурієнтів до вступу (близько 30% бюджетників – випускники «ЯвКурсі»), ми розуміємо важливість пробного ЗНО та знаємо, як провести масштабне тестування на 300 000-400 000 учнів по всій країні.

Коли ми провели перше пробне ЗНО, це було справжньою сенсацією: ми встановили світовий рекорд, про нас написали десятки ЗМІ. Зараз наше щорічне пробне ЗНО дуже популярне як серед учнів, так і серед вчителів. Цього навчального року ми проводимо пробне ЗНО двічі: в листопаді та квітні. В Україні близько 200 000 випускників щороку, а до нас приходять 300 000-400 000. Ми радимо спробувати себе учням 9-х, 10-х та 11-х класів. Що раніше діти зрозуміють, що чекає на них на ЗНО, та розпочнуть готуватися, то кращими будуть результати.

ЯвКурсі

Володимир Володін, CEO «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Інна Володіна, R&D директор «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Катерина Шпіта, фінансовий директор «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Альона Жираткова, тімлід групи викладання «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Лілія Боса, керівник напрямку продажу «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Олександра Тимофєєва, керівник напрямку комунікацій «ЯвКурсі»

«ЯвКурсі»

Сергій Богдан, провідний експерт-консультант «ЯвКурсі»

Попередній слайд
Наступний слайд

Чому в сучасному світі так важливо розвивати soft skills та які з них ви вважаєте ключовими?

Soft skills справді надзвичайно важливі та мають бути окремим фокусом у будь-якому навчальному процесі. Перше, чому ми в «ЯвКурсі» приділяємо увагу в цьому контексті – це психологічні тренінги. Вони включають блок знань про те, як потрібно навчатись та правильно розподіляти свій час. На наступних тренінгах учні отримують знання про те, як уникати помилок через неуважність і вміти фокусуватись, опановуючи власний страх і тривогу (помилки неуважності – це близько 20% усіх помилок, тож цей тренінг допомагає якісно покращити результати на ЗНО).

Також ми фокусуємось на психологічній підготовці дітей та розвитку низки soft skills, як-от тайм-менеджменту й навички роботи з великими обсягами інформації. Дбаємо про те, аби на наших заняттях вони навчились перемикатися з зовнішнього середовища і повністю занурюватися у навчання. Проводимо багато позакласних заходів – ходимо на екскурсії та в театри, на виставки, влаштовуємо українські вечорниці.

Також залучаємо батьків, адже навчання й підготовка до вступу – це спільна мета та спільне зобов’язання родини.

Найкращі світові університети зараз відкривають стипендії для українських дітей. Це для нас небезпека відтоку молоді чи радше можливість?

Це залежить від нас самих. За наявності чіткої національної стратегії це може бути можливістю для країни, а от за її відсутності – загрозою. Якщо держава матиме чіткий план повернення молоді, що здобуде закордонну освіту, до України – тоді це може стати для нас чудовою можливістю.

Якими результатами вашої роботи ви найбільше пишаєтеся?

Пишаюся тим, що за роки роботи ми допомогли десяткам тисяч українських дітей, та працювали, що б не відбувалося в країні: навчали дітей і в ковід-пандемію, і зараз, під час повномасштабної війни. Також я пишаюся нашою командою, яка, незважаючи на всі труднощі в освітній сфері, продовжує працювати заради дітей. Більша частин колег почали кар’єру саме тут, і нині кожен є надзвичайним професіоналом.

Якою буде освіта майбутнього? І які основні компетенції нині важливо розвивати?

З одного боку, дуже важливо приділити увагу технічній освіті – за нею майбутнє.

З іншого – потрібно максимально сфокусуватися на розвитку soft skills. Вміння стратегічно та критично мислити, комунікувати, гнучкість та адаптивність вкрай важливі.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні