Яка ж методологія стоїть за цією інноваційною навчальною програмою? Та які цінності, підходи і навички найбільш необхідні майбутнім лідерам? Про це, а також про практичні інсайти та «формулу методології Академії» розповідає керівник програмного департаменту Української академії лідерства Василь Кулевчук
Якщо театр починається з вішалки, то будь-який освітній заклад – з методології, за якою навчає. Українська академія лідерства виховує майбутніх ціннісних лідерів, які у майбутньому змінюватимуть суспільство на краще. Студенти спілкуються з викладачами та успішними практиками з різних сфер, досліджують роботу бізнес-компаній, освітніх, культурних і державних інституцій. Здобувають досвід реалізації проєктів і волонтерства.
Розкажіть, будь ласка, про формаційну програму Української академії лідерства?
Формаційна програма Академії розпочинається вже з моменту відбору студентів.
Ключовий критерій для нас – мотивація людини. Це наріжний камінь. Адже мало прагнути змін чи знань, треба бути готовим задля цього працювати.
Навчальний рік починається з чотириденного походу. Це і момент першого вишколу студентів, і мить, коли злітають усі соціальні маски, адже в таких умовах неможливо нічого приховати – так студенти знайомляться по-справжньому і з нами, і між собою.
За якими принципами сформована навчальна програма Академії?
Програма складається з трьох рівнів: ставлення й переконання (це найважливіший рівень), знання та навички.
Навчальний рік поділено на чотири смислові модулі.
Перший має назву «Служитель». Тут ми працюємо з розумінням людини себе самої: хто вона, чого прагне, які її цінності. Молодь навчається взаємодіяти з іншими, домовлятися та виконувати зобов’язання.
Другий модуль, «Воїн», присвячений роботі над цілями, а також шляхами їхнього досягнення. Це також про командну роботу, адже воїну необхідні друзі, побратими, щоб разом йти до мети.
Третій модуль, «Дослідник» – про дослідження власних сильних і слабких сторін. Про креатив, творчість та експеримент. Саме тут студенти зустрічаються з цікавими людьми, відвідують незвичайні місця, досліджують великий і цікавий світ.
І останній модуль, «Мандрівник» – про вибір персонального шляху та важливість руху ним. Про бачення, необхідне для цього руху.
Гаразд, з рівнем ставлення зрозуміло. А як щодо структури знань?
Знання бувають двох напрямків. Перший – це знання, потрібні для здобуття нових навичок. Другий – більш стратегічні. Ми формуємо лідерів суспільства, тож приділяємо велику увагу формуванню їхнього світогляду та розуміння, як функціонує суспільство й країна.
На рівні знань в Академії є шість основних тем.
- Перша – національна ідентичність. Це про ідентичність у контексті країни. Студенти відвідують лекції на цю тему від відомих особистостей і мають навчальні експедиції тощо.
- Друга тема – національна безпека та оборона. Це фундамент, адже без безпеки не може існувати ані країна, ані людина.
- Третя тема – здоровий спосіб життя, звісно, якщо ти не маєш здоровʼя, в тебе немає нічого.
- Четверта – освіта та виховання, це запорука будь-якого розвитку.
- П’ята – державотворення. Ми говоримо про те, як функціонує держава на всіх рівнях, та як кожен громадянин може до цього долучатися.
- І шоста тема – підприємництво, як такий собі стовбур суспільства, що забезпечує ресурси та інновації.
Поговорімо про останній, третій рівень програми Академії – навички. Які ключові soft skills ви розвиваєте в студентах?
Ми називаємо ці навички геномом лідера і виділяємо топ-10 скілів, розвитку яких приділяємо особливу увагу.
- Уміння ухвалювати рішення на основі цінностей. Це важлива щоденна практика, що може спричинити фундаментальний вплив на життя студентів, саме тому так важливо тренувати цей мʼяз.
- Цілепокладання, уміння ставити цілі й досягати їх.
- Вміння навчатись протягом життя та організувати цей процес. Це важливо робити в трьох напрямках – фізичному, емоційному, інтелектуальному, тільки це дає потрібний баланс і стійкість.
- Рефлексія – базовий метод, що дозволяє людині аналізувати навколишню дійсність.
- Герменевтика – форма аналізу навколишніх джерел (текстів, книжок, сенсів), що дає змогу знайти відповіді на свої питання та виокремити корисні знання.
- Вміння працювати в команді й вести за собою людей.
- Вміння працювати з людиною. Бачити її таланти, знати, як її підсилити та допомогти їй максимально реалізуватися.
- Навичка роботи з будь-яким капіталом (фінансовим, людським, часовим тощо).
- Комунікаційна логіка. Це вміння висловлювати свої думки та порозумітися з іншими.
- Лідерство, тобто проактивність і вміння діяти, брати на себе відповідальність за людей та результат.
Як в рамках навчання в Українській академії лідерства ви балансуєте теорію та практику, зважаючи на таку інтенсивну програму?
Як ви вірно зазначили, крім лекцій з різних напрямків навчання, ми також маємо практичну програму, що складається з чотирьох елементів.
Перший – це самоврядування. Під супроводом менторів студенти самостійно організовують простір навколо себе.
Другий елемент – волонтерство. Студенти вчаться допомагати з огляду на свої можливості та запити громади. Наприклад, у нас був досвід, коли студенти безкоштовно створили сайт для бібліотеки.
Третій елемент – проєктна діяльність. Протягом року кожен студент долучається до реалізації мінімум одного-двох проєктів. Це може бути організація лекції, форуму або створення медіа тощо.
Четвертий практичний елемент – експедиції. Студенти виїздять на два тижні за межі осередку, де проживають майже рік. Їдуть у нове для себе місто, аби дослідити певну систему: бізнес-компанію, державний орган або іншу інституцію, знайомляться з людьми, отримують новий досвід.
Розкажіть, будь ласка, про елементи програми Академії, повʼязані з темою підприємництва. Чому так важливо стимулювати молодь не боятися створювати власні бізнес-проєкти?
Тут є кілька важливих напрямків. По-перше, ми знайомимо студентів з підприємництвом. Це відбувається і через зустрічі з підприємцями-рольовими моделями, дискусії, обговорення тощо. Формати можуть бути різними: успішний підприємець може завітати до нас, аби розказати про свій шлях у бізнесі або обговорити зі студентами книжку чи бізнес-кейс.
Ми стимулюємо студентів не думати про підприємництво лише як про цифри у бізнес-плані. Це радше спосіб мислення, певні підходи до ухвалення рішень тощо.
По-друге, ми досліджуємо підприємництво через відвідування бізнес-компаній: буваємо і на книжкових ярмарках, і на яблучних фермах, і на виробництві човнів тощо. Студенти мають змогу бачити, як працюють підприємства різних спрямувань.
По-третє, ми робимо все це ще й на міжнародному рівні: буваємо в експедиціях в країнах ЄС, Ізраїлі тощо, запрошуємо міжнародних гостей.
Ми справді заохочуємо студентів до створення власних бізнес-проєктів – йдеться не лише про заробляння коштів, а передовсім про вміння проаналізувати потребу та запропонувати розвʼязання проблеми. Генерувати рішення – дуже важлива навичка в бізнесі.Навчання в Українській академії лідерства допомагає молоді навчитися організовувати людей та процеси. Саме для цього потрібно підприємницьке мислення. І ми завжди дуже тішимося, коли бачимо результати наших випускників: як-от Юрія Андрієнка, який у 19 років запустив перший бізнес-проєкт і у віці трохи за 20 вже має успішний досвід різних бізнесів (від вертикальних ферм – до пошиття одягу).
Або ж проєкт «Менторія» Юлії Супик, яка створила онлайн-всесвіт для менторського супроводу дітей та підлітків. Чи проєкт Георгія Дехтяренка «VILNYY» – це мережа з 28 колівінгів, що дають молоді можливість жити та працювати в спільноті однодумців.
Коротка формула методології Академії?
Для мене це допомагати нашим студентам бути щасливими різнобічно розвиненими людьми. А що означає бути щасливою людиною? Вміти розуміти себе та свої бажання, ефективно взаємодіяти з оточенням, досягати цілей й обʼєднувати людей навколо себе. А ще – тримати фокус не на егоїстичному самозадоволенні, а на суспільній користі.
Програма Української академії лідерства реалізується за сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України». #ТворимоСебеТворимоУкраїну #МиUA
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.