Фенікс на ринку пального. Як мережа АЗК UPG відновила бізнес, зруйнований 24 лютого
Категорія
BrandVoice
Дата

Фенікс на ринку пального. Як мережа АЗК UPG відновила бізнес, зруйнований 24 лютого

5 хв читання

За 20 років роботи невеличка компанія з Коростеня зуміла вийти в лідери українського ринку пального під брендом UPG. Рік тому для неї все змінилося, бізнес довелося відбудовувати з нуля. Ось його історія.

5 лютого розпочався другий етап нафтового ембарго, яке передбачає цілковиту відмову ЄС від імпорту російських нафтопродуктів. Але українські оператори до цього готові. Так, група компаній UPG ще на початку року оголосила про набуття морського терміналу для перевалки і зберігання нафтопродуктів у Польщі. Серед українських гравців паливного ринку така угода ухвалена вперше.

Засновнику і власнику групи компаній UPG Володимиру Петренку 44 роки. Він мешкає у Коростені й половину свого життя розвиває паливний бізнес, цьогоріч його компанії виповнюється 20 років. За цей час вона стала другою на ринку за обсягом постачання в Україну світлих нафтопродуктів, а національна мережа АЗК, що входить в групу UPG, сягнула на понад 80 заправочних комплексів і продовжує зростати. 

Чому компанія впевнена, що незабаром стане лідером українського паливного ринку, як відмовилась від білоруських нафтопродуктів, втративши при цьому мільйони євро і ледь не втративши бізнес, для чого придбала термінал у Польщі і як все це вплинуло на вартість пального в Україні – у матеріалі Forbes.

Фенікс на ринку пального. Як мережа АЗК UPG відновила бізнес, зруйнований 24 лютого /Фото 1

Володимир Петренко, засновник і власник групи компаній UPG / Пресофіс АЗК UPG

Від деревообробки до АЗК

Для Володимира Петренка майбутня справа життя розпочалася ще у 2003 році, тоді 24-річний юнак вирішив зайнятися деревообробним бізнесом і заснував компанію «Укрпалетсистем». Компанія спеціалізувалася на виробництві палет і їх експорті в Європу. Але роком пізніше молодий підприємець побачив іншу потенційно привабливу нішу – пальне. Тому спочатку він обмінював необхідне пальне на ліс, а через два роки придбав свою першу невеличку нафтобазу в рідному Коростені, взявши для цього кредит у банку. 

У 2007 році «Укрпалетсистем» купила першу АЗС, потім ще одну. Конкуренція на цьому ринку була величезна, маржа мінімальна, але з 2010 року компанія почала розвиватися дуже стрімко. Так, у 2011 році Петренко орендував велику нафтобазу у Коростені і почав купувати нафтопродукти у трейдерів, зокрема у брендів ОККО та WOG, які завозили їх із Білорусі. Згодом підприємець купував там пальне напряму, уклавши контракти на постачання з Мозирським НПЗ. І це стало помилкою.

«Всі купували у білорусів пальне, його обсяги сягали майже 40% українського ринку пального. Проте в той час, коли інші великі мережі мали додаткові контракти з литовськими, польськими чи угорськими виробниками, ми були зав‘язані на одному постачальникові. Тоді це здавалося логічним, адже білоруський завод розташований всього за 80 км від кордону, тому пальне звідти доставляли менш ніж за добу. Але 24 лютого, коли ми в одну мить припинили співпрацю з компанією країни-агресора, зупинився і наш бізнес», – пояснює Володимир Петренко. 

Про те, що подібне може відбутися, в компанії не усвідомлював ніхто, у тому числі її засновник. Тому напередодні повномасштабного наступу UPG перерахували білорусам велику передплату. І ці кошти вже не повернути. 

Нові постачальники, новий термінал, новий бізнес

24 лютого російські бомби знищили паливний митний термінал UPG. Ще два тижні знадобилося власнику компанії, щоб усвідомити очевидне: в Україні війна, яку розв‘язала сусідня країна, а його бізнес зруйновано. Після цього Петренко разом із сином сіли в авто і вирушили в Європу – шукати нових постачальників і можливості перезапустити бізнес. Підприємець зізнається: навесні 2022 року для нього все було так само, як і у 2003 році, коли він тільки розпочинав свій бізнес. Тобто з нуля.

Спочатку була Польша, потім Румунія, потім Греція. Домовитися про поставки вдалося з п‘ятьма європейськими нафтопереробними заводами, серед яких Royal Dutch Shell, Total Energies SE, Neste Oyj, Glencore Energy. Сьогодні вони й інші виробники забезпечують нафтопродуктами компанію на 100%. Понад те, з точки зору цін європейські й американські постачальники виявилися більш вигідними, ніж білоруські. 

Не менш важливою угодою стало набуття права власності на частку терміналу для перевалки і зберігання нафтопродуктів Baltchem SA Zakłady Chemicznе у польському місті Щецин. Його ємність – приблизно 250 000 т нафтопродуктів на місяць з можливістю збільшити цей показник до 450 000 т. 

«Звісно, ми розглядали не лише Польщу. Більше того, на перший погляд нам здалося, що це не найкращий варіант з точки зору логістики. Проте обʼїхавши Європу, я повернувся і зрозумів, що це найкоротше логістичне плече і оптимальний варіант», – згадує Петренко. 

Завдяки придбанню терміналу, UPG забезпечила собі безперебійність поставок нафтопродуктів і можливість встановлювати більш низькі ціни для кінцевого споживача. Тому зараз на стелах UPG представлений повністю весь асортимент нафтопродуктів. 

Власна логістика завжди була конкурентною перевагою UPG. Завдяки цьому компанія сьогодні перебуває на другій позиції за обсягами постачання світлих нафтопродуктів в Україну

Важливим фактором ціноутворення для UPG стала логістика – у компанії вона власна. Інвестувати у свій автопарк компанія почала ще до повномасштабного вторгнення і продовжує робити це зараз. На сьогодні у UPG вже близько 450 авто, це найбільший автопарк бензовозів в Україні. Також компанія придбала залізничні вагони-цистерни у болгарської компанії Kolowag і планує продовжувати ці закупівлі. Все це дає можливість бути незалежними від будь-яких факторів, що можуть вплинути на постачання. 

Фенікс на ринку пального. Як мережа АЗК UPG відновила бізнес, зруйнований 24 лютого /Фото 2

Термінал. Щецин (Польща) / Пресофіс АЗК UPG

«Власна логістика завжди була конкурентною перевагою UPG. Ми щодня аналізуємо, чого нам бракує в логістиці, тому можемо самостійно доставляти продукцію як в Україну, так і на кожну окрему АЗК по країні. Завдяки цьому компанія сьогодні перебуває на другій позиції за обсягами постачання світлих нафтопродуктів в Україну», – наголошує засновник і власник групи компаній UPG. 

Що пропонує UPG – продукт і сервіс

Сьогодні на АЗК UPG можна придбати повний асортимент пального: А-95, газ і арктичний дизель. Всі вони відповідають стандарту Євро-5. Кожна партія пального має сертифікат якості виробника. Власникам потужних і сучасних авто UPG пропонує свій брендовий бензин upg100 та upg95. 

Протягом 20 років роботи на ринку у UPG працювали над тим, щоб зробити свої АЗК не лише місцем, де можна заправити авто, а й затишною локацією, де зручно всій сім‘ї і куди хочеться повертатися за сервісом. На заправках достатня кількість колонок, що дозволяє позбутися черг. У торговельних залах АЗК завжди можна придбати необхідні у дорозі речі та продукти харчування. Також тут можна підзарядити гаджети, облаштовані ігрові зони для дітей, є сповивальні столики і дитячі умивальники. І навіть зелені зони: в компанії дбають про комфорт відвідувачів, тому озеленення територій комплексів – невпинний процес. 

Втім ще одна конкурентна перевага UPG – мережа ресторанів VIVO сafé, що працює на АЗК. Тут можна і швидко перекусити, обравши експрес-меню, так і неквапливо насолодитись авторськими стравами, приготованими командою професійних кухарів.  

Кожну страву тут готують одразу після замовлення, а в основі меню нетипове поєднання страв найпопулярніших кухонь світу. Незмінно найпопулярніший пункт у меню – бургер, якого тут одразу сім видів. 

АЗК в Україні – це вже давно історія не лише про пальне. Ми надзвичайно добре знаємо і відчуваємо нашого клієнта. Тож знаємо, що потрібно йому. Сьогодні це і якісне пальне, і смачна їжа, і супутній сервіс

Володимир Петренко Засновник і власник групи компаній UPG

 АЗК UPG такого формату – сучасні, зручні та мультифункціональні – сьогодні по Україні працюють вже 81, зараз будуються ще три станції. Але розпочали в UPG з того, що відновили розбомблені об‘єкти, фактично побудувавши їх заново – у селищах Мила на Житомирській трасі й Загальцях Бучанського району. Загалом цього року в планах компанії продовжити будівництво нових автозаправних комплексів.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.