Виручають свої. Великий український бізнес виходить на ринки ЄС, але довіру європейських банків не так просто завоювати. Як компанії долають ці виклики разом із банком «Південний»
Категорія
BrandVoice
Дата

Виручають свої. Великий український бізнес виходить на ринки ЄС, але довіру європейських банків не так просто завоювати. Як компанії долають ці виклики разом із банком «Південний»

4 хв читання

Скорочення внутрішнього попиту та ризики через війну змусили український великий бізнес розширюватися на ринку ЄС. Але тут на нього чекає незнайоме європейське законодавство та консервативне ставлення місцевих банків із питань фінансування 

Раніше український бізнес виходив на ринок ЄС для масштабування та диверсифікації – після вторгнення РФ це стало потребою для виживання деяких компаній. Але навіть якщо війна закінчиться завтра, українські підприємці не збираються згортати свою присутність у Європі, згідно з дослідженням Польського інституту економіки за 2022 рік.

Що чекає на бізнес, який вирішив працювати в Європі? Коли власник/компанія визначилися з релокацією та основними бізнес-процесами в ЄС, майже завжди постає питання дефіциту оборотного капіталу й необхідності придбання активів на новому ринку. Отримати на це банківське фінансування – один із серйозних викликів. Українські банки не можуть надавати кредити через обмеження Національного банку, а європейські банки досить стримані в розгляді позик українцям через війну. Банки ЄС здебільшого працюють із стандартними кредитними продуктами, орієнтованими на місцеві компанії, і не розуміють, як функціонує український бізнес і як оцінювати кредитний ризик таких клієнтів. 

Але і тут українцям допомагають свої. Банк «Південний» – третій за розміром активів банк із українським приватним капіталом – створив разом із латвійським банком Regionala investiciju banka (RIB) програму «Південний West bridge», що дає змогу українському бізнесу отримати фінансування для розвитку в Європі. RIB є одним із 10 найбільших банків Латвії, який спеціалізується на проєктах фінансування великого та середнього корпоративного бізнесу й протягом 16 років був дочірньою структурою «Південного». 

Працює це так: «Південний» оцінює бізнес в Україні, його поточні показники та стратегію. Банк робить первинну експертизу інвестиційних планів клієнта в ЄС та інтегрує всі складові в єдиний периметр бізнесу у новому, більш масштабному, вигляді. І якщо ця нова майбутня картина з погляду фінансового експерта має привабливий вигляд, менеджер банку «Південний» структурує проєкт і віддає його спеціалістам банку RIB.

Отримавши таке домашнє завдання, команда банку RIB вивчає документи вже у якості складових кредитного проєкту – робить юридичний аналіз, оцінює забезпечення, виконує комплаєнс-процедури усіх сторін та учасників і приймає остаточне рішення про надання фінансування з урахуванням норм і вимог Європейського Союзу. 

«Банк «Південний» вже майже 30 років успішно кредитує середній і великий бізнес в Україні. Ми глибоко вникаємо у галузеві особливості, вміємо та любимо працювати зі складними проєктами, добре знайомі з діловою репутацією бізнесу, й така експертиза суттєво збагачує і завершує портрет бізнес-групи для фінансування в ЄС. Банк RIB у Латвії, який входить до складу нашої фінансової групи, зі свого боку вже 21 рік працює на фінансовому ринку Європи, знає його особливості, місцеві вимоги та проблеми клієнтів. Завдяки цьому поєднанню ми пропонуємо унікальну цінність нашим українським клієнтам – рішення задач із зірочкою під ключ у Європі», – пояснює директор департаменту корпоративного бізнесу, член правління банку «Південний» Олександр Матюшенко.

Виручають свої. Великий український бізнес виходить на ринки ЄС, але довіру європейських банків не так просто завоювати. Як компанії долають ці виклики разом із банком «Південний» /Фото 1

Олександр Матюшенко, директор департаменту корпоративного бізнесу, член правління банку «Південний»

Як ця програма уже допомогла українському великому бізнесу? 

«Біосфера»: купити європейський актив для розвитку бізнесу

«Біосфера» завершила угоду з придбання австрійської торговельної марки Alufix та її заводу в Румунії у листопаді минулого року. «Я давно придивлявся до підприємств за кордоном. Розглядав активи у Польщі й Туреччині», – розповідав Forbes СЕО та власник «Біосфери» Андрій Здесенко. До рішення про купівлю активів на Заході компанія уже експортувала свою продукцію у більш ніж 20 країн світу, а також виробляла продукцію для торговельних марок європейських супермаркетів, але корпорація хотіла вийти на ринок як повноцінний гравець.

Alufix заснована в Австрії в 1964 році. Проте компанія була на грані закриття через наслідки ковідних обмежень, адже працювала для готельного, гастрономічного та ресторанного бізнесу, писало австрійське видання Trend у березні 2022 року. Профспілка вимагала у її власників, австрійських фондів Simentum Management und Beteiligungs GmbH і Drott Holding та Drott, шукати інвесторів. Інвесторів знайшли – залишилося тільки провести транзакцію. 

Залучення фінансування в країнах ЄС для будь-яких проєктів українського бізнесу зараз виглядає майже неможливим – за умов повномасштабної війни в Україні європейські банки не готові приймати так званий ризик країни. Проте банк RIB у межах програми «Південний West Bridge» зміг правильно оцінити ризики проєкту, цінність активу та синергії в бізнес-моделі клієнта й профінансувати угоду «Біосфери».

У транзакції задіяно багато країн і юрисдикцій, у кожній країні – свої правові нюанси. Також потрібно було правильно оцінити виробництво в Румунії, проаналізувати діяльність і плани корпорації в Україні у воєнний час. Але кейс успішно реалізовано у IV кварталі 2022 року.

Ukrferry: розширення, попри російську блокаду Чорного моря

Ukrferry представляє групу компаній, що здійснюють транспортно-експедиторську, судноплавну діяльність на території України, Грузії та Туреччини. До 24 лютого компанія забезпечувала поромні вантажопасажирські перевезення в Чорному морі, а після вторгнення брала участь в організації перевезення гуманітарних вантажів під егідою ООН у межах проєкту The World Food Programme. 

Виручають свої. Великий український бізнес виходить на ринки ЄС, але довіру європейських банків не так просто завоювати. Як компанії долають ці виклики разом із банком «Південний» /Фото 2

У 2021 році компанія, афілійована з Ukrferry, вирішила придбати ще один пором і розширити діяльність у басейні Чорного моря. Строк оплати спливав навесні 2022 року. Знайти за такий короткий термін фінансування в європейських банках, які не розуміють, як функціонує бізнес-група в Україні, і не можуть оцінити довготривалий вплив блокування Чорного моря російськими воєнними кораблями, було дуже складно. В українських банків були звʼязані руки через обмеження НБУ. 

Але кредит надав RIB – визначну роль зіграло те, що Ukrferry та компанії групи, яку вона представляє, є постійними клієнтами банку «Південний» та RIB. «Отримати фінансування в банках Європи під розвиток морських перевезень у Чорноморському басейні, особливо після початку повномасштабного вторгнення з боку Росії, майже неможливо. Цей регіон став для європейців зоною підвищеного ризику. Повірити у спроможність українського бізнесу вистояти в ці важкі часи може тільки банк, який багато років знає свого клієнта, який разом із клієнтом будував бізнес і розвивався», – каже президент компанії Ukrferry Олександр Курлянд.

Детальніше ознайомитися з програмою «Південний West Bridge» можна за посиланням.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.