Lean Institute Ukraine – українське представництво всесвітньої мережі Lean Global Network, яка першою представила світу операційну методологію Lean. Цей підхід допомагає компаніям оптимізувати бізнес-процеси, скоротити витрати та працювати більш ефективно.
Як зазначає президент Lean Institute Ukraine Сергій Комберянов, місія організації – покращувати український бізнес, роблячи його успішнішим, конкурентнішим та антикрихкішим. Інститут працює з 2016 року, серед його клієнтів – МХП, «Нова пошта», Uklon, Fedoriv, «Біофарма», «Київстар», Astarta, Kernel, Centravis.
В інтерв’ю Forbes BrandVoice Сергій Комберянов розповів, яким компаніям підходить Lean-методологія та яких змін у бізнес-показниках можна досягти вже за три місяці. Також своїми результатами від впровадження Lean поділилися представники Uklon, «Нова пошта» та Centravis.
Що таке Lean-методологія? Як саме вона трансформує бізнеси?
Lean-методологію винайшла компанія Toyota у 1950-х роках. Згодом інші бізнеси зацікавилися, як Toyota змогла стати світовим лідером із маржинальності, обсягів виробництва та якості продукції серед монобрендів. Відтак світ відкрив для себе концепцію безперервного покращення.
Суть Lean-мислення – вміти побачити у бізнес-процесах втрати та прибрати їх раз і назавжди. Втрати можуть бути різними: від перевиробництва та неоптимальної логістики до зайвих дій та невикористаного потенціалу співробітників. Усунувши їх, можна суттєво покращити операційну ефективність та досягати великих результатів.
При цьому Lean робить акцент на людях. У процесі навчання змінюються не лише їхні навички, а й світогляд. Команда починає фокусуватися на цінності для клієнтів та стає на шлях безперервного удосконалення. Секрет у тому, що фахівці бачать перший ефект за короткий строк: від кількох днів до трьох місяців. Це надихає на подальші кроки. Lean допомагає організаціям стати як інноваційними, так і конкурентоспроможними, що, своєю чергою, дозволяє їм стати стабільними.
Яких результатів досягали ваші клієнти? Наведіть, будь ласка, кілька прикладів.
Якщо говорити саме про швидкі результати, маємо гарний кейс у компанії Jabil Uzhgorod, що займається збиранням електроніки. Вони змогли за три дні скоротити кількість працівників на лінії з 21 до 17, зберігши обсяг виробництва. Це вдалося завдяки зростанню продуктивності кожної людини. Водночас цих чотирьох співробітників з лінії не звільнили, а перевели на інші процеси, оскільки Lean не є прихильником скорочення персоналу.
Також Jabil вдалося зменшити час навчання оператора з 14 змін до чотирьох годин. Наразі швидке навчання – актуальний запит на ринку України. Досвідчених кадрів не вистачає, тому бізнесам важливо не гаяти час на адаптацію нових працівників і якнайшвидше залучати їх до роботи.
Ще один показовий кейс – результати «Нової пошти», з якою ми співпрацюємо пʼять років. Наприклад, після триденного інтенсиву компанія оптимізувала площу окремого відділення на 25%, підвищила продуктивність роботи на 28% та зменшила час на оброблення замовлення на 43%.
Для яких компаній підходить Lean-методологія? Чи є обмеження?
Lean може покращити будь-які організації будь-якого розміру. У нас були проєкти в мережі ресторанів «This is Пивбар», маркетинговій агенції Андрія Федоріва, на телебаченні, на виробництві, в сервісних компаніях.
У багатьох ІТ-компаніях впроваджують Agile-підходи, як-от Scrum або Kanban. Це відгалуження Lean, адаптовані під конкретні потреби. Проте вивчення базових принципів допомагає зробити операційні процеси ефективнішими.
Застосування Lean не обмежується бізнесом. Наші студенти служать у ЗСУ й використовують методологію для навчання бійців користуванню західною зброєю чи організації свого побуту у війську. Також наші випускники очолюють великі волонтерські організації та заводи з виробництва зброї – відтак Lean-мислення сприяє перемозі.
Наскільки Lean популярна в світі та в Україні? Як змінюється попит?
Сьогодні Lean – найпоширеніша операційна методологія у світі. Її амбасадорами є і наші клієнти – Starbucks, General Electric, IKEA, Zara. У США цю методологію впроваджують до 67% бізнесів. Міжнародний досвід дедалі більше переймають в Україні.
Ми у Lean Institute Ukraine помітили різке зростання попиту з літа–осені 2022 року: українські компанії почали виходити на ринок ЄС і прагнули стати конкурентнішими й продуктивнішими в умовах постійної нестачі кадрів. Водночас іноземні донори охоче виділяють гранти на впровадження Lean в українських бізнесах – це також сприяє популяризації методології. Відтак кількість клієнтів, які цікавляться послугами з консалтингу чи навчання, постійно збільшується.
Як ви надаєте послуги з консалтингу та скільки це коштує?
Спочатку ми пропонуємо пілотний проєкт, щоб наочно продемонструвати ефективність Lean. Коли команда бачить перші результати та захоплюється, починаємо занурюватися глибше. Впровадження Lean – це не разова акція. Ми трансформуємо корпоративну культуру та спосіб мислення працівників: від топменеджерів до рядових робітників.
Консалтинг завжди починається з діагностики. Потім ми знайомимо команду з Lean, щоб всі розуміли, що відбуватиметься далі. Після цього – працюємо залежно від запиту бізнесу. Протягом цього часу відвідуємо компанію кілька разів на місяць.
На старті орієнтуємо клієнтів на шість місяців роботи, вартість консалтингу за цей період стартує з 500 000 грн. А позаяк економічний ефект від Lean в середньому у 20 разів більший за витрати, то часто співпраця продовжується роки. У бізнесі завжди можна віднайти нові процеси і покращити їх.
А як влаштований напрямок із навчання персоналу компаній? Яка вартість?
Навчання беруть усі, хто впроваджує Lean. Проте малий та середній бізнес часто оптимізують втрати, купуючи лише навчання без консалтингу. Наші курси – дуже практичні, тому для невеликих компаній цього достатньо, щоб самостійно застосовувати Lean-підходи й отримувати результати. До того ж ми сертифікуємо всіх випускників: відтак у компаніях з’являються внутрішні професійні спеціалісти з впровадження Lean-методології.
У навчанні є категорії «поясів», як у східних бойових мистецтвах. «Жовтий пояс» можна отримати за місяць, вартість – від 20 000 грн. «Зелений» – за півтора місяця й 30 000 грн, а «чорний пояс» – за два місяці й 50 000 грн.
Що на старті найскладніше для бізнесу, який починає впроваджувати Lean?
Подолати спротив людей до всього нового. Команди часто хочуть працювати так, як звикли. Чи не єдиний спосіб їх мотивувати – це лідерство. Важливо, щоб Lean-трансформацією керували власники або топменеджери бізнесу. Вони мають тримати процес під контролем і вимагати тотального впровадження нових підходів. Якщо ж просто оплатити навчання чи консалтинг і не долучатися до проєктів особисто, дивовижних результатів не буде.
Чи можна впровадити тільки частину практик? Чи буде це дієво?
Коли Lean-методологія тільки стала популярною, багато бізнесів приїжджали на екскурсію на заводи Toyota. Компанія відкрито демонструвала свої виробничі процеси, дозволяла робити фотографії. Проте інші бізнеси не могли повторити її успіх. Виявилося, що вони копіювали лише зовнішні елементи, але поза їхніми обʼєктивами залишалося найважливіше – системність, поведінка лідерів, а також невиробничі процеси, як-от розробка технологій чи продажі.
Щоб Lean призвів до видимих покращень, потрібно впроваджувати методологію тотально та системно – в усіх командах та процесах компанії. Не обовʼязково робити це одночасно. Можна охоплювати бізнес поступово: від «найвужчої шийки пляшки» до останньої проблемної зони. Головне – не зупинятися на цьому шляху.
На що ви зазвичай звертаєте увагу клієнтів, аби вони змогли вийти на новий рівень завдяки Lean?
Насамперед – на розвиток людей. Працівники мають бути не «руками», а «головами». Якщо вся команда вболіває за постійне вдосконалення бізнесу, компанія отримує шалений ефект.
Також ми виступаємо категорично проти скорочення людей.
Lean допомагає підвищити продуктивність праці та вивільнити частину працівників із процесів – але якщо їх звільнити, інші співробітники втратять лояльність до методології. Натомість ми перенавчаємо цих працівників і шукаємо їм місце в нових структурах бізнесу. Робимо так, щоб компанія зростала та створювала нові робочі місця.
Кейси компаній, що впроваджують Lean-методологію
«Нова пошта»
Ми звернулися до Lean Institute Ukraine у 2019 році із запитом на великий проєкт Lean-трансформації. Але почали роботу з меншого проєкту на одному з наших київських відділень. Отримавши перші потужні результати, вся команда відчула натхнення та зарядилася на подальші зміни. Згодом ми досягли покращення в різних напрямах: від скорочення часу обробки та видачі посилок до загального скорочення терміну доставки. Наша Lean-трансформація триває і досі.
Ми так полюбили Lean, що тепер впроваджуємо цю концепцію абсолютно в усі процеси та на всіх рівнях компанії. І точно знаємо, що будь-який процес та ділянка роботи можуть бути покращені на основі підходу lean. Зараз цей процес покращення не зупиняється ні на мить. Ми сформували власну Lean-команду з понад 30 співробітників, які отримали сертифікацію Lean Institute. Також щомісяця проводимо Lean-ярмарки, де кожен працівник компанії може запропонувати власну ідею з оптимізації процесів та отримати за це винагороду. Крім того, ми створили навчальну програму Lean на базі Корпоративного університету «Нової пошти».
Uklon
Наша співпраця з Lean Institute Ukraine почалася під час навчання для топменеджерів компанії. Ми зацікавились методикою каскадування стратегій за Lean – Hoshin Kanri й у 2023 році розпочали впровадження цієї методики. Оскільки команди працювали спільно, ми помітили перші результати того ж року.
Звісно, будь-яка трансформація – це про складнощі, тому знадобився певний час на адаптацію. Крім цього, оскільки в нас дуже багато даних, важливо було виокремити найважливіші, ключові дані, на основі яких ми прийматимемо рішення. Це зайняло доволі багато часу та зусиль, але налагоджена стратегія була варта того.
Centravis
Ми почали співпрацю з Lean Institute Ukraine у 2019 році, та триває вона дотепер. Наш перший запит стосувався впровадження системи обслуговування виробничого обладнання TPM. Але наша співпраця стрімко вийшла за межі одного проєкту. Ми почали впроваджувати культурні та організаційні зміни, трансформуючи компанію зсередини.
Наразі ми системно працюємо за різними напрямками, включно з розробкою стратегії. Під час роботи відбулося дуже багато змін, що позначилися на всьому виробництві. Економічний ефект від провадження Lean був очевидним, і з 2020 року ми навіть перестали його рахувати. Не було жодного сумніву, що він у рази перевищує вкладення. До того ж Lean-філософія вже стала стилем життя для працівників і виробництва. Як результат, зараз ми є одним із найбільших в Європі спеціалізованих підприємств і, попри всі теперішні складні умови, досягаємо значних результатів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.