Більш як половина українського бізнесу – 55% – відчуває брак кадрів, свідчать результати опитування Європейської Бізнес Асоціації за 2023 рік. Конкуренція за працівників зростає: у березні 2022-го на одну вакансію припадало 24 кандидати, за рік ця цифра скоротилася до п'яти кандидатів, а у вересні 2023-го впала до двох людей, свідчать дослідження Robota.ua. 65% опитаних компаній у 2024 році, щоб утримати працівників, навіть закладають підвищення заробітної плати на 5–20%.
«Майже кожен керівник, якого ви запитаєте про проблеми сьогодення, на перше місце поставить питання кадрів. Я постійно шукаю людей у команду», – каже Андрій Садовий, голова Львівської міської громади. Він – один з гостей заходу, на якому разом із представниками влади, бізнесу й молоді побував і Forbes BrandVoice. Подія була присвячена питанням працевлаштування молоді, а також ролі та відповідальності приватних компаній у цьому процесі.
Захід організувала компанія Nestlé, яка протягом 10 років впроваджує в Україні та світі програму Nestlé Needs YOUth. Це міжнародна соціальна ініціатива, орієнтована на подолання безробіття серед молоді. В її межах компанія поставила амбітну мету – до 2030-го допомогти 10 млн молодих людей у всьому світі отримати роботу чи необхідні для її отримання навички. Які результати програми в Україні, як до неї потрапити та скільки людей планують взяти на стажування в найближчі півтора року?
Перша робота
56% молодих українців у 2022 році визначили кар’єру одним зі своїх життєвих пріоритетів, свідчить дослідження аналітичного центру Cedos і дослідницької агенції Info Sapiens. Утім, чи легко стартувати у професії без досвіду роботи?
Тетяна Розлач, 22, юристка за спеціальністю, розповідає: «Керівники не проти наймати студентів, але хочуть, аби вони вже мали досвід роботи. У свою першу компанію я потрапила через знайомих – мені допомогли тим, що попросили розглянути мою кандидатуру. Далі вже справа була за мною». Нині Тетяна працює на своїй другій роботі, вона – контракт-менеджмент-спеціаліст у Nestlé. Стажування в компанії тривало шість місяців і закінчилося кілька тижнів тому.
У межах програми Nestlé Needs YOUth компанія дає змогу пройти практику й отримати першу роботу в Nestlé.
За 10 років існування ініціативи стажування в компанії пройшло майже 1900 українських студентів різних навчальних закладів і спеціальностей. За цей самий час Nestlé провела понад 500 лекцій, тренінгів, зустрічей, днів відкритих дверей та інших заходів для молоді, а також взяла на роботу понад 4800 осіб віком до 30 років.
Проєкт стартував у 2013 році у Греції. Український Львів був одним із перших міст, який приєднався до програми: перший стажер потрапив на Львівську кондитерську фабрику Nestlé, яка виготовляє продукцію «Світоч». Тож символічно, що 24 жовтня підсумки десятиріччя Nestlé Needs YOUth підбили саме у Львові.
«У квітні [2023 року] я попросив керівництво відвідати нас в Україні, – розповідає Алессандро Дзанеллі, генеральний директор Nestlé в Україні та Південно-Східній Європі. – Першим прибув Марко Сеттембрі, виконавчий віцепрезидент та СЕО Nestlé в Європі. Разом ми відвідали діючу українську фабрику і ту, яку плануємо відкрити, а також побували в центрі Nestlé Business Services. Марко сказав, що Львів – найкраще місце, щоб підбити підсумки 10-річної роботи Nestlé Needs YOUth і задати вектори подальшого розвитку. Бо саме Україна демонструє сьогодні справжню стійкість, показує: якщо ви керуєтеся цінностями та боретеся за них, ви врешті виграєте. Це також відповідає нашій місії в компанії».
Як стати стажером Nestlé Needs YOUth
Оголошення про набір на стажування молоді спеціалісти можуть знайти у вишах – партнерах програми або на сайтах із пошуку роботи.
В Україні Nestlé реалізує програму у співпраці з ВНЗ. Делегації університетів, що є партнерами програми, також взяли участь у воркшопах та панельних дискусіях на заході у Львові. Це студенти та викладачі Львівського національного університету, Національного університету «Львівська політехніка», Волинського національного університету, Київського національного економічного університету та інших ВНЗ.
Утім, є ще один шлях отримати інформацію про програму – дізнатися від знайомих студентів, ділиться з нами Анна Настаченко, 23. Вона рекрутерка київського офісу Nestlé і ще одна випускниця програми стажування. «Я потрапила в компанію через програму дуальної освіти у своєму університеті. Був 2020 рік, світова пандемія, тож співбесіду я проходила онлайн. Ми з Nestlé уклали контракт на рік, але моє стажування закінчилося раніше. Вже за пів року мені запропонували роботу в компанії», – згадує дівчина.
Крім того, що стажування оплачується, його можна пройти швидше, якщо показати вмотивованість та гарні результати. Що, власне, і сталося з Анною. Наразі через великий конкурс – у середньому три людини на місце – до співбесід ще додалося невелике тестове завдання.
«Дуже добре памʼятаю співбесіду в Nestlé, – розповідає Ольга Городнюк, 23. – Я страшенно хвилювалася, але мене не запитували про теорію, не перевіряли знання. Ми говорили про навчання в університеті, проєкти, до яких я долучалася, про те, ким би я працювала, якби не потрібно було думати про зарплату, які «суперсили» я маю. Це більше нагадувало діалог, аніж співбесіду».
Зараз Ольга працює рекрутеркою в Nestlé Business Services. Перше практичне завдання дівчина отримала за місяць після початку стажування. «Ще коли була стажеркою, я сама проводила інтервʼю з такими ж новачками, як я. Вони часто запитували, чи важко буде. І, спираючись на власний досвід, я могла точно сказати, що це не так страшно, як здається на перший погляд», – посміхається Ольга.
На запитання про те, які ризики має програма Nestlé Needs YOUth, Алессандро Дзанеллі відповідає: «Ми інвестуємо в молодь, яка потім може піти працювати на конкурентів. Але ми не розглядаємо це як ризик, це для нас можливість. Ми запитуємо себе: «А що буде, якщо ми не будемо інвестувати в це?» У 2024–2025 роках Nestlé в Україні зобовʼязалася працевлаштувати 320 осіб віком до 30 років і залучити до програми стажування 310 молодих людей.
Про компанію Nestlé
ТОВ «Нестле Україна» є афілійованою компанією в Україні корпорації Nestlé S.A., заснованої у 1867 році в Швейцарії, яка є одним із найбільших виробників продуктів харчування і напоїв у світі. Продукція Nestlé – це кава та напої, кондитерські вироби, кулінарія, дитяче та спеціальне медичне харчування, морозиво та заморожені продукти, готові сніданки, мінеральна вода тощо (близько 2000 відомих у світі торговельних марок), корми для домашніх тварин. Найбільш відомими міжнародними брендами є Nescafe, Maggi, Nesquik, Gerber, KitKat, Purina.
Nestlé працює в Україні майже 30 років – з 1994 року. 1998 року Nestlé S.A. придбала контрольний пакет акцій ЗАТ «Львівська кондитерська фабрика «Світоч», а з 2018-го володіє 100% акцій підприємства. У травні 2003 року в Києві засновано ТОВ «Нестле Україна». Наприкінці 2003-го Nestlé S.A. придбала 100% акцій підприємства «Волиньхолдинг», розташованого у Волинській області (ТМ «Торчин»). В 2010 році Nestlé S.A. придбала ТОВ «Техноком», виробника продуктів швидкого приготування під ТМ «Мівіна» (м. Харків). 2012 року у Львові було створено Nestlé Business Services (NBS Lviv), що є одним із семи сервісних центрів Nestlé у світі та надає послуги з підтримки підрозділів компанії Nestlé у більш ніж 40 країнах світу.
За 2022 рік компанія Nestlé інвестувала у розвиток трьох своїх фабрик в Україні майже 30 млн швейцарських франків, а у грудні 2022-го оголосила про відкриття нового виробничого майданчика в Україні. 40 млн швейцарських франків буде інвестовано у виробництво в Смолигові Волинської області. Цей крок спрямований на розширення виробництва вермішелі в Україні. Разом із фабрикою у Торчині виробнича мережа на Волині стане європейським регіональним хабом компанії для категорії кулінарних продуктів. У хабі буде працевлаштовано 1500 людей на виробництві, яке забезпечуватиме постачання продукції на ринок України та на інші європейські ринки. Запуск виробництва на новому майданчику заплановано на третій квартал 2024 року, наразі триває будівництво. Nestlé є першою мультинаціональною компанією, що оголосила про нові інвестиції та здійснює практичні кроки вже зараз, щоб забезпечити майбутній розвиток України.
З початку повномасштабної війни в Україні Nestlé передала допомоги на суму понад 20 млн швейцарських франків, або 800 млн грн у вигляді продуктів харчування і грошових внесків місцевим гуманітарним організаціям в Україні, а також допомоги українцям, що через війну перебувають у сусідніх країнах.
Компанія підтримує розташовані у Львові реабілітаційні центри UNBROKEN та Superhumans, що забезпечують реабілітацію військових та цивільних українців, які постраждали внаслідок війни. Компанія вже передала понад 10 млн грн для потреб обох центрів і надалі продовжуватиме підтримку. Крім цього, компанія допомагатиме українцям продуктами харчування та підтримуватиме інші напрями допомоги, розпочатої в 2022 році.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.