Фото: Артем Галкін
Категория
Партнерский материал
Дата

«Мені все ще цікаво займатися бізнесом, тому що я допитливий». Олександр Кардаков про 30 років на IT-ринку України

Фото: Артем Галкін

Олександр Кардаков – IT-бізнесмен, що створив не одну знакову компанію на ринку, серед яких «Датагруп», «Октава Капітал», «Інком», «Мегатрейд». Деякі його проєкти існують понад два десятиліття, пережили не одну кризу і продовжують розвиватися. Він жартує, що не готувався до інтерв’ю спеціально, тому що встиг підготуватися за 30 років у бізнесі. Ми поговорили з підприємцем про його знакові проєкти, команду, яка працює з ним десятки років, кібербезпеку та розвиток українського IT-ринку.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Знакові проєкти

Інноваційні бізнеси нині стрімко змінюються. Щось злітає, а щось вчасно треба закопати і не тягнути із собою. Якщо порівняти, що робив Ілон Маск три роки тому і що він робитиме за три роки, то побачимо велику трансформацію всіх процесів.

Я маю бізнес, з яким пройшов усі стадії – від створення до мого виходу з компанії. Це компанія «Датагруп», якою пишаюся. Я створив і розвинув компанію сучасного оператора зв’язку, що охопила 50% корпоративного ринку, хоча спочатку всі крутили пальцем біля скроні, почувши про це. Потім я вчасно вийшов з бізнесу: за гарних показників і, найголовніше, обидві сторони угоди залишилися задоволені. Я – тим, що вийшов з компанії, інша сторона – що придбала хороший бізнес. Я пройшов з цією компанією цикл довжиною в 20 років, як з дитиною: ось він народився, виріс – і я його відпустив.

«Мені все ще цікаво займатися бізнесом, тому що я допитливий». Олександр Кардаков про 30 років на IT-ринку України /Фото 1

Олександр Кардаков. Фото: Артем Галкін

Інтереси в бізнесі, після 30 років на ринку

Є дві причини, з яких мені все ще цікаво займатися бізнесом: по-перше, я допитливий і люблю пробувати нове. Звичайно, нині я більш досвідчений, а тому перш ніж затіяти новий бізнес, перевіряю, чи вистачить у мене грошей, часу й бажання.

По-друге, я відповідаю перед командою, з якою ми довго працюємо разом і з якою виходили з криз, розвивали й будували нові бізнеси. Щопонеділка в моєму кабінеті збирається команда «Октава Капітал», і до цієї зустрічі потрібно видати свіжі думки. Для мене це додатковий стимул не лінуватися.

Проєкти у сфері кібербезпеки

Octava Defence працює як аутсорс-компанія у сфері кібербезпеки. Ми розвиваємо цю тему, хоча й розуміємо, що поки не заробимо в ній стільки грошей, скільки хочемо. Це наші довгострокові інвестиції в майбутнє, тому що з малого бізнесу виникає середній, із середнього – великий.

У сфері кібербезпеки нині є дві крайності. Перша: якщо в нас нічого не відбувається, значить, усе добре. Друга: ми витратили мільйони доларів, і в нас має бути все добре.

Але в кібербезпеці так не працює. Можна купити найдорожчий автомобіль, укласти договори на обслуговування кожної його деталі, втім у якийсь момент, почувши підозрілий звук, потрібно звернутися до грамотного механіка, який скаже, що слід зробити. Важливо, щоб у компанії був такий професіонал або щоб ви знали, куди звернутися.

Розвиток українського IT-ринку

Сьогодні на ІТ-ринку України продовжують успішно працювати аутсорс-компанії з розроблення програмного забезпечення. При цьому в нас розробляється вкрай мало кінцевих продуктів, а це основний заробіток ринку – у разі вдалого маркетингового позиціонування вони приносять надприбуток. Білл Гейтс з «Майкрософт» – приклад цього. Разові угоди зі стартапами часто навіть не можна назвати продажами, оскільки там відбувається не одержання грошей акціонером, а вливання в подальше розроблення. До того ж це поодинокі випадки, які можна порівняти із ситуацією, коли ти копаєш город і знайшов смарагд.

Інвестиційне спрямування «Октава Капітал»

Ми не класичний фінансовий інвестор. «Октава Капітал» – це центр компетенцій, де ми знаємо, як розвивати бізнес, ділимося знаннями та досвідом з нашими бізнесами. Наше головне завдання – допомогти створити структуру бізнесу. У нас є своя методологія, ми переймаємо найкращі практики з наших успішних бізнесів і впроваджуємо в нових, а тому готові йти у високоризикові та високорентабельні проєкти.

Фаундер, який подається до нас з проєктом, має вірити у свою ідею, а ми маємо розуміти, чи можна з цієї ідеї зробити бізнес. Якщо бачимо, що людина не робить ставки на цю справу, припиняємо розмову за пʼять хвилин.

Зміна бізнес-середовища в Україні

Я беру участь у багатьох громадських проєктах і кількох бізнес-асоціаціях і часто підтримую проєкти, не сподіваючись на результат. У такому разі мета полягає не в отриманні прибутку, а в зміні бізнес-середовища.

Наприклад, кілька років тому спільно з іншими бізнесменами за підтримки Українського інституту майбутнього та відомих бізнес-об’єднань ми зібралися і створили проєкт Доктрини економічної безпеки України. Він був у відкритому доступі. Нині багато блоків з цього документа вже використовує дехто у своїх проєктах і стратегіях. Для мене це показник відмінного результату, так ми працюємо на поліпшення спільноти.

«Мені все ще цікаво займатися бізнесом, тому що я допитливий». Олександр Кардаков про 30 років на IT-ринку України /Фото 2

Фото: Артем Галкін

Команда з десятирічним стажем

Ми цілеспрямовано відстежуємо, щоб кожен топменеджер у команді міг змінити кілька напрямів професійної діяльності. Ідеально – кожні п’ять років. Усе це робиться задля того, аби людина не вигоріла за 10 років на одній позиції й у компаній під її керівництвом з’являлися нові продукти, сервіси, просування. Це підтримує внутрішній інтерес. Саме тому керівники багатьох компаній працюють з нами по десять і більше років.

Кожна людина протягом життя має різну мотивацію. В якийсь момент їй потрібна слава, в інший – гроші або розвиток. Тобто людина має прийти і сказати, який саме в неї зараз стимул, і ми разом домовляємося на наступний період.

Work-life balance

Я люблю подорожі, раніше 4–5 місяців проводив у поїздках, і це був не відпочинок на пляжі, а спілкування з новими людьми, враження. Для мене цікавим є все нове, що дає можливість знайти ідеї. Захоплення – це гори, пустелі, дайвінг, байки, поїздки з елементами екстриму. Я двічі в житті сів на мотоцикл: від східного узбережжя Австралії до центру і від західного – через пустелі. Це допомагає провітритись: я їду в пустелю, щоб остудити мізки.

Ще я займаюся виробництвом алкогольних напоїв і навіть побудував мікрозавод. Якось у мене запитали, чи буду я діставати ліцензію, я сказав «ні». Я роблю це не для продажу, а для себе, друзів і гостей, і кожен, хто отримає мою продукцію в подарунок, знатиме, що це подаровано особисто мною.

Ще одне моє захоплення – ландшафтний дизайн. Я добре вивчив основи, подивився багато чудових місць. Наприклад, власний парк, як і терасу в офісі, я створював сам.

«Мені все ще цікаво займатися бізнесом, тому що я допитливий». Олександр Кардаков про 30 років на IT-ринку України /Фото 3

Фото: Артем Галкін

Три головних уроки за 30 років у бізнесі:

  • Я в житті не найрозумніший. Колись я вважав навпаки.
  • Нічого ніколи не відкладати. Більшість втрат у бізнесі в мене було через те, що я щось вже вирішив і полінувався відразу це реалізувати: розійтися з людиною, закрити бізнес, запустити новий.
  • Розбирати інциденти в бізнесі потрібно на найпростіших прикладах. Якщо ми не можемо розібратися в дрібницях, тоді із серйозною ситуацією ми не впораємось ніколи.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Исправить
Предыдущий слайд
Следующий слайд
Новый выпуск Forbes Ukraine

Заказывайте с бесплатной курьерской доставкой по Украине