Олександр Кардаков – IT-бізнесмен, що створив не одну знакову компанію на ринку, серед яких «Датагруп», «Октава Капітал», «Інком», «Мегатрейд». Деякі його проєкти існують понад два десятиліття, пережили не одну кризу і продовжують розвиватися. Він жартує, що не готувався до інтерв’ю спеціально, тому що встиг підготуватися за 30 років у бізнесі. Ми поговорили з підприємцем про його знакові проєкти, команду, яка працює з ним десятки років, кібербезпеку та розвиток українського IT-ринку.
Знакові проєкти
Інноваційні бізнеси нині стрімко змінюються. Щось злітає, а щось вчасно треба закопати і не тягнути із собою. Якщо порівняти, що робив Ілон Маск три роки тому і що він робитиме за три роки, то побачимо велику трансформацію всіх процесів.
Я маю бізнес, з яким пройшов усі стадії – від створення до мого виходу з компанії. Це компанія «Датагруп», якою пишаюся. Я створив і розвинув компанію сучасного оператора зв’язку, що охопила 50% корпоративного ринку, хоча спочатку всі крутили пальцем біля скроні, почувши про це. Потім я вчасно вийшов з бізнесу: за гарних показників і, найголовніше, обидві сторони угоди залишилися задоволені. Я – тим, що вийшов з компанії, інша сторона – що придбала хороший бізнес. Я пройшов з цією компанією цикл довжиною в 20 років, як з дитиною: ось він народився, виріс – і я його відпустив.
Інтереси в бізнесі, після 30 років на ринку
Є дві причини, з яких мені все ще цікаво займатися бізнесом: по-перше, я допитливий і люблю пробувати нове. Звичайно, нині я більш досвідчений, а тому перш ніж затіяти новий бізнес, перевіряю, чи вистачить у мене грошей, часу й бажання.
По-друге, я відповідаю перед командою, з якою ми довго працюємо разом і з якою виходили з криз, розвивали й будували нові бізнеси. Щопонеділка в моєму кабінеті збирається команда «Октава Капітал», і до цієї зустрічі потрібно видати свіжі думки. Для мене це додатковий стимул не лінуватися.
Проєкти у сфері кібербезпеки
Octava Defence працює як аутсорс-компанія у сфері кібербезпеки. Ми розвиваємо цю тему, хоча й розуміємо, що поки не заробимо в ній стільки грошей, скільки хочемо. Це наші довгострокові інвестиції в майбутнє, тому що з малого бізнесу виникає середній, із середнього – великий.
У сфері кібербезпеки нині є дві крайності. Перша: якщо в нас нічого не відбувається, значить, усе добре. Друга: ми витратили мільйони доларів, і в нас має бути все добре.
Але в кібербезпеці так не працює. Можна купити найдорожчий автомобіль, укласти договори на обслуговування кожної його деталі, втім у якийсь момент, почувши підозрілий звук, потрібно звернутися до грамотного механіка, який скаже, що слід зробити. Важливо, щоб у компанії був такий професіонал або щоб ви знали, куди звернутися.
Розвиток українського IT-ринку
Сьогодні на ІТ-ринку України продовжують успішно працювати аутсорс-компанії з розроблення програмного забезпечення. При цьому в нас розробляється вкрай мало кінцевих продуктів, а це основний заробіток ринку – у разі вдалого маркетингового позиціонування вони приносять надприбуток. Білл Гейтс з «Майкрософт» – приклад цього. Разові угоди зі стартапами часто навіть не можна назвати продажами, оскільки там відбувається не одержання грошей акціонером, а вливання в подальше розроблення. До того ж це поодинокі випадки, які можна порівняти із ситуацією, коли ти копаєш город і знайшов смарагд.
Інвестиційне спрямування «Октава Капітал»
Ми не класичний фінансовий інвестор. «Октава Капітал» – це центр компетенцій, де ми знаємо, як розвивати бізнес, ділимося знаннями та досвідом з нашими бізнесами. Наше головне завдання – допомогти створити структуру бізнесу. У нас є своя методологія, ми переймаємо найкращі практики з наших успішних бізнесів і впроваджуємо в нових, а тому готові йти у високоризикові та високорентабельні проєкти.
Фаундер, який подається до нас з проєктом, має вірити у свою ідею, а ми маємо розуміти, чи можна з цієї ідеї зробити бізнес. Якщо бачимо, що людина не робить ставки на цю справу, припиняємо розмову за пʼять хвилин.
Зміна бізнес-середовища в Україні
Я беру участь у багатьох громадських проєктах і кількох бізнес-асоціаціях і часто підтримую проєкти, не сподіваючись на результат. У такому разі мета полягає не в отриманні прибутку, а в зміні бізнес-середовища.
Наприклад, кілька років тому спільно з іншими бізнесменами за підтримки Українського інституту майбутнього та відомих бізнес-об’єднань ми зібралися і створили проєкт Доктрини економічної безпеки України. Він був у відкритому доступі. Нині багато блоків з цього документа вже використовує дехто у своїх проєктах і стратегіях. Для мене це показник відмінного результату, так ми працюємо на поліпшення спільноти.
Команда з десятирічним стажем
Ми цілеспрямовано відстежуємо, щоб кожен топменеджер у команді міг змінити кілька напрямів професійної діяльності. Ідеально – кожні п’ять років. Усе це робиться задля того, аби людина не вигоріла за 10 років на одній позиції й у компаній під її керівництвом з’являлися нові продукти, сервіси, просування. Це підтримує внутрішній інтерес. Саме тому керівники багатьох компаній працюють з нами по десять і більше років.
Кожна людина протягом життя має різну мотивацію. В якийсь момент їй потрібна слава, в інший – гроші або розвиток. Тобто людина має прийти і сказати, який саме в неї зараз стимул, і ми разом домовляємося на наступний період.
Work-life balance
Я люблю подорожі, раніше 4–5 місяців проводив у поїздках, і це був не відпочинок на пляжі, а спілкування з новими людьми, враження. Для мене цікавим є все нове, що дає можливість знайти ідеї. Захоплення – це гори, пустелі, дайвінг, байки, поїздки з елементами екстриму. Я двічі в житті сів на мотоцикл: від східного узбережжя Австралії до центру і від західного – через пустелі. Це допомагає провітритись: я їду в пустелю, щоб остудити мізки.
Ще я займаюся виробництвом алкогольних напоїв і навіть побудував мікрозавод. Якось у мене запитали, чи буду я діставати ліцензію, я сказав «ні». Я роблю це не для продажу, а для себе, друзів і гостей, і кожен, хто отримає мою продукцію в подарунок, знатиме, що це подаровано особисто мною.
Ще одне моє захоплення – ландшафтний дизайн. Я добре вивчив основи, подивився багато чудових місць. Наприклад, власний парк, як і терасу в офісі, я створював сам.
Три головних уроки за 30 років у бізнесі:
- Я в житті не найрозумніший. Колись я вважав навпаки.
- Нічого ніколи не відкладати. Більшість втрат у бізнесі в мене було через те, що я щось вже вирішив і полінувався відразу це реалізувати: розійтися з людиною, закрити бізнес, запустити новий.
- Розбирати інциденти в бізнесі потрібно на найпростіших прикладах. Якщо ми не можемо розібратися в дрібницях, тоді із серйозною ситуацією ми не впораємось ніколи.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.