Сьогодні технічні можливості безпілотників, розроблених у 2018–2019 роках і навіть на початку 2022-го, застарілі, кажуть українські військові. Таким БпЛА не під силу оминати ворожі системи радіоелектронної боротьби, тож ворог може нищити їх. Щоб підвищити боєздатність та ефективність українських дронів, компанія UA Dynamics розробила і виробляє поліпшену версію БпЛА Punisher – легкого ударно-розвідувального безпілотного комплексу
А щоб військові максимально оперативно мали їх у своєму розпорядженні, компанія Cosmolot ініціювала масштабний проєкт Cosmolot Airlines. Ініціатива стартувала у 2022-му, спершу було знайомство представників проєкту Cosmolot Airlines з розробниками, закупівля та передача бійцям кількох БпЛА, а цьогоріч – передача військовим 50 дронів Punisher нової розробки. Яку ефективність вони показують на фронті?
Як Cosmolot Airlines розвиває український military-Tech
З серпня 2022 року до середини грудня 2023-го за підтримки проєкту Cosmolot Airlines вироблено і передано на фронт чотирма траншами 50 ударних БпЛА Punisher. На півсотні безпілотників нового покоління, стійких до РЕБ, які можуть нищити ворога у глибокому тилу, компанія витратила 100 млн грн з власних доходів.
Ідея проєкту Cosmolot Аirlines виникла рік тому – зі знайомства, партнерства та системної фінансової підтримки української компанії UA Dynamics, яка розробляє Punisher. «А далі ми зрозуміли: кому, як не бізнесу, підтримувати фронт? Знаючи, що розробники впроваджують нову, модифіковану, версію літака, стійку до РЕБ, ми запустили проєкт зі створення ударного флоту безпілотників», – розповідають у Cosmolot.
У межах проєкту Cosmolot Airlines надається фінансова підтримка у виготовленні БпЛА, а компанія-виробник вже розподіляє їх між найефективнішими екіпажами, які керують безпілотниками. «Передача БпЛА – чуттєвий момент, – кажуть ініціатори проєкту, – екіпажі часто не можуть повірити, що отримали літак швидко та безкоштовно, дякують. Алеж це ми маємо їм дякувати! Вони не повинні просити зброю і шукати гроші на неї. У них має бути все необхідне для виборювання перемоги. Наше завдання як бізнесу – так само, як і інших бізнесів, які планують залишатися в Україні, і держави – робити все, щоб військові могли безперешкодно робити свою справу».
Зробити акцент на безпілотниках ініціатори проєкту Cosmolot Airlines вирішили з кількох причин.
«По-перше, ми зрозуміли, що готові допомагати посилювати фронт зброєю – у деяких компаніях це заборонено корпоративною політикою. Для нас же таких заборон немає. По-друге, ми познайомилися з UA Dynamics і зрозуміли, що хочемо долучитися до розвитку українського виробництва багаторазової ударної зброї. Один Punisher покриває 45 км фронту вглиб і 20 км у ширину, тож 50 БпЛА можуть значно посилити лінію фронту. По-третє, потрібно розвивати українське військове винахідництво, бо ресурсно ми не можемо переважати ворога і маємо перемагати технологічно», – пояснює Олена Бабикіна, керівниця БО БФ «СІ ФАУНДЕЙШН» та проєкту Cosmolot Airlines.
Якщо бізнеси братимуть під крило конкретного українського виробника зброї та фінансуватимуть його роботу, це допоможе у масштабуванні вітчизняного military-tech, певні представники проєкту Cosmolot Airlines.
Ефективність БпЛА Punisher: пряма мова з передової
Punisher – унікальний літак, – розповідає Сергій Варакін, командир роти снайперів 58-ї окремої мотопіхотної бригади, – який отримали в межах проєкту Cosmolot Airlines 2 БпЛА. У ньому вбудовано калькулятор, який дозволяє скидати снаряди на окупантів максимально точно. До того ж нові Punisher нечутливі до ворожої системи РЕБ – радіоелектронної боротьби. Зараз наші нові БпЛА успішно працюють у Донецькій області, знищуючи ворога, його склади боєприпасів і бази у тилу, каже військовий.
Punisher зберігає життя військових: пілот може не підходити до ворога на 50 чи 100 м, а підлетіти на 10–15–30 км і вразити багато цілей. Завдяки Punisher ми знищуємо ворожі БМ «Гради», танки, гармати, живу силу, бліндажі, каже Варакін.
«Punisher знищує ворога і його матеріальну базу в глибокому тилу, позбавляючи його змоги наступати, – підтверджує Артем, офіцер Військово-морських сил. – Найкращою для Punisher є статична ціль: вантажівки, склади боєприпасів, техніка РЕБ та ППО, міномети, гармати «Гіацинт». «Безпілотники, передані в межах проєкту Cosmolot Airlines, працюють на Донбасі, Херсонщині й у Запорізькій області. БпЛА працює там, де не працює артилерія, і по цілях, на які не витрачатимуть ракет і авіабомб. Це очі армії, необхідні для успіху військових операцій», – певен морпіх.
Олексій Балан, в. о. командира взводу ударних літаків Punisher, каже, що літаки, спроєктовані до 2023 року, застаріли. На них складно літати через сильне радіоелектронне придушення. А новий Punisher, створений у межах проєкту Cosmolot Airlines, має захищений зв’язок і навігаційну систему GPS, – каже Балан. – У цього ударного літака немає аналогів: він летить на відстань до 45 км, скидає боєприпас вагою до 2,5 кг і може вразити будь-яку ціль. У нього вмонтований балістичний калькулятор, що дозволяє влучити точно навіть у невелику ціль – вантажівку чи гармату. Відхилення не перевищить 3 м». За останні два місяці – з моменту отримання БпЛА в межах проєкту – взвод Балана вразив ними всі артилерійські гармати та вантажівки, що були у межах досяжності. Зараз ці БпЛА продовжують працювати на Херсонщині.
Сьогодні ворог виготовляє мільйон FPV-дронів на місяць. В Україні ж на повну силу не виробляють ані снарядів, ані мін, ані боєприпасів, ані патронів, – зазначає Варакін. – А великі фонди готові закуповувати багато всього, але не мають коштів навіть на 10 000 FPV-дронів на місяць. Тож проєкти з закупівлі зброї від великих українських бізнесів вкрай важливі.
В Україні немає таких механізмів, як у США, де військові кажуть, що саме їм треба, а держава це замовляє, сплачуючи відповідні розробки, – каже морпіх Артем. – Тож важливо, щоб українські бізнеси закуповували військову техніку і передавали на фронт, адже саме бізнес може допомогти оперативно покрити брак техніки для фронту, коли держава безсила. Бізнес гнучкіше та швидше підходить до розвʼязання цих проблем, – певен Балан. – Військові кажуть, що їм треба, а бізнес реалізовує – як з проєктом Cosmolot Airlines. Тож бізнесу варто робити масштабні проєкти з передачі техніки військовим.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.