За останні два роки ринок праці України зазнав непередбачуваних змін. У цьому контексті перед роботодавцями постають надскладні завдання забезпечення стабільності та розвитку команд. Директорка з персоналу Credit Agricole Ukraine Олена Урусова розповідає про виклики сьогодення на ринку праці, стратегію компанії в умовах дефіциту кваліфікованих кадрів на ринку, програми навчання та розвитку для команди, а також про те, як банк надихає своїх співробітників на волонтерство та забезпечує їхню підтримку в складний час
Як змінюється ринок праці України сьогодні, зокрема, в банківській сфері?
За даними Українського інституту демографії та соціальних досліджень, на сьогодні в Україні проживає близько 32 млн людей, тобто на 8 млн менше, ніж до початку повномасштабної війни. Під впливом масової міграції значно змінилася й структура ринку праці. Одні виїхали за кордон, а інші, як-от люди з аграрних південних регіонів та східних територій із важкою промисловістю, переїхали до центральних та західних областей, де їм потрібна зовсім інша кваліфікація.
Тому ми спостерігаємо дефіцит не стільки кадрів, скільки навичок. Роботодавцям сьогодні не вистачає саме кваліфікованих фахівців, зокрема у банківському секторі.
Нестачу яких спеціалістів ви зараз відчуваєте?
Два роки тому я могла б виділити окремі спеціальності, але зараз дефіцит кадрів відчувається на всіх напрямах.
Нам не вистачає кваліфікованих фахівців на всіх позиціях – від співробітників відділень до вузькоспеціалізованих експертів у головному офісі.
За останніми статистичними даними, працеспроможне населення в Україні скоротилось майже на 30%, додайте мобілізацію, ситуацію з внутрішньопереміщеними особами тощо. На початку війни 15% команди банку виїхали з України, а вже через два роки таких налічуємо тільки 5%. Половина колег повернулись, а деякі почали життя на новому місці, в інших країнах.
Треба сказати, шо більшість команд усе ж шукають співробітників саме в Україні. Вони прагнуть, щоб усі члени команди були «на одній хвилі» та розуміли реалії всередині країни. Це дає змогу створювати максимально довірливі відносини.
Як Credit Agricole Ukraine справляється з дефіцитом кадрів?
Ми вирішуємо цю проблему внутрішньою мобільністю та програмами перенавчання. Розвиток персоналу – це win-win, тож ми збільшили інвестиції в наших людей. Співробітники отримують нові професії і можливості, кар’єрне зростання, а банк – повноцінні команди й ефективну роботу.
До прикладу, програму з внутрішньої мобільності з перенавчанням персоналу ми реалізуємо з 2022 року. На сьогодні в ній взяли участь понад 60 людей. Це співробітники, які від початку війни не були задіяні в роботі з об’єктивних причин, тому вони пройшли перенавчання та отримали нові посади в банку. Наприклад, у нас є колега, яка перейшла працювати з HR у відділ закупівель на початку повномасштабного вторгнення. Є фахівці з продажів, які тепер працюють в ІТ, і навіть менеджери, які перейшли на лінійні посади й опанували нові для себе сфери роботи. Звичайно, в першу чергу ми дивилися на профайли – чи взагалі зможуть ці люди виконувати нову роботу, але в більшості колеги були готові до змін.
Інший приклад – програма, в якій взяли участь фахівці відділень, які виїхали з окупованих територій або регіонів, де ведуться активні бойові дії. Ті колеги, які залишилися в Україні, отримали роботу в інших відділеннях у Києві, у західній та центральній частині України. А ті, хто виїхав за кордон, отримали можливість працювати віддалено в головному офісі банку, зокрема в комплаєнсі, фінансовому моніторингу, валютному контролі. Їхні нові менеджери спирались на ту базу знань, що вже була в них, і донавчали безпосередньо під час практики на новому місці. Це дало можливість компанії зберегти цінних співробітників та закрити свої потреби в кадрах.
Яка ситуація із зарплатами за ці два роки на ринку та в Credit Agricole Ukraine зокрема?
На відміну від багатьох інших компаній, Credit Agricole Ukraine не скорочувала персонал і зарплати під час війни та не планує цього робити надалі. Це позиція, якої дотримується міжнародна Група від початку війни.
У перші два роки війни Credit Agricole Ukraine двічі підвищувала заробітні плати своїм співробітникам, збільшивши оклади в цілому на 26%. Також ми декілька разів спрямовували додаткові виплати на підтримку колег. Цього року ми вже підвищили зарплату з урахуванням середнього показника по ринку. Окрім цього в 2023 році ми спрямували 100 млн грн на різні додаткові виплати співробітникам. Банк прагне бути передбачуваним та стабільним для своїх співробітників.
Як змінилися програми підтримки співробітників під час війни? Якщо на початку було багато організаційної й психологічної підтримки, що зараз?
Credit Agricole Ukraine пропонує гнучкі програми підтримки співробітників, враховуючи різні потреби та подекуди непередбачувані обставини, в яких опинилися колеги. Я би сказала, що ми прагнемо кастомізувати соціальні програми підтримки, постійно оновлюємо їх, аби відповідати мінливим потребам у цей складний час.
Ось деякі з ключових програм.
- Покращене медичне страхування та страхування життя. Банк розширив пакет медичного страхування, щоб охопити більше послуг та збільшити суми виплат. Також ми запровадили страхування життя для додаткового захисту співробітників.
- Solidarity Fund від міжнародної групи Credit Agricole на суму €10 млн. З них €2,15 млн ми вже спрямували на підтримку команди, частково на допомогу тим, хто втратив домівку або здоров’я через війну.
- Програма допомоги у разі загибелі або травмування на війні. Ми надаємо фінансову допомогу родичам співробітників, які загинули або отримали травми під час війни.
- Програма відпочинку в санаторіях. Банк орендує санаторій на заході України, де співробітники та їхні родини можуть відпочити та відновити сили. Проживання в санаторії для колег безкоштовне.
- Підтримка дітей. Банк співпрацює з партнерами та регіональними банками міжнародної Групи, щоб надавати фінансову допомогу дітям співробітників на різні потреби.
- Психологічна допомога. Банк пропонує співробітникам можливість отримати психологічну допомогу, зокрема індивідуальні та групові консультації.
Ми оновили нашу програму психологічної допомоги, щоб краще відповідати потребам співробітників. Багато запитів було саме щодо роботи з дітьми, тому ми додали можливість проводити групові консультації для сімей. Ця опція стала дуже популярною, адже дає змогу батькам із дітьми отримати підтримку разом. Також ми пропонуємо психологічну допомогу для сімей військових, які мають близьких на фронті або втратили їх на війні.
Скільки наразі ваших працівників у ЗСУ та як ви їх підтримуєте?
Наразі служать 55 наших співробітників, із них двоє – жінки, які пішли добровольцями. Ми зберігаємо за ними робочі місця та зарплати. Зростає потреба у програмах підтримки ветеранів, тому ми активно розробляємо власну політику в цьому напрямі.
В рамках Хартії рівності, яка діє в банку понад три роки, ми організували Diversity Community, де, зокрема, зосереджуємося на темі ветеранів.
Важливо розуміти, що в банку 70% це жінки, тому для нас актуальною буде підтримка сімей військовослужбовців, особливо дружин і матерів.
Від них є запит на організацію тематичних зустрічей та груп спілкування, де вони можуть поділитися переживаннями та отримати допомогу.
Банк також приєднався до Хартії з фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів війни, що була ініційована НБУ.
Крім того, ми вважаємо, що важливо адаптувати суспільство спілкуватися з ветеранами та приймати їх. Це питання формування культури інклюзивності не тільки в нашому банку, а й у суспільстві в цілому, Це складне завдання, яке потребує більшої популяризації. Вода камінь точить. Цікаво, що влітку 2023-го ми провели опитування серед співробітників і запитали, чи хочуть вони більше дізнатися щодо роботи з ветеранами, чи потрібно проводити додаткове навчання з цієї теми. 50% відповіли, що ні. Так, часто люди не хочуть обговорювати цю тему, адже вона складна та травматична. Ми почали працювати з другою половиною через ком’юніті. І ось уже свіжі дані нового опитування – в квітні 2024 року 70% колективу виявляють зацікавленість у темі реінтеграції ветеранів і готові долучатися до різних активностей. Це питання часу та зусиль.
Розкажіть, будь ласка, більше про об’єднавче волонтерство – як воно допомагає підтримувати один одного?
Банк слугує гарним прикладом соціальної позиції та драйвером для команди. Від початку повномасштабної війни Credit Agricole спрямував 124 млн грн на благодійність та підтримку лікарень і постраждалих. Наші співробітники активно волонтерять: беруть участь у Днях донорів, допомагають дитячим будинкам та лікарням, беруть участь у благодійних забігах, складають дрони, плетуть маскувальні сітки тощо.
Зважаючи на це, ми плануємо запровадити ініціативу «Волонтерський день». Один оплачуваний робочий день на місяць співробітники тепер можуть використовувати для волонтерської діяльності.
Постає питання: як контролювати цю ініціативу.
Ми вважаємо, що в цій ситуації важливо йти шляхом довіри. Люди мають самостійно обирати, кому та як вони хочуть допомогти, та узгоджувати свої плани з керівником. Ми не будемо вводити жорстких правил та бюрократичних процедур. Ми віримо, що «Волонтерський день» стане успішною ініціативою. Це дасть нашим співробітникам можливість зробити свій внесок у перемогу України та відчути себе частиною чогось значно більшого.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.