Компанія Danone в Україні відчула усі виклики, які постали перед бізнесом під час повномасштабного вторгнення. Адже один із виробничих майданчиків компанії знаходиться у Херсоні, який був швидко окупований, а після звільнення залишається на вістрі ворожих атак. Ірина Сітнікова, директорка по роботі з персоналом Danone, розповідає, як на тлі викликів війни компанії вдається зберігати корпоративну культуру і розвивати найважливіший актив – людей
В останні роки бізнес в Україні зіткнувся з безпрецедентними випробуваннями. Що в таких умовах стало запорукою стійкості вашої компанії?
Ще в часи ковіду ми поставили собі завдання організувати віддалену роботу. І ця репетиція стала корисною, коли ми зайшли у воєнний стан: вже не було сумніву, що команда може продуктивно працювати у віддаленому режимі. Це стало одним зі стовпів, завдяки якому ми вистояли.
Другий стовп стійкості – наша попередня підготовка до війни. Бо, попри оптимізм, ми навчали людей, розробляли інструкції, в активному режимі тримали канали комунікації. Це допомогло уникнути паніки.
Ми спиралися на BCP-план – розуміли, як будемо поводитися з виробничими майданчиками у Херсоні, Кременчуці, головним офісом та іншими локаціями. Херсонський майданчик закрили в перший же день: забрали документи, вивезли все, що могло містити персональні дані. Тим часом люди зосередилися на виїзді з міста. А згодом ми організовували евакуацію централізовано – навколо цього обʼєдналася вся компанія. Це відчуття єдності, згуртованості команди стало третім стовпом, який допоміг вистояти.
Чи вдалося в умовах війни в Україні зберегти корпоративну культуру і цінності компанії? Та яку роль це відіграло?
Компанія має понад столітню історію і потужну корпоративну культуру. І ми в усіх країнах присутності групи Danone хоч і є дуже різними, але просякнуті єдиною культурою. Ця спільність (у стилі роботи, у внутрішній мові, якою ми комунікуємо між собою, у цінностях тощо) обʼєднує і допомагає. Звісно, дистанційна робота стала викликом для її збереження. Але ми продовжуємо утримувати контакт з усіма нашими людьми, попри географію та віддаленість. Зустрічі компанії та команд проходять регулярно.
Також у цей період зросла кількість навчань для співробітників, що додатково сприяє поширенню культури. А зовсім нещодавно ми відкрили оновлений офіс в Києві, який відповідає вже новій філософії командної роботи в сучасних умовах і слугує творчим хабом для взаємодії працівників Danone.
Які інструменти наразі допомагають отримувати зворотний звʼязок від команди та моніторити її стан?
Для цього ми маємо в компанії налагоджену систему зворотного звʼязку. Вона складається з регулярних опитувань, командних зустрічей і зустрічей у форматі «один на один». Це частина цінностей і відкритості компанії – бути готовим не лише надавати, але й приймати зворотний звʼязок. У навчанні співробітників ми прицільно приділяємо увагу тому, як саме надавати цей зворотний звʼязок коректно й ефективно.
Ми поєднуємо щорічні великі опитування, які стосуються широкого кола питань, зокрема бізнесу, цінностей, стратегії та культури, з більш оперативними пульс-опитуваннями персоналу, які можуть стосуватися таких динамічних питань, як емоційний стан, поточні потреби, достатність комунікацій тощо. Це дає нам розуміння реального стану речей. Результати показують хороший рівень менеджерської підтримки – в середньому 8,5–8,9 бала. Наприкінці минулого року опитування продемонструвало енергію на рівні 7,8 з 10 балів, що також є гарним показником. Ба більше, загальне опитування компанії, яке проводили на глобальному рівні, свідчить про рівень залученості працівників з України у 95%, тоді як у Європі цей показник становить 64%.
Результати глобального опитування співробітників групи Danone за 2023 рік*
94% працівників підтверджують намір залишатися у компанії протягом наступного року;
96% респондентів стверджують, що отримують своєчасний і корисний зворотний зв’язок від керівника;
90% опитаних зазначають, що їхній керівник демонструє справжню турботу про стан їхнього добробуту;
90% – індекс інклюзивності;
93% респондентів стверджують, що можуть бути собою на роботі;
97% опитаних висловлюють впевненість, що компанія Danone своєю діяльністю позитивно впливає на здоров’я людей, довкілля та добробут громад.
*В опитуванні брав участь 661 працівник Danone в Україні. Опитування проводилося в період 21 вересня – 19 жовтня 2023 року незалежною організацією Qualtrics XM: The Leading Experience Management Software.
Але, з іншого боку, люди накопичили велику втому. Тож ми посилили напрям психологічної підтримки працівників, залучили зовнішнього спеціаліста. Наразі ми оплачуємо його послуги, але не відстежуємо, хто з працівників до нього звертається і скільки часу на це витрачає. Це допомагає людям почуватися більш впевнено і відкрито під час психологічних консультацій.
Хочу зазначити, що гарний ефект дав курс «Самодопомога плюс», на якому ми навчили внутрішніх фасилітаторів з працівників компанії працювати з ознаками стресу і вигоряння. З їх допомогою організували групову роботу. Під час неї люди радо діляться досвідом і знаходять підтримку, а рівень довіри між ними сприяє відкритості й кращому спілкуванню. Зрештою протягом року роботи таких груп ми отримали терапевтичний ефект, що, зокрема, посприяло високому рівню залученості на кінець року.
Бізнес в Україні й світі вже не перший рік дбає про розвиток інклюзивності. Як це стосується вашої компанії?
Для Danone цей напрям не є новим. Наш перший аудит інклюзивності офісу ми провели у 2017 році. Ба більше, ми розглядаємо інклюзивність не тільки крізь призму людей з інвалідністю, а як прийняття відмінності думок, поглядів, походження, життєвого досвіду. Бо ми керуємося гаслом, що різноманіття – це даність, а інклюзивність – це вибір, який ми давно зробили.
Безумовно, війна лише посилила актуальність цієї культури, адже відмінностей, які потрібно усвідомлено приймати, з якими потрібно вміти працювати, стало ще більше. Тож усі зусилля, яких ми докладали до розвитку відповідної культури ще до війни, тепер приносять свої плоди.
Створити сьогодні безбар’єрний офіс – це лише частина рішення, а ось створити сприятливе інклюзивне середовище в команді – це справді те, на що варто спрямувати всі можливі ресурси.
Війна продовжується, але бізнес вже зараз починає впроваджувати програми реінтеграції ветеранів. Напевне, саме цей напрям опинився у фокусі уваги компанії?
До повернення працівників з фронту ми системно готувалися від самого початку війни. Протягом минулого року проводили роботу з командами для розвитку навичок спілкування у межах навчального курсу, який для нас проводили психологи та нейрофізіологи. Наша мета – трансформувати культуру так, аби у межах єдиної корпоративної етики поділ на цивільних і ветеранів взагалі не відчувався, що відповідає інклюзивному баченню єдиного суспільства, в якому є ветерани поряд з іншими групами.
У процесі реінтеграції окрему увагу приділяли адаптації робочих завдань для таких колег. Керівники переглядали обов’язки, аби співробітники дійсно могли працювати у межах своїх можливостей, приносити користь і відчувати свою професійну цінність. Подекуди працівникам довелося змінити професію чи напрям роботи. Інколи змінювали також і навантаження.
Мобілізованих серед наших співробітників стає дедалі більше, але розмір підтримки для них від компанії не скорочується. Ми дотримуємося єдиного підходу, що передбачає, з-поміж іншого, збереження заробітньої плати, забезпечення екіпіруванням, підтримку родин і самих працівників під запит протягом служби в ЗСУ.
Узагальнімо досвід останніх двох років: чому він навчив Danone і як з цим надбанням ви надалі будуватимете бізнес в Україні?
Для нас люди завжди були і є головним активом компанії. Інвестувати варто саме в людей, в їхнє навчання і розвиток. Перевага таких інвестицій ще й в тому, що вони найменш ризиковані в умовах воєнного часу. А останні роки практично довели роль цього активу у стійкості та витривалості будь-якої організації за будь-яких умов.
Наш другий урок – підготовка є запорукою успіху. Навіть ризик, який здається малоймовірним, варто аналізувати і готувати різні сценарії розвитку подій.
Наш третій висновок полягає в тому, що організаціям час відмовитися від дихотомії «криза vs бізнес як зазвичай». Важливо рухатися вперед, працюючи в поточних умовах, якими б вони не були. Бо, як кажуть, переможе не великий малого, а швидкий повільного.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.