Хакерська атака на держоргани вдарила по страховому ринку – виникли проблеми з базами даних регулятора автостраховок ОСЦПВ та «Зелена карта». Купити поліс онлайн не можна. Коли послуги відновлять роботу і що робити клієнтам, яким потрібна страховка?
Через хакерську атаку в ніч з 13 на 14 січня, спрямовану на урядові сайти, з ладу вийшла централізована база даних МТСБУ, обʼєднання страховиків, які продають «автоцивілку» та поліси «зелена карта».
Базу МТСБУ через API використовували страхові компанії та посередники, SaaS-платформи та агрегатори. Через збій з 14 січня дистанційні страхові сервіси для автовласників стали недоступними.
«Не працює функція е-поліс – жодна страхова компанія не може продати страховку онлайн, – каже голова правління страхової компанії ARX Андрій Перетяжко. – Немає можливості внести інформацію щодо нових полісів у базу даних Бюро і неможливо перевірити вже існуючий поліс».
Реєстр, який містить особисті дані та інформацію щодо договорів ОСПЦВ мільйонів українських власників автомобілів, не був пошкоджений, повідомили у прес-службі МТСБУ. «Є резервна копія, яка дозволить відновити базу в повному обсязі», – додає Перетяжко.
Скільки часу потрібно? У МТСБУ розраховують відновити роботу баз у «найближчі дні», заявив гендиректор Бюро Володимир Шевченко. Приблизний термін – два-чотири дні, уточнює голова правління СК «Арсенал Страхування» та член президії МТСБУ Сергій Авдєєв.
Песимістичний сценарій – якщо Бюро не відновить бази самостійно, це можна зробити за допомогою страхових компаній, на що піде від тижня до місяця, каже голова правління СГ ТАС Павло Царук.
Чому бази даних МТСБУ такі важливі? З їхньою допомогою поліція та прикордонники перевіряють автострахування. За даними Бюро, у січні-листопаді 2021 року майже половина, або 4,1 млн, договорів автоцивілки були укладені в електронному вигляді. Сьогодні ці поліси недоступні ні у сервісі «Дія», ні у базі Бюро.
Поліція та Держприкордонслужба попереджені про ситуацію, каже Авдєєв. У пʼятницю, 14 січня, за його словами, деякі прикордонники, які перевіряли «Зелену карту» (ця страховка переважно оформлена в електронному вигляді), мали питання до автовласників. «Після екстрених консультацій всі вже в курсі і повинні ставитися лояльно», – розраховує Авдєєв.
Поки сервіси МТСБУ не працюють, власники полісів можуть показувати прикордонникам та поліцейським паперовий поліс або роздруківку електронного полісу з печаткою, каже Царук із ТАС. МТСБУ вже погодило таку можливість із Нацполіцією та Держприкордонслужбою. «Візуальна форма полісу надсилається на електронну пошту страхувальника одразу після укладання договору», – йдеться у релізі МТСБУ. Її можна завантажити чи роздрукувати.
Якщо лист загубився, можна звернутися до своєї страхової компанії та попросити надіслати копію повторно, уточнюють у Бюро. Як повідомили у пресслужбі ПриватБанку, оформлені через банк поліси ОСАЦВ доступні для завантаження в Приват24 в меню «Мої страховки».
Що робити страхувальникам, які купили поліс вже після атаки хакерів або тим автовласникам, яким потрібно купити поліс зараз?
«Поліси нікуди не поділися, всі бази у компаній збереглися», – зазначає Царук з ТАС. Нову страховку можна оформити у паперовому вигляді в офісі страхової компанії через агента або в точці продажів. «У паперових полісів немає проблем із легітимністю, – каже Перетяжко з ARX. – Страхова компанія несе таку саму відповідальність, як і раніше».
Нові поліси будуть внесені до бази даних страхової компанії і за кілька днів – до бази МТСБУ, каже Авдєєв із СК «Арсенал Страхування». Продажі страховиків, вважає він, не просядуть за кілька днів «простою».
Пресслужба МТСБУ попереджає про можливу активізацію шахраїв. Автовласникам, йдеться у релізі Бюро, не варто укладати договори із сумнівними особами або в непристосованих для цього місцях, також важливо перевіряти повноваження страхових посередників.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.