Євген Шарінов, підприємець із 30-річним стажем, про історію компанії Millenium, можливості під час кризи і важливість підтримки малого бізнесу.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Про карʼєрний шлях і розвиток кондитерського бізнесу в Україні
Моя карʼєра підприємця почалась ще зі студентства в 1990-ті роки: зі $100 у кишені ми з двома друзями вирішили зайнятися бізнесом із виробництва безалкогольних напоїв. Привезли каністру концентрату, взяли в оренду маленький цех і стали однією з перших компаній у нашому регіоні, яка почала розвивати цей напрям. Виробництва вистачало, щоб обслуговувати два райони Дніпра, а з появою інвестора в 1996 році ми побудували повноцінний завод безалкогольних напоїв.
У бізнесі дуже важливо опинитись у потрібний час у потрібному місці. Так вийшло і з шоколадом, яким ми почали займатися зовсім випадково. На харчовій виставці в Німеччині в 1997 році ми побачили стенд, де тестували машину для упаковки шоколаду. Для мене це було диво інженерної думки, від якого складно відірватися. Ми сильно загорілися і вирішили спробувати себе в кондитерському бізнесі.
До 1998 року локального виробника шоколаду в Україні не було: майже всі пострадянські підприємства перебували в занепаді, а кондитерський ринок заповнював імпорт. Ми ризикнули і побудували лінію виробництва шоколаду, яка стала однією з найпотужніших у Європі, не кажучи вже про Україну. Тоді ми зіткнулися з першою кризою в бізнесі: валютний дефолт 1998 року.
Це був неоднозначний період: з одного боку, у нас «накрилася» імпортна сировина, з іншого – зʼявилася можливість заявити про себе на ринку, що відновлювався. Магазини, які раніше не хотіли мати справу з українськими виробниками, почали шикуватися в чергу перед ними, бо не було чим торгувати.
Щоб виділитися на ринку, ми намагалися знайти нові продукти. Так ми стали першими в Україні, хто зробив пористий шоколад, який донині є нашою візитною карткою. Пізніше ми почали самі виробляти індустріальний шоколад, а не купувати його в Європі.
Поворотним моментом для нашого бізнесу стало співробітництво з іноземними партнерами, яке дало можливість заявити про себе як про серйозного виробника. Німецька компанія, у якої ми купували шоколадну масу, погодилася дати нам ліцензію на виробництво шоколаду під їхнім лейблом. Так ми дізналися не лише про технічну сторону виробництва, а й отримали безцінний досвід західного ведення бізнесу.
Про становище компанії на ринку України та світу
Сьогодні ми є одним з лідерів у сегменті шоколаду і займаємо приблизно 30% ринку. Крім того, ми є головним виробником індустріального шоколаду в країні та з гордістю можемо сказати, що майже всі виробники морозива в Україні – наші клієнти.
У роботі із західними компаніями ми отримали досвід як їхні партнери: купували ліцензії і виробляли шоколад Mauxion, Disney, Universal тощо. Водночас ми сфокусувалися на розвитку власних продуктів і брендів. Ми представлені майже в усіх країнах Європи, а також у країнах Близького Сходу, в Китаї, Північній і Південній Америці: експорт становить приблизно 20% прибутку. Навіть отримували винагороди як кращий експортер року.
Запити українських покупців також надто змінилися. Якщо раніше в Україні шоколад з вмістом какао понад 50% вважався гірким, то зараз це економний продукт. Люди хочуть купувати шоколад 65% і більше, оскільки у нас активніше зростають запити на преміум-продукцію. Серед швидкозростаючих сегментів у нас зараз шоколад 99%.
Про колаборацію з «Рудь»
У цьому році ми запустили колаборацію з компанією «Рудь» – одним із наших улюблених клієнтів. Ми багато років були для них постачальником індустріального шоколаду для морозива. На черговій зустрічі з їхнього боку надійшла пропозиція зробити колаборацію між двома брендами – якісне і смачне морозиво Millennium з натурального молока та справжнього шоколаду. Це був перший випадок, коли ми вже як власник бренда Millennium отримали роялті за використання нашої торговельної марки. Це додало нам упевненості в правильності наших інвестицій у капіталізацію бренда, якій входить у топ-100 найдорожчих марок країни.
Ми реалізували колаборацію за чотири місяці: це молодий, але успішний проєкт, за два квартали виконали свій річний план.
Про важливість модернізації виробництва
У харчовому виробництві все побудовано на якісному обладнанні та технології. Хороша машина – не гарантія того, що ви прийдете першим до фінішу, але це обовʼязкова умова. Тому в нашій компанії інвестиції в розвиток – безперервний процес. Більшість фінансових ресурсів ми вкладаємо у виробництво: тільки в цьому році ми інвестували в технології понад 200 млн грн.
Щоб побудувати бренд, який переживе вас, самого «брендингу» недостатньо, за ним має стояти якісний продукт
Ми постійно працюємо над пошуком нових формул, більш ефективних рішень, нових сегментів.
Про вплив пандемії
Будь-яка криза корисна, якщо нею правильно скористатися. Це стрес-тест, який показує слабкі місця компанії та можливість пошуку інноваційних підходів.
Важливо чітко зрозуміти причини і вловити настрій людей; зʼясувати, чого вони зараз бажають. Виграє той, хто швидше реагує і пропонує актуальні рішення. Можна завмирати й чекати, поки буря вщухне, і вже потім рухатися далі. Цим шляхом ми ніколи не йдемо. А можна приймати рішення набагато швидше й активізувати стратегічну діяльність.
Наприклад, на самому початку пандемії всі роздрібні магазини були зачинені, людям страшно було торкатися до продуктів у супермаркеті. Ніхто не хотів купувати розсипні цукерки, тому що їх треба було насипати в пакет, зважувати, робити багато зайвих рухів. Ми дуже швидко розробили вагову одиницю – закритий пакет із цукерками, щоб полегшити процес шопінгу. Це приклад простого антикризового рішення, щоб нівелювати стрес для споживача.
У команді важливо зберігати спокій. За час пандемії ми не звільнили жодного співробітника, нікому не знизили зарплату. Головним було зібрати людей і показати, що все стабільно, просто зараз ми трохи швидше рухаємося. Лідер має взяти відповідальність і пояснити, що відбувається, куди компанія планує далі йти.
Про пріоритет соціальної відповідальності в бізнесі
Ми давно запустили ініціативи, спрямовані на соціальну відповідальність, цього нас навчили іноземні партнери. Там соціальна складова надто важлива, і нам цього варто повчитися.
Ще до того, як уряд зібрався ввести норму з пластику, ми свідомо відходили від нього впродовж кількох останніх років. Понад 90% нашого шоколаду пакують у папір, а не в пластик. Також на початку 2022 року ми плануємо виробляти 20–30% потрібної нам енергії, використовуючи сонячні батареї, щоб споживати менше ресурсів.
Про запуск франшизи і важливість підтримки малого бізнесу
Існує величезна демографічна проблема: ми втрачаємо ціле покоління працьовитих, освічених людей, які виїжджають з України. Наслідки цього ми побачимо лише через 10–15 років, але щоб зупинити процес, потрібно вживати заходів уже сьогодні.
Так ми запустили франшизу фірмових магазинів Millennium store, щоб, з одного боку, стати ближче до покупця, а з іншого – підтримати малий бізнес країни.
Я не кажу, що франчайзинговим проєктом ми зможемо когось повернути. Добре, якщо ми так допоможемо комусь не виїхати.
Людям потрібно десь працювати: не всі мають можливість відкривати бізнес з нуля. Ми пропонуємо рішення з невеликими вкладеннями і підтримкою, навчанням і протекцією, яка дасть людині можливість почати свій бізнес, але залишитися тут.
У середньому сума інвестицій становить 700 000 грн, однак фінансові можливості не є ключовим критерієм. Ми ретельно підходимо до відбору партнерів: якщо є перспективна й активна людина, ми готові підтримати і підібрати умови кредитування спеціально під цей проєкт. Адже ці люди стануть нашими клієнтами, партнерами, забезпечуватимуть благо для країни. Якщо ми хочемо жити як у Швейцарії, побудуймо її в себе вдома. Це можливо.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.