Фото: Тетяна Ніколаєнко
Категория
Партнерский материал
Дата

Компанія щасливих людей. Велике інтервʼю засновника ELEKS Олексія Скрипника

5 хв читання

Фото: Тетяна Ніколаєнко

ELEKS – ІТ-компанія з 30-річною історією. За час існування вона виховала не одне покоління топових ІТ-фахівців і пережила пʼять серйозних криз. Ми поспілкувалися із засновником компанії Олексієм Скрипником про те, як зібрати й утримати сильну команду, створити культуру щастя від роботи та залишатися інноваційними три десятиліття поспіль.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Історія ELEKS

Компанія ELEKS почалася з назви. Спочатку ми думали про назву Aleks – на честь нашого «родинного» імені: мій батько – Олексій Іванович, я – Олексій Олексійович, але цю назву вже мала інша компанія. Тож ми обрали ELEKS – від «електричні системи».

Компанія щасливих людей. Велике інтервʼю засновника ELEKS Олексія Скрипника /Фото 1

Фото: Тетяна Ніколаєнко

Коли ми починали працювати, то не мали на меті робити великий бізнес. Відкрили маленьке наукове бюро, де за два роки планували створити систему моделювання енергосистем. У 1995 році я познайомився з двома учнями фізматліцею і ми спробували змайструвати систему, аналогічну Microsoft, за сім років до того, як це зробив власне Microsoft.

1998 року нас визнали найкращою ІТ‐компанією, водночас ми мали нульовий фінансовий результат. У 1998–1999 роках ми стикнулися з першою кризою, що прийшла з Росії й сильно вдарила по нашій країні. Саме вона спрямувала нас до аутсорсингу. З 1999 року і дотепер головним напрямом ELEKS є розроблення програмного забезпечення на замовлення. Наш перший клієнт, Радж, замовив невелику систему для американських шкіл. Згодом з’ясувалося, що він працює у великій американській IT-компанії Eagle Investment Systems. Радж запропонував працювати разом, відтоді, вже 22 роки, Eagle є одним з наших найбільших клієнтів.

2008 року прийшло розуміння, що працювати в аутсорсингу тільки в Україні – для нас замало. Тож ми відкрили офіси у США, потім у Великій Британії, Німеччині, Арабських Еміратах, Польщі та Естонії. Цього року відкрили офіс у Швейцарії, в планах Японія.

Головні проєкти ELEKS

Один із наших перших проєктів – невеликий нішевий продукт для складного аналізу роботи електричних систем: аналіз режимів, стану під час аварій тощо. Ми досі працюємо з цим проєктом, мій 82‐річний батько пише для нього код. Цей факт надихає не лише мене, а й багатьох працівників ELEKS.

Другий наш вирішальний продукт – медична інформаційна система Doctor Eleks. Ми почали працювати над нею в 1995 році разом з лікарем Володимиром Іллічем Козявкіним. Першу версію створили 1997 року, вона працює донині та з часом стала системою No1 у приватних клініках України. Зараз Doctor Eleks охоплює понад 50% ринку медичних інформаційних систем.

З 2001 року співпрацюємо з компанією TAIT, яка створює шоу найвищого рівня, пропонуючи найкращі технологічні рішення на ринках США та всього світу. Торік вони здобули нагороду THEA Awards за найкращі системи для індустрії розваг. Разом ми зробили багато складних інноваційних проєктів: автоматизували шоу фонтанів у Каліфорнії, розробили ПО для концертів топових виконавців світу, працювали над частиною церемонії на Олімпіаді. За багато років наші спеціалісти буквально стали частиною команди клієнта.

Ми вміємо робити технологічно складні проєкти, це одна з наших головних переваг.

Наприклад, паралельне програмування на суперкомп’ютерах та програми для військових систем. Це softhard‐продукти, котрі ми робимо дуже круто. Наразі ми розробляємо понад 160 проєктів одночасно в галузі фінтеху, медичних послуг, логістики, індустрії розваг, автомобілебудування тощо.

Кризи

Мені ніколи не подобалося слово «успіх». Я хотів би, щоб люди в нашому бізнесі отримували насолоду від роботи.

Бізнес для мене – це подорож з друзями, коли займаєшся класним ділом і це приносить тобі задоволення і гроші. Саме тому мені більше імпонує слово «щастя».

За 30 років ми пережили багато криз. Це й дуже важкі 1998–1999 роки, коли в нашій стратегії було записано, що я мрію про зарплату в $50. Окрім того, крах доткомів у США, а також криза 2008–2009 років, коли ми намагалися зберегти максимальну кількість людей. 

Криза 2014–2015 років була пов’язана з тим, що під час війни з Росією на сході України я пішов у парламент і з посади голови компанії перейшов на посаду голови спостережної ради. Але з часом зрозумів, що думаю про військові проблеми більше, ніж про проблеми компанії, і це недобре.

Кризи в бізнесі – це як шторм для яхтсмена. Спочатку ти його боїшся, але настає момент, коли тобі починає подобатися і ти йдеш прямо на нього. Я вважаю, що торішню кризу ми пройшли як одна з найкращих компаній в Україні: не звільнили жодної людини, погодили дуже серйозний антикризовий штаб. Сьогодні перед нами стоїть новий виклик – у нас відкрито понад 300 вакансій, які ми стараємося закрити зусиллями багатьох відділів, реферальними програмами, оптимізацією процесів.

Люди ELEKS

ELEKS почалася як група ліцеїстів. У мене був дуже простий критерій: я хотів наймати людей, розумніших за себе. Власне, так ми й почали працювати з геніями. Ми не знижуємо вимог до кандидатів і зараз. На рік компанія витрачає понад мільйон доларів на менеджмент компетенцій, щоб фахівці ELEKS мали максимальні можливості розвиватися у своїх спеціальностях.

З багатьох тисяч проєктів ELEKS я можу назвати провальними лише 3‐4. А це всього 0,1% від загального обсягу. Такий низький відсоток невдач можливий тільки завдяки роботі професіоналів. Вважаю, що в нас одна з найкращих команд менеджменту, яка існує на ринку IT в Україні. Крім того, ми набрали потужних консультантів із різних індустрій, які чудово розуміють бізнес і допомагають нам розвиватися.

Компанія щасливих людей. Велике інтервʼю засновника ELEKS Олексія Скрипника /Фото 2

Фото: Тетяна Ніколаєнко

Корпоративна культура

Я вважаю, що культура є важливішим елементом життя, ніж стратегія. Культура ELEKS – це про вільних людей, яким у кайф працювати разом, це культура поваги до замовника, свободного самовираження та відповідальності, задоволення від того, що можеш зробити неможливе.

Крім того, у нас дуже розвинена культура корпоративної соціальної відповідальності.

До 30‐річчя компанії ми започаткували ініціативу «30 добрих справ»: кожен спеціаліст може запропонувати ідею підтримки проєкту в галузі освіти, медицини, культури тощо, а компанія допомагає з реалізацією коштами та залученістю небайдужих колег.

Мені дуже подобається фраза митрополита Андрея Шептицького: «Тихою невтомною працею любіть Україну». Це саме про ELEKS. Ми просто дуже старанно працюємо на користь країни.

Нове покоління фахівців

Нове покоління зовсім інше, має свої цінності. Багато людей нині не зовсім правильно оцінюють свій рівень. Сіньйор у 20 років – це викривлення нашого ринку. Такі люди бувають, ELEKS починалася саме з них, але це скоріше виняток.Ми віримо, що код має бути красивим, для цього спеціалісти мають уміти програмувати. Багато хто не розуміє принципу десяти тисяч годин практики для досягнення професіоналізму. Але це не означає, що немає тих, хто це розуміє. Їх багато, і наше завдання – знайти таких людей.

Я допомагаю розвиватися приблизно десятьом маленьким ІТ‐компаніям, проте моя головна порада для всіх стартаперів: не бійтеся спробувати. Зазвичай перед створенням компанії люди придумують бізнес-план, продукт, вивчають ринок. Якби я так починав ELEKS, я б ніколи її не створив. Тому раджу не боятися, а брати й робити. Україні дуже потрібні нові продукти, стартапи‐«єдинороги». Відразу розраховуйте на глобальний бізнес і не мисліть обмежено.

Компанія щасливих людей. Велике інтервʼю засновника ELEKS Олексія Скрипника /Фото 3

Фото: Тетяна Ніколаєнко

Плани на майбутнє

Один із принципових для нас моментів – наявність R&D‐департаменту і серйозного архітектурного офіса. Ми дуже ретельно ставимося до створення надскладних систем. Це увага й повага до людей, які пишуть код. ELEKS створена програмістами для програмістів.

Різниця між нами тепер і 10 років тому полягає в тому, що нині ми поєднуємо творчий та бізнес-підходи: плануємо, яким чином будемо просувати продукт, як він працюватиме, яка модель маркетингу буде ефективною, хто буде нашим партнером на ринку тощо. 

Сьогодні маємо ризик стати занадто серйозними. У фільмі «Барон Мюнхгаузен» сказано: «Посміхайтеся, панове, тому що всі дурниці здійснюються з абсолютно серйозним виглядом обличчя». Дуже важливо, щоб ми не боялися дивитися на те, що робимо, з гумором. Не хочу, щоб в ELEKS люди мірялися «мерседесами» чи розміром стола в кабінеті. Для мене важливо, щоб ми і надалі залишалися молодою за мисленням компанією.

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Предыдущий слайд
Следующий слайд