Марина і Сергій Бондаренки: «Ми прагнемо створювати продукти, які випереджають час»
Категория
Партнерский материал
Дата

Марина і Сергій Бондаренки: «Ми прагнемо створювати продукти, які випереджають час»

Фото надані прес-службою Liga Group

Компанію «ЛІГА» Марина та Сергій Бондаренки заснували в листопаді 1991 року. Їхній бізнес успішно подолав усі перипетії новітньої історії України. Forbes розпитує засновників компанії «ЛІГА» про їхній шлях у бізнесі, головні висновки за цей час і бачення майбутнього бізнесу та України

Сьогодні Група компаній «ЛІГА» об’єднує низку самостійних бізнесів у різних сферах – від продуктової IT-компанії до активів у медіасфері та екологічних проєктів. Історія родинного бізнесу почалася 30 років тому зі створення першої в Україні інформаційно-правової системи «ЛІГА». Ця компанія пройшла чимало трансформацій і сьогодні від виробництва нішевих продуктів для юристів «ЛІГА:ЗАКОН» перейшла до комплексної IT-платформи LIGA360 для управління всією інформацією бізнесу.

ГК «ЛІГА» обʼєднує десятки напрямків бізнесу. Які спільні цінності обʼєднують компанії групи?

Марина Бондаренко: Будь-яка компанія відображає цінності засновників. Разом з її розвитком цінності видозмінюються. На початку 90-х років ми, на той час подружжя з наукового середовища пострадянського простору, представники тогочасної інтелігенції, що заперечує й рефлексує, заснували компанію «ЛІГА:ЗАКОН». Ми заклали в цю компанію наші власні цінності: прагнення бути завжди «на крок попереду», незалежність, відповідальність, довіру та командність.

Зараз співвласників четверо – ми та двоє синів, а в управлінні у нас велика група компаній. Але ключові цінності залишаються спільними. Вони закладаються як фундамент під час відкриття нового напрямку, вибору бізнес-партнера, прийнятті рішення про придбання долі в іншій компанії. Й завдяки тому, що в розвиток справи вже вкладена енергія чотирьох членів родини, цінності дещо видозмінилися. Наші сини привнесли принципово нові напрямки бізнесу завдяки духу підприємництва, закладеному в них на рівні ДНК, і додали інноваційності, динамічності та креативу. 

Як ваш перший монобізнес трансформувався у різнопланову групу компаній?

Сергій Бондаренко: Для цього склалися обʼєктивні й субʼєктивні передумови. Цілком об’єктивно, що монобізнес, навіть дуже прибутковий, знаходиться у зоні ризику. Тому диверсифікація і розвиток нових напрямків є шляхом до сталості. Рушієм трансформації також були наші сини, у яких з дитинства сформувався дух підприємництва. Вони добре розуміють і знають бізнес «ЛІГА:ЗАКОН», але ми бачили, як у них загоряються очі від інших напрямів діяльності, тож усвідомлено надали їм свободу самореалізації. Унаслідок сини навчилися створювати компанії з нуля або входити в інші бізнеси. Так сформувалася «ЛІГА» – обʼєднання незалежних компаній, у яких ми маємо долі власності та які взаємодіють одна з одною.

Фото надані прес-службою Liga Group

Фото надані прес-службою Liga Group

Як можна оцінити ефект синергії, який створюють різні бізнеси ГК «ЛІГА»?

Сергій Бондаренко: Синергія у групі має декілька рівнів – сервісний, управлінський, ринковий та ідейний. Коли для обслуговування різних груп застосовується один підрозділ, наприклад адмінуправління, мова йде про сервісну синергію. Таке рішення є більш ефективним, ніж дублювання у структурі кожної з компаній підрозділу з аналогічними функціями. Управлінський рівень синергії допомагає компаніям, які знаходяться на різних рівнях розвитку, використовувати кращі методології управління, напрацьовані провідними учасниками групи.

Ринкова синергія передбачає взаємодію компаній за принципом win-win, коли можливості одного напрямку використовуються для розвитку та просування інших. Ідейна синергія допомагає представникам різних галузей доповнювати ідеї один одного. Бо те, що у межах одного напрямку здається очевидним, для інших компаній може стати «поштовхом». 

Чи залишається компанія «ЛІГА:ЗАКОН» флагманським бізнесом для групи?

Марина Бондаренко: В листопаді 2021 року «ЛІГА:ЗАКОН» виповнюється 30 років. Цей бізнес довго виконував функцію ядра групи. Завдяки компанії ми мали можливість не брати кредити й реінвестувати прибуток у відкриття нових напрямків. Сьогодні «ЛІГА:ЗАКОН» залишається флагманом, але динаміка інших напрямків дозволяє сподіватись, що скоро у групи буде кілька флагманських бізнесів.

Серед них – інші компанії в IT-сфері, що займаються проєктами з використанням технологій машинного навчання й штучного інтелекту. Також динамічно розвивається екологічний напрямок. І медіабізнес, який потребував дотацій, нарешті вийшов на новий рівень. До того ж ми недавно придбали недержавний пенсійний фонд і почали розвивати компанію «Ліга Пенсія», у якій бачимо великі перспективи.

Завдяки нашій експертизі, досвіду та репутації, ми у «ЛІГА:ЗАКОН» можемо створювати унікальні комплексні рішення, що дозволяють на «360 градусів» виявляти ризики, з якими щоденно стикається бізнес та державні установи, і розпізнавати нові «вікна можливостей».

«ЛІГА:ЗАКОН» позиціонується як продуктова IT-компанія в напрямі legal tech. Як ви оцінюєте конкурентне середовище й розподілення сил у цьому сегменті в Україні?

Марина Бондаренко: Коли створювалася компанія «ЛІГА:ЗАКОН», ще не було такого визначення, як legal tech. Але ми стали першою в Україні компанією, що працювала у цьому напрямі. Зараз, коли відкриті великі масиви даних із багатьох реєстрів, зʼявилася велика кількість продуктових стартапів. Спочатку ми також ішли шляхом створення окремих продуктів: розробили систему аналізу судових рішень Verdictum, створювали моніторингові системи для перевірки контрагентів, розвивали декілька професійних видань.

Але зараз ми усвідомили, що використання низки продуктів для розвʼязання вузьких задач обмежує можливості користувачів, водночас обʼєднання усіх функцій в одній платформі надає великі переваги. Тому ми перейшли на новий продуктовий портфель під брендом LIGA360. Тепер це не окремий продукт під одну потребу чи нішу. 

Це цілісна інформаційна екосистема для бізнесу чи держустанов. Завдяки нашій експертизі, досвіду та репутації, ми у «ЛІГА:ЗАКОН» можемо створювати унікальні комплексні рішення, що дозволяють на «360 градусів» виявляти ризики, з якими щоденно стикається бізнес та державні установи, і розпізнавати нові «вікна можливостей».

Яка специфіка роботи продуктових ІТ-компаній в Україні, як порівняти з аутсорсинговими?

Марина Бондаренко: Продуктових IT-компаній в Україні небагато. Більшість обирають шлях аутсорсингу. Якщо продуктова компанія контролює весь ринковий цикл, то аутсорсингова компанія виконує лише одну ланку з довгого ланцюга створення цінності для клієнта.

Сергій Бондаренко: На мою думку, кінець-кінцем кожна розвинена аутсорсингова компанія згодом прагне стати продуктовою. Адже аутсорсингові компанії, по суті, перепродають час найнятих програмістів й працюють у субпідряді на замовників, які випускають продукти. І якщо продукт успішний, уся маржинальність залишиться у замовника. 

Ми намагаємося випускати продукти, які випереджають час, і саме тому нам важливі люди, яких це надихає.

Яку роль у бізнесі компанії «ЛІГА:ЗАКОН» відіграє персонал? 

Марина Бондаренко: Будь-який бізнес створюють люди, обʼєднані спільними цінностями. Зібрати таку команду – непроста справа. Дається взнаки і перегрітий IT-ринок, де зарплати українських айтішників уже наближаються до рівня західноєвропейських, і специфіка покоління Z. Але ми знаходимо співробітників, які люблять створювати те, що до них ніхто не робив, і цінують свободу пошуку. Ми намагаємося випускати продукти, які випереджають час, і саме тому нам важливі люди, яких це надихає. 

Зараз компанія просуває на ринку продукт LIGA360. На які виклики часу він відповідає?

Марина Бондаренко: LIGA360 – цілісна інформаційна екосистема для бізнесу й держпідприємств. В умовах постійного хаотичного інформаційного тиску бізнесменам доводиться блискавично приймати аргументовані рішення. Для цього важливо, щоб ключові гравці компанії знаходились та взаємодіяли в єдиному інформаційному полі. Саме для цього й створена Liga360. Платформа підлаштовує інформаційні потоки з різних баз даних, реєстрів і джерел під специфіку компанії або спеціаліста, контролює зміни за запитом користувача та обʼєднує різнорідну інформацію – законодавство, судову практику, реєстри, документи, договори, новини тощо.

Так, кожен фахівець працює з актуальною для себе інформацією, а співробітники знаходяться в єдиному інформаційному полі та взаємодіють з командою. Тобто Liga360 дозволяє працювати і на рівні компанії загалом, і на індивідуальних рівнях у межах окремих підрозділів – юридичного, маркетингового, PR, HR тощо. Це прискорює ухвалення рішень і допомагає управляти ризиками.

Фото надані прес-службою Liga Group

Фото надані прес-службою Liga Group

Які цілі у ГК «ЛІГА» і, зокрема, компанії «ЛІГА:ЗАКОН» на найближчі роки?

Сергій Бондаренко: Група компаній «ЛІГА» продовжить інвестувати у найцікавіші напрямки бізнесу. Ми націлені на активи, що розвиваються. І якщо ми побачимо компанії, які знаходяться на підйомі у цікавих для нас галузях, ми будемо пропонувати їм співпрацю та інвестиції. Ми не обмежуємося виключно IT, а розглядатимемо все, що може бути цікавим з точки зору якості активів і можливості подальшого розвитку в Україні та за кордоном.

Марина Бондаренко: У «ЛІГА:ЗАКОН» ми прагнемо реалізувати стратегію, яку я вже описала. По-перше, ми будемо обʼєднувати й звʼязувати між собою все більше різнорідної інформації. По-друге, ми продовжимо поєднувати різні функції на базі єдиної платформи з використанням технологій штучного інтелекту. По-третє, реалізуємо місію обʼєднання команд, які приймають управлінські рішення на рівні компаній або держорганів.

Другий напрямок розвитку – відкриття R&D й вихід на закордонні ринки. Ми хочемо скористатися напрацьованими компетенціями, щоб зайняти цікаві ніші. І я впевнена, що ми знайдемо можливість потрапити не у «червоний», а у «блакитний» океан. Для цього ми хочемо створити систему швидкої перевірки гіпотез та вироблення нових. Ми не розглядаємо пострадянські країни і дивимося у бік Європи, оскільки там рівень диджиталізації відстає від українського.

Сергій Бондаренко: Дійсно, ми «засиділися» у межах локального ринку. Ситуація, яка склалася у сфері диджиталізації в європейських країнах, нагадує мені початок 2000-х у нас: в ЄС відчувають потребу в інноваціях і водночас бояться їх.

Як оцінюєте рівень диджиталізації в Україні й внесок компанії «ЛІГА:ЗАКОН» у процес цифрових перетворень?

Сергій Бондаренко: Ми прийшли в бізнес, коли ще не було інформаційно-правових систем, і вже тридцять років тримаємо високу планку. Ми спирались на багатий досвід у кібернетиці та програмуванні, тож стартували в 90-х з рівня 90-х, а не тягли з собою надбання 60-х років, як це відбувалось у розвинених країнах, що почали раніше нас. І протягом 30 років ми не пропустили жодної значущої інновації, постійно впроваджуючи все нове у наших продуктах.

Водночас ми фокусуємось не тільки на власних бізнес-інтересах. «ЛІГА:ЗАКОН» є технічним адміністратором Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів й протягом 20 років виконує цю функцію своїм коштом. Тому «ЛІГА:ЗАКОН» суттєво вплинула на диджиталізацію України в частині legal tech, за рівень якої ніколи не було соромно. 

Якщо ж говорити про Україну в цілому, то з утворенням Міністерства цифрової трансформації та приходом нового міністра рівнем диджиталізації державних сервісів можна пишатися. Він підійшов до цього, як до бізнес-задачі, й знайшов речі, які можна якісно зробити у стислі терміни. 

Ми сподіваємося, що діти наших дітей збережуть і розвинуть закладені нами цінності, які б трансформації бізнесу та суспільства не відбулися.

ГК «ЛІГА» – сімейний бізнес. Які ролі в управлінні виконують члени родини?

Сергій Бондаренко: Група компаній розвивається завдяки участі трьох поколінь. Крім нас та наших синів з нами досі працює батько Марини В. М. Єгіпко – відомий кібернетик, доктор технічних наук, професор. 

Всі рішення приймаються наглядовою радою власників, яка аналізує результати діяльності чинних компаній та затверджує нові напрямки інвестування. За кожною бізнес-одиницею закріплений куратор з-поміж власників, який слідкує за її ефективністю.

Яким бачите майбутнє вашого сімейного бізнесу через 50 років?

Марина Бондаренко: В нас троє онуків-хлопчиків й вони вже проявляють жвавість та велику цікавість до всього нового. У перспективі 50 років ми уявляємо, якими будуть наші онуки. Звісно, світ за цей час сильно зміниться. Але ми сподіваємося, що діти наших дітей збережуть і розвинуть закладені нами цінності, які б трансформації бізнесу та суспільства не відбулися. І бізнес стане для них ефективним інструментом для перетворення й покращення світу.

Предыдущий слайд
Следующий слайд
Новый Forbes уже в продаже

Новый Forbes уже в продаже

30 до 30 | Квартал 95, лидер "Большого строительства"