Фото: Shutterstock
Категорія
BrandVoice
Дата

Сімейні офіси: група перспективних інвесторів і центр збереження підприємницьких традицій

Фото: Shutterstock

Сьогодні більшу частину світової економіки представляють сімейні бізнеси – компанії з довгою історією, що передаються з покоління в покоління. Однією зі складових їхнього успіху є постійне вдосконалення способів і методів управління. Саме цей процес пошуку найкращих практик уможливив появу сімейних офісів – інноваційну форму управління статками сімейних підприємств. Розповідаємо, у чому їхні головні особливості, які питання вони розв’язують і як стають дедалі перспективнішими інвесторами на світовій арені.

Рушій світової економіки

За оцінками різних дослідницьких організацій, від 50 до 80% світової економіки представляють сімейні компанії. 30% провідних світових брендів також належать до цієї категорії, ними керує вже четверте чи п’яте покоління родин, що їх започаткували. До надзвичайно успішних та відомих сімейних компаній належать Walmart, Samsung, Tata Group, Porsche, IKEA, LʼOreal, Nike, Zara, Barilla тощо.  

Сімейні компанії мають низку вагомих переваг перед публічними. Вони швидше та краще залучають фахівців і мають довгострокову орієнтацію на інвестиції, а не зосереджуються на квартальних результатах. Також будують більш довірливі стосунки з клієнтами. Середня тривалість перебування генерального директора сімейної фірми на своїй посаді становить щонайменше 13 років, у той час як у публічній компанії – лише п’ять. Особливості управління дозволяють швидше ухвалювати важливі рішення та краще поєднувати інтереси власників і менеджерів.

Сімейні компанії потребують особливого управління. В процесі розвитку такого типу бізнесу в його власників виникають важливі завдання, що безпосередньо не пов’язані з основною діловою активністю, але мають значний вплив на її ефективність. Це можуть бути питання спадкування, управління накопиченим капіталом тощо. Розв’язати їх покликаний особливий тип організацій – сімейний офіс.

Важливо розрізняти поняття «сімейний бізнес» та «сімейний офіс». У першому випадку йдеться про компанію, що нею керують кілька поколінь однієї родини. В другому – про управління капіталом однієї чи кількох багатих сімей.

Від Морґана до Безоса

Перший сучасний сімейний офіс був заснований 1838 року сім’єю американського підприємця й фінансиста Джона Пірпонта Морґана, щоб ефективніше управляти чималими родинними активами. Цю практику згодом перейняли й Рокфеллери, що 1882 року заснували власний сімейний офіс. Нині це глобальний багатосімейний офіс. 

Існує чотири основних типи сімейних офісів:

  • Сімейний офіс, інтегрований в операційну діяльність. Це внутрішній відділ, що обслуговує певний тип потреб. 
  • Односімейний офіс (SFO). Компанія, що обслуговує управління активів та інвестицій однієї сімʼї.
  • Віртуальний сімейний офіс (VFO). Одна чи кілька зовнішніх компаній, що їх сім’я наймає для розв’язання своїх потреб в інвестиціях, підтримці й управлінні.  
  • Багатосімейний офіс (МFO). Компанія, що обслуговує потреби кількох сімей. У цих офісах працюють професіонали різних напрямів, таких як бухгалтерський облік, аудит, управління нерухомістю, філантропія тощо.

З 2010 року кількість сімейних офісів почала зростати. За оцінками Campden Wealth та Ernst & Young, кількість односімейних офісів у світі становить від семи до десяти тисяч. Harvard Business Review стверджує, що під управлінням різних типів сімейних офісів перебуває майже 40% світового ВВП. Основними джерелами походження їхнього капіталу є фінанси, виробництво і нерухомість.

У середньому один сімейний офіс управляє активами в розмірі $917 млн (згідно з даними Mordor Intelligence). Попри виклики, спричинені пандемією COVID, 76% сімейних офісів зберегли обсяг своїх інвестиційних портфелів чи навіть збільшили його протягом 2020 року.

Найбільшими сімейними офісами сьогодні у світі є Walton Enterprises LLC та Bezos Expeditions, кожен з яких управляє активами у понад $100 млрд. Не менш відомою є організація Cascade Investment, що належить Біллові Гейтсу.      

Не лише інвестиції

Зазвичай сімейні офіси створюють для розв’язання завдань у трьох основних напрямах – інвестування, підтримки та управління.

У першому випадку сімейні офіси займаються управлінням статками, що перебувають поза межами основної діяльності. Найпопулярнішими напрямами вкладання сімейних коштів є технології, нерухомість та фінанси. 

Офіси також можуть бути створені для управління іншими активами сім’ї поза межами бізнесу – будинками, автівками, літаками, творами мистецтва чи іншими цінними речами. 

Сімейні офіси: група перспективних інвесторів і центр збереження підприємницьких традицій /Фото 1

Фото: Shutterstock

Третя мета сімейних офісів полягає в реалізації процесів управління. Під час зростання бізнесу ця діяльність може вийти за межі часу, вмінь чи інтересів власників. Сімейні офіси допоможуть підтримувати встановлені правила.

Попит на послуги сімейних офісів усіх типів невпинно зростатиме. За розрахунками INSEAD, найближчим часом збільшиться й обсяг капіталу в управлінні цими структурами. Також експерти очікують збільшення інтересу вкладати кошти в нерухомість і зменшення зацікавленості розміщувати інвестиції в гедж-фондах. Сімейні офіси схилятимуться до розробляння стратегій в альтернативних інвестиціях з акцентом на сталий розвиток.

Український контекст

Україна має давні традиції успішного розвитку сімейного бізнесу. Багато відомих родин – Терещенки, Ханенки, Яхненки, Симиренки тощо – назавжди залишили свої імена в історії вітчизняного підприємництва.  

У 1990-х роках почалася нова епоха українського підприємництва й етап накопичення первинного капіталу. З того часу дедалі більш актуальною стає проблема ефективного управління сімейним бізнесом і забезпечення його безперервності.   

Сімейні офіси: група перспективних інвесторів і центр збереження підприємницьких традицій /Фото 2

Фото: Shutterstock

Попри новизну сімейних офісів в Україні, перші організації такого типу вже починають утілювати глобальний тренд у нашій країні. У 2016 році Володимир Кличко створив односімейний офіс Kliwla Family Office. Його головний напрям діяльності – інвестування.

Іншим прикладом реалізації інноваційного підходу до управління сімейними статками стало заснування цього року Dovgiy Family Office (DFO). Родина Довгих об’єднує не одне покоління підприємців, політиків, учених, освітян та дослідників. Вже в третьому поколінні вона спрямовує свою діяльність на формування інтелектуального потенціалу України у сферах культури, науки та бізнесу.

Головною метою соціальної діяльності DFO є розробляння та реалізація проєктів, спрямованих на виховання освіченої, талановитої, здорової молоді. А також збереження культурної та наукової спадщини, вшанування традицій і примноження надбань попередніх поколінь.

У бізнесовій діяльності основний фокус спрямовано на диверсифікований портфель роботи з різного виду нерухомим майном. Ключовими видами діяльності є інвестиційна складова, операційне управління поточними проєктами та ревіталізація.

Зважаючи на вітчизняні традиції підприємництва та щораз більші потреби родинних бізнесів в Україні, найближчим часом можна очікувати на активний розвиток індустрії сімейних офісів. Вони виконуватимуть роль надійних «амортизаторів» від усіляких потрясінь та «імпульсів» для подальшого розвитку.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні