Американські санкції дісталися РосТБ. Це боляче, але не катастрофічно для російської пропаганди. Що може поховати рупор Кремля в Євразії?
Категорія
Картина дня
Дата

Американські санкції дісталися РосТБ. Це боляче, але не катастрофічно для російської пропаганди. Що може поховати рупор Кремля в Євразії?

7 червня 2022 року американські постачальники обладнання та технологій повинні припинити всі контракти із трьома популярними російськими держканалами «Россия 1», «Первый канал» і НТВ. Також американському бізнесу заборонено розміщувати на них рекламу. Чи боляче вдарять по російській телеіндустрії американські санкції?

Обмеження проти російського телебачення увійшли до шостого пакета санкцій, оголошеного адміністрацією президента США 8 травня. Серйозний удар – відключення трійки найпопулярніших російських телеканалів від міжнародних телекомунікаційних супутників, які ретранслюють телевізійний сигнал.

Росія використовує два супутники американської компанії Intelsat (Intelsat 15 та 17. – Ред .), каже медіаексперт Олександр Глущенко. Intelsat-15 є важливим для трансляції російського оператора платного ТБ «Телекарта». Ним користуються мільйони домогосподарств переважно азіатської частини РФ. «Телекарта» транслює понад 250 каналів, зокрема санкційні «Первый канал», НТВ та «Россия 1».

На компанію «Телекарта» чекає банкрутство, вона стане неконкурентоспроможною, вважає Глущенко. Але росіяни не залишаться без держпропаганди, федеральні канали перенесуть на російські супутники.

Другий «санкційний» супутник – Intelsat-17 – важливіший. Росія використовує його для швидкої передачі міжнародних репортажів каналів «Россия 1», «Первый канал», Russia Today, зокрема з території окупованих регіонів України. Знайти йому заміну непросто. «Укласти інший міжнародний контракт буде складно, а російські супутники можуть не потрапляти в належний діапазон передавальних телевізійних станцій, що використовуються агресором, – каже Глущенко.

Водночас три підсанкційних канали мають заблокувати на всіх телекомунікаційних платформах, що працюють у США. Йдеться не лише про супутникове телебачення, а й про ОТТ-платформи. «Російська діаспора, що мешкає в США, не зможе дивитися ці телеканали», – говорить медіаексперт Андрій Соломаха.

Заборона реклами на РосТБ

Санкції, що забороняють американським компаніям купувати рекламу на російському ринку, є неефективними, каже ексмаркетинг-директор групи StarLightMedia Орест Білоскурський.

Сьогодні на російському телебаченні немає американських чи європейських рекламодавців. 98% становлять російські компанії (зареєстровані в РФ), а 2% – китайські бренди Xiaomi та Chery, каже Білоскурський. Найбільші російські рекламодавці – Альфа-банк, ВТБ-банк, «Тинькофф», МТС, «Билайн», «Ростелеком».

І прибутки – не головна проблема держканалів. «Фінансування ЗМІ – захищена стаття у бюджеті Росії. Вони краще не куплять бронежилетів та касок для своїх військових, ніж відмовляться від пропаганди», – каже СЕО «24 канала» та медіахолдингу «Люкс» Роман Андрейко.

Занепад іномовлення

Серйозніший удар по пропагандистському ресурсу РФ буде нанесено, якщо до санкцій приєднається Євросоюз і заборонить працювати з РосТБ. Коли європейські компанії зупинять співпрацю з росіянами, мовлення НТВ може зникнути на території Росії, каже Соломаха. Наприклад, супутник французької компанії Eutelsat 36A забезпечує трансляцію російського оператора «НТВ-плюс» майже на всю територію Росії, крім сибірських регіонів.

Важливо, якщо європейці приєднаються до санкцій, це означатиме кінець російського іномовлення. Зараз російські телеканали розміщені на двох найпопулярніших у Європі супутникових групах Hot Bird та Astra. На них припадає понад 70% користувачів супутникового телебачення у Європі, каже Глущенко.

Наприклад, через супутникове угруповання Hot Bird, яким управляє французька компанія Eutelsat, транслюються міжнародні версії телеканалів на територію від Канарських островів до Західного Сибіру й Арабських Еміратів. Покриття супутника – близько 200 млн домогосподарств. Сигнал із цього супутника доставляє «Первый канал Всемирная сеть», «РТР-Планета», «НТВ Мир», «Россия 24» у тисячі готелів, сотням операторів платного телебачення та мільйонам домогосподарств, пояснює Глущенко.

А люксембурзька компанія SES Astra через супутник Astra 5B розповсюджує міжнародні версії російських каналів на територію від Німеччини до Монголії та Саудівської Аравії.

Питання: коли Європа запровадить санкції проти РосТБ?

Умовити європейські компанії буде непросто, вважає голова Національної ради з питань теле- і радіомовлення Ольга Герасимʼюк. «Ми ведемо діалог з усіма європейськими країнами, але у кожної своє законодавство та розуміння свободи слова», – каже вона. Наприклад, країни Балтії одразу ухвалили рішення про блокування, а Швейцарія вважає, що пропаганду потрібно витісняти правдивішим контентом, а не блокуванням, каже Герасимʼюк.

Глущенко більш оптимістичний: «Санкції від США – це чіткий сигнал, що з російським контентом настав час прощатися. Європейські компанії також розуміють, що працювати з Росією стає токсично».

Не чекаючи на європейські санкції, Росія готується до можливого відключення від європейських майданчиків. Частину телеканалів із супутників Hot Bird та Astra перенесли на російський Express-AM8. «Наразі йде паралельне мовлення на іноземних і місцевих супутниках», – каже Глущенко. Разом із санкційними каналами на супутник перенесли і «Россия 24» та «РТР-Планета».

Але це не допоможе Росії глобально вирішити проблему з іномовленням. Для того щоб європейські користувачі почали приймати сигнал з іншого супутника, потрібно встановити нову антену або спробувати перебудувати вже існуючу, для цього необхідно отримувати новий дозвіл. До того ж це непривабливий для споживача вибір: Express-AM8 транслює винятково російський сигнал (канали), тоді як на Hot Bird або Astra російські канали йдуть у пакеті з міжнародними. «Вони втратять понад 90% своїх приватних користувачів», – прогнозує Глущенко.

Матеріали по темі